Toon posts:

Verschil tussen tweemaal 1 en eenmaal 2?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik ben momenteel een nieuw systeem aan het samenstellen en vraag me het volgende af:

Is er een verschil tussen het gebruiken van

- TwinMos DualChannel Kit 2x1024MB DDR2 PC6400 800MHz Retail Blister

of

- 2x TwinMos 1024MB DDR2 800MHz 6400 Memory Module

afgezien van ongeveer een euro prijsverschil in het voordeel van de eerste?

Verwijderd

uhm het zijn beide 2 reepjes hoor.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bij de eerste (kit) ben je er zeker van dat het twee exact dezelfde reepjes zijn (qua merk/type chipjes dat erop zit). Bij de tweede niet, al zullen ze het ongetwijfeld wel zijn. De eerste werkt dus gegarandeerd in dualchannel-opstelling.

Verwijderd

Topicstarter
En de tweede dus niet gegarandeerd dualchannel (ik ben een beginnend hobbyist, dus ik weet niet of dat heel veel verschil maakt. Ik doe ook niets met de instellingen van de voltages en overclocken e.d.)

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Precies. Maar het moet wel heel toevallig zijn dat als je tegelijk 2x 1GB (non-kit) koopt bij dezelfde winkel, de chips verschillen en Dual Channel daardoor niet werkt. Die kans is echt heel erg klein.

Als je nu 1x 1GB koopt en later nog een keer 1x 1GB is die kans wat groter omdat fabrikanten soms van chips wisselen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 20:27:
En de tweede dus niet gegarandeerd dualchannel (ik ben een beginnend hobbyist, dus ik weet niet of dat heel veel verschil maakt. Ik doe ook niets met de instellingen van de voltages en overclocken e.d.)
Dual Channel geheugen bestaat niet. Je kunt iedere dimm in dual channel zetten als ze compatible zijn met je bordje (en elkaar).

Dual Channel kits zijn niet meer dan marketing. Dus het maakt totaal niet uit of je nu 2 losse dimms of 1 kitje koopt.

Verwijderd

Volgens mij kan het op zich wel uitmaken hoor... een module van 1 gb kun je op verschillende manieren samenstellen.
Bv met 8x1 gbit chips, of met 16x512 mbit chips (ik noem maar een simpel fictief voorbeeld).
Als je twee verschillende types hebt, dan kunnen ze dus niet compleet in parallel aangestuurd worden, en dan werkt dualchannel waarschijnlijk ook niet.

Dus niet alle 1 gb dimms kun je zomaar combineren, maar zoals al gezegd, als je hetzelfde merk en type tegelijk koopt bij 1 winkel, dan moet het wel heel raar lopen als je twee incompatibele modules krijgt.

Verwijderd

Ook valt het qua compatibiliteit reuze mee, in theorie kun je letterlijk ieder reepje met ieder ander reepje combineren (grootte, aantal chips, single of dual sided, fabrikant etc maakt niets uit), maar in de praktijk heb je wel geheugen controllers die iets gevoeliger zijn.

Vooral de geheugen controller van de nForce2 had veel problemen met verschillende soorten geheugen samen in dual channel te draaien. Tegenwoordig maakt het echter vrij weinig meer uit, zeker als je van dezelfde fabrikant bij dezelfde winkel tegelijk twee reepjes besteld heb je haast zeker exact hetzelfde geheugen en dan werkt het gewoon goed.

Ook zijn de meeste winkels niet zo moeilijk, als je uitlegt dat jouw moederbord net een compatibiliteitsprobleem heeft met de reepjes en je daarom 1 of 2 reepjes wilt ruilen zullen ze daar niet te lastig over doen. Als je het via internet besteld heb je nog de wet kopen op afstand om je in te dekken, dan kan je altijd nog je geld terug vragen.

Dus trap niet in de marketing, koop gewoon de losse reepjes als dat goedkoper is. Je gaat toch als Nederlander geen geld betalen voor marketing onzin? ;)

(Er is overigens veel hocus pocus over wat dual channel is, maar het is niets meer als een tweede fysiek kanaal met een aansluiting op de geheugen controller zodat de geheugen controller met 2 reepjes tegelijk kan spreken ipv 1. Het is enkel dat sommige geheugen controllers zo brak zijn dat mensen denken dat het nauw komt met de compatibiliteit en dat het anders onmogelijk zou kunnen werken).

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2007 20:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, in dit geval is de kit goedkoper dan twee losse, maar ik ben ongeduldig en de kit is pas volgende week leverbaar en twee losse zijn op voorraad.... voor die ene euro extra.....
Bedankt voor de uitleg!

