Dell: Minder = Duurder?

Pagina: 1
Acties:
  • 408 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-01 10:12
Nou beste tweakertjes,

Wat ik net toch tegenkwam...
Ik was net aan het kijken op Dell.nl voor een nieuwe laptop, krijg ik ineens tijdens het samenstellen allerlei vragen welke van software die ze er op kwakken ik niet wil hebben.
Dus ik dacht, dat is mooi. Hoef ik niet eerst de laptop te formatteren omdat ze m zo vol gespamt hebben met freeware! Maar wat zag mijn oog een fractie van een seconde later?
Juist!! Daar moet je dan wel voor lappen! 8)7 :o
Heb ik de laaste jaren onder een steen gelegen of is dit het nieuwe geld verdienen?
"Als u mij 10 euro geeft, gooi ik NIET uw raam in!!" :?
Ik weet natuurlijk ook wel dat ze grof geld verdienen met het voorinstalleren van software, maar moeten wij nou de misgelopen kosten dekken omdat wij iets niet willen waar we wél voor betalen? :X
Kijk dit! 7(8)7

Achtergrond verwijderen €5? Waaaaat?!?! :D
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~d.wesselink/software.JPG
Een enkele partitie instellen tijdens installeren, €20? :')
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~d.wesselink/partities.JPG
In het BIOS de opstartvolgorde aanpassen? 5 Sec werk :/ Weer 5 ballen :'(
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~d.wesselink/opstartbron.JPG
Misschien dat dit al iets langer zo is, maar oh, zeg me niet dat wij consumenten dit pikken :X
Toch?
Moet ik nou €55 dokken voor een kale pc met 2 partities vanaf hd ipv een volgespamde op 1 partitie?

Wat vinden jullie hier nou van....

• Neoptolemos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-12-2024
Tsja, het is extra werk voor ze omdat alles zo standardized is. Neemt niet weg dat 't veel te veel geld is, en een beetje tweaker zou zich moeten schamen als ie daarvoor betaald. :)

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.6GHz | GigaByte GA-P35-DQ6 | G.Skill F2-6400CL4D 4096MB | MSI N660 TF 2GD5/OC

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nou ja, dit is nonstandaard en moet custom uitgevoerd worden. Dus dat kost Dell manuren == geld. Ik vind 't op zich niet vreemd. (Dat er standaard allerlei shit bijkomt vind ik dan weer wel vreemd.)

Btw als je hier een laptop uitzoekt hebt je dit probleem niet :P Geen vieze extra software, geen stickers, geen gezeik.

[ Voor 28% gewijzigd door CyBeR op 26-06-2007 19:23 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• low_n_slow
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-12-2025
tis al bizar dat dezelfde computer via verschillende wegen op de website op een andere prijs uitkomt... maar dit is echt van de zotte :')

Verwijderd

Neoptolemos schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 19:21:
Tsja, het is extra werk voor ze omdat alles zo standardized is. Neemt niet weg dat 't veel te veel geld is, en een beetje tweaker zou zich moeten schamen als ie daarvoor betaald. :)
Tweakers kopen niet bij Dell, samenstellen is namelijk veel beter

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Je zou je sowieso al moeten schamen als je als tweaker een Dell koopt, maargoed :P

Maja, ze hebben wss gewoon een of ander Pre-Install/RIS achtig systeem waarmee ze de computers installeren. Wil je het anders, dan is het extra werk en extra werk kost geld ;)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-01 13:06

Beugelfles

I love rusty spoons

McKaamos schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 19:23:
Je zou je sowieso al moeten schamen als je als tweaker een Dell koopt, maargoed :P

Maja, ze hebben wss gewoon een of ander Pre-Install/RIS achtig systeem waarmee ze de computers installeren. Wil je het anders, dan is het extra werk en extra werk kost geld ;)
Waarschijnlijk de-instaleren ze die zooi dan ook nog eens achteraf. Dan kan je het helemaal net zo goed zelf doen. De motivatie van de TS om hier voor te kiezen is dan helemaal weg (afgezien van de prijs dan).

Vraag me af wat Miep van de melkboer denkt als ze dit soort opties ziet.
Dell:Opstarten vanaf NIC-kaart [ja] [nee]
Miep: Waar staat nu gewoon de aan/uit knop?

