Toon posts:

[XP] Werkbestanden op C:, Windows op D:

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gister mijn XP opnieuwe geinstalleerd. Nu blijkt dat Win op de D-schijf staat en mijn eigen werkbestanden op de C-schijf. En dat terwijl ik volgens mij niets raars heb gedaan.

De C- en D-schijven zijn partities op 1 enkele schijf.

Het bijzondere is dat 'mijn documenten' wel op de C staat; al mijn eigen bestanden vallen hier nu onder.

Misschien is het een kwestie van wennen, maar ik zou het liever weer omgedraaid zien. Het kan ook zijn dat het veel handiger is, maar ik kan me ook voorstellen dat het problemen gaat leveren.

Hoe kan ik dit het beste oplossen, liefst zonder wéér opnieuw te installeren?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 15:09:
[..]
Hoe kan ik dit het beste oplossen, liefst zonder wéér opnieuw te installeren?
Niet, je hebt 2 opties:
1) Wennen
2) Herinstalleren

Bij een herinstallatie vraagt Windows namelijk gewoon waar je het geinstalleerd wil hebben, het is dus iets meer dan 30x keer op OK klikken en achteraf mauwen dat je niet hebt gelezen ;)

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
Natuurlijk klik ik veel te snel op ja! ;)

Maar het bijzondere is wel dat de twee schijven in wezen zijn omgedraaid; mijn werkbestanden zijn dus op C gekomen, terwijl ik die (zeker weten!) niet heb verplaatst. Kan het ook zijn dat op één of andere manier de letters (labels?) zijn verwisseld?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

RaZ schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 15:11:
Bij een herinstallatie vraagt Windows namelijk gewoon waar je het geinstalleerd wil hebben, het is dus iets meer dan 30x keer op OK klikken en achteraf mauwen dat je niet hebt gelezen ;)
Met daarbij de kanttekening dat elke primaire partitie automatisch gekozen wordt bij een reinstall, en dat is vaak de oorzaak van het bovenstaande (omwisselen van driveletters).

Je kan het dus niet altijd de gebruiker verwijten ;)

[ Voor 5% gewijzigd door alt-92 op 27-06-2007 15:17 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Staat er iets boeiends op die partities?
Zo nee > Alle partities verwijderen, tijdens de setup één partitie aanmaken en daarop Windows installeren. Daarna vanuit Windows de rest van je schijf partitioneren.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Op het moment dat er een inventarisatie plaatsvind bij de installatie, gaat windows alle paden hard in het register wegschrijven.

Dat houd dus in, dat als je dat handmatig wil omdraaien, je ook het HELE register moet naspitten. Ik zou dus gewoon herinstalleren, kost je 1-2 uurtjes. En alles staat weer zoals je wilt.

De kans dat je het handmatig dus SLOOPT is dusdanig groot, en MOET je opnieuw installeren.

Ik zou zelf niet lopen kloten, en gewoon een herinstallatie doen.
fsfikke schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 15:17:
Staat er iets boeiends op die partities?
Zo nee > Alle partities verwijderen, tijdens de setup één partitie aanmaken en daarop Windows installeren. Daarna vanuit Windows de rest van je schijf partitioneren.
Maar dan is wel ALLE data pleite, en ik denk niet dat dat nu gewenst is ;)

[ Voor 29% gewijzigd door RaZ op 27-06-2007 15:19 ]

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
Ja, er staat iets boeiends op die partities. Natuurlijk zou ik alle bestanden kunnen verplaatsen, partities verwijderen (samenvoegen), installeren, partities aanmaken en alle bestanden weer terugzetten........

...maar je raadt het al: liever niet. Als het nu veilig is en geen problemen oplevert, dan vind ik het best! :)

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

RaZ schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 15:18:
[...]

Maar dan is wel ALLE data pleite, en ik denk niet dat dat nu gewenst is ;)
Hij heeft nu XP op D: geïnstalleerd, die is nu dus sowieso leeg. Daarom vroeg ik of er boeiende dingen op staan.

Wat je wel kan proberen is de C partitie een andere letter geven. en dan in de Windows setup je huidige Windows partitie deleten, een nieuwe aanmaken en daarop installeren. Dan heb je kans dat ie wel de goeie letter pakt.

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 27-06-2007 15:26 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie het wel een tijdje aan!

Vind het nu al wel handig dat Mijn Documenten nu echt mijn documenten zijn! ;)
Pagina: 1