Verwijderd

ik draai volgens mij dual channel met 2 volledig verschillende reepjes. (pin me er niet op vast)

Verwijderd

Momenteel draai ik zelfs dual channel met 3 reepjes (waarvan 2 uit een kit + 1 totaal andere) op een Intel 945G chipset. Ik zou me dus niet teveel zorgen maken dat het niet werkt...

• richardwassink
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-03 20:04
dual channel met 3 bankjes vind ik knap 8)7

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-05 21:30

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

richardwassink schreef op maandag 02 juli 2007 @ 00:13:
dual channel met 3 bankjes vind ik knap 8)7
Hoezo? 2 x 512MB in het ene kanaal en 1 x 1GB in het andere geeft je gewoon dual channel, hoor. Tenzij je een zeikerige geheugencontroller hebt.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:07

DataGhost

iPL dev

Paddixx schreef op maandag 02 juli 2007 @ 00:16:
[...]

Hoezo? 2 x 512MB in het ene kanaal en 1 x 1GB in het andere geeft je gewoon dual channel, hoor. Tenzij je een zeikerige geheugencontroller hebt.
Nou, nee... Wel met de nforce2, die heeft namelijk 2 geheugencontrollers :) (ik heb 512 + 512 + 256 in dualchannel) Staat trouwens ook in de RAM FAQ

Verwijderd

DataGhost schreef op maandag 02 juli 2007 @ 00:24:
[...]

Nou, nee... Wel met de nforce2, die heeft namelijk 2 geheugencontrollers :) (ik heb 512 + 512 + 256 in dualchannel) Staat trouwens ook in de RAM FAQ
Komt er weer zo'n sprookje....

Je hebt gewoon 2 fysieke kanalen, je kunt in theorie oneindig veel RAM reepjes op een kanaal zetten, maar de geheugencontroller kan maar met 1 reepje per kanaal praten. Heb je dus 2 kanalen dan kun je met 2 reepjes tegelijk praten, 1 op het eerste kanaal en 1 op het tweede kanaal. Natuurlijk moet de geheugencontroller wel met 2 reepjes tegelijk kunnen praten, maar een moederbord fabrikant gaat niet 2 dure fysieke paden neerleggen en dan een memory controller erop gooien die maar met 1 reepje tegelijk kan praten.

Je kunt dus 10 reepjes op kanaal 1 hebben en 1 reepje op kanaal 2, dan kan de memory controller nog steeds met 2 reepjes tegelijk praten en heb je dus gewoon dual channel.

Als je de pech hebt met een zeikerige memory controller dan wil het niet werken, maar in theorie maakt het niet uit hoeveel reepjes per kanaal je hebt (als er maar minstens 1 per kanaal is) en de grootte of snelheid van de reepjes boeit ook niets.

Zelfde verhaal voor quad channel, maar dan 4 fysieke paden en kan de geheugen controller met 4 reepjes tegelijk praten.

(Overigens is het nogal gevaarlijk een FAQ als absolute waarheid te nemen als die FAQ uit het jaar 0 komt, relatief gezien dan)

Alle dual channel geheugen controllers kunnen fysiek met 2 reepjes tegelijk praten, de nForce2 was nu eenmaal een van de eerste mainstream controllers die dit konden, tegenwoordig kunnen ze het bijna allemaal.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2007 02:34 ]

Verwijderd

Theorie en praktijk zijn niet geheel hetzelfde.
Je moet dual channel meer als een soort raid0 zien.
Je data wordt symmetrisch verdeeld over twee fysieke opslagmedia. Met afwijkende media wordt het op z'n minst inefficient om de data op te delen, en in het slechtste geval wordt het helemaal niet ondersteund.
Om efficient twee kanalen tegelijk te gebruiken, moet het dus mogelijk zijn om de binnenkomende lees/schrijfcommando's eenvoudig op te delen voor de beide kanalen. Met verschillende geheugenmodules wordt het lastig omdat fysieke pagina's en adressen (row/column) niet geheel overeenkomen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Met verschillende geheugenmodules wordt het lastig omdat fysieke pagina's en adressen (row/column) niet geheel overeenkomen.
Niet overdrijven. Met verschillende geheugenmodules die ook verschillen qua chipstructuur gaat dit op, maar als de verschillende modules dezelfde chipstructuur hebben, heb je hier geen last van. Twee modules van verschillende merken met verschillende merken chips erop zullen volledig efficient samen kunnen werken mits er geen compatibility issues zijn die losstaan van dual-channel verhaal zolang de chips maar dezelfde opbouw hebben. 64Mx8 = 64Mx8, ongeacht of het Infineon chips op Kingston DIMMs, Samsung chips op Samsung DIMMs of gerelabelde "Vtec" chips zijn op naamloze DIMMs.

