Toon posts:

maar 1 core in gebruik ( AMD X2 4200)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hi,
gisteren heb ik een AMD X2 4200 socket 939 gekocht.
vandaag wij ik hem dus installeren, niks aan de hand
ben paar spelletjes gaan spelen, maar merkte bijna geen verschil in snelheid, ging zelfs bijna achteruit :o
dus ik CPU-Z gebruiken ( en later "AMDClock") om er vervolgens achter te komen dat maar 1 core in gebruik is :+
ik mijn moederbord (A8N-SLI deluxe) updaten tot de laatste versie (1405)
PC opnieuw opgestart, allemaal nieuwe Hardware dingen kwamen er bij, maar geen 2e core :(

weet iemand wat ik nu moet doen ?

bedankt

W

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Welk OS draai je? :)

Rail Away!

Verwijderd

Topicstarter
Windows XP professional

• Mad Marty
  • Nu online

Mad Marty

En welke van deze oplossingen werkte niet: http://gathering.tweakers...30&select_forum=#hitstart ?

Rail Away!

Verwijderd

Topicstarter
dus, moet ik nou windows XP opnieuw instaleren, of kan ik nog eens proberen om de AMD driver te instaleren ?

bedankt

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Gewoon die AMD Dual Core optimizer installeren.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of de uniprocessor ACPI vervangen door een multiprocessor ACPI in je device manager. Niet dat dat altijd werkt, maar het is te proberen.

• Mad Marty
  • Nu online

Mad Marty

Nouja, er worden een aantal dingen aangedragen en jij moet checken welke voor jou geldt natuurlijk. Op dit moment geef je gewoon veel te weinig informatie. Je zegt nu 'hij doet ut nie, wat moet ik doen', aangezien dit aan zo veel dingen kan liggen en mijn glazen bol kapot is, kan ik er ook niet veel over zeggen.

Maar okee, probeer eerst eens dingen als: Windows nieuwe hardware laten zoeken, AMD processordriver, dualcore optimizer installeren, bij Apparaatbeheer je processorstuurprogramma bijwerken, dat soort dingen.

Rail Away!

Verwijderd

Topicstarter
raar, heb net beide dingen geprobeert
nu zie ik in het apparatenbeheer wel 2 processors staan
maar bij het programma CPU-Z niet :/

welke moet ik geloven ?

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2007 22:12 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Als je van single core > multi core gaat altijd een reïnstall van het OS doen, want je hebt namelijk een andere HAL nodig. Je kunt dit met trucjes wel importeren in je OS, maar dit werkt niet altijd even goed.

Verwijderd

Topicstarter
'Of de uniprocessor ACPI vervangen door een multiprocessor ACPI in je device manager. Niet dat dat altijd werkt, maar het is te proberen'
hoe werkt dit precies ?

• Mad Marty
  • Nu online

Mad Marty

leonpwner1 schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 22:18:
Als je van single core > multi core gaat altijd een reïnstall van het OS doen, want je hebt namelijk een andere HAL nodig. Je kunt dit met trucjes wel importeren in je OS, maar dit werkt niet altijd even goed.
True, maar als het wel goed werkt, scheelt het nogal wat werk :)

@TS: Ik zou eerder Apparaatbeheer geloven; wat zie je bij Taakbeheer?

Rail Away!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 22:10:
raar, heb net beide dingen geprobeert
nu zie ik in het apparatenbeheer wel 2 processors staan
maar bij het programma CPU-Z niet :/

welke moet ik geloven ?
Wat staat er in je taskmanager? 1 of 2 grafiekjes (en dan ook even zorgen dat iedere cpu z'n eigen grafiek heeft). Als dat er 2 zijn, dan heb je gewoon de 2 cores, anders maar 1tje.

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

leonpwner1 schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 22:18:
hier is niets van waar, Windowsp XP (iig met SP2) past dit allemaal zelf aan en zal gewoon 2 CPU's detecteren en installeren, dus 2 threads tot je beschikking stellen. (mede uit eigen ervaring)

CPU-Z geeft op het eerste tabblad ('CPU') het aantal 'cores' en het aantal 'threads' aan (onderaan), dit moeten er dan uiteraard twee zijn ;) zo niet, update CPU-Z eens of kijk in je taakbeheer > prestaties; als daar twee grafiekjes naast elkaar voor 'CPU gebruik' staan is alles gewoon in orde. Daarnaast kun je bij Apparaatbeheer kijken of er twee CPU's geinstalleerd zijn, zo ja, dan heb je geen reden om je zorgen te maken :z

Verwijderd

Topicstarter
nope, ik zie 1 grafiekje :(

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Kijk eens in Apparaatbeheer (Config scherm > systeem > tabblad hardware), wordt de CPU wel als een AMD Athlon64 Dual Core CPU herkend? Zo nee, hoe dan wel? Probeer de CPU eens te verwijderen uit apparaatbeheer en opnieuw op te starten, dat helpt wellicht.
En draai je minstens Service Pack 2 van Windows XP?

• Avalaxy
:z Dus je ontkent dat je een andere HAL nodig hebt en dat je OS zomaar een multicore CPU kan aansturen :P Of dit met SP2 zo is weet ik niet, geen ervaring mee, maar het lijkt me sterk. Misschien...

Verwijderd

Palomar schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 22:06:
Gewoon die AMD Dual Core optimizer installeren.
Ehm. Daar krijg je nog geen dual-core support voor in windows hoor. Het enige wat dat progsel doet is
The AMD Dual-Core Optimizer can help improve some PC gaming video performance by compensating for those applications that bypass the Windows API for timing by directly using the RDTSC (Read Time Stamp Counter) instruction....
Ofzo. Het 'enabled' echt geen 2de core. Ik denk dat je moet kijken naar je Windows installatie, danwel bios meldingen of die ook daadwerkelijk een Dual-core ziet. Je kan een verouderd bios hebben waarop die niet herkend wordt.

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

leonpwner1 schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 22:40:
[...]

:z Dus je ontkent dat je een andere HAL nodig hebt en dat je OS zomaar een multicore CPU kan aansturen :P Of dit met SP2 zo is weet ik niet, geen ervaring mee, maar het lijkt me sterk. Misschien...
Nee, mijn bedoeling was te ontkennen dat je altijd Windows opnieuw moet installeren om je 2 cores goed te laten herkennen/werken. Uit eigen ervaring heb ik ondervonden dat Windows XP (met SP2) zonder reinstall m'n 2 cores herkende en installeerde en ook nog eens succesvol weet te benutten, komend van een single core CPU. Blijkbaar wordt de HAL automatisch aangepast, ik heb er iig niets aan veranderd :z

EDIT: gezien de vragen over BIOS lijkt het me wenselijk dat de TS nadere informatie geeft over zijn PC/OS?

[ Voor 9% gewijzigd door jeroen__online op 26-06-2007 23:02 ]

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-04 16:18
Misschien moet je de ondersteuning voor een 2e core in je BIOS aanzetten? (Ik weet het niet, ben Intel gewend, en daar kan je ook sommige hardwarematige CPU functies Enablen en Disablen).

• Avalaxy
Shaggy_NL schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 22:47:
Misschien moet je de ondersteuning voor een 2e core in je BIOS aanzetten? (Ik weet het niet, ben Intel gewend, en daar kan je ook sommige hardwarematige CPU functies Enablen en Disablen).
Nee, dat heeft er niets mee te maken ;)

• survivor
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-12-2021
Kun je eens een screenpic laten zien van cpuz?

Asus A8N-SLI SE,AMD X2 4200+,2 x 1024MB Apacer,Nvidia GeForce 8500GT,Plextor PX-708A,Plextor Premium,Plextor PX-116A2,Seagate ST3320620AS 320 GB(Vista),Seagate ST3250410AS 250GB x 2 raid0(XP),Samsung HD502IJ 500GB(Open Suse 11.0)

Verwijderd

Topicstarter
hij doet het al, heb windows opniew geinstalleert, maar toch bedankt voor jullie hulp
maar, nog een vraag ( geen nieuwe topic voor nodig)
ik heb net de Duel Core optimizer gewonload
nu is mijn vraag wat ik daar me moet doen
want als ik hier heen ga:
C:\Program Files\AMD\Dual-Core Optimizer
staat er een .exe, als ik op die .exe klik, gebeurt er niks
of hoef ik de optimiser helemaal niet aan te zetten ?
en hoe kan ik zien of ie aanstaat ?

bedankt

W

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:29

M2M

medicijnman

en niet te hard van stapel lopen hiero... heb je al eens 2 cpu-vretende programmas gedraait, tegelijkertijd?

en dan in je taskmanager gekeken of nog steeds maar 1 cpu gebruikt wordt?

zoek maar eens met g00gle naar superPI, die laten draaien op 2M en je taskmanager op de achtergrond kijken naar het processorverbruik. 1x superPI draaien is ongeveer 50%, draai je er 2 tegelijk is het ongeveer 100%

-_-

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-05 22:30
M2M schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 18:50:
en niet te hard van stapel lopen hiero... heb je al eens 2 cpu-vretende programmas gedraait, tegelijkertijd?

zoek maar eens met g00gle naar superPI, die laten draaien op 2M en je taskmanager op de achtergrond kijken naar het processorverbruik. 1x superPI draaien is ongeveer 50%, draai je er 2 tegelijk is het ongeveer 100%
heb jij al 't topic gelezen dan?

Verwijderd

Topicstarter
M2M schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 18:50:

um, ok
Pagina: 1