Toon posts:

[FANS] Geven 0 RPM aan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heren/dames,

Via het programma SpeedFan geven al mijn fans 0 RPM aan. Wanner ik alles op 100% zet geeft de SYSFan wel 2310 RPM aan. Wanneer ik daaronder ga zitten blijft alles op 0 staan.
Het is alsvolgt aangesloten,
- 80mm intake cooler op SYSFan
- 80mm outtake cooler direct op 12v voeding (4pins)
- koeling van processor op CPUFan
- videokaart (Aux) heeft géén koeler maar een koelblok, dus dat klopt dat hij op 0 blijft staan.

In mijn bios zijn ook alleen de RPM van de SYSFan te zien.

moederbord: MSI K8MM3-V
processor: Amd sempron 3000+
koeler(s):
Thermaltake A3 TT (processor)
Zaltman intake 80mm
Xilence outtake 80mm
Voeding: Bluesoli 480WATT

Alles lijkt wel (goed) te draaien, maar volgens mij niet allemaal op 100% hoewel dat wel zo aangegeven staat bij SpeedFan. Wanneer ik de fans 2 tm 5 op 50 of zo zet hoor ik geen verschil dus daar reageert ie niet op.

Mijn temperaturen:
Syst 35C
CPU 36C
AUX 42C
HD0 37C
HD1 35C
CORE 39C

P.s. voor nog koelere temperaturen is het dan een idee om een 120mm fan op de bodem te bevestigen, daar ik verder geen plek meer heb in mijn kast.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2007 13:10 ]

Verwijderd

Zoiets heb ik ook met speedfan, soms geeft hij 15000 rpm aan, soms minder, soms niks enzo :S

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
speedfan klopt gewoon niet, bij mij geeft die aan:
fan1: 1350000
fan2: 337500
klopt dus helemaal niks van.

http://specs.tweak.to/15535

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
Vind je het een probleem dat je niet weet hoe snel je fans draaien?
Mijn temperaturen:
Syst 35C
CPU 36C
AUX 42C
HD0 37C
HD1 35C
CORE 39C
Gezien je temps (stressed of idle?) zou ik me daar niet te druk om maken.

Deze: - 80mm outtake cooler direct op 12v voeding (4pins) Zal nooit een snelheid kunnen aangeven aangezien die op 12volt stekker is aangesloten.

Deze: - 80mm intake cooler op SYSFan & - koeling van processor op CPUFan horen dat natuurlijk wel te doen. In je BIOS zou je toch de juiste snelheden moeten zien. Als dat niet het geval is, zijn misschien je sensors stuk? Of je zou een BIOS update kunnen overwegen. Wellicht zijn daar wat "bugjes" in het fan systeem uit gehaald? Ik weet het niet.

Aangezien je AMD hebt weet ik niet of TAT werkt. Daarmee kun je je temps goed in de gaten houden.
Zolang je temps niet te hoog zijn en je pc niet klinkt als je stofzuiger, waarom zou je dan precies de snelheid van je fans willen weten. (wat is het verschil tussen 863 rpm of 953 rpm?)

There is no place like 127.0.0.1

Verwijderd

Topicstarter
Die RPM doet mij dan ook niet zo heel veel, maar dat ik ze niet kan 'besturen' vind ik minder. Éentje kan ik er besturen en dat is de Sysfan (de intake dus). Toen ik hem voor het eerst verstelde merkte ik dat hij standaard nog niet eens voluit stond. Wellicht dat dat ook zo is met de overige fans. Dat zou ik jammer vinden, qua geluid te horen is dat inderdaad zo. De zaltman koeling geeft een enorm blaas geluid op 100% en die Xilence hoor ik helemaal niet, toch vreemd aangezien Zaltman over het algemeen stiller is... Misschien staat die Xilence op 50% of zo, ik weet het niet.

P.s. moederbord is net een weekje oud...... Vorige week gekocht, daarom ben ik nu zeer oplettend op de temperaturen, vorige PC had veel te hoge temperaturen... Vandaar.

Deze temps zijn overigens niet in stressed status.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2007 13:25 ]

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
Je kunt van die 5,25" of zelfs 3,5" bay drive dingen kopen. Daarop zitten dan een aantal aansluitingen voor fans, met regel knoppen. In de luxere versies kun je de snelheid en temperatuur nog uitlezen ook.
Een draai aan een knop is voldoende om je fan harder of zachter te laten draaien.

Zalman heeft ook een dingetje dat je tussen je voeding en je fan moet plaatsen, een soort dimmer. (maar dat werkt volgens mij alleen bij direct op 12 volt aansluiten EN je kunt dan de snelheid niet uitlezen.)

There is no place like 127.0.0.1

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Overigens moeten je fans ook met drie draden aangesloten zijn, eh, niet met twee :)

Rail Away!

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik ook.

Verwijderd

Topicstarter
Ff wat anders, ik zit er aan te denken om een 120mm fan op de bodem van mijn kast te monteren die lucht de kast in blaast. Ik boor dan geen gat van 120mm in de bodem, maar schroef hem gewoon vast. Heeft dit zin voor de airflow? Heb nu nog maar een 80x80 blazend kabaalmakende ventilator van Zalman.
Pagina: 1