Toon posts:

Linux processor snelheid lager dan core speed?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Zit hier met een vraagteken boven mijn hoofd. Eerst wat specs:

===========================================================
Mainboard : Tyan i5000XT (S2696)
Redhat version: Red Hat Enterprise Linux WS release 4 (Nahant Update 3)
Kernel version : 2.6.9-34.0.1.EL.ADSKsmp
Kernel architecture : 64bits
Total CPU's: 4
Intel(R) Xeon(R) CPU 5150 @ 2.66GHz 2660 MHZ
Cache Size: 4096 KB
Main Memory Size: 3942 MB
Physical Memory: 4096 MB
Graphics: NVidia Quadro FX 4500
DVD: PIONEER DVD-RW DVR-108
HDD: WDC WD1600JS-08N
IO Controller: Adaptec 223SLP
Raid: 8x 72GB SCSI Dual channel Raid0 (performance ;))

Tot zover het hardware gedeelte.
Zoals jullie nu zien, draait de processor nu op 2660MHZ. Na installatie draaide de machine op 1994MHZ. Af en toe doet de machine het goed, maar vaker nog draait de processor op een te lage snelheid.

Zijn deze waardes in te stellen? Heb een dikke bak, dus wil deze ook maximaal benutten ;)

Thnx alvast voor het meedenken

Arjan 8)7

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

nou wss draait cpufreqd die je core onderklokt als hij niet volop nodig is.

belast hem eens heel erg hard en dan opnieuw checken :)

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Het is juist goed, want het bespaart stroom, doe maar eens 'dmesg | less' en lees eens wat voor wondere dingen je tegenkomt. Grote kans dat linux ziet dat je CPU aan throttling kan doen en dat, doorgaans met de 'ondemand' govenor meteen voor je activeerd, waardoor je stroom bespaard en dus een handje meehelpt aan het milieu, zonder dat je in hoeft te leveren, want als je systeem dat nodig heeft draait hij gewoon maximaal.

Verwijderd

Topicstarter
Sow... daar heb ik niet bij stilgestaan... :D
inderdaad... cpu throttle functie staat inderdaad aan.

------------
ps -ef |grep cpu
root 2448 1 0 11:13 ? 00:00:00 cpuspeed -d -n
root 2449 2448 0 11:13 ? 00:00:00 cpuspeed -d -n
root 2450 2448 0 11:13 ? 00:00:00 cpuspeed -d -n
root 2451 2448 0 11:13 ? 00:00:00 cpuspeed -d -n
-----------

Goed, om het millieu minder te belasten aan laten... zou het helpen??? Zit een dikke 700Watt PSU in, 8 superdikke fans die continu 100% lopen... Denk dat cpuspeed in de opzet van het WS een overbodig process zou zijn... aangezien de machine dag en nacht gaat draaien. Overdag als een 2D workstation en 's avonds als rendernode...

Bedankt voor de antwoorden mannen! _/-\o_
Ben weer wijzer geworden vandaag :D

Case solved...

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 15:49

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 15:44:
...snippet...
Goed, om het millieu minder te belasten aan laten... zou het helpen??? ...snippet...
Misschien niet voor t milieu (ik kom uit een veurtreffelijk milieu :P) maar voor je portemonnaie.
Die superdikke fans gebruiken samen waarschijnlijk niet meer dan 1 van jouw xeons onder volle belasting, ik bedoel, die xeons vervruiken best wel wat, dat loont de moeite om te throttlen.
Loont ook de moeite om naar de rest van je kast te kijken vwb airflow.

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Dat zegt niets. ;) Of er nou een el-cheapo 250 watt voeding of een dure 700 watt voeding in zit, je pc verbruikt alleen wat er nodig is. Het maximale vermogen van de voeding heeft geen invloed op het stroomverbruik.

[ Voor 12% gewijzigd door Bergen op 27-06-2007 16:03 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Goed, om het millieu minder te belasten aan laten... zou het helpen??? Zit een dikke 700Watt PSU in, 8 superdikke fans die continu 100% lopen... Denk dat cpuspeed in de opzet van het WS een overbodig process zou zijn... aangezien de machine dag en nacht gaat draaien. Overdag als een 2D workstation en 's avonds als rendernode...
Bergen, foei je zit fout. Een 700W psu is efficienter als hij op 600-700w belasting werkt dan op 200. Echter zal het niet giga-veel uitmaken.

Fans verbruiken 'niets' (reken op 1.5 watt per stuk, tegen >75 voor je proc).
@TS: Log het, kijk hoe vaak hij 'terugschakelt' bij belasting en concludeer eea dan.
Sowieso kan het geen kwaad, als de proc 'vol' nodig is, dan is de proc ook compleet beschikbaar.

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Boudewijn schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 18:18:
[...]

