Toon posts:

[AMD] CnQ - Nut?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik regelmatig achter mijn pc vandaan ga om iets anders te doen, of om een boodschap te doen dacht ik dat het wel handig was om CnQ aan te zetten om zo een beetje energie te besparen. Nu heeft de CPU een standaard TDP van 65watt (x2 3800+) en al klokt de CPU dmv CnQ tot de helft terug, hoeveel bespaar ik dan ook als deze idle is?

Ik heb gezocht op google maar kan niet echt een uitgebreide review van CnQ vinden over AMD zelf. Natuurlijk zal het niet de helft zijn wat het minder verbruikt, maar ik heb ook geen energiemeter hier nog.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-04 15:45

Swordlord

Act first, think never

In het grote AMD topic staat het ook redelijkerwijs uitgelegd...
Zoals ik daar kan zien wordt het vermogen met zelfs meer dan de helft verminderd.

Abslolute waardes ervan hoe et uitgerekend zou moeten worden is toch iets meer zoekwerk

[Discussie] AMD Sempron, Athlon 64 & Opteron - Deel 14

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Niet alleen je frequentie gaat omlaag, ook je voltage...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
Swordlord schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 13:10:
In het grote AMD topic staat het ook redelijkerwijs uitgelegd...
Zoals ik daar kan zien wordt het vermogen met zelfs meer dan de helft verminderd.

Abslolute waardes ervan hoe et uitgerekend zou moeten worden is toch iets meer zoekwerk

[Discussie] AMD Sempron, Athlon 64 & Opteron - Deel 14
Min. P-State 1000MHz
Vcore 1,1V
TDP 21 Watt
Dat was dus gemeten vanaf een 3200+ singlecore, de werkelijke TDP ligt op 67 watt, en naar 21 is enorm netjes _/-\o_

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Borromini schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 13:10:
Niet alleen je frequentie gaat omlaag, ook je voltage...
Bij CnQ gaat de multiplier omlaag.
Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 13:12:
[...]

Dat was dus gemeten vanaf een 3200+ singlecore, de werkelijke TDP ligt op 67 watt, en naar 21 is enorm netjes _/-\o_
Volgens mij is TDP je max. verbruik. Dus stressed. Idle (zonder CnQ) zal het dus lager liggen dan 67W. Waardoor je niet opeens 46W (67-21) minder verbruikt.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Saturnus schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 13:19:
[...]

Bij CnQ gaat de multiplier omlaag.
Dus toch ook de totale frequentie? En het voltage. Wat is er mis met wat ik zei? :?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Dan kan het ja. :) Ik dacht dat je de HTT bedoelde.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Nee, het totale voltage :). HTT blijft idd stabiel.

Pagina: 1