Refoaming -- alternatief

Pagina: 1
Acties:

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Topicstarter
Morgen grote opkuis op de zolder van opa. Neem mee wat je wil, want alles moet weg. Ik zal daar als eerste zijn en ik weet precies waar de vintage audio hoek is, dus die hele hoek gaat meteen de koffer in.

Ik had voordien wel al gemerkt dat de luidsprekers hun foamranden missen, dus daarnet eens vlug op die term gezocht op het forum. Het enige wat ik was tegengekomen, waren speciale foamkits die nog redelijk prijzig waren (alles boven de € 20 is het me niet echt waard). Nu vroeg ik me af of het op te lossen valt met iets ala papieren plaklint of ducktape of...

Toegegeven, het idee klinkt zelfs voor mij stom, maar dat doet Apple ook en toch is het succesvol, daarom dat ik de vraag stel. Dus .. is het mogelijk?

Morgenavond kan ik eventueel specificaties en foto's van de speakers posten.

Yes, but no.

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Het kan. Zo heb ik eens een speaker van een Philips Matchline tv gerepareerd met een rolletje doorzichtig plakband. Hiervan was de foamrand kapot gegaan door een val. Bij hoog volume is wel wat gekraak van het plakband te horen, maar bij normaal volume klinkt 'ie net als de andere speaker. Vijf jaar na de reparatie werkt het nog steeds prima. :+

Bedenk wel dat je je speakers hier aardig mee kan verzieken. Als het goede speakers zijn zou ik toch sterk aanraden om zo'n refoamkitje te kopen.

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
mieJas schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 21:34:
Morgen grote opkuis op de zolder van opa. Neem mee wat je wil, want alles moet weg. Ik zal daar als eerste zijn en ik weet precies waar de vintage audio hoek is, dus die hele hoek gaat meteen de koffer in.

Ik had voordien wel al gemerkt dat de luidsprekers hun foamranden missen, dus daarnet eens vlug op die term gezocht op het forum. Het enige wat ik was tegengekomen, waren speciale foamkits die nog redelijk prijzig waren (alles boven de € 20 is het me niet echt waard). Nu vroeg ik me af of het op te lossen valt met iets ala papieren plaklint of ducktape of...

Toegegeven, het idee klinkt zelfs voor mij stom, maar dat doet Apple ook en toch is het succesvol, daarom dat ik de vraag stel. Dus .. is het mogelijk?

Morgenavond kan ik eventueel specificaties en foto's van de speakers posten.
:X Wil je serieus je speakers met duct-tape gaan maken? Voor creativiteit krijg je een 10 :P :D _/-\o_

Nee, natuurlijk kun je die niet zomaar vervangen door duct-tape. De rubbers(foamranden) hebben een bepaalde stijfheid en zijn precies flexibel genoeg om mee te bewegen met de conus zonder daar effect op te hebben.

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Topicstarter
heracles schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 21:57:
[...]
De rubbers(foamranden) hebben een bepaalde stijfheid en zijn precies flexibel genoeg om mee te bewegen met de conus zonder daar effect op te hebben.
Wel, ik dacht om daar wat speling tussen te steken. Als het zonder min of meer speelt, kan het met enkel maar beter gaan?

Zoiets: http://users.edpnet.be/tehmiejas/speaker.png

Of is het echt, absoluut not done.

</noob>

Yes, but no.

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Het is echt absoluut not-done imo.
Als je nog van die speakers genieten, en als ze het waard zijn dan zou ik er zo'n refoam kitje tegenaan gooien.

Ook op marktplaats.nl worden ook veel van die kitjes aangeboden.

Portfolio

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:12

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kijk eerst eens wat voor speakers het zijn. Zijn ze de moeite waard om te refoamen, of van nieuwe drivers te voorzien, of is het oude meuk. Alleen bij dat laatste zou ik eens een ductape experiment starten.. meetmicrofoontje erbij :)

Wise enough to play the fool

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
In het eerste geval, en als je het geld niet hebt, zet ze lekker weer op zolder ;)
Maar hoe duur is zo'n setje nou helemaal.

