[zelfbouw] vragen over samenstelling

Pagina: 1
Acties:

• Leknaas
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-05-2024
Doel:
Binnenkort ga ik bij een CAD-tekenbureau werken, daarvoor ben ik een systeem aan het samenstellen.
Het systeem is dus bedoeld om dagelijks mee te werken, en vooral de volgende programma's moeten er goed op kunnen draaien:
Arkey-ASD, heeft niet zo veel nodig om goed te draaien.
Sketchup Pro, draai zowat volledig op OpenGL.
Adobe Photoshop, stelt ook geen superhoge systeemeisen.

Ik ben dus op zoek naar een pc'tje dat iig een paar jaar vooruit kan, dat voor het gevoel snel werkt,
en voornamelijk goed functioneerd met photoshop en sketchup pro.
Het is aangesloten op een server en er komt windows xp pro nl op.
Budget staat niet vast, maar het moet te verantwoorden zijn, niet dat ik met een super mega pc op het werk zit wat bakken vol met geld heeft gekost, terwijl de rest er met een rammelkastje zit.
De prijs/kwaliteit verhouding is dus zeer belangrijk, alles moet te verantwoorden en redelijk zijn.

Samenstelling:
kast:Antec Midi Tower Sonata II Life Style ATX 450W (zwart)
moederbord:Asus P5B iP965, SATA2 RAID, GLAN, 8CH
processor:Intel Core 2 Duo E6420 2.13GHz FSB1066 4MB Box
videokaart:Asus Videokaart PCI-e GeForce 8500GT Silent 256MB 2xDVI/HDTV
geheugen:2x Kingston 1GB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0
harde schijf:Seagate 80GB SATA300 8MB, ST380815AS
Card-ReaderApacer Card Reader AE161 16 in 1 Intern 3,5" USB2.0 (zwart)
Brander:Lite-On DVD-/+/RAM LH-20A1H 20x/20x/8x LS Retail (zwart&wit&zilver)
scherm:Samsung TFT Monitor 204B 20", DVI (zilver)

Onderbouwing:
De kast lijkt me wel duidelijk, deze kom je in bijna alle BBG's tegen.
Bij de processors zie ik in veel BBG's de laatste tijd vaker een enkele AMD processor, maar om een of andere reden vind ik de keuze van de E6420 beter, bij 4 launch zelfs goedkoper(1) dan de E6400 terwijl de E6420 meer cache geheugen heeft. In deze(2) BBG wordt ook gezegd dat het niet zo veel uit maakt.
Als moederbord heb ik vervolgens de P5B gekozen, onboard geluid en ethernet, PCI-e en passief gekoeld wat opzich een leuke bijkomstigheid is maar niet een must voor mij.
Een videokaart uitzoeken vond ik een beetje lastig, sketchup prefereert een asus nvidia quadro fx1500, omdat deze 100% opengl ondersteund, maar de prijs van deze kaartjes vind ik een beetje belachelijk. Momenteel heb ik in mijn dell inspiron 9300 een nvidia GeForce Go 6800 zitten, daar draait sketchup goed op. Nu was ik eerst het twijfelen tussen een Nvidia 7300 GT en een 7600 GS (deze zitten onder de 80 euro), totdat ik bij tom's hardware iets een benchmark(3) vond waarbij je ziet dat deze kaarten toch erg laag scoren. Aan de andere kant vond ik de 8600 een beetje prijzig. Als compromis heb ik gekozen voor de asus GeForce 8500 GT Silent voor 91 euro, maar hierover kan ik helaas geen benchmarks vinden.
De hoeveelheid geheugen die ik gekozen heb zou niet noodzakelijk zijn, daar ik geen Vista er op ga draaien, maar 2 gig is toch wel gewoon netjes om mee te werken.
Bij de harde schijf is de opslagcapaciteit niet zo belangrijk, het meeste staat op de fileserver, 7200 toeren is wel lekker snel. En in de BBG's vond ik deze vaker terug, omdat ie schijnbaar een van de snellere in zijn klasse is.
card reader kan volgens mij niet zoveel mee mis zijn.
De brander heb ik op het laatste moment verandert omdat ik in GoT een discussie tegen kwam over nec vs samsung en lightscribe, lightscribe lijkt me erg praktisch, vervolgens kwam ik bij deze link(4) uit, waardoor ik heb gekozen voor de Lite-On. Maar ik weet niet hoe betrouwbaar de getallen van deze site zijn.
Als scherm de samsung 204b, geen breedbeeld, vind ik lastig werken. 20" is voldoende en 1600x1200 vind ik wel een fijne resolutie.

