Ik kan hier een hele sarcastische opmerking plaatsen over je wiskunde, maar ik gok dat je vooral struikelt over de R. Die staat voor weerstand.
Eén gedeeld door de vervangingsweerstand = één gedeeld door weerstand1 plus 1 / weerstand2 + 1/R3 etc.
Blauw 5volt weerstand 150... Ik heb even wat verschillende blauwe leds gezocht, en ze hebben allemaal een spanningsval van ongeveer 3,5 volt. 1,5 / 150 = 10 mA. Lijkt me, voor een blauwe decoratieled, genoeg, mag zelfs wat minder. De meeste blauwe leds geven VEEL licht.
Gaat het je vooral om VEEL licht, dan kun je de weerstand nog verlagen naar 75 Ohm.
Hoe sluit je dit aan?
De rode draad van je voeding (neem aan dat het in/op/aan een pc komt?) -> een willekeurig pootje van de weerstand. Het ander pootje van de weerstand -> lange pootje van de led (anode). Het korte pootje van de led (kathode) hang je aan de zwarte draad van je voeding.
Iedere led heeft nu zijn eigen weerstand. Dit is ook de beste manier van aansluiten.
Heb je een hoger voltage kun je ze ook in serie zetten, maar parallel (één weerstand naar veel lange pootjes) gaat niet goed: verschil in lichtopbrengst en als er 1 stuk gaat dan gaan ze waarschijnlijk allemaal stuk omdat ze dan meer (en dus mogelijk teveel) stroom krijgen.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock