moederbordkeuze

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Lord Llurch
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-06-2012
Ik ga een computer bouwen met een industriële toepassing: Hij gaat een warmte/kracht-installatie regelen.
Daardoor zijn er wat eisen, waardoor ik eigenlijk geen geschikt moederbord meer kan kiezen.

Wat absoluut moet:

Stabiel 24/7 bedrijf, nooit hoeven rebooten.
Geen Internet, wel een lokaal netwerk.

dus voor stabiliteit/bedrijfszekerheid en 24/7 uptime:

Registered ECC geheugen (1GB is voldoende)
Het is geen rekenintensieve taak, dus een single-core is voldoende. dual core is echter geen probleem.
Raid mirror in sledes, derde schijf standby
dubbele hotswap voeding.

in/out:

4 keer ethernet. (dual onboard/dual add-on, of meteen maar een quad-netwerkkaart?)
2x RS232 poort
2x RS485 poort
videokaart die een resolutie 3840x1200x32 ondersteunt.

het budget is geen probleem.

het vinden van kaarten met rs232 en rs485 wel.
Als er 4 in moeten wordt het helemaal problematisch: de meeste S771/940 moederborden hebben hooguit 2 pci-sloten....

Ik heb veel ervaring met normale of game-pc's, maar dit gaat net wat verder, dus de concrete vragen:

welk moederbord voldoet aan mijn eisen?
zijn er mensen die die keuze kunnen onderbouwen met ervaringen?
waar kan ik de RS232/485 kaarten kopen?

There is one more thing: It's been emotional

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-05 20:23

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Seriëele poorten lijkt me met dit kaartje geen probleem meer: http://www.rs485.nl/pdf/3PCI_MIPort_0605ds.pdf

Moederbord zit ik in de richting van 'n merk als Tyan te denken...

[ Voor 24% gewijzigd door magic_nl op 27-06-2007 10:40 ]

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Lord Llurch
Super! die vraag is beantwoord. dat wordt dus de 3PCIOU4.
in 1 klap klaar. dank!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:29

M2M

medicijnman

ik denk dat het misschien verstandig is om een professionele box aan te schaffen, dan zelf een systeempje in elkaar te zetten. Als het echt 24/7 moet draaien, en geen seconde kan missen is dat de beste oplossing. Een normaal systeem ernaast voor het monitoren van je box, dat dan wel. Alles kan stuk, en costomer moederplanken, processoren, geheugen videokaarten en zelfs die RS232 kaarten kunnen allemaal crashen om een of andere rede. Zelfs met linux als OS.

Ik probeer eigenlijk te zeggen, dat als veiligheid in het geding is, alles vast kan lopen en mis kan gaan. Dan heb ik toch liever een professioneel systeembox, dan een handgemaakte pc (no offence)

maar dat is mijn mening.

-_-

• Lord Llurch
ik kom nu uit op

Asus Moederbord DSBF-D
Intel Xeon 5110 2U 1.60 GHz, 1066 MHz, 4 MB , Boxed
Kingston ValueRam Dual Channel 1024 MB, PC5300 ECC FB, Kit Of 2
Intel PRO/1000 PT Dual Port
Asus VGA GeForce EN8500GT SILENT/HTD 256 MB, PCI-e 16x

2x onboard netwerk
PCI-E 8x 2poorts netwerk
PCI-E 16x graphics (op 8x link)
PCI slot quad RSR232/485

blijft over: 3x PCI-X 133MHz. niet nodig verder.

• M2M

M2M

medicijnman

Lord Llurch schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 12:30:
ik kom nu uit op

Asus Moederbord DSBF-D
Intel Xeon 5110 2U 1.60 GHz, 1066 MHz, 4 MB , Boxed
Kingston ValueRam Dual Channel 1024 MB, PC5300 ECC FB, Kit Of 2
Intel PRO/1000 PT Dual Port
Asus VGA GeForce EN8500GT SILENT/HTD 256 MB, PCI-e 16x

2x onboard netwerk
PCI-E 8x 2poorts netwerk
PCI-E 16x graphics (op 8x link)
PCI slot quad RSR232/485

blijft over: 3x PCI-X 133MHz. niet nodig verder.
als je voor deze configuratie gaat, zou ik geen GF8 serie kopen, maar een GF7 serie. Drivers zijn nog steeds niet 100% stabiel (in mijn ogen)

mijn 8800 GTX crasht nog steeds, en die is er toch al wat langer dan de 8500gt

goed,

- Maarten.

