vervangen AGP of overstap PCI-e?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-07 10:57

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Mijn videokaart is aan het doodgaan, en ik moet nu gaan overstappen op een nieuwe videokaart.
Mijn huidige mobo heeft een agp slot, dus alleen een AGP kaart vervangen is het makkelijkst (wordt dan waarschijnlijk de Ati X1950 Pro). Ik wil sowieso voor mid-range gaan, aangezien high-end mij te duur is, en waarschijnlijk alleen in pci-e variant te verkrijgen is.

Maar AGP begint redelijk terug te lopen, met een beetje pech is dit de laatste serie, en moet je met twee jaar bij een volgende upgrade alsnog naar PCI-e.

Dus twijfel ik of ik niet meteen mobo+pci moet gaan vervangen. Dat gaat natuurlijk wel meer kosten. Maar als ik bv over twee jaar een processor moet vervangen, zal ik zowieso over moeten stappen op PCI-e. En dan zou ik misschien een pci-e kaart nog kunnen gebruiken. Of wat te denken van een verplichte upgrade op korte termijn, als iets kapot gaat? Daar zit je dan met je agp kaart.

Kortom: zou je nu nog AGP aanschaffen, dat nog wel aan al je eisen voldoet, en wil je dan het risico nemen dat je bij een volgende upgrade er niets meer aan hebt

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-07 17:46

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Wat is er eigenlijk aan het doodgaan aan je videokaart?

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

Verwijderd

Ati X1950 Pro

is een prima kaart heb hem zelf ook

ik wacht wel tot er meer DX 10 kaarten zijn en wat meer ervaaring is met vista

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-07 16:24
Bij de volgende upgrade over 3jaar moet je denk ik toch overstappen op een ander platform want dan begint je cpu echt langzaam te worden. Ja zou nu nog best voor een AGP kaart kunnen gaan hoeft niet zoveel te kosten. zoals hierboven als is vermeld eeen X1950 pro is een prima kaart. Er komen ook AGP versies van de HD2600XT uit deze zijn dx10 verbruiken weinig stroom.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:17

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Het enige wat in deze bepaald wat je moet doen is imho je budget. Wanneer je budget het niet toelaat een nieuw mobo/cpu/mem/videokaart te kopen, koop je een AGP videokaart, anders een PCI-e met bijbehorende mobo/cpu/mem. De X1950Pro is een erg goeie deal op het moment, waar je nog wel een tijdje mee vooruit kunt. Maar uiteindelijk zal je toch een keer moeten overstappen en wanneer je budget het toe laat zou ik dat gewoon nu doen. Geheugen is erg goedkoop op het moment en er zit dacht ik ook een prijsverlaging voor processors aan te kopen (Intel in ieder geval).

Rail Away!

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-04 21:10
Ik heb onlangs een X1950Pro AGP aangeschaft en heb nog geen moment spijt ervan gehad. Ikzelf heb een trager systeem (P4 3,0Ghz - 2Gig Ram) dan jij.

Spellen zoals BF2 en CoD2 lopen lekker op hoge IQ settings.
BF2: 1280x960@4AA + 8AF: 55+ fps
CoD2: 1280x960@DX9mode@ingame AA+AF: 55+ fps

Alleen TDU loopt erg brak op mijn systeem, maar hier zal wel mijn processor wel de bottleneck vormen:
TDU: 1024x768@high settings, HDR off, AA off: 25 fps

Ik zou zeker niet wachten op de eventueel nog uit te brengen HD2600XT AGP. Deze kaart ondersteunt dan wel DX10, maar ik verwacht dat door de 128bits geheugenbus het kaartje niet erg snel zijn in DX10 games. In DX9 zal de X1950Pro een stuk sneller zijn de HD2600XT (=ongeveer X1950GT snelheid).

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Verwijderd

Hmm, je vraagt aan mij of ik het zou doen, tog? Nou nee dus :P Mijn mening is dat je systeem te traag is voor zoon kaart. Ik zeg niet dat je prestaties er niet omhoog van gaan. Maar ik denk dat even doorsparen en dan meteen de overstap maken beter is. Stel je had een AMD X2 4200 Toledo, een prachtig Nforce4 bord en 2 GB ram. Tja dan was het een ander verhaal geweest!

