[final cut pro] DV formaat blijft niet dezelfde grote houden

Pagina: 1
Acties:

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:48

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
De afgelopen weken ben ik druk bezig met een documentaire te maken in Final Cut Pro. De opdrachtgever levert mij het videomateriaal aan in verschillende formaten (3GP, DVD, miniDV en video8)

Alle formaten zet ik in Visualhub om naar DV compressie op PAL formaat. DV compressie is en blijft de beste compressie om snel mee te kunnen editen. Mpeg2 leent zich hier helemaal niet voor en mpeg4 is te traag. Andere formaten zijn helaas te groot.

In het begin schonk ik niet veel aandacht hoe het precies in het edit scherm stond. Omdat het na rendering het uiteindelijke product nog sterk kon schelen met het ge-edited materiaal.

Nu loop ik de laatste weken steeds tegen hetzelfde probleem aan. Ene keer is een geimporteerde video sterk verkleint in final cut pro. De andere keer is het wel beeldvullend. Ik kan er geen touw aan vast knoppen hoe dit kan komen.

Ik heb dezelfde bestanden in fcp geimporteerd en erin gesleept. Maar de ene keer is het fullscreen en de andere keer heb ik weer rondom balken. Ik heb de DV bestanden gecontroleerd en apart afgespeeld in Quicktime. Daarin komen de resolutie overeen en zijn de videos beeldvullend.

Ik heb al hele stukken video al geedit en het is geen optie om overnieuw te beginnen. Ik kan de bestaande stukken wel met scale opscalen. Alleen wil ik graag weten hoe dit kan komen. Misschien heb ik wel een instelling over het hoofdgezien die opeens alle videobronnen weer fullscreen kan maken.

En dan heb ik nog een laatste vraag. Is het in Final Cut Pro mogelijk om meerdere videoclips te selecteren en dan op-te-scalen naar een groter formaat. Ik heb 1 scene gedaan met elke videoclip apart. Maar dit is te veel monniken werk.

AKA Rinkel weblog

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:38
Staat de anamorphic flag voor al het materiaal wel goed? DV Pal is altijd 720x576, breedbeeld of 4:3.

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

Om je laatste vraag te beantwoorden:

Ja, maar daarvoor heb je wel FCP 6 nodig. Die kan hier prima mee overweg.... maar ja, kost je dan wel geld....
Mix and match a wide range of formats and even frame rates in the open format Timeline. If you edit film, use the redesigned interface in Cinema Tools 4 to work faster than ever, with customizable lists that let you combine timecode and keycode in a single document.
Heb die functie in actie gezien op de Final Cut Studio 2 Tour maand geleden in Amsterdam. Daarvoor alleen al zou ik de Studio kopen....

[ Voor 58% gewijzigd door Red op 27-06-2007 16:26 ]