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• Ruben [NL]
McKaamos schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 19:23:
Hé hé, ik was alleen wat aan het rondkijken en vergelijken ivm het nieuws op de frontpage 8)
Ja ok dat snap ik, maar 5 euro voor je achtergrond? :') Dit soort dingen horen echt onder service te vallen imo :N
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 19:23:
[...]
Bij desktops wel ja, maar bij laptops ligt dat toch iets anders. Vooral de stevigheid van voorgebouwde vertrouw ik iets meer ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Ruben [NL] op 26-06-2007 19:34 ]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

[...]

_O-. Zelf stel ik mijn PC wel samen, maar voor mijn ouders zijn het toch Dell PC's hoor. Geen gezeur met componenten bij elkaar zoeken maar gewoon klik, klik, klaar. En persoonlijk heb ik meer vertrouwen in de kwaliteit van een Dell laptop dan een of ander zelfbouw ding.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:04

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Dell kan soms goedkoop zijn, maar ze draaien je weer een poot uit met dit soort fratsen. Kijk maar eens wat b.v. een memory upgrade kost... Veel duurder dan zelf een stokje ram kopen en erin duwen. Zij rekenen veel te hoge prijzen, en onnodig veel manuren. Denk ook aan de verzendkosten, die bedragen geloof ik ook 80 euro. OK, je zending is verzekerd, maar kijk gewoon eens rond bij wat andere computerboeren, scheelt je bakken met geld :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-01 15:13
[...]

Dat is inderdaad waar.
Je koopt een Laptop case daar, een laptop cpu daar, een laptopbatterij daar, en een laptop videokaartje daar enzo..
Inderdaad erg makkelijk dat zelf samenstellen van een laptop.

Verwijderd

Zoiets heb ik dus nog nooit gezien, echt abnormaal, achtergrond veranderen 5 euro 8)7 , dit is echt niet meer normaal, maarja een slimme tweakers koopt zowieso geen dell, mischien dat ze het daarom wel doen :9

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-01 15:13
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 19:37:
Zoiets heb ik dus nog nooit gezien, echt abnormaal, achtergrond veranderen 5 euro 8)7 , dit is echt niet meer normaal, maarja een slimme tweakers koopt zowieso geen dell, mischien dat ze het daarom wel doen :9
Hou eens op met dat achterlijke gedoe dat Tweakers geen Dell kopen.
De laptops van Dell zijn anders erg goed naar mijn mening. (de Latitude bijv)

Verwijderd

SandeR schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 19:34:
[...]

Dat is inderdaad waar.
Je koopt een Laptop case daar, een laptop cpu daar, een laptopbatterij daar, en een laptop videokaartje daar enzo..
Inderdaad erg makkelijk dat zelf samenstellen van een laptop.
goh mischien bedoelt Ramon wel dat dell niet de enigste is die pc's / laptops levert |:( , en uiteindelijk zijn er zat verschillende laptops, je kiest gewoon een duurder model :*)

• Ruben [NL]
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 19:39:
[...] ... je kiest gewoon een duurder model :*)
Ja, waar je nog meer geld aan kwijt bent en waar net zoveel of meer software op voorgeinstalleerd staat :+

Verwijderd

Ruben [NL] schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 19:41:
[...]

Ja, waar je nog meer geld aan kwijt bent en waar net zoveel of meer software op voorgeinstalleerd staat :+
het hoeft toch ook niet een dell te zijn die je gewoon onmeunig afzet voor dit soort dingen?, ik ken zat computerwinkels die gewoon een sneller/beter systeem bieden voor een hogere prijs, logisch want de onderdelen zijn duurder, maar deze winkels vragen echt geen 5 euro om een achtergrond te veranderen hoor.

• TheJVH
  • Laatst online: 01:24
Whahahahahha, wat heb ik moeten lachen om die TS!! Prachtig Dell, whahaha....

Dat met die partities is trouwens verkeerd:
1 partitie kost niets
2 partities >> 20 GB primair, rest is voor de download troep
....
....

Games verwijderen: Oma, jullie hebben Unreal Tournament 04 op de PC staan, wilt u dat spelen? Zo nee, kost 4,99 euro. :*)
Oh, en voor 4 euro wil ik ook nog wel even een mooie foto van Opa als achtergrond instellen
''Bestaande coom.troep verwijderen'' :P

[ Voor 7% gewijzigd door TheJVH op 26-06-2007 20:18 ]

• bartju
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:29
whaha :P staat Dell in de min ofsow?
welke laptop was dat dn?
oja sandeR helemaal meej eens :P ik ben ook al jaren dell fan O+ nooit meer anders.
ik verwijder het zelf wel allemaal :P

[ Voor 50% gewijzigd door bartju op 26-06-2007 20:46 ]

Verwijderd

Typische reacties weer... Je hoeft het niet te kiezen, als je zelf die dingen kunt, prima toch? Er zijn echter veel gebruikers die sommige instellingen niet kunnen vinden. Wat was ook alweer de doelgroep van Dell? Als je dit niet begrijpt, dan moet je gewoon nog veel leren op het gebied van commercieel denken.