• liledevil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

liledevil

DELL EVIL I

Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 15:59:
Hmm, je vraagt aan mij of ik het zou doen, tog? Nou nee dus :P Mijn mening is dat je systeem te traag is voor zoon kaart. Ik zeg niet dat je prestaties er niet omhoog van gaan. Maar ik denk dat even doorsparen en dan meteen de overstap maken beter is. Stel je had een AMD X2 4200 Toledo, een prachtig Nforce4 bord en 2 GB ram. Tja dan was het een ander verhaal geweest!
Ok, dus omdat hij niet de processor heeft en de chipset zeg je dus dat het niet de moeite waard is.
Ik heb voor een 3200+ van mijn vriendin net ook de x1950 Pro besteld, en voor mijn eigen 3500+, ik denk persoonlijk dat het een prima kaartje is. Ook nog voor een 3200+
een nforce 3 of 4 is ook geen verschil om van te denderen volgens mij.

if you pay peanuts, you get monkeys

• dragunova

dragunova

Inderdaad, hier zit sinds maart vorig jaar ook een geforce 7800GS in ter vervanging van de fx5700. Er zit een amd 2800+ processor op, en ja, sommige dingen worden wat trager, maar ik kan nog steeds fijne games spelen. Dat is tenminste weaarvoor ik een grafische kaart haal lol... En die x1950 is een prima "preiswerte" kaart omn je systeem te upgraden.

Maar wat is er nu mis met die oude? :P

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
sorry, dag op werk :)

oude kaart geeft artifacts, deze kaart is dus in een terminale fase beland

• dragunova

dragunova

Raar dat-ie dat doet, dat zou niet moeten mogen voor zulke jonge harde waren.
Maar t kan natuurlijk altijd...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:10
Het gaat iets harder als je gaat overclocken, dan leeft de hardware een stuk korter ;)

Denk jezelf het volgende in voor je volgende upgrade:
- S939 CPUs zijn duurder dan AM2 CPUs
- DDR400 geheugen is duurder dan DDR2 667 geheugen
- AGP is duurder dan PCI-e vanwege de bridge chip die er nog op zit.

Wil je na je videokaart je hele zwikje verkopen als volgende upgrade, dan is een 1950 het nog waard, je 2dehands systeem verkoopt veel beter met een werkende snelle videokaart. Ga je straks nog meer upgraden (CPU, meer geheugen), dan zou ik persoonlijk nu meteen een fatsoenlijke set met socket AM2 of 775, DDR2 geheugen en een PCI-e kaart kopen.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
ik had hetzelfde dilemma, maar ik ben overgestapt op pci-e.

Tweedehands een s939 pci-e bord gekocht en tweedehands een Nvidia 7950 GT gekocht. Daarnaast mijn s939 AGP bord + AGP kaart verkocht. Totaal heb ik 50 euro uitgegeven om van X850 XT PE AGP naar een 7950 GT Pci-e te gaan.

De reden dat ik niet op andere CPU/socket ben overgestapt is de extra kosten van het geheugen.
Om een nieuwe DX10 kaart te kopen vind ik op dit moment onzinnig, omdat er helemaal geen DX10 spellen zijn. Je weet dus niet wat voor performance je koopt.

Ik zit nu dus op het max van dit socket en zal dus nog wel zo'n 2 jaar dit blijven gebruiken.

Mijn antwoord op jouw vraag: hangt af van het budget. Met een kaart als de X1950 Pro zal je spellen een stuk soepeler draaien, maar je CPU zal toch een bottleneck vormen in bepaalde spellen. Ik vond zelf de X1950 Pro AGP te duur in vergelijking met de performance van PCI-e concurrenten.
Misschien is dus tweedehands iets voor je?

[ Voor 9% gewijzigd door Kurios op 27-06-2007 20:43 ]

Verwijderd

liledevil schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 16:11:
[...]

Ok, dus omdat hij niet de processor heeft en de chipset zeg je dus dat het niet de moeite waard is.
Ik heb voor een 3200+ van mijn vriendin net ook de x1950 Pro besteld, en voor mijn eigen 3500+, ik denk persoonlijk dat het een prima kaartje is. Ook nog voor een 3200+
een nforce 3 of 4 is ook geen verschil om van te denderen volgens mij.
Lees nou mijn post eerst een goed door. En probeer het dan nog is. Heb ik ooit gezegt dat het de moeite niet waard is? Nee dus. Ik zeg alleen dat je beter kan doorsparen voor een nieuw systeem, omdat de prijs van de videokaart het gewoon niet waard is tegenover de rest van het systeem.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Kurios schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 20:32:
ik had hetzelfde dilemma, maar ik ben overgestapt op pci-e.

Tweedehands een s939 pci-e bord gekocht en tweedehands een Nvidia 7950 GT gekocht. Daarnaast mijn s939 AGP bord + AGP kaart verkocht. Totaal heb ik 50 euro uitgegeven om van X850 XT PE AGP naar een 7950 GT Pci-e te gaan.

De reden dat ik niet op andere CPU/socket ben overgestapt is de extra kosten van het geheugen.
Om een nieuwe DX10 kaart te kopen vind ik op dit moment onzinnig, omdat er helemaal geen DX10 spellen zijn. Je weet dus niet wat voor performance je koopt.

Ik zit nu dus op het max van dit socket en zal dus nog wel zo'n 2 jaar dit blijven gebruiken.