-_-

Verwijderd

Volgens mij kun je beter een server met redundant voeding kopen en natuurlijk met de gewenste verder specs deze zijn gemaakt om dag in dag uit 24/7 aan te staan en thuis hardware niet. Koeling zit ook bij default al een stuk beter in elkaar en je kunt mooie garantie contracten afsluiten.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2007 14:28 ]

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-05 19:53

Greyfox

MSX rulez

Het is al eerder genoemd, maar er zijn professionele partijen die dit soort PC's bouwen en leveren.
Als budget geen issue is en 24x7 gegarandeerd, lijkt het mij dat je niet zelf zou moeten gaan bouwen als je serieus aan de belangen van je afnemer denkt.

Zeker omdat je aangeeft geen ervaring hiermee te hebben.

Ik had destijds een industriele pc voor de Hoogovens nodig (over 24x7 gesproken 8) ), dan kom je wel in een andere categorie PC's terecht.

[ Voor 28% gewijzigd door Greyfox op 27-06-2007 17:22 ]

MSX 2 rulez more

• M2M

M2M

medicijnman

Greyfox schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 17:21:
Het is al eerder genoemd, maar er zijn professionele partijen die dit soort PC's bouwen en leveren.
Als budget geen issue is en 24x7 gegarandeerd, lijkt het mij dat je niet zelf zou moeten gaan bouwen als je serieus aan de belangen van je afnemer denkt.

Zeker omdat je aangeeft geen ervaring hiermee te hebben.

Ik had destijds een industriele pc voor de Hoogovens nodig (over 24x7 gesproken 8) ), dan kom je wel in een andere categorie PC's terecht.
wij gebruiken hier op het lab ook speciale boxen die de druk, temperatuur etc. in de gaten houden. Daarnaast staat een monitoring computer die nogal eens crasht. Maargoed dat de box zelf dan door blijft gaan. Die kastjes zijn daarvoor gemaakt, draaien 100% zeker 24/7 en worden gecontroleerd door het bedrijf wat ze levert zelf. Ook al maak je nog zo'n uberstabiel systeem, ik heb toch liever iets... met de garantie dat het 100% werkt.

-_-

• Lord Llurch
Het budget is geen probleem; tot op zekere hoogte. Meer dan 3000 euro is er niet.
Gelukkig is snelheid geen vereiste, en kunnen we daar besparen.

ik kom nu uit op een Asus DSBV-D.
Deze heeft dezelfde sloten als een DSBF-D, maar is 115 euro goedkoper. (minder opslagmogelijkheden en minder RAMsloten, maar dat maakt niet uit.
De 8500 is leuk, maar een ATi X1050 met 128MB kan ook alles wat ik er mee wil, en is ook passief gekoeld. en scheelt 50 euro.

Want dan komt de voeding:

Ik kwam bij Salland uit op een (schrik niet van de naam :o )
Zippy Servervoeding R3G-6650P 650 Watt Active PFC
http://sallandautomatiser...productinfo.php?pid=33181
het vermogen is wat aan de hoge kant, maar lager is er niet.
Een prijs van 571 euro wekt bij mij vertrouwen qua kwaliteit, maar ik ken het merk totaal niet, iemand hier iets zinnigs over te zeggen?

En dan de stabiliteit..... die zal wel relatief zijn.
Er komt namelijk WinXP op te draaien. dat moet vanwege de monitoringsoftware die erop draait. Ik ga nog onderzoeken of Win2000 of Server2003 tot de mogelijkheden behoort. Linux e.d. is sowieso geen optie helaas.

Verwijderd

3000 euro is wel een sterk gelimiteerd budget wat mij betreft als 24/7/365 garantie voorop moet staan. Wat voor installatie hebben we het hier over? Is het iets voor thuis of voor heel NL?

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-05 20:23

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Zou ie zoiets van plan zijn?
nieuws: Tiener bouwt fusiereactor

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Pagina: 1