Toon posts:

Citrix server verliest verbindingen over VPN/UMTS...

Pagina: 1
Acties:
  • 710 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vaag probleem weer, en ik heb even geen ideeen meer waar ik de oplossing moet zoeken.

Onze monteurs maken verbinding met een Citrix Presentation 4.0 server. Dit deden ze via een Netscreen Remote VPN verbinding over EDGE. Onlangs zijn we van provider gewisseld omdat EDGE niet meer ondersteund werdt. We draaien nu UMTS van Telfort over het KPN netwerk. (Internet APN.)

Probleem: gebruikers worden op willekeurige momenten verbroken, vooral als ze even niets doen.

Meer informatie: opnieuw verbinding gaat soms heel snel, even een zandloper en dan werkt het weer. In andere gevallen duurt het langer of komt de verbinding helemaal niet meer op. De VPN verbinding is plots ook niet stabiel meer.

Makkelijk zou je zeggen, probleem ligt bij KPN. Of in ieder geval bij de nieuwe verbinding, er is immers niets anders veranderd. Alleen nu hebben we een gebruiker die thuis op DSL ook kuren heeft.

Ik heb een vermoeden waarom dit probleem optreedt, namelijk bij de vorige oplossing hadden de monteurs ieder een publiek IP op hun EDGE verbinding en nu is alles verborgen achter één IP van KPN. Dit vinden de VPN verbindingen niet lollig, ook omdat de VPN nu one-way is. (Ping terug van server naar tablet werkt niet meer.) Citrix keep alive wordt vanaf de server geiniteerd en komt niet door de VPN, en houd de verbinding niet draaiende.

Wat heb ik al geprobeerd om het op te lossen?
- HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Citrix IcaEnableKeepAlive REG_DWORD: 0 or 1
- Alle apparaten in de keten op MTU 1292 gezet
- APPSRV.INI aangepast:
ICAKeepAliveEnabled=On (default – off)
ICAKeepAliveInterval (default – 3 min, minimum - 5 sec)
- Heartbeat op de VPN aangezet

Je ziet dat ik het vooral in keep alive/timeouts zoek, dit doe ik omdat het probleem niet optreed als je een continue ping aanzet. (Als er maar data blijft vloeien dan werkt het systeem gewoon goed.) Helaas heeft de VPN client en ook Citrix op de client geen mogelijkheid om keep alive uit te voeren. (Uitgezonderd NAT traversal wat al iets dergelijks zou moeten doen.)

• DoleBole
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-03 15:26
Bij Vodafone heeft men twee APN's internet en office), misschien KPN ook?

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Blijf de verbinding wel open naar het inernet?
Of gaat die ook uit?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Verwijderd

Topicstarter
@Tylen, goeie. Ga ik zo nog eens testen.

Voorlopige oplossing is de VPN open te houden met een ping. Dit lost het probleem op.

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:53
Ello ! ;)

Probeer eens APN internettest als je de mogelijkheid.

p.s. monteurs des levens ? :D

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Heb zo'n zelfde situatie bij Vodafone, die gooien ook paar honderd UMTS klanten achter een NAT routertje, erg prettig 8)7

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:53
In het verleden meegemaakt, een belletje naar Vodafone was voldoende om het probleem te verhelpen. In vodafobne termen werd je "op een ander netwerk gezet"

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Je kan mogelijk in je UMTS router aangeven of je verbinding open gehouden moet worden.
Normaal gesproken wordt je UMTS verbinding na enige inactiviteit gelijk dichtgegooid.
Het staat nergens in de documentatie bij bv Linksys routers maar blijkbaar hebben ze een soort connect-on-demand verbinding tenzij je het anders aangeeft.

Senile! Senile Oekaki

Pagina: 1