Mijn antwoord op jouw vraag: hangt af van het budget. Met een kaart als de X1950 Pro zal je spellen een stuk soepeler draaien, maar je CPU zal toch een bottleneck vormen in bepaalde spellen. Ik vond zelf de X1950 Pro AGP te duur in vergelijking met de performance van PCI-e concurrenten.
Misschien is dus tweedehands iets voor je?
volgens mij valt dat in het mid-budget segment nog reuze mee:
Afbeeldingslocatie: http://i16.tinypic.com/2akff40.gif

als je het bv vergelijkt met een mid-budget nvidia kaart

• liledevil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

liledevil

DELL EVIL I

Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 21:10:
[...]

Lees nou mijn post eerst een goed door. En probeer het dan nog is. Heb ik ooit gezegt dat het de moeite niet waard is? Nee dus. Ik zeg alleen dat je beter kan doorsparen voor een nieuw systeem, omdat de prijs van de videokaart het gewoon niet waard is tegenover de rest van het systeem.
Mijn mening is dat je systeem te traag is voor zoo'n kaart.
Dit impliceert het wel imho ;)

Natuurlijk levert een heel nieuw systeem meer performance boost, ben ik direct met je eens. Maar verschil tussen X1950 Pro AGP(zo'n € 166,-) of een nieuw systeem(€ 125,- VGA(pci-e ipv agp), € 95 CPU, € 95 MoBo, € 100 RAM, € 60 HDD indien nog geen sata schijf nu) is bijna het 3voudige.

Los daarvan was de opmerking in de TS dat zijn Graka defect was, als ik bij de garage kom vanwege een defecte accu wil ik toch ook niet horen dat ik mijn auto beter kan vervangen omdat mijn huidige niet zo zuinig is en daarom niet zolang met een nieuwe accu doet :s

if you pay peanuts, you get monkeys

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-07 18:27

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Ik ben het met je eens, maar AGP is nu toch wel echt uit aan het faseren voor gamers en andere mensen die grafisch veel van hun PC eisen.

Als het de TS zelf uitkomt zou ik persoonlijk even doorsparen zodat hij eind dit jaar een PC kan kopen met een moederbord dat een intel X38 chipset heeft, DDR3, een intel processor met Penryn core en een nvidia videokaart met een G92 core.
In de tussentijd zou je dan een wat lichtere video kaart kunnen overwegen om toch nog vooruit te kunnen.

Maar als je dan gaat voor de upgrade aan het einde van dit jaar, dan kun je in ieder geval lekker Crysis spelen en kan je weer goed vooruit.

[ Voor 4% gewijzigd door Da_maniaC op 27-06-2007 23:36 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
AGP kopen is net zoals investeren in VHS tapes oid. :)

specs

Verwijderd

Die test waarin de Geforce 7800 GS voorkomt blijven vaag, want om wat voor versie 7800gs gaat het?

Ik denk bijv. niet dat het een Gainward 7800 GS+ 512 mb betreft... Want daarvan heb ik heel erg indrukwekkende tests gezien.

Ik zelf wilde een nieuw topic openen omdat ik met hetzelfde probleem zit als de topic starter. Hoewel... eigenlijk heb ik dus een prima AGP systeem, wil niet overstappen op pci-e omdat ik daar geen reden toe heb afgezien van alleen m'n videokaart + dat er specifieke audio redenen waren waar ik dus nare dingen over heb gelezen m.b.t. pci-e systemen, die met een monster pci-e videokaart de resources zou wegslurpen van audio-processen (kort door de bocht gezegd). Ik ben dus into muziekproductie.

Ondanks dat mijn pc voor audio gebouwd is, speel ik er nu toch ook Quake 4 op (kon 't niet laten voor €12,95). Ik wil dus vooral vanwege Quake 4 en eventueel Enemy Territory: Quake Wars (denk eigenlijk alleen Quake 4) een nieuwe videokaart.
Ik speel graag online en ben erg streng m.b.t. soepele gameplay. Ik kan best Quake 4 op normal settings spelen, maar ik merk dat de response van de muisbewegingen trager wordt en dat kun je niet hebben tegen sommige van die freaks online. Dus heb ik alle settings op ultra laag staan + r_forceambient op 0.5 staan. Ziet er dus niet uit, maar speelt als een tierelier met een steady 60 of 90 fps afhankelijk van server settings. Nu wil ik dus ook nog mooie graphics en dezelfde fps behouden...

Mijn agp systeem:

Asus a8v Deluxe s939
Athlon 64 X2 3800 dual core + Arctic Cooling s939 Freezer pro (zo'n mooie grote :) )
2 gig Corsair
Asus Geforce 6600 TD 256 mb
2 Maxtor DiamondMax (9 en 10) harddisks
Nec DVD brander

en dat gebouwd in de behuizing:

Arctic Cooling Silentium T2 kast met vier fans erin. Op de bon staat +PSU 450W, maar als ik op de sticker v/d voeding kijk, staat er AC input: 200-240v, DC output: 350Watts... Er zitten 4 fans in de kast zelf.