• Ruben [NL]
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 20:48:
Typische reacties weer... Je hoeft het niet te kiezen, als je zelf die dingen kunt, prima toch? Er zijn echter veel gebruikers die sommige instellingen niet kunnen vinden. Wat was ook alweer de doelgroep van Dell? Als je dit niet begrijpt, dan moet je gewoon nog veel leren op het gebied van commercieel denken.
Oh ja natuurlijk vergeten, iemand die een computer kan samenstellen kan natuurlijk niet zelf z'n achtergrond veranderen. Sorry hoor maar je weet best waar het over gaat :)
En natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar dit is je reinste afzetterij.

• TheJVH
Ja, dat is wel zo, maar om nu 5 (VIJF!!! V I J F ! ! ! >>5<<) euro te rekenen voor een achtergrondje te veranderen?? Dan ben je wel erg triest bezig hoor.... En zoiets heet trouwens ook service. Maarja dat heeft dell niet (80 euro verzendkosten).
En zo'n persoon weet toch ook niet dat hij vanaf de HD moet booten?? Die denkt:
- Kost meer, dus doe ik niet, zal toch wel goed zijn.....
- Zal wel goed staan zo...

En over de arbeidskosten: Als iemand belt van: Ja, m'n PC wil niet opstarten niet nieuw!!! Dan is Dell daar weer personeelsuren aan kwijt, en dat duurt toch echt wel langer dan die PC goed en normaal configureren. En, waarom zou je vanaf een floppy booten als XP al is geinstalleerd?? Iemand die dat wil, weet ook wel hoe dat moet.

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-01 00:43
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 20:48:
Commercieel denken? :') Sorry hoor, maar wil je een auto bij me kopen? Even het dashboard kastje opruimen, dat is dan weer 50 euro extra. Parkeerschijf moet in het dashboard kastje liggen in plaats van onder de stoel: 100 euro extra. Owja, wil je de auto sleutel in je hand krijgen dan is dat weer eens 20 euro, als ik hem in het slot laat zitten dan kost het je maar 10 euro. Deal?

[ Voor 3% gewijzigd door Steephh op 26-06-2007 21:23 ]

_@/'

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 17:19

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Steephh schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 21:22:
[...]

Commercieel denken? :') Sorry hoor, maar wil je een auto bij me kopen? Even het dashboard kastje opruimen, dat is dan weer 50 euro extra. Parkeerschijf moet in het dashboard kastje liggen in plaats van onder de stoel: 100 euro extra. Owja, wil je de auto sleutel in je hand krijgen dan is dat weer eens 20 euro, als ik hem in het slot laat zitten dan kost het je maar 10 euro. Deal?
Standaardwerk is nu eenmaal goedkoper. Ga maar eens naar een meubelwinkel en vertel dat je een of andere kast wilt kopen, maar dat ie 10 cm kleiner moet zijn dan de standaardmaat. Als ze al bereid zijn om maatwerk te doen zit de kans er dik in dat je extra zal betalen in vergelijking met simpelweg een doos meenemen uit het magazijn ;)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

SandeR schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 19:38:
[...]

Hou eens op met dat achterlijke gedoe dat Tweakers geen Dell kopen.
De laptops van Dell zijn anders erg goed naar mijn mening. (de Latitude bijv)
eens als je goed op let kunnen ze ook met hele systemen goedkoper zijn dan dat je het zelf samenstelt (mijn systeem bijv. ja raar maar waar :P )

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-01 00:43
The Bad Seed schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 21:26:
[...]

Standaardwerk is nu eenmaal goedkoper. Ga maar eens naar een meubelwinkel en vertel dat je een of andere kast wilt kopen, maar dat ie 10 cm kleiner moet zijn dan de standaardmaat. Als ze al bereid zijn om maatwerk te doen zit de kans er dik in dat je extra zal betalen in vergelijking met simpelweg een doos meenemen uit het magazijn ;)
Ik vind dat je een kast niet echt kan vergelijken met een laptop. Als hij 10 cm kleiner moet zijn zal je waarschijnlijk een andere kast moeten gaan zoeken of je moet er een op maat laten maken. Aanpassen van een kast is enorm veel werk. Het instellen van een achtergrond is 3 muisklikken.

