Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Auto opknappen, zonder apk, met verzekering

Pagina: 1
Acties:
  • 310 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:28

drooger

Falen is ook een kunst.

Topicstarter
De dag nadert, waarop ik mijn rijbewijs zal halen (hopelijk 4 juli). Het liefst wil ik dan natuurlijk een eigen auto kopen. Nu had ik het volgende in gedachten:

Ik koop een oldtimer, verzeker als oldtimer, opknappen en ondertussen een (deel van een) schadevrij jaar opbouwen.

Er zitten alleen nog wel een paar cruciale vragen bij:

Moet een auto apk gekeurd zijn voor de verzekering?
Krijg ik geen problemen met de verzekering?
Kan ik een oldtimer, onderstel e.d. goed opknappen op een parkeerplek (eigen terrein)?

Alvast dank :)

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 21:34

4x2

lộn xộn quá

drooger schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 18:08:
Moet een auto apk gekeurd zijn voor de verzekering?
Nee, maar je loopt wel het risico op een (automatische) bekeuring van de RDW.
Alternatief is de auto schorsen waardoor deze niet verzekerd hoeft te zijn en geen apk hoeft te hebben, maar dan mag ie ook niet op de openbare weg staan.
Krijg ik geen problemen met de verzekering?
Zolang je dr niet mee rondknort en nergens tegenop klapt zal het de verzekering compleet worst wezen.
Kan ik een oldtimer, onderstel e.d. goed opknappen op een parkeerplek (eigen terrein)?
Hangt dr vanaf wat, het meeste lukt ook wel zonder brug (ik heb het blok+bak van mn e30 dr ook op straat onderuit gesloopt), maar fijn is anders.

leeg

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Topicstarter
Maar als je hem geschorst hebt, dan kan je de auto toch niet verzekeren, of wel?

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Verwijderd

drooger schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 18:52:
Maar als je hem geschorst hebt, dan kan je de auto toch niet verzekeren, of wel?
nee, je mag er niet mee karren en dus hoef je hem niet te verzekeren, en hem op de parkeerplek afstellen is geen rijden dus je bouwt ook geen schadevrije jaren op.
Dat moet eigenlijk wel redelijk logisch in de oortjes klinken.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een geschorste auto hoef je niet te verzekeren. Dat jij een auto voor jan met de korte achternaam wil gaan verzekeren, zal niemand om malen hoor.

Een geschroste auto mag overigens niet op de openbare weg staan, het moet dus eigen terrein zijn.

Als de auto niet geschorst is, mag deze dus op de openbare weg staan, en moet die APK gekeurd zijn.

Het idee achter het schorsen is juist om hem niet op de weg te hebben, dus geen verzekering, ook geen APK. Hou er wel rekening mee dat een schorsing minimaal 3 maanden is, wil je hem eerder op de weg, dan niet schorsen, en zorg maar voor APK.

Ey!! Macarena \o/

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:16
Let er overigens ook nog op dat de meeste verzekeraars graag hebben dat je een auto voor dagelijks vervoer hebt langs je oldtimer. Er zijn verzekeringen waar je ook terecht kunt als je alleen een oldtimer hebt maar lang niet alle.

Verder zoals de mensen hierboven al zeggen, schorsen kan maar dan ook niet verzekeren, "gewoon" niet APK keuren en niet schorsen krijg je een boete. Wordt tegenwoordig om de zoveel tijd een keer gecontroleerd in de database van het RDW en dan gaan er een aantal automatische incasso's de deur uit ;)

Is niet meer zoals vroeger, toen kreeg je een bekeuring als je werd aangehouden met je niet gekeurde auto. Tegenwoordig moet je auto of gekeurd, of geschorst of gesloopt zijn (je kunt ook een sloopvergunning aanvragen maar dat wil je niet in jouw geval)

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:55

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Vraag eerst eens de voorwaarden voor een olditmerverzekering na bij je makelaar. Toen ik een aantal jaar terug vakantiejob deed in de verzekeringenbranche waren de voorwaarden om aan oldtimertarief verzekerd te worden ongeveer als volgt:

-auto minstens 20 jaar oud
-enkel rijden van zonsopgang tot zonsondergang, manifestaties uitgezonderd
-beperkt tot 5000 km/jaar
-het is een bijkomende auto bij een bestaande polis

Voldoe je niet aan een van die voorwaarden val je onder het normale tarief, en daar is het als jongere zeer onaatrekkelijk om alvast premie te gaan betalen om schadevrije jaren op te bouwen :)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:19
er zijn ook verzekeringen waar je een auto als oldtimer kan verzekeren als je jonger bent als 24 en geen andere auto hebt

www.ovhv.nl

een auto hoeft geen keuring te hebben als je hem verzekerd trouwens.

en opknappen op een parkeerplaats, tja...hangt er een beetje van af wat er moet gebeuren eigenlijk.
maar er is veel te doen op as steuntjes, met een brug (of put) is het alleen een stuk makkelijker

[ Voor 48% gewijzigd door Bramster op 26-06-2007 19:32 ]

Verwijderd

Kan je je niet inschrijven bij de polis van een van je ouders om schadevrije jaren op te bouwen? Hier in België kan dat in ieder geval. Je betaalt dan een kleine bijpremie (want jij vormt waarschijnlijk een groter risico dan je ouders), en je bouwt schadevrije jaren op. Het is ook nog eens een pak goedkoper dan die oldtimer op je eigen naam te verzekeren, want je gaat er in 't begin immers niet mee rijden.

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Let er ook even heel goed op dat je je auto ieder jaar OPNIEUW moet schorsen. Doe je dat niet, heb je een probleem. Een reminder verstuurt het RDW niet, je krijgt na een maand of 2 gewoon meteen een lekkere boete voorgeschoteld..

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Topicstarter
Een oldtimerverzekering is i.m.o. redelijk goedkoop, dus hoef ik dat niet op m'n ouders naam te zetten.

Bovendien wil ik er zelf niet eens aan beginnen, scheelt weer flink wat gedoe bij evt. ongeluk. Er zijn mensen die het goed geregeld hebben, maar ik doe 't dan toch liever 'the old-fashioned way'.

Waar letten ze trouwens op als je een (oldtimer)verzekering wilt afsluiten?

[ Voor 11% gewijzigd door drooger op 26-06-2007 19:48 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

kamstra schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 19:44:
Let er ook even heel goed op dat je je auto ieder jaar OPNIEUW moet schorsen. Doe je dat niet, heb je een probleem. Een reminder verstuurt het RDW niet, je krijgt na een maand of 2 gewoon meteen een lekkere boete voorgeschoteld..
Ik vermoed dat de TopicStarter een old-timer wil vanwege het niet te hoeven dokken van wegenbelasting, en de zeer lage aanschaf kosten (dat zo'n ding waarschijnlijk 1 op 8 rijdt, doet er ff niet toe :P )

Dus opnieuw schorsen hoeft niet als je hem na een schorsing dagelijks wil gaan gebruiken.

Als ik dan naar een aantal punten kijk:
Oldtimer kopen: volgende week misschien?
En dan schorsen voor minimaal 3 maanden. (moet je zelf verlengen, anders moet ie APK gekeurd en verzekerd zijn)
4 juli rijbewijs
Dan moet je dus 3 maanden wachten/opknappen voor je 1 meter met dat ding de openbare weg op mag.

Anders dus zorgen dat er snel APK op komt, en gewoon verzekeren, niet schorsen, en niet-APK delen pas daarna opknappen.

Ey!! Macarena \o/

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Bij een oldtimer verzekering stellen ze meestal de volgende eisen:
- het mag niet je eerst auto zijn (hoofdvervoersmiddel)
-de bestuurder moet ouder als 23 zijn
-je mag niet meer als 5/10000 km per jaar maken.
-je bouwt geen no claim op.

Wise enough to play the fool

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:19
zoals ik net dus al in mijn post vertelde, niet alle verzekeringen doen dat, ovhv niet dus

je bouwt idd geen noclaim op, maarja, de hele auto kost waar 65 per jaar als je begint, dus tja, dan heb je niet echt bepaald noclaim nodig :P

• Elwood Blues
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-11 16:19

Elwood Blues

87167191

En als je toch geen no-claim opbouwt, waarom zou je hem dan in de verzekering doen als je er niet mee rijdt 8)7 Dat is toch het enige doel van de TS als ik het goed begrijp: in een risicoloos jaar (want de auto staat op bierkratjes) gewoon in de verzekering doen om no-claim op te bouwen.

Anyway, volgens mij zijn er een paar aandachtspunten, maar is het in principe wel mogelijk. Meestal bouw je echter geen no-claim op dus heeft het hele verhaal geen zin.

1. Soms kan een oldtimerverzekering alleen bij een 2e auto
2. Soms is er een minimale leeftijd voor de bestuurder
3. Soms moet je lid zijn van een oldtimerclub
4. Schorsen kan, is alleen nodig bij auto's < 25 jaar
5. < 25 en wel schorsen = niet op de openbare weg dus ook niet op een openbare parkeerplaats. Geen verzekering verplicht, maar wat let je.
6. < 25 en niet schorsen = verplicht op voor de APK, op sanctie van automatische boete. Verzekering verplicht.
7. Meestal tellen schadevrije jaren niet, je bouwt dus geen no-claim op.
8. Zelfs al bouw je een kleine no-claim op: je betaalt eerst een jaar onnodig verzekering om vervolgens langzaam aan een fractie minder te betalen. Hoe snel heb je dat terugverdiend?

Kortom: check de polisvoorwaarden van iedere afzonderlijke verzekeraar goed, er is geen universeel antwoord.

[ Voor 14% gewijzigd door Elwood Blues op 27-06-2007 10:02 ]

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Ik weet niet precies wat voor oldtimer jij wilt kopen, maar let er even op dat het als beginnende rijder heel erg moeilijk is om een auto op je eigen naam te verzekeren, als daar een grote of krachtige motor motor in zit.

Voorbeeld:
Maat van me is helemaal gek van amerikaanse auto's, en hij kocht een oude corvette toen hij net een jaar zijn rijbewijs had. Hij heeft 'm uiteindelijk weer weg moeten doen omdat hij hem niet verzekerd kreeg tegen een normale vergoeding.

Voorbeeld 2:
Me zusje d'r vriend probeerde de chrystler voyager van zijn overleden vader op zijn naam te verzekeren, maar dat lukte niet omdat het een 3.5L V6 was (en zo snel zijn die voyagers echt niet hoor!)

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

TVM (Hoogeveen) verzekert ook klassiekers aan <24 en zonder 1e auto.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Pagina: 1