Heb zelf alleen ervaring met VMware (kleine w

), en vroeger MS virtualisatieproducten. Die laatste heb ik snel overboord gegooid.
VMware Workstation en Player zijn eigenlijk vooral bedoeld voor op de desktop.. Workstation is daarnaast nog betaald.
Ik denk dat VMware Server het beste in aanmerking komt, hoewel ik Qemux en Xen niet ken. VMware Server is gratis, heeft geweldige support door middel van het
user forum, heeft een geweldige GUI, etc.
De bedoeling van VMware is dat je zo verliefd wordt op VMware Server, dat je uiteindelijk bij een groter project kiest voor ESX server, het betaalde grote broertje. Bijna alle virtual machines en tooltjes zijn uitwisselbaar tussen de verschillende producten..
Als je kiest voor VMware Server zou ik kiezen voor een supported operating system, waarvan je dus ook weet dat alles goed werkt. Ik zou persoonlijk kiezen voor CentOS. Ik heb er weinig ervaring mee, maar het werkt out-of-the-box met VMware Server, alle driverpackages en dergelijke zijn er ook voor CentOS (RHEL kloon), in mijn geval de Dell management suite werkt ook op CentOS, etc.
En als het host OS eenmaal draait met VMware, zet je daarna alle poorten dicht, en kom je er nooit meer met je klauwen aan, en bemoei je je alleen nog maar met de guests. Zo zorg je ervoor dat je guests met gemak altijd aan kunnen blijven. Heb thuis een ESX gehad met guests die zo 180 dagen up waren, tot de stroom uitviel..
Edit: en qua performance.. Tja, als je echte hardware 100% performance levert, denk ik dat je gemiddeld met ESX 95% van de performance haalt, en met Workstation of Server 90-95%. Ontloopt elkaar allemaal niet veel. Geheugen- en memoryintensieve applicaties zijn niet zo'n probleem, IO-intensieve applicaties wat meer. Databaseservers en Exchange servers enzo zullen misschien 60%-80% doen, maar da's helemaal afhankelijk van je opstelling en je workload. Zet je alle guests op 1 disk, geef je elke disk een eigen RAW disk, etc.. Scheelt allemaal. Zou me er voor thuis niet al te druk over maken.
[
Voor 16% gewijzigd door
axis op 27-06-2007 13:54
]
Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!