En denk je echt dat ze al die laptop's aansluiten, om een paar dingen in te stellen? Volgens mij gebruiken ze gewoon images zodat ze er verder geen werk aan hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Steephh op 26-06-2007 21:38 ]

_@/'

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01 08:41

Nik

Ruben [NL] schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 19:28:
[...]
Dit soort dingen horen echt onder service te vallen imo :N
Pardon? Service bij een internetzaak? Waar is de tijd dat men gewoon naar de computerboer ging, en dit wél kosteloos doet? Ohja, dat bestaat nog steeds! Ga dan niet miepen over een internethandelaar :)

Trouwens, zo duur is die specifieke service niet. Bedenk wel dat (om iets aan de passen), een dergelijk systeem aangesloten moet worden, opgestart dan wel aangepast moet worden, en getest meot worden. Dan kan ik me die 5 euro best wel voorstellen (je gaat dan van massaproductie naar stukproductie). Opzich is het veel, en zou ik het onder een kopje "servicekosten" laten vallen, éénmalig 5 euro, wat er ook moet gebeuren.

Daarnaast blijft het altijd een keuze :)

• ChillinR
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-11-2025
Ruben [NL] schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 19:19:
Nou beste tweakertjes,

Wat ik net toch tegenkwam...
Ik was net aan het kijken op Dell.nl voor een nieuwe laptop, krijg ik ineens tijdens het samenstellen allerlei vragen welke van software die ze er op kwakken ik niet wil hebben.
Dus ik dacht, dat is mooi. Hoef ik niet eerst de laptop te formatteren omdat ze m zo vol gespamt hebben met freeware! Maar wat zag mijn oog een fractie van een seconde later?
Juist!! Daar moet je dan wel voor lappen! 8)7 :o
Heb ik de laaste jaren onder een steen gelegen of is dit het nieuwe geld verdienen?
"Als u mij 10 euro geeft, gooi ik NIET uw raam in!!" :?
Ik weet natuurlijk ook wel dat ze grof geld verdienen met het voorinstalleren van software, maar moeten wij nou de misgelopen kosten dekken omdat wij iets niet willen waar we wél voor betalen? :X
Kijk dit! 7(8)7

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Misschien dat dit al iets langer zo is, maar oh, zeg me niet dat wij consumenten dit pikken :X
Toch?
Moet ik nou €55 dokken voor een kale pc met 2 partities vanaf hd ipv een volgespamde op 1 partitie?

Wat vinden jullie hier nou van....
Ik weet niet wat voor laptop je wilt aanschaffen, maar als het om een Inspiron gaat zou ik even tot morgen wachten ;) (Deze zijn vanaf morgen beschikbaar in NL)

Ik snap al dat gezeur hier over Dell niet trouwens. De laptops van Dell zijn, in tegenstelling tot die van veel andere merken, behoorlijk uitgebreid te configureren. Daarnaast kunnen de prijzen, afhankelijk van het soort laptop dat je zoekt, best goed zijn.

Oke, Compal/Zepto laptops zijn ook configureerbaar en goedkoop, maar Zetpo schijnt slechte garantievoorwaarden te hebben en die Compal FL90... nou ja, ik vind hem echt ontzettend lelijk. Doe me dan het design van de nieuwe Inspirons maar hoor. Maar goed, de prijzen daarvan zullen we morgen weten... we zullen zien of ze concurrerend genoeg zijn.

Edti: oh ja, wat je punt betreft: je hebt helemaal gelijk natuurlijk, het is belachelijk dat je daarvoor moet betalen (en daarbij maakt het niet uit of het nou begrijpelijk is of niet, 't blijft belachelijk)

[ Voor 3% gewijzigd door ChillinR op 26-06-2007 21:50 ]

Verwijderd

Dell is sad... Wat een prijzen word je echt genaaid. En ik sluit me toch aan bij veel tweakers.
Desktop = zelf doen
Laptop = Dell als laatste bekijken

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-10-2025
Eh volgens mij gebruiken ze gewoon unattended cdees, in het beste geval voorberied door MS

edit: DELL ACER zijn zelfde niveau, HP ASUS zijn beter, APPLE SONY VAIO zijn showcases, LENEVO, MSI? zijn toppers

edit2: eeh, dell staat hier niet tussen? :p http://tweakers.net/pricewatch/info/cat/68

[ Voor 56% gewijzigd door g4wx3 op 26-06-2007 21:52 ]

http://www.softfocus.be/

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
http://www.xxodd.nl/
Veel veel beter, volgens mij?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:12
Die screenshots zijn sowieso fake.