Bergen, foei je zit fout. Een 700W psu is efficienter als hij op 600-700w belasting werkt dan op 200. Echter zal het niet giga-veel uitmaken.
Hoe bedoel je "op 600-700w belastig werkt"? Zoveel wordt de voeding nooit belast, alleen bij het opstarten heb je even een piekstroom, na die piek kom je daar nooit meer aan dus de voeding wordt nooit voor 600-700w 'belast'.

Verwijderd

Volgens mij bedoeld hij het volgende:
Een PSU heeft een zogenaamd Effeciency. Dit is meestal 75% oid, dat verbruikt de PSU minimaal. Als je dus een 700watt voeding hebt, verbruikt hij dus 525watt sowieso. Dit weet ik echter niet zeker.

Correct me if I'm wrong :)

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-02 03:52
Het punt is dat de efficiëntie van de voeding vaak verschilt, afhankelijk van de belasting. De meeste voedingen zijn relatief inefficient als het op laag vermogen aankomt. Een 700W voeding die 100W uitvoer levert kan dus best meer energie verspillen dan een 300W voeding bij dezelfde uitvoer.

Bijvoorbeeld, een random plaatje van de efficiëntie van voedingen bij verschillende belasting (hoger is beter):
Afbeeldingslocatie: http://www.dekada.com/catalog/images/efficiencyf4e5d1b9bd3f67c6183d8ee62a39ebdb.gif
Zoals je hier ziet, gaat de efficïentie van de voeding omlaag als het stroomverbruik omlaag gaat. Als dus het stroomverbruik van je computer halveert, zal in het algemeen het stroomverbruik van de voeding niet halveren.

Waarschijnlijk heb je een goedkope/slechte 700W voeding, want als je een fatsoenlijke voeding hebt, heb je echt niet zo'n hoog vermogen nodig om goede uitvoer te krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door Soultaker op 27-06-2007 22:49 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 22:39:
Een PSU heeft een zogenaamd Effeciency. Dit is meestal 75% oid, dat verbruikt de PSU minimaal. Als je dus een 700watt voeding hebt, verbruikt hij dus 525watt sowieso. Dit weet ik echter niet zeker.

dat bedoel ik idd :)

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Een PSU heeft een zogenaamd Effeciency. Dit is meestal 75% oid, dat verbruikt de PSU minimaal.
Efficiency slaat normaalgesproken op de omzettingsgraad: een 75% effectieve PSU levert 75W aan de 5 en 12 Volts lijntje die je computer ingaan, voor elke 100W aan 220 die er in gaat. Nu is die omzettingsgraad vaak afhankelijk van het vermogen. Het kan best zijn dat je 500 W kan leveren door 600 W (~80% efficient) te trekken, terwijl het leveren van 300 W je 500 W kost (60% efficient).

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Ok, dan correct ik je even. (Bedankt voor het efficiencyverhaal trouwens.) Maar 525 watt sowieso verbruiken zou een lekkere stroomrekening opleveren! :D Dus als je een 700 watt voeding hebt en je pc idle maar 75 watt verbruikt, dan je voeding dan toch 525 watt verbruikt! Waar gaat die andere 450 watt aan vermogen volgens jou dan naartoe? Warmte? :) Daar kun je een klein straalkacheltje mee voeden!

Verwijderd

Topicstarter
Soultaker schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 22:48:
..knip...

Waarschijnlijk heb je een goedkope/slechte 700W voeding, want als je een fatsoenlijke voeding hebt, heb je echt niet zo'n hoog vermogen nodig om goede uitvoer te krijgen.
Nope, geen slechte voeding ;)
Gaat erom dat er 8 SCSI HDD's bij hangen die van voer voorzien moeten worden. Met een 400 kom ik dan in de "gevarenzone" van overbelasting en vroegtijdig uitvallen van de PSU.

700Watt is niet echt veel, en om eerlijk te zijn hoef ik me geen zorgen te maken over de belasting van de machine aan het stroomnet hier... er staan veel grotere jongens stroom te trekken hie (Onyx2, Octanes, etc.), enne, ik wou dat deze bak thuis stond... maar helaas... de baas heb em betaald,...

Anyway, toch leuk dat er een hele discussie over PSU efficiency uit de vraag voortkomt :D

Thnx again!

• Pete
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-10-2025
Bergen schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 23:05:
[...]
Ok, dan correct ik je even. (Bedankt voor het efficiencyverhaal trouwens.) Maar 525 watt sowieso verbruiken zou een lekkere stroomrekening opleveren! :D Dus als je een 700 watt voeding hebt en je pc idle maar 75 watt verbruikt, dan je voeding dan toch 525 watt verbruikt! Waar gaat die andere 450 watt aan vermogen volgens jou dan naartoe? Warmte? :) Daar kun je een klein straalkacheltje mee voeden!
ehm, alle energie die jouw pc gebruikt wordt omgezet in warmte (en een heel klein beetje voor de kinetische energie van de fans). Als je pc dus lekker bezig is zou dat betekenen dat hij aanvoelt als een straalkachel.

petersmit.eu

Pagina: 1