Anyway, ik heb inmiddels tig reviews en posts doorgelezen maar ik krijg er vierkante ogen van... Misschien dat iemand me raad wil geven na het lezen van bovenstaande dingen.

Oh ja: ik vind het belangrijk dat de kaart STIL is en dat m'n voeding het trekt, maar eigenlijk lijkt me dat geen probleem want die fans lijken mij niet zoveel stroom te vragen, toch? Verder heb ik er alleen een pci geluidskaart inzitten (afgezien van bovengenoemde apparaten).

Ik twijfel tussen zo'n Gainward 7800 GS 512 mb, het liefst die + versie, maar die kan ik nergens vinden, of dus misschien zo'n Ati X1950 Pro, maar al die crash-topics met zwarte schermen doen me nagel bijten .... Plus dat ik altijd Nvidia aanhanger ben geweest (en daarvoor altijd 3dfx :P )

En zelfs als de Ati kaart sneller is, heb ik nog steeds liever een Geforce als die STILLER is en minder stroom verbruikt.

• Da_maniaC

Da_maniaC

Een 7800GS+ versie word inderdaad zeer lastig om te vinden. Vooral omdat er maar 1500 van zijn gemaakt.
Ik heb hem wel en heb hem destijds meteen gekocht toen hij gereleased werd, ik heb toen mijn XFX 7800GS Extreme Edition met 40% verlies doorverkocht maar hoefde zelf maar 100 euro bij te leggen voor de Gainward Bliss 7800GS+ en ben erg blij met de investering.
Ik kan zelf Quake 4 perfect spelen met maximale settings voor mijn systeem. (1280x1024, 4xaa, 16xaf).

Er is inmiddels ook een XFX 7950GT op AGP die weer net ietjes sneller is dan mijn 7800GS+ maar iets langzamer dan de x1950XT op AGP.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Verwijderd

Nadat ik vandaag had gelezen over AGP 3.0 Calibration Cycle en DBI Output for AGP heb ik deze opties aangezet in mijn bios van m'n moederbord. Dat maakt al een hoop uit en gewoon een leveltje laden kan prima op een steady 60 fps. Maar online multiplayer is dan weer niet stabiel. Dus het blijft toch settings downtweaken of een andere kaart.

En die XFX 7950GT op AGP maakt weer meer lawaai heb ik gelezen...

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2007 02:27 ]

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
ff nog voor de duidelijkheid: Ik moet wel een nieuwe graka... mijn oude is defect.

verhalen als: nog ff doorsparen, zijn dan ook niet van belang voor me. Mijn enige vraag is: als je toch voor het midden segment gaat, is AGP dan nog steeds een goede oplossing

Verwijderd

greatgonzo schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 07:01:
ff nog voor de duidelijkheid: Ik moet wel een nieuwe graka... mijn oude is defect.

verhalen als: nog ff doorsparen, zijn dan ook niet van belang voor me. Mijn enige vraag is: als je toch voor het midden segment gaat, is AGP dan nog steeds een goede oplossing
Dat ligt aan jou.

Ik was voor 400 euro klaar wat betreft overstap met mobo, videokaart, proc & geheugen & psu, meteen ook AM2 Socket voor latere upgrade, en PCI-e is universeel, daarmee bedoel ik te zeggen dat ik makkelijk m'n kaart kan vervangen voor een volgende generatie Videokaarten (dx10/11).

Ik zou het iig niet doen. Tenzij je echt om de centen wakker ligt, dan moet je het gewoon doen.

• Da_maniaC

Da_maniaC

Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 01:23:
Nadat ik vandaag had gelezen over AGP 3.0 Calibration Cycle en DBI Output for AGP heb ik deze opties aangezet in mijn bios van m'n moederbord. Dat maakt al een hoop uit en gewoon een leveltje laden kan prima op een steady 60 fps. Maar online multiplayer is dan weer niet stabiel. Dus het blijft toch settings downtweaken of een andere kaart.

En die XFX 7950GT op AGP maakt weer meer lawaai heb ik gelezen...
Niet meer dan die 6600 die je al hebt. :X
(Tenzij die passief is natuurlijk).

• Solarion
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-02-2022
Zoals ik het zie heb je op het moment meerdere opties die afhangen van wat jij zelf wil en hoeveel geld je wilt besteden. Heb je genoeg geld (€400-500), dan zou ik met de intel processor prijsdalingen in juli een volledige upgrade doen (tenzij je een AMD fan bent en bij AMD wilt blijven).

Je kan natuurlijk ook de 1950Pro kopen zoals je zelf al zegt (€160-190).