Dat "Standaard comm. troep verwijderen" geloof ik niks van. Het woordje troep gebruiken ze echt niet op hun site.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
The Bad Seed schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 21:26:
[...]

Euhm.. €20,- zijn drie manuren ongeveer, uitgaande van wat voor mensen daar bij Dell die dingen regelen. Denk je echt dat ze drie uren nodig hebben om in een van die paarduizend images die ze van Microsoft mogen aanpassen (want dat mogen ze, en daar hebben ze geen nLite voor nodig) en uitbreiden, en even nummertje 2 te pakken ipv 1 om in jouw PC te floppen? Zelfs er vanuitgaande dat ze nog iets eraan verdienen is het te zot voor woorden.

Maargoez, het doel van Dell is bereikt.. nieuws: Dell: 'bloatware' voortaan optioneel bij nieuwe pc's (wat nou 'optioneel', het is optioneel om het te verwijderen :') )
ThinkPad schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 21:55:

Dat "Standaard comm. troep verwijderen" geloof ik niks van. Het woordje troep gebruiken ze echt niet op hun site.
Dat dacht ik ook.. maar er staat toep. = toepassingen.

Oja, voor wie een PC van een ander moet onderhouden oid, en een format teveel werk is: meuktracker: PC Decrapifier 1.8.2

[ Voor 16% gewijzigd door TheZeroorez op 26-06-2007 22:02 ]

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-10-2025
Euh ivm met dit topic:
Tegenwoordig zie je dat INTeL overal de kroon spant, maar voor een laptop ben ik er nog niet uit:

AMD of INTeL? welke is het zuinigste/ heeft de beste powersavingstechnologie/kan het best overweg met Windows/linux?
(AMD heeft geen chipset zoals intel,= zuiniger, ik zou dus gaan voor AMD)

ATI/Nvidiea/INTEL? zelfde vraag: met welke ben je het beste af. hier kan ik niks over denken, ik hoor vooral over dekstop graphische kaarten, over laptops is zeer moeilijk iets te vinden.
Welke GPU heeft de beste powersaings, heeft de meeste mogelijkheden tot hardwarematig versnellen (film afspelen) welke is het zuinigst? Volgens mij kom ik hier uit op INTeL.?

dit soort vragen horen imho niet thuis in dit topic en zijn vrij simpel zelf op te zoeken. Graag dit voortaan laten ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Turkish op 27-06-2007 14:44 ]

http://www.softfocus.be/

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:21
5 euro voor achtergrond en 20 euro voor partitie dat gaat wel echt gewoon TE VER.

dikke afzetterij in mijn ogen dit moet toch wel gewoon bij service horen.

• ChillinR
Ligt eraan wat je er mee wilt. De enige met een fatsoenlijke videokaart is hun topmodel. Als je die niet nodig hebt is er niets aan de hand, maar anders moet je flink betalen. Toegegeven: je hebt dan ook wel meteen een 9750GTX, .

Dan zou ik toch eerder een Compal nemen met een 8600M GT bij laptops4u, of, afhankelijk van de prijzen van de nieuwe Inspirons, een Dell.

@g4wx3: Dit topic is niet de juiste plaats om dat te vragen. Bovendien moet je eerst zelf research doen, door topics door te lezen, reviews te kijken op internet etc. Maar goed, wat mobile videokaarten betreft, kijk hier eens: notebookcheck.net

[ Voor 23% gewijzigd door ChillinR op 26-06-2007 22:04 ]

• Ruben [NL]
ThinkPad schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 21:55:

Ik heb zeer zeker NIETS met de screens gedaan, en er staat dan ook comm. toep.
Oftewel Commerciele Toepassingen, geen troep ;)
TheZeroorez schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 21:58:
[...]
Maargoez, het doel van Dell is bereikt.. nieuws: Dell: 'bloatware' voortaan optioneel bij nieuwe pc's (wat nou 'optioneel', het is optioneel om het te verwijderen :') )
Die link zocht ik idd straks nog, lekker dat optionele bloatware...wat een service ;(

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
TheZeroorez schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 21:58:
[...]