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Topicstarter
Kijkt, euh, wij hebben dat toch eens geprobeerd. En dat is eigenlijk feitelijk stijf goed gegaan. En om het plezier van de lezer te garanderen, hebben we - jazeker - een aantal foto's gemaakt. Een reportage!

De eerste afbeelding demonstreert perfect hoe de situatie was voor wij ons machtige brein daar op losgelaten hebben.

..en meteen ook een schoon portret van ons grote voorbeeld/leermeester, de heer Jos Blende.

tiens, die lijkt op Der weisse Engel Puur toeval, zeggen wij. En daarbij, wij wisten daar hélemaal niets van... O-)

De goede doctor had in eerdere werken al alaam gebruikt dat uitermate doeltreffend leek te zijn. Wat voor achterlijke peren zouden wij dan ook niet zijn, mochten wij niet in zijn voetstappen treden.
Zonder verdere vertraging: het materiaal.

Zo gezegd, zo gedaan, we vliegen erin. Het proces zelf was eigenlijk feitelijk zodanig simpel, dat één vierjarige eend met klompvoeten het ook kon doen. Daarom, geen foto's.

Wij hebben echter wel wat moois van het eindresultaat.

Feest uw ogen!

Ik weet het, jullie zijn met stomheid geslagen. 8)
En het beste van al ... het klinkt nog OK ook. Je moet ze niet naast andere speakers zetten, natuurlijk, maar ze klinken lang niet slecht :)

[ Voor 188% gewijzigd door mieJas op 29-06-2007 22:47 ]

Yes, but no.

Verwijderd

oke dat zijn maranz of bose speakers (model waren het zelfde)
Goeie hoge tonen maar slechte bass speakers (gaan verrot)
Mijn opa heeft ze ook nog steets staan .
Durf de doek er niet van af te halen .(denk dat ze ook verrot zijn)

Aan de topic starter .
Wat voor speakers waren het?
Misschien kunnen we wel zeggen of het wel waard is om het te maken of gewoon met ducktape proberen.

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Topicstarter
Dat zijn inderdaad luidsprekers van Marantz. Model 4-G om precies te zijn.

Het waard, ja, natuurlijk. Je kon muziek anders niet op een normaal volume beluisteren; de conus ging alle kanten uit. Kapot waren ze toch, dus het kan niet erger worden.
En wat meer is, het is zo goed als gratis. En nieuwe woofer van zo'n afmeting kost gemakkelijk € 50 en laten herstellen is al helemaal te gek.

Het is overigens niet met ductape gedaan, maar met een soorte papierachtig plakband. Dat wat je ook gebruikt bij het schilderen om ramen af te plakken.

Yes, but no.

Verwijderd

Inderdaad, ik herkende de schilderstape al :) .
Ik zou overigens het iets anders gedaan hebben, je hebt nu een groot deel van de conus verragt met die tape. Ik persoonlijk zou de speaker uit de behuizing gehaald hebben en van binnenuit met stukjes van 2 centimeter met tussenruimtes ter 1/2 breedte van de gebruikte tape de ronde gedaan hebben, vervolgens van voren af de "gaten" overlappen vanaf de buitenzijde. Je krijgt dan een net zo sterke (zo niet sterkere) verbinding van de conus met het frame, aan beide zijden (in en uitgaande slag iemand?) en het ziet er ook net wat strakker uit. Voor het geluid zal het niet ontzettend veel uitmaken gok ik (mn gehoor is niet zo jofel meer) maar voor de duurzaamheid van de reparatie wel ;) . Even is ascii:
tape binnenzijde frame // // // // // //
tape buitenzijde frame \\ \\ \\ \\ \\ \\

Verwijderd

En dat terwijl een refoam setje bij audiofriends punt nl iets van 20 euro max kost.
Heb zelf mijn JBL L150 speakers al eens met succes gerefoamed.
Het is helemaal niet moeilijk je moet er alleen geduld voor hebben.
Kost je zo 2 dagen werk als je het helemaal goed wilt doen.

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2007 @ 09:08:
tape binnenzijde frame // // // // // //
tape buitenzijde frame \\ \\ \\ \\ \\ \\
Zal ik onthouden, moest het plakband ooit loskomen ;)

Yes, but no.

Pagina: 1