Oslik blyat! Oslik!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2007 @ 02:32:
Als je de pech hebt met een zeikerige memory controller dan wil het niet werken, maar in theorie maakt het niet uit hoeveel reepjes per kanaal je hebt (als er maar minstens 1 per kanaal is) en de grootte of snelheid van de reepjes boeit ook niets.
Ach ja, wat is een zeikerige memory controller. De meerderheid van de memory-controllers die tegenwoordig gebruikt worden op (consumenten-)moederborden/processoren, werken niet in dualchannel met bijvoorbeeld 3 reepjes. Dus je kan het zeikerig noemen, het is vaak de realiteit. En waar komt dat dan door? ;)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2007 @ 13:23:
Je moet dual channel meer als een soort raid0 zien.
Inclusief het "kwijtraken" van de helft van je geheugen, dus?

teveel zooi, te weinig tijd

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Yoozer schreef op maandag 02 juli 2007 @ 13:43:
[...]

Het gaat om raid0, niet raid1. Striping ipv mirroring.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Neoptolemos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-12-2024
Yoozer schreef op maandag 02 juli 2007 @ 13:43:
[...]

Das raid-1.

Edit: Beat me to it. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Neoptolemos op 02-07-2007 13:49 ]

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.6GHz | GigaByte GA-P35-DQ6 | G.Skill F2-6400CL4D 4096MB | MSI N660 TF 2GD5/OC

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Janoz schreef op maandag 02 juli 2007 @ 13:47:
Het gaat om raid0, niet raid1. Striping ipv mirroring.
Zo, weer een vraag voor me beantwoord die mij al te lang bezig hield :). Bedankt!

Maar om dan weer even terug te komen op geheugenconfiguraties: ik ben er van op de hoogte dat 4gb niet echt een optie is als je nog op 32-bits zit; maar je houdt meer over met 2 x 2 gb dan bijv. 2 x 1gb + 2 x 512, of is dat ook weer mobo-afhankelijk?

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2007 @ 13:23:
Om efficient twee kanalen tegelijk te gebruiken, moet het dus mogelijk zijn om de binnenkomende lees/schrijfcommando's eenvoudig op te delen voor de beide kanalen. Met verschillende geheugenmodules wordt het lastig omdat fysieke pagina's en adressen (row/column) niet geheel overeenkomen.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet kan.

Je kunt gerust verschillende modules gebruiken die compleet anders zijn van opbouw, het is alleen minder efficient als 2 modules met dezelfde opbouw.

Nu lijkt me dat ook weer niet zoveel uitmaken, de geheugencontroller kan dat transparant vertalen, zo'n dom ding is het tegenwoordig niet meer. Enkel wanneer je op het ene kanaal minder geheugen (dus aantal reepjes boeit niet, maar de totale grootte van die reepjes) hebt als op het andere kanaal dan zal het iets minder efficient zijn omdat je voor een deel niet de striping kunt toepassen.

In de praktijk is het natuurlijk een heel ander verhaal, er zijn een hoop geheugencontrollers die zeiken (hoewel dat tegenwoordig wel meevalt) en de snelheidswinst van dual channel valt in de praktijk ook vies tegen (buiten specialere toepassingen).

Maar dat heeft alles niet met de techniek te maken, dual channel is niets meer of minder dan 2 fysieke kanalen en een geheugencontroller die op ieder kanaal met een reepje kan praten. Alle sprookjes eromheen zijn dus onzin en komen alleen doordat fabrikanten brakke hardware afleveren.

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Terw_Dan schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 20:34:
[...]

Dual Channel geheugen bestaat niet. Je kunt iedere dimm in dual channel zetten als ze compatible zijn met je bordje (en elkaar).

Dual Channel kits zijn niet meer dan marketing. Dus het maakt totaal niet uit of je nu 2 losse dimms of 1 kitje koopt.
Marketing ook niet echt, als je toch al 2 reepjes gaat kopen voor Dual-Channel dan kan je net zo goed gelijk een setje halen ;) Net zo makkelijk :) Een setje is vaak zelfs goedkoper dan 2 losse reepjes.

Youtube Download ubersnel.nl

Verwijderd

dion_b schreef op maandag 02 juli 2007 @ 13:39:
Met verschillende geheugenmodules die ook verschillen qua chipstructuur gaat dit op, maar als de verschillende modules dezelfde chipstructuur hebben, heb je hier geen last van.
Dat bedoelde ik natuurlijk met 'verschillend', dat begreep iedereen natuurlijk wel, dat stond ook uitgelegd: "omdat fysieke pagina's en adressen (row/column) niet geheel overeenkomen".

Ik ga weer over je klagen.
Modbreak:Ah, als ik als mod iets niet expliciet vermeld ben ik misleidend, maar als ik bij jouw post meld dat je iets niet expliet meldt dan misdraag ik me blijkbaar op manier dat een klacht verdient...

