Toon posts:

lengte van kabel PC<->versterker (analoog)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vraag: Neemt de geluidskwaliteit hoorbaar af als de afstand tussen de PC en de versterker een metertje of tien is, voor analoog 5.1 geluid? En bij 3 meter? De eerste 3 meter zullen er ook nog DVI, USB en andere kabels langs de audiokabels lopen.

Ik begrijp dat hoe korter hoe beter, maar als dat 'beter' alleen maar meetbaar is met speciale apparatuur en niet hoorbaar voor Otto Normaalgebruiker dan maak ik me er niet druk om :)

Achtergrond van de vraag:
5.1 setje komt in woonkamer, wil ik aansturen via PC die boven staat. Kabels gaan door het plafond naar de subwoofer waar de versterker in zit. Die subwoofer zou ik recht onder de PC kunnen zetten (een verdieping lager dus) waardoor de kabellengte pakweg 3 meter zou zijn. Maar dan staat de subwoofer dus wel bij de rear-speakers ipv bij front/center, en heb ik nog een metertje of 10 nodig om van versterker naar front/center speakers te gaan.
Ik zou ook de subwoofer bij de front/center kunnen zetten, en dan wordt de kabel tussen PC en versterker/woofer dus een metertje of 10.

Mijn geluidskaart (Audigy SE) en moederbord doen niet aan S/P DIF, en het versterker setje (waarschijnlijk Teufel of die Creative Labs 7.1 set) evenmin.

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:54
Tja wat is hoorbaar verschil...ene hoort het wel de andere niet maar de normale gebruiker zal niks van merken. Ik zou wel betere kabel nemen en dus niet zo goedkoop mogelijk ;)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:50

CyBeRSPiN

sinds 2001

10 meter is geen enkel probleem (mits kabels van redelijke kwaliteit), ik zou trouwens de signaalkabels zo kort mogelijk houden, speakerkabels kun je gerust lang maken, van storing door USB en DVI zal je geen last hebben, die frequenties zitten niet in het hoorbare spectrum (al hemelaal niet voor een Otto Normaalgebruiker :P).

Verwijderd

De belangrijke vraag is: ga je dat gebalanceerd (6x "stereo" jack, 6x xlr) of ongebalanceerd (3x minijack, 6x rca/tulp, "mono" jack) doen? Als je het ongebalanceerd doet is er een grote kans dat je veel shit gaat krijgen over zulke lengtes. Dan heb ik het niet over een iets andere klankkleur, maar gewoon over brom en ruis.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:50

CyBeRSPiN

sinds 2001

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 23:52:
De belangrijke vraag is: ga je dat gebalanceerd (6x "stereo" jack, 6x xlr) of ongebalanceerd (3x minijack, 6x rca/tulp, "mono" jack) doen? Als je het ongebalanceerd doet is er een grote kans dat je veel shit gaat krijgen over zulke lengtes. Dan heb ik het niet over een iets andere klankkleur, maar gewoon over brom en ruis.
Mijn ervaring is dat dat binnen 10 meter nogal meevalt, maar als je zekerheid wilt: probeer het eerst met één kabel (bijv front-left), en check of je brom of ruis hoort. Zo nee, dan kun je er vanuit gaan dat je met de rest ook geen problemen hebt. gebalanceerd is nogal overkill, en veel te duur, je zou dan 12 transformators nodig hebben, daarnaast is dat echt niet handig. Brom wordt overigens veelal veroorzaakt door een aardlus; het lopen van stroom over de signaaldraad van het ene naar het andere apparaat. Het helpt dan vaak als (in jouw geval) de sub en de pc op dezelfde stroomgroep zijn aangesloten.

En verder nog een idee: bij een sub maakt het niet zoveel uit waar je hem plaatst in je kamer, je kunt lage tonen namelijk niet goed "plaatsen". Ik ken mensen die hun sub juist achter hun bank hebben staan voor extra "gevoel" tijdens het kijken van een film ;) Dan heb je dus slechts die 3 meter nodig.
Je kunt natuurlijk met een dvdtje beneden even testen of die opstelling je bevalt.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de replies :-)

ik zal het eens uitproberen met mijn huidige speakertjes met een lange kabel, eens zien of ik nog wat snoer heb liggen. Als het goed gaat doe ik de subwoofer+amplifier bij de rearspeakers dus dan is het maar 3 meter

ik ga het ongebalanceerd doen; duurdere kabels is ook nog een optie

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:47

Jag

Audigy doet wel aan SPDIF, SB Live doet dat al. Heb je het speakersetje al of moet je het nog kopen? Via SPDIF is een stuk fijner in gebruik!

Verder of je het nou analoog of digitaal (SPDIF) doet, het zal allebei prima werken. Zo lang is 10m helemaal niet, het dubbele of vier-voudige kan ook nog wel.
Je zou kunnen overwegen om een soort multi-kabel te kopen (los per meter) waar je zelf connectoren op soldeert en alle 6 signalen over laat lopen.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens de website van Creative Labs ondersteunt de Audigy SE alleen S/P DIF als je er een externe Digitale I/O module bijkoopt van pakweg 35 euro, en dan nog alleen maar 2-kanaals, dus geen 5.1.
http://www.soundblaster.c...y=205&product=14257&nav=1

Speakersetje moet ik nog kopen; zat aanvankelijk te denken aan Z-5500 of GigaWorks S750, na wat rondsnuffelen kwam ik er achter dat Teufel ook erg populair is en meer bang for the buck schijnt te bieden. Heb de Motiv 4 You 2 overwogen, maar dan zit je al op 500 euro plus verzendkosten plus nog wat extra, en dat vind ik teveel voor iets wat mogelijkerwijs toch nog net niet helemaal naar mijn smaak is. Dus ik denk dat ik het bij een goedkopere Teufel houdt; bevalt die niet dan verhuis ik die naar m'n PC hok dan wel marktplaats.nl, en ga ik voor de woonkamer een prijsklasse hoger zitten (500-1000 euro, wellicht een Teufel of het AV123 setje dat op Audioholics aanbevolen wordt)
http://www.audioholics.co...t-product-recommendations.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:47

Jag

Ja Teufel schijnt wel aardige setjes te maken. Sowieso goed betaalbaar.

Ik heb trouwens een Audigy 1 en die doet iig prima SPDIF uit. Mijn SB Live daarvoor ook. Zit er dan geen digital out op je Audigy (met minijack uitgevoerd)?
Via elke SPDIF uitgang kan een stereo pcm signaal op 1.4Mbit verstuurd worden en AC3 en DTS signalen van verschillende bitrates tot 6.1. Het enige is dat je computer moet vertellen dat ie niet moet decoden, hier staat beschreven hoe dat moet.

Verwijderd

Topicstarter
Jag schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 17:57:
Ja Teufel schijnt wel aardige setjes te maken. Sowieso goed betaalbaar.

Ik heb trouwens een Audigy 1 en die doet iig prima SPDIF uit. Mijn SB Live daarvoor ook. Zit er dan geen digital out op je Audigy (met minijack uitgevoerd)?
Via elke SPDIF uitgang kan een stereo pcm signaal op 1.4Mbit verstuurd worden en AC3 en DTS signalen van verschillende bitrates tot 6.1. Het enige is dat je computer moet vertellen dat ie niet moet decoden, hier staat beschreven hoe dat moet.
Er kan wel SPDIF op als ik die module koop, die dan in de microfoon ingang moet (maar die gebruik ik toch nooit). Hij heeft ook een 'pass-through' mode, dat zal dan wel voor AC3 en DTS zonder decoding zijn.
Bedankt voor de link.
Pagina: 1