Maar misschien een derde optie die men nog niet hier genoemd heeft is als volgt:
Je koopt een tweedehands AGP kaart met ongeveer gelijke of iets meer performance dan degene die nu aan het overlijden is, en je houd de rest van je geld in je zak tot het einde van het jaar. Zodat je dan een volledige opgrade of misschien zelfs volledige nieuwe pc kan kopen. Het hangt natuurlijk helemaal af van jouw financiële situatie en persoonlijke voorkeur. Een tweedehands AGP kaart moet volgens mij niet zo veel kosten (€50-80?), maar dat ligt natuurlijk aan de performance die je wilt hebben.

Ik zou ook niet weten wat te doen, maar in ieder geval veel succes ermee. :)

• Indy91
Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 23:39:
DIk zelf wilde een nieuw topic openen omdat ik met hetzelfde probleem zit als de topic starter. Hoewel... eigenlijk heb ik dus een prima AGP systeem....<knip>...Misschien dat iemand me raad wil geven na het lezen van bovenstaande dingen.
Ik twijfel tussen zo'n Gainward 7800 GS 512 mb, het liefst die + versie, maar die kan ik nergens vinden, of dus misschien zo'n Ati X1950 Pro, maar al die crash-topics met zwarte schermen doen me nagel bijten .... Plus dat ik altijd Nvidia aanhanger ben geweest (en daarvoor altijd 3dfx :P )
De X1950Pro is dan helaas een No-Go voor jou, omdat de Asus a8v i.c.m. de X1950Pro vaak problemen geeft. (zie het Grote X1950Pro AGP Topic). Blijft over de 7800GS/7950GT of de X1950GT. (iets trager dan de X1950Pro)
maratropa schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 23:36:
AGP kopen is net zoals investeren in VHS tapes oid.
Deze opmerking slaat natuurlijk nergens op.... 8)7
De X1950Pro en X1950XT AGP kaarten (en ik neem aan ook de Nvidia tegenhangers) lopen net zo snel als hun PCI-E broertjes en bieden een prima "bang for buck".
Als iemand maar een bepaald budget à 170-190 Euro heeft te besteden voor pakweg zo'n 1,5-2 jaar, dan is deze aanschaf een prima investering en zeker geen weggegooid geld.

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

• Da_maniaC

Da_maniaC

Indy91 schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 13:51:
Deze opmerking slaat natuurlijk nergens op.... 8)7
De X1950Pro en X1950XT AGP kaarten (en ik neem aan ook de Nvidia tegenhangers) lopen net zo snel als hun PCI-E broertjes en bieden een prima "bang for buck".
Wat je daar zegt klopt niets van.
Kaarten met een HSI bridge hebben slechtere performance dan de oorspronkelijke PCI-e modellen.

Verwijderd

Ik zou gewoon nog die AGP kaart kopen en dan kan je misschien nog een jaar of twee mee. Daarna gewoon een nieuw systeem. Ik zelf heb een 9800XT vervangen door een 7800GS+ en ik heb er totaal geen spijt van gehad terwijl ik 'maar' een P4 3.0GHz heb.
Wat dat betreft die tabel daarboven, ik draai F.E.A.R:XP met alles op high inclusief AA en AF op max op 1280 X 1024 en mijn framerate komt niet beneden de 25 fps in de ingame test en tijdens het spelen heb ik amper last van framedrops. Ik bijna elk spel nog steeds zo goed als maxed draaien en anders zijn kleine stapjes terug voldoende om het goed soepel te krijgen.
Ik sla sowieso die eerste DX10 generatie over en wacht wel dat Vista wat verder ontwikkeld is en er daadwerkelijk DX10 only spellen zijn.

Verwijderd

Nou, ik heb inmiddels besloten het niet te doen omdat ik blijkbaar toch een andere voeding moet gaan kopen speciaal voor een nieuwe videokaart in m'n agp systeem. Daar heb ik dus echt geen trek in.

Dan maar met lagere settings spelen hoor... en eventueel later m'n andere ATX kast ombouwen tot pci-e systeem...

• Indy91
DJ_The_SP schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 14:24:
Wat je daar zegt klopt niets van.
Kaarten met een HSI bridge hebben slechtere performance dan de oorspronkelijke PCI-e modellen.
AGP kaarten een slechtere performance dan PCI-E kaarten?? Bron?

Ik ken geen onderling vergelijkings materiaal van Nvidia kaarten, maar bij ATI kaarten die met behulp van een "Rialto bridge" werken, presteren de AGP kaarten ongeveer gelijkwaardig aan de PCI-E varianten.
Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 15:28:
Nou, ik heb inmiddels besloten het niet te doen omdat ik blijkbaar toch een andere voeding moet gaan kopen speciaal voor een nieuwe videokaart in m'n agp systeem.
Met een goede A-klasse voeding van minimaal 350Watt, met minimaal 18A op de lijn moet genoeg zijn om de X1950Pro te trekken. Ikzelf heb 2 rails x 14A aangesloten op de kaart. Werkt perfect.