Euhm.. €20,- zijn drie manuren ongeveer, uitgaande van wat voor mensen daar bij Dell die dingen regelen. Denk je echt dat ze drie uren nodig hebben om in een van die paarduizend images die ze van Microsoft mogen aanpassen (want dat mogen ze, en daar hebben ze geen nLite voor nodig) en uitbreiden, en even nummertje 2 te pakken ipv 1 om in jouw PC te floppen? Zelfs er vanuitgaande dat ze nog iets eraan verdienen is het te zot voor woorden.

[...]

Dat dacht ik ook.. maar er staat toep. = toepassingen.
20 euro 3 manuren? Je hebt duidelijk _geen idee_ wat manuren kosten. Het gaat niet alleen om bruto salaris, maar aan alle afdrachten die de werkgeven doet (ongeveer gelijk aan een bruto salaris) en daarnaast nog faciliteiten (werkplek, leidinggevende, parkeerruimte e.d.). Dat is dan excl het feit dat je niet aan 1 persoon genoeg hebt om een functie te vullen (ziekte, vakantie, lang verlof e.d.).
Voor callcenter medewerkers (zelfde niveau ong) kan je als vuistregel aanhouden dat een medewerker ong 1 euro per minuut kost, dus 60 euro per uur. Dat is incl alle bovenstaande.

Als je een dell compu wilt aanpassen met dingen als onderstaande, betekend dat dat de laptop aan het eind van het hele process (assemblage = lopende band, gaat ruimte voor uitzonderingen) uit de verpakking moet worden gehaald, opgestart, boel wijzigen, weer inpakken. 5 euro voor de opstartvolgorde wijzigen is dat dus niet een heel raar bedrag (5 minuten werk, bovenstaande in het achterhoofd houdende).

Dell draait op standaard produkten, lopende band werk, daardoor kunnen ze redelijk scherp prijzen. Aanpassingen kosten relatief gezien erg veel tijd omdat daar geen ruimte voor is in een dergelijk process.

Ooit eens voor de middelbare school 80 compaq's bestelt. Standaard model uitgezocht, moest het leveren zonder cd speler 15 euro (excl btw) per pc extra kosten. Raar dus om uitleg gevraagd: die pc's worden vanuit taiwan oid standaard aangeleverd. cd speler verwijderen betekent uitzendkrachten met de hand laten schroeven. Niet raar als je even de moeite neemt om het proces te begrijpen.

neemt niet weg dat ik voor mezelf ook nooit een dell zou kopen, maar voor ouders oid is het een mooie oplossingen. En bovenstaande dingen kan je dan lekker zelf doen, hoef je er ook niet voor te betalen

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• ChillinR
g4wx3 schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 21:48:
Eh volgens mij gebruiken ze gewoon unattended cdees, in het beste geval voorberied door MS

edit: DELL ACER zijn zelfde niveau, HP ASUS zijn beter, APPLE SONY VAIO zijn showcases, LENEVO, MSI? zijn toppers

edit2: eeh, dell staat hier niet tussen? :p http://tweakers.net/pricewatch/info/cat/68
Dell naast Acer zetten... pijnlijk :P (ja, voor Dell ja ;) ). Ik weet niet in hoeverre dat terecht is, maar als je robuustheid wilt kan je toch een Latitude of een Precision overwegen? Volgens mij verschuift de positie van Dell dan ineens in jouw lijstje.

Daar hangt ook wel een prijskaartje aan, maar jij komt zelf met een duur merk als Lenovo aanzetten... (nikst ten nadele van de kwaliteit van Lenovo's overigens)

Maar we drijven weg... kan er niet beter een "Flame Dell" topic gestart worden voor dit soort zaken? (geldt ook voor mezelf)

[ Voor 7% gewijzigd door ChillinR op 26-06-2007 22:12 ]

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Rac-On schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 22:08:
[...]

