[Statief Velbon 450R] 'opdraai'-gedeelte zakt vanzelf

Pagina: 1
Acties:

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023
Ik heb onlangs een Velbon Sherpa 450R statief gekocht. Wat me opvalt is dat het gedeelte
wat je met dat hendeltje kunt opdraaien (bij gebrek aan een naam :) ) vanzelf weer zakt door het
gewicht van de camera (D70 + 18-70 kitlens). Ik kan het gedeelte wel vastzetten met een schroefknop, dan zakt ie dus niet. Vraag is dus eigenlijk, hoort dat zo?

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:54

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

wizl schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 23:25:
Ik heb onlangs een Velbon Sherpa 450R statief gekocht. Wat me opvalt is dat het gedeelte
wat je met dat hendeltje kunt opdraaien (bij gebrek aan een naam :) ) vanzelf weer zakt door het
gewicht van de camera (D70 + 18-70 kitlens). Ik kan het gedeelte wel vastzetten met een schroefknop, dan zakt ie dus niet. Vraag is dus eigenlijk, hoort dat zo?
als ik het goed begrijp dan hoort dat zo ja. Je moet die stang (middenkolom :) ) echt vast zetten, soms met een ring eromheen aan de onderkant, soms met een schroef.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023
Okay, thanks!!!

Verwijderd

Dat hoort zo. Maar bedenk je wel dat hoe hoger je die middenzuil opdraait, hoe instabieler je statief wordt (onafhankelijk van of je 'm wel of niet borgt). Dus gebruik die zuil met mate.
Dit geldt overigens ook voor alle andere vergelijkbare statieven.

• Peentje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-01 20:10

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

Ik heb ook een statief in deze serie en je kan hem wel hoog zetten (het 'opdraai'-gedeelte), maar hij wiebelt dan wel wat? maar voor stilstaande objecten kan je dan goed de timer gebruiken want tegen de tijd dat de camera de foto neemt is hij weer stabiel.