Vragen
Dit is het eerste systeempje dat ik adhv losse onderdelen bestel en zelf heb samengesteld, vandaar ook dat ik jullie dit even voorleg. Mijn vragen zijn de volgende:
  • Ik heb geprobeerd zo goed mogelijk te kijken of alle compitabel met elkaar is, volgens mijn mening is dat zo, maar misschien zie ik iets over het hoofd. Mijn vraag dus: zien jullie hierbij problemen ontstaan?
  • Bij de lite-on brander zitten een soort frontjes bij in 3 kleuren, ziet dat normaal uit, of komt dat uit de kast te steken oid ?
  • Zou ik volgens jullie ergens geld kunnen besparen, waarbij de prestaties niet veel slechter worden?
  • De meeste vraagtekens zet ik bij de keuze van de videokaart, aan de ene kant vind ik het belachelijk om er heel veel geld aan uit te geven, maar je kunt ook stellen dat ik geen mega zware software gebruik zoals 3dsmax, maya oid.
  • Overige op- en/of aanmerkingen zijn natuurlijk ook van harte welkom.
Links
1: Overzicht processoren 4 launch (E6420 lijkt mij de beste prijs/kwaliteit verhouding te hebben)
2: BBG Mulitmedia systeem maart 2007 (waarom amd en geen intel dual core)
3: Benchmark Tom's Hardware (nvidia < 8000 kaarten scoren laag)
4: Hardware Info (antwoord op vragen: 1:nee 2:ja 3:g.v. 4:beide)

Alvast bedankt voor jullie medewerking! :+

undefined

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
SketchUp maakt in elk geval geen gebruik van HyperThreading of meerdere cores. Een singlecore processor zou dus ook al genoeg zijn om het uiterste uit SketchUP te krijgen, maar dit kan in de toekomst veranderen.
Ik zou niet besparen op een processorsnelheid.

Verder is de grafische kaart bij SketchUp meestal niet de bottleneck, dat is de CPU.
Hier is er bijvoorbeeld een discussie over:
http://forum.sketchup.com/showthread.php?t=74619

Je zou dus eventueel wel de grafische kaart kunnen vervangen door een goedkoper type (7600GS). Mocht je andere CAD-programma's of nieuwe SketchUP versies (wat zit er in de pijplijn?) gaan draaien dan kun je hier eventueel wel spijt van krijgen.

• Rorando
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-01 19:10
Kast: Antec Sonata III
--> Toch iets ruimere voeding

Proc: E6750
--> Deze heeft nu de beste prijs/kwaliteits verhouding volgens mij

Vid: Sapphire Radeon HD2600 Pro is mischien wel beter, niet echt benches gezien of anders kan je direct voor een 1950 gaan, weet niet of jou pc dat nodig heeft

Mobo: Gigabyte P35 ds3 ofzo of een 965P DS3P rev 3.3

• Leknaas
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-05-2024
Speed24 schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 17:19:
SketchUp maakt in elk geval geen gebruik van HyperThreading of meerdere cores. Een singlecore processor zou dus ook al genoeg zijn om het uiterste uit SketchUP te krijgen, maar dit kan in de toekomst veranderen.
Ik zou niet besparen op een processorsnelheid.

Verder is de grafische kaart bij SketchUp meestal niet de bottleneck, dat is de CPU.
Hier is er bijvoorbeeld een discussie over:
http://forum.sketchup.com/showthread.php?t=74619

Je zou dus eventueel wel de grafische kaart kunnen vervangen door een goedkoper type (7600GS). Mocht je andere CAD-programma's of nieuwe SketchUP versies (wat zit er in de pijplijn?) gaan draaien dan kun je hier eventueel wel spijt van krijgen.
de discussie op het SU forum doen me toch besluiten om te gaan voor een singe core. Sketchup kan maar een core gebruiken, en er is ook niet echt een uitzicht dat ze er twee of meer kunnen gaan gebruiken. Daarbij reist bij mij ook de vraag of arkey-asd dit wel kan, ik neem nu aan van niet...

Bedankt voor je reactie

undefined