20 euro 3 manuren? Je hebt duidelijk _geen idee_ wat manuren kosten. Het gaat niet alleen om bruto salaris, maar aan alle afdrachten die de werkgeven doet (ongeveer gelijk aan een bruto salaris) en daarnaast nog faciliteiten (werkplek, leidinggevende, parkeerruimte e.d.). Dat is dan excl het feit dat je niet aan 1 persoon genoeg hebt om een functie te vullen (ziekte, vakantie, lang verlof e.d.).
Voor callcenter medewerkers (zelfde niveau ong) kan je als vuistregel aanhouden dat een medewerker ong 1 euro per minuut kost, dus 60 euro per uur. Dat is incl alle bovenstaande.
Mja klopt. 1 euro per minuut is wel erg hoog denk ik, maar over de 20 per uur komen ze wel. Maar toch, 20 minuten is niet wat ze nodig hebben hiervoor. Dit is een klusje dat ze een minuut of 5 kost, als ze het met de hand zouden doen. Maar dat doen ze niet eens...
Als je een dell compu wilt aanpassen met dingen als onderstaande, betekend dat dat de laptop aan het eind van het hele process (assemblage = lopende band, gaat ruimte voor uitzonderingen) uit de verpakking moet worden gehaald, opgestart, boel wijzigen, weer inpakken. 5 euro voor de opstartvolgorde wijzigen is dat dus niet een heel raar bedrag (5 minuten werk, bovenstaande in het achterhoofd houdende).
Maar dat doen ze niet. Als ik één GB extra RAM wil, gaan ze ook niet die laptop uit de verpakking halen. Ze steken het er op dat moment gewoon pas in, zo simpel is het. Die harde schijven zullen op stapels klaarliggen, worden door een werknemer aan een computer gehangen, en die zet er netjes op wat er op hoort, met het nummertje van jouw bestelling erbij. Gaat lekker automatisch en wordt genummerd zodat hij in de goede machine komt.
Dell draait op standaard produkten, lopende band werk, daardoor kunnen ze redelijk scherp prijzen. Aanpassingen kosten relatief gezien erg veel tijd omdat daar geen ruimte voor is in een dergelijk process.
Als je een Dell koopt kun je juist nog tal van dingen aanpassen. Ik zie dan niet echt in waarom een schijf met wat andere software erop veel extra tijd zou kosten, als ze het gewoon op de bovenstaande manier doen. Ik kan me niet voorstellen dat ze het apparaat gaan uitpakken, een werknemer even Partition Magic laten opstarten, de boel goed zetten, het BIOS aan laten passen, Windows laten installeren, en alle bloatware minus de door jouw geselecteerde laat installeren. Zo gaat dat gewoon niet. Alles is lopende bandwerk, ook die software die er dmv de door Dell aangepaste image op komt.
Ooit eens voor de middelbare school 80 compaq's bestelt. Standaard model uitgezocht, moest het leveren zonder cd speler 15 euro (excl btw) per pc extra kosten. Raar dus om uitleg gevraagd: die pc's worden vanuit taiwan oid standaard aangeleverd. cd speler verwijderen betekent uitzendkrachten met de hand laten schroeven. Niet raar als je even de moeite neemt om het proces te begrijpen.
Maar Compaq is Compaq, en Dell Dell.
Een Dell zal vast wel in een sweatshop gebouwd worden, maar dingen als CPU, HDD, RAM, etc. worden er voor zover ik weet hier in gezet, omdat anders 90% van alle Dell's uit de verpakking zou moeten.
Ze komen dus als een soort van barebone aan :P
neemt niet weg dat ik voor mezelf ook nooit een dell zou kopen, maar voor ouders oid is het een mooie oplossingen. En bovenstaande dingen kan je dan lekker zelf doen, hoef je er ook niet voor te betalen
Precies.
Wat natuurlijk wel een grote rol speelt is dat Dell per shareware-licentie die ze meegeven een beetje geld krijgen van het bedrijf waar de software van is.. :P

• TheJVH
LOL

Die Troep heb ik ervan gemaakt. Het is nu eenmaal allemaal zooi (tenminste, MSN dan :P ). En nee die stond niet in dat plaatje! :S LOL

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Btw even een offtopic vraagje, maar iemand enig idee hoe het vullen van een hdd gaat bij een leverancier van dell?
Is dat 1 rij pc's die allemaal een andere image krijgen ( dus echt fysiek aangezette pc's )
Is dat 1 computer die losse hdd's volschrijft met een image zodat deze daarna in de desbetreffende pc gemonteerd kunnen worden

En iemand enig idee hoelang dell erover doet om 1 hdd vol te krijgen...

En btw waarom staat hyperterm bij commerciele toepassingen, ik vind het altijd hardstikke handig om een oud apparaat op de com-porrt te testen of even een seriele interface te gebruiken.

• Ruben [NL]
Gomez12 schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 23:19:
Is dat 1 rij pc's die allemaal een andere image krijgen ( dus echt fysiek aangezette pc's )
of
Is dat 1 computer die losse hdd's volschrijft met een image zodat deze daarna in de desbetreffende pc gemonteerd kunnen worden
Het lijkt me dat ze niet alle pc's aan gaan zetten he, ze kwakken waarschijnlijk al images op de schijven voordat ze in de pc worden gezet.
En iemand enig idee hoelang dell erover doet om 1 hdd vol te krijgen...
Vol? Je bedoelt de voorgeinstalleerde software met windows en al? Dat is 1 image, dus een paar minuten?
Maar offtopic idd ;)

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

ChillinR schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 21:47:
maar Zetpo schijnt slechte garantievoorwaarden te hebben
Uhm weet niet waar je dat op baseert? 8)7 En 't is Zepto ;)
Die ken ik niet?