Ik heb nog bijzonder weinig gehoord van de laatste paar keer, maar als je daar blij van wordt mag je verder klagen.

Hoe dan ook, dit soort opmerking in-topic posten is niet de bedoeling, gebruik gewoon de topicreport (of email of IM of wat dan ook) voor communicatie met moderatoren. Daar komt bij dat je hier twee keer achter elkaar post in plaats van de edit-knop te gebruiken. Ik heb je tweede post dan ook verwijderd.

[ Voor 39% gewijzigd door dion_b op 02-07-2007 19:48 ]

Verwijderd

Dus in mijn geval moet alles werken?
Ik heb 2x 1 gig Crucial Ballistix PC5300 cl3 net besteld, wil wat meer overclocken.
Heb nu 2x 1 gig corsair PC5300 cl5.

Stel, ik steek in de toekomst die 2x van corsair erbij in een ander kanaal, dan gaat dit helemaal goed komen?

Verwijderd

Daar valt zo niet teveel over te zeggen.

In theorie kan het werken, maar je blijft altijd compatibiliteitsproblemen houden.

Overigens heb je al 2 reepjes en dus als het goed is 2 kanalen in gebruik, ik zou dan de verschillende reepjes ieder in een eigen kanaal zetten (dus type 1 in kanaal a, type 2 in kanaal b, niet mixen dus).

Het heeft dus absoluut niets te maken met dit topic, waarom je hier je vraagt stelt weet ik dan ook niet.

Ik snap ook niet waarom je zegt dat je wil overclocken aangezien je het oude geheugen blijft houden en het nieuwe geheugen nu ook niet echt uitblinkt als overclock geheugen. Daarnaast is het altijd hoe meer geheugen hoe moeilijker het overclocken en met de compatibiliteitsproblemen zul je met verschillende types problemen krijgen op de hogere snelheden.

Verder noem je veel te weinig details, we kunnen er zo dus helemaal niets over zeggen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 18:05:
Daar valt zo niet teveel over te zeggen.

In theorie kan het werken, maar je blijft altijd compatibiliteitsproblemen houden.

Overigens heb je al 2 reepjes en dus als het goed is 2 kanalen in gebruik, ik zou dan de verschillende reepjes ieder in een eigen kanaal zetten (dus type 1 in kanaal a, type 2 in kanaal b, niet mixen dus).

Het heeft dus absoluut niets te maken met dit topic, waarom je hier je vraagt stelt weet ik dan ook niet.

Ik snap ook niet waarom je zegt dat je wil overclocken aangezien je het oude geheugen blijft houden en het nieuwe geheugen nu ook niet echt uitblinkt als overclock geheugen. Daarnaast is het altijd hoe meer geheugen hoe moeilijker het overclocken en met de compatibiliteitsproblemen zul je met verschillende types problemen krijgen op de hogere snelheden.

Verder noem je veel te weinig details, we kunnen er zo dus helemaal niets over zeggen.
Euuhhmmm, dat het er niets mee te maken heeft valt toch wel mee? :? ....
Maar goed, wou idd ander geheugen apart zetten, maar eerst met 2gig Crucial verder clocken :) ...
(BTW, kan zo'n 1000mhz halen.....lijkt me voldoende).

Verwijderd

LOL 1000mhz, weer iemand die valt voor de marketing guys ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 18:18:
LOL 1000mhz, weer iemand die valt voor de marketing guys ;)
Ik ben dol op marketing! <klik *O*

Maar zal het vanzelf merken, wat mijn PC ervan vind.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2007 18:47 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 18:36:
[...]

Maar zal het vanzelf merken
Denk niet dat je er iets van merkt hoor :P
lol :') denk je nu dat je dat ook kan halen omdat je toevallig hetzelfde geheugen hebt? :') :z
Ik gok dat je ongeveer tot de helft komt van die kloksnelheid daar :P

[ Voor 51% gewijzigd door Avalaxy op 05-07-2007 18:52 ]

Verwijderd

leonpwner1 schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 18:44:
[...]

Denk niet dat je er iets van merkt hoor :P

[...]

lol :') denk je nu dat je dat ook kan halen omdat je toevallig hetzelfde geheugen hebt? :') :z
Ik gok dat je ongeveer tot de helft komt van die kloksnelheid daar :P

Ik hoop toch wel wat meer dan de helft....Mijn corsair loopt nu op 720mhz. (1:1 met mijn E6600 3,245 Ghz)
Anders had ik die ballistix niet hoeven kopen :/ .....

Of bedoel je de E6600?, Zoja... we hebben het over het geheugen :X .

Maar laten we het ontopic houden ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2007 19:03 ]

Pagina: 1