Toon posts:

bewegend object op de foto

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi, ik heb een canon ixus 500 en ik zou graag fotos willen maken van de vissen in mijn tropisch aquraium, maar ik kan niet de juiste manier daarvoor vinden, ik krijg alleen maar vage vissen op mijn foto 8)7 , kan iemand mij daarmee helpen?
mvg marianne

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:36

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Zorg voor meer licht.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-12-2025

ppFreddy

gewoon Frederik

lijkt me eerder het feit dat je camera focust op de buitenkant van het aquarium ipv op de vissen :)

edit:
gooi anders eens een foto online zodat we kunnen achterhalen wat je precies bedoelt met "vage vissen" :P

[ Voor 36% gewijzigd door ppFreddy op 26-06-2007 17:16 ]

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Het kan ook zijn dat je fotocamera scherpstelt op het glas in plaats van op de vis.

Inderdaad meer licht vanuit of van achter het aquarium zou het vage moeten verhelpen.
Misschien ook handig om de rest van de kamer juist donker te maken.
En natuurlijk geen flits gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door enchion op 26-06-2007 17:19 ]

How do you save a random generator ?

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-10-2025
Je kan de ISO waarde verhogen.

Een extra ( of meerder ) lampen naast/boven je aquiarium zetten.

Foto maken met flits maar dan de flitser afdekken ( wil nog al eens werken bij compact camera's. dan heb je toch een korte sluitertijd )

Maar post idd. even een foto. Dan weten we meteen wat je bedoelt.

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:45
Hoi, en welkom.

Ik heb geen idee wat je al geprobeerd hebt, en wat voor informatie je nog meer gevonden hebt. Op dit forum is wel het een en ander te vinden over aquarium fotografie, en nog veel meer over fotografie in het algemeen. Sleutel tot het oplossen van je probleem is begrijpen hoe je camera werkt, en waarom een foto er zo uitziet zoals jij hem krijgt. Vage vissen kunnen op een aantal manieren veroorzaakt worden.

Out of focus: Je hebt een hoop licht nodig, dus de scherptediepte zal niet zo heel groot zijn. Wat wel eens gebeurd is dat aquariumfotografen een extra glasplaat in hun aquarium zetten, zodat de vussen maar 5 centimeter naar voor en achter kunnen, over de volledige breedte en hoogte van je bak. Hierdoor kun je je focus op één punt laten.

Te lange sluitertijd. Bewegingsonscherpte kun je, zoals Johnny al opmerkte, voorkomen door meer licht te gebruiken of de iso omhoog te gooien. Hogere iso levert meer ruis, meer licht hoeft ook niet per sé goed voor je vissen te zijn. Je moet dus een afweging maken. Eenvoudige goudvissen kreeg ik wel redelijk door m'n flitser op de remote stand boven de bak te houden.

[hk modus]
Als je vissen vaag doen kun je d'r over denken ze minder rare dingen te laten roken ;-)
[/hk modus]

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Scherptediepte lijkt me niet