[FreeNAS][FreeBSD] monitoren van file-toegangen

Pagina: 1
Acties:

• cman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-02 11:47
We hebben sinds kort een fileserver ingericht met FreeNAS. Op het eerste zicht leek het een zeer goede oplossing, echter stuiten we nu op een aantal probleempjes.

We hebben een gesharede map op de server staan die via een netwerkdrive toegankelijk voor alle pc's. Werkt perfect, echter komen we er steeds meer en meer achter dat het monitoren en loggen van de gebruikers nog niet (lees: helemaal niet) kan in FreeNAS. Regelmatig komt het voor dat er een word-document geopend wordt door iemand en niet gesloten, met als gevolg dat er geen bewerkingen in kunnen uitgevoerd worden.

Vroeger (HP-Unix) zochten we dan op wie het bestand openhield (met net file) en konden we dan vragen het te sluiten. In FreeNAS lijkt die optie niet aanwezig te zijn. Een heleboel commando's zijn blijkbaar niet aanwezig in de gestripte FreeBSD-versie. Ik heb de FreeNAS faq en het forum daar al zitten doorlezen, maar er staat nergens een oplossing.

Nu vroeg ik me af of het niet mogelijk is om dit toch te doen? Maw weet iemand een methode om te zien wie (we werken niet met gebruikers voorlopig, dus zou het via IP moeten gaan, dus het gaat om 'Welke PC') een bestand heeft open staan?

BOE

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Aannemende dat de verbindingen vanaf windows door samba afgehandeld worden, kun je proberen of smbstatus is meegeleverd op freenas.

• cman
Dat commando brengt me al iets dichter naar mijn doel! Thx Blaataap!

Ik vrees alleen dat ik nu zo'n 120 users ga mogen aanmaken, want momenteel is iedereen zichtbaar als root.. Tenzij er dus een mogelijkheid is dat je ipv de gebruiker (root in dit geval) het IP kan zien van degene die het process runt.. Kan dat?

BOE

• blaataaps
  • Niet online
Er zijn versies van smbstatus die het IP laten zien, sowieso laat smbstatus een PID zien als het goed is, en daar kun je gewoon een IP bij zoeken :)

• cman
Dacht ik ook blaataaps, maar als ik met commando ps <PID> het nummer opzoek staat er geen ip bij, en bij de TT staan er twee vraagtekens (??)

Ik ga sowieso users moeten aanmaken binnenkort, dus dan is het al helemaal geen probleem meer, maar voorlopig... :)

BOE

• blaataaps
  • Niet online
ps is ook niet bedoeld om ip's op te zoeken, daar zijn dingen als netstat en sockstat voor.

• cman
ok sockstat lijkt niet in freeNAS te zitten, netstat wel. Ik heb wat zitten spelen met het commando, en op een gegeven moment heb ik het commando netstat <PID> ingegeven (wat niet leek te werken :) ) en nu zit ik met het volgende: ik krijg mijn prompt niet meer terug!!! Ik lijk in een of andere tekst-editor te zitten, alleen weet ik niet hoe ik er uit moet geraken :) (Ik heb al zowat elke toetsencombinatie geprobeerd :) de sluitcommando's voor vi, ctrl-abc......, break, ctrl-break, enz... Google vindt niets. Excuses voor mijn noobish behaviour... Enig idee?

BOE

Verwijderd

<escapetoets> :q <enter> ?

• cman
niet dus...

BOE

Pagina: 1