[ Voor 66% gewijzigd door CLB op 27-06-2007 14:39 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

offtopic:
Neehoor dat is 'n GeForce Go 7950 GTX

Ik wilde je alleen wijzen op je typo'tje ;)

[ Voor 3% gewijzigd door CLB op 27-06-2007 15:03 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:49

rapture

Zelfs daar netwerken?

ChillinR schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 22:09:
Dell naast Acer zetten... pijnlijk :P (ja, voor Dell ja ;) ). Ik weet niet in hoeverre dat terecht is, maar als je robuustheid wilt kan je toch een Latitude of een Precision overwegen? Volgens mij verschuift de positie van Dell dan ineens in jouw lijstje.
Dat klopt volgens MCT-certificatie van laptops. De hoge school heeft normaal een wurgcontract van Dell, dus Dell wilt laptops aansmeren en leveren 12 proeflaptops. De docenten hadden 40% van deze laptops in korte tijd gesloopt, laat staan als de studenten beginnen... Dell heeft door dat ze weinig geld aan ons kunnen verdienen en we mochten bij de concurrentie shoppen (en laptops slopen).

Asus is even snel kapot te krijgen als een Acer (van toen, ik spreek over laptops van ongeveer 3 à 4 jaar terug) en de RMA-afhandeling van de beide merken hadden laptops opgewerkt tot nieuw staat. Elk onderdeeltje dat beetje slecht eruit zag, hadden ze ineens preventief vervangen.

Toshiba heeft de slechtste gebruikerservaringen van de Benelux opgeleverd, zolang je geen RMA's nodig hebt, dan is er geen vuiltje aan de lucht. Vanaf dat je RMA's nodig hebt, dan moet je gemiddeld 3 weken tot 3 maanden wachten en je bent niet zeker dat ze vanaf de eerste keer goed werk afleveren. Zo had ik 7 maanden moeten wachten wegens een DeadOnArrival en de laptopgroothandelaar (leverancier aan het onderwijs) heeft een andere laptop voor mij gekocht zodat de originele laptop tot in de oneindigheid op RMA kon gaan. In totaal heb ik 9 Toshiba RMA's meegemaakt, mijn dossier zou een dikke beruchte telefoonboekformaat ding bij Toshiba zijn.

Sony Vaio's zijn niet beter dan Acers gebouwd (gaan ook gemakkelijk stuk), ze zien in de showroom mooi eruit. Maar naar enkele weken komt een nodige dosis krassen (volgens laptophandelaren komen de laptops altijd met krassen terug, als ze op RMA moeten) en de mooie verf bladeert op langere termijn af.

Welke laptops hadden dan wel "MCT-certified stempel" gekregen?
  • Toshiba oude generatie die lelijk eruit zag, Celeron 1,33GHz met sis-chipset en 256MB SDRAM. Deze had minder dan 5% kans op RMA en waren perfect bestendig tegen vallen en andere misbruiken.
  • IBM Thinkpad R50p met ongeveer 5% kans op RMA, ze komen de volgende werkdag laptops herstellen en maximale RMA duurt 2 weken.
En Dell werd het voorbij academiejaar opnieuw getest, er waren bugs icm projectors en problemen met Adobe Illustrator.

Meer over laptops, wil je wel een laptop, laptopmerken,...
1000€ laptop voor een "designer"?

Wat blijft er op vlak van degelijkheid over?
  • IBM/Lenovo en HP Business-lijn voor bedrijfsleven die niet op duizend euro verschil kijken. Elke zelfstandige zal fiscaal gezien teveel geld verdienen en zal dus bedrijfskosten moeten maken door stevig te shoppen. Dan zakt de papieren winst en de fiscus kan niet meer zoveel aanrekenen.
  • Zepto is een nieuwkomer, deze kleine laptopbouwer bouwt naar consumentennormen verrassend stevige laptops. Een panzer met consumentenprijzen. http://users.telenet.be/r...st_pcworld_2005-06-30.pdf

[ Voor 17% gewijzigd door rapture op 27-06-2007 15:21 ]

Pagina: 1