• Da_maniaC

Da_maniaC

Indy91 schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 16:16:
[...]

AGP kaarten een slechtere performance dan PCI-E kaarten?? Bron?

Ik ken geen onderling vergelijkings materiaal van Nvidia kaarten, maar bij ATI kaarten die met behulp van een "Rialto bridge" werken, presteren de AGP kaarten ongeveer gelijkwaardig aan de PCI-E varianten.
Juist, ongeveer. In je vorige post was het nog net zo snel. Bedankt voor het zelf nalezen van een bron.

• Indy91
DJ_The_SP schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 17:47:
[...]Juist, ongeveer. In je vorige post was het nog net zo snel. Bedankt voor het zelf nalezen van een bron.
Grapjas. :z
Muggeziften kan ik ook: "Ongeveer": bij benadering, circa, grofweg, grosso modo, om en bij, om en nabij, pak hem beet, pakweg, plusminus.
De ATI AGP kaarten presteren soms meer, soms minder dan hun PCI-E variant. Als de kaarten al minder presteren, dan is dit binnen een marge van enkele fps'en.
Maar hé, als jij dit interpreteert als slechtere performance dan is dat natuurlijk je goed recht, doch......
verkondig dan alsjeblieft niet dat AGP kaarten in het "algemeen" slechter presteren dan hun PCI-E broertje.

Schroom vooral niet om een bron te laten zien die bewijst dat de ATI AGP kaarten significant minder scoren dan de PCI-E. :O

Verwijderd

Indy91 schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 16:16:
[...]
[...]

Met een goede A-klasse voeding van minimaal 350Watt, met minimaal 18A op de lijn moet genoeg zijn om de X1950Pro te trekken. Ikzelf heb 2 rails x 14A aangesloten op de kaart. Werkt perfect.
Nou, in dit topic las ik dus dat mijn moederbord, Asus a8vDeluxe problemen heeft met de X1950Pro.
Ik ga dan het liefst voor die Gainward Bliss 7800GS 512 mb al dan niet de plus versie. Mijn systeem moet in principe alles uit die kaart kunnen halen (zie pag 1. voor m'n systeem).

Maar sommigen zeggen dat je min. 400w voeding moet hebben voor zo'n ding... Wat ik zo raar vind van de voeding van mijn Silentium T2 kast is dat er op de bon en op de doos van de voeding staat: PSU 450watt. Maar als ik op de voeding zelf kijk dan is het dus 350Watt...

Hier staat wat over de kast en de voeding:
nieuws: Arctic Cooling Silentium T2 ATX-behuizing bekeken

o.a. staat er door iemand geschreven:
"De voeding die erin zit word niet in nederland verkocht wat ik wel jammer vind, verschillende tests (sorry geen links gebruik google) tonen aan dat het de een van de beste voedingen op de markt is.

Het is een aangepaste Seasonic voeding, het verschil met een normale seasonic is dat er selfcontroled arctic fans op zitten ipv de buggy fan van seasonic."

En die Seasonic is inderdaad wat ik er in zie zitten...

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2007 01:48 ]

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 19:44
Om nog maar eens op de hoofdvraag terug te komen: ik denk wanneer je AGP systeem nog goed voldoet aan je eisen maar alleen je videokaart niet meer, dan lijkt me alleen een videokaart upgrade de beste investering. De X1950 pro presteert gelijkwaardig aan zijn PCI-e broertje dus daar hoef je het niet om te laten. Hij is alleen 2-3 tientjes duurder dan zijn PCI-e broertje, maar daar kom je wel overheen denk ik :)

Als je over de snelheid van de rest van je systeem ook je twijfels hebt en dit binnen een jaar zou willen upgraden, dan lijkt me het slimmer om een uitgebreidere upgrade te doen van mobo + cpu + geheugen + videokaart.

Ikzelf zit overigens met hetzelfde in m'n maag (zie sig voor specs), ik zou wel wat meer video-power willen hebben. Dus puur voor gaming zou de X1950 Pro AGP een prima oplossing zijn, voor de windows omgeving voldoet mijn systeem nog prima. Nu heb ik echter sinds deze week een camcorder gekocht met miniDV tapes... en om die te bewerken met mijn pc heb ik ook wat meer cpu power nodig. S939 dual core cpu's zijn niet echt interessant meer qua prijs (als je uberhaupt nog eentje kunt vinden in de winkel).. zo kost op dit moment een S939 X² 4600+ (2x 2.4Ghz) zo'n 216 euro, terwijl een AM2 6000+ (2x 3.0Ghz) 172,- euro kost...

Dus voor mij is het beter om gelijk over te stappen op PCIe omdat ik naast meer video-power ook meer cpu-power nodig heb :) Maar als je behalve voor games geen extra snelheid nodig hebt, is een AGP videokaart upgrade een prima keuze. Wanneer die X1950 niet meer voldoet zal je sowieso een upgrade moeten gaan doen (ik schat over een jaar of 2), aangezien de rest van je systeem tegen die tijd ook behoorlijk bejaard is.

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 64GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Verwijderd

Ik zat dus met het probleem dat ik m'n voeding moest vervangen. Ik had maar 250W, maar was wel van goede kwaliteit om dat ik als je het ging narekenen m'n systeem meer dan dat nodig had. Even een tip. Wat ze bedoelen met minimaal 400W is dat je niet een of ander B-merk moet nemen als Q-tec of Sweex. Al koop je een 700W versie van die dan heb je nog steeds geen goed werkende PSU. Die 350W van jou is waarschijnlijk de effectieve wattage wat je PSU kan leveren.
Wat interessanter is zijn de Ampere lijnen op de 12V. Volgens de review heb je twee goede stabiele lijnen van elk 12A. Misschien weet iemand anders of dat afdoende is, want ik heb er zelf twee van 18A. Je zou het gewoon kunnen proberen en als je systeem niet stabiel is dan zou je je voeding kunnen vervangen.

Verwijderd

Je hebt een Socket 939 mobo neem ik aan ?
Dan zou ik een PCI-e mobo nemen (bijv. de Asus A8N-e)
Want als je je systeem later upgrade dan kun je je kaart mooi meenemen naar je nieuwe systeem.
Let wel op, dat je een goede voeding hebt. Ik gebruik zelf de Coolermaster PCAP 430 Watt, deze kost rond de 45 euro. En deze trekt mijn systeem met gemak. (Voor specs, check m'n sign.)

Edit: En als je de X1950pro neemt, dan raad ik aan de Club3D te nemen, hier zit standaard al een Arctic koeler op, zo word hij niet warm (wat bij veel X1950pro's het geval is/was) en je kaart is FLUISTER stil !

[ Voor 203% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2007 18:10 ]

• darkcarlaza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-05 15:52
Ik zou een cheap ass 7600GT of GS kopen, kan je prima mee gamen op een 17 inch.
Over een jaar alles verkopen en een leuk quad core systeem bouwen met een

[ Voor 35% gewijzigd door darkcarlaza op 29-06-2007 23:14 ]

Verwijderd

inderdaad
een 7600gt met gdr3 is zeker erg snel (kan je vinden voor 100euro)
Wat ook een optie is om een een combo bord te nemen met agp en pci-e.

Dit is van alternate maar je kan ze ook erg anders vinden
ASRock 4CoreDual-VSTA 65euro
Intel® Pentium® Dual-Core E2140 79euro
(kan je ouwe ddr1 geheugen blijfen gebruiken )
Je agp kaart kan je blijfen gebruiken .

Dan kan je de rest te koop zetten .
En daar later een leuke kaart voor kopen.

De voeding ?
Die moet je toch al kopen (coolermaster 450wat kost 40@50euro)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 17:58:
Ik zat dus met het probleem dat ik m'n voeding moest vervangen. Ik had maar 250W, maar was wel van goede kwaliteit om dat ik als je het ging narekenen m'n systeem meer dan dat nodig had. Even een tip. Wat ze bedoelen met minimaal 400W is dat je niet een of ander B-merk moet nemen als Q-tec of Sweex. Al koop je een 700W versie van die dan heb je nog steeds geen goed werkende PSU. Die 350W van jou is waarschijnlijk de effectieve wattage wat je PSU kan leveren.
Wat interessanter is zijn de Ampere lijnen op de 12V. Volgens de review heb je twee goede stabiele lijnen van elk 12A. Misschien weet iemand anders of dat afdoende is, want ik heb er zelf twee van 18A. Je zou het gewoon kunnen proberen en als je systeem niet stabiel is dan zou je je voeding kunnen vervangen.
Gebruik jij twee aparte 12v lijnen die je dan op dat pci-e verloopje aangesloten hebt? Of gewoon één met twee molex aansluitingen erop?

Ik zie hier dat ik dus 17ampere op die 12v lijn heb:
http://techgage.com/print/arctic_cooling_silentium_t2

" Power Supply:

* Seasonic/ARCTIC, active PFC
* 3.3V: 28A, 5V: 30A, 12V:17A
* -5V: 0.5A, -12V: 0.8A, 5Vs: 2A
* 450 Watt max. / 350 Watt continuous Power"

Nog even ter info:

Mijn AGP pc is eigenlijk een DAW; in beginsel puur gebouwd voor audio dus. Maar na 't overlijden van m'n andere pc, doe ik hier nu alles op. Ik speel eigenlijk alleen maar Quake3 en Quake4. Het zou leuk zijn als ik een 2e hands geschikte kaart vind waarop ik Quake4 ook op high settings kan spelen (zoals met Quake3) en anders, pech gehad. De tijd dat ik elke 3 jaar een nieuwe pc ga bouwen omdat ik zo nodig moet gamen zijn echt voorbij bij mij. Ik ga er niet in mee zeg maar. Plus dat ik nog een auto moet kopen :)

Uiteindelijk wil ik de andere pc die ik nog heb staan nieuw leven inblazen en DAT wordt dan waarschijnlijk een pci-e systeem, niet deze pc. En wie weet wil ik tegen die tijd ook wel weer een game spelen dat ik niet kan draaien met deze pc, maar dat zal voorlopig niet het geval zijn. Zeker niet als het idd lukt om zo'n Bliss 7800GS+ 512 mb erin te proppen want dan ben ik wat mij betreft klaar (er komt toch geen nieuwe Quake meer, behalve Enemy Territory).

ps: ik besef dat ik eigenlijk andermans topic aan 't hijacken ben...excuses daarvoor..

Verwijderd

^ik heb toen een Enermax 420W gekocht en deze had een PCI-E aansluiting die ik zodoende op die manier heb aangesloten. Maar bij mijn 7800GS+ was sowieso een verloopstuk bijgeleverd dus het kan ook op twee molexen met dat verloopstuk.
Maar let goed op want jouw voeding heeft maar ÉÉN 12V lijn. Mijne heeft er twee dus je hebt waarschijnlijk een andere voeding nodig.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
liledevil schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 22:55:
[...]

... als ik bij de garage kom vanwege een defecte accu wil ik toch ook niet horen dat ik mijn auto beter kan vervangen omdat mijn huidige niet zo zuinig is en daarom niet zolang met een nieuwe accu doet?
Een accu wellicht niet. Maar wat als het een nieuw moterblok betreft? De grafische kaart, is samen met de CPU, zo'n beetje het hart van je computer. Ik zou nu inderdaad niet meer investeren in AGP. Bestaande systemen lekker door laten pruttelen; en dan, als ze dood gaan, niet meer reanimeren. Zonde van je geld.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 02:34:
Maar let goed op want jouw voeding heeft maar ÉÉN 12V lijn. Mijne heeft er twee dus je hebt waarschijnlijk een andere voeding nodig.
Het enige nut van een dual of meer-rails voeding is dat het bij belasting wat meer stabiel is, dat bijv de Single 12V lijn niet overal belast wordt waar ook je HD's ophangen. Het is natuurlijk iets minder efficient maar niet per defenitie dat het meteen niet gaat werken.

Als je geld wilt besteden in een AGP kaart, ga vooral je gang :) Het is verstandiger om je geld te bewaren danwel het in een PCI-E met nieuwer moederbord te steken.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 01:11:
[...]

Mijn AGP pc is eigenlijk een DAW; in beginsel puur gebouwd voor audio dus. Maar na 't overlijden van m'n andere pc, doe ik hier nu alles op. Ik speel eigenlijk alleen maar Quake3 en Quake4. Het zou leuk zijn als ik een 2e hands geschikte kaart vind waarop ik Quake4 ook op high settings kan spelen (zoals met Quake3) en anders, pech gehad.

ps: ik besef dat ik eigenlijk andermans topic aan 't hijacken ben...excuses daarvoor..
Inderdaad, je hijackt eigenlijk een andermans topic. Maar je idee illustreert wel waarom ook de TS beter af is met een geheel nieuw systeem (ook al betekent dit dat hij dan wellicht eerst een beetje door moet sparen). Want het is een illusie te denken dat je met alleen een wat betere mid-end kaart opeens Quake 4 op ultra graphics kunt gaan spelen. Je hebt sowieso al een zwik geheugen nodig (alleen al 512MB voor de textures); en dit soort spelen begint al aardig CPU-bound te worden. Ook disk I/O zal je parten gaan spelen. Als er iets is wat de verder tamelijk nutteloze Vista Performance Index wel laat zien, is dat syteem performane een totaal-plaatje is.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Nou, ik kan quake4 al met deze setup heel aardig spelen, alleen niet stabiel als ik de graphics omhoog gooi. En ik heb 2 gig geheugen + dan nog die 512mb van de kaart. Ik heb reviews van de 7800gs+ gezien met zwakkere systemen dan die van mij, zonder Dual Core support aangezet (scheelt 80% performance volgens id software) en die tests waren indrukwekkend.

bron:
http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=30502

Oh en mijn harddisks zitten wél aan een andere lijn hoor. Ik heb er nog 1 met twee molex connectors eraan waarvan 1 connector m'n Geforce 6600 voedt. De andere lijn voedt m'n 2 harddisks.

Ik heb trouwens geen 17" monitor, maar een 19" 16:10 breedbeeld. Ik speel Quake4 zwaar getweaked op 1440 x 900 en heb op die manier een stabiele fps van 60 of 90 (afhankelijk van server settings).

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2007 17:29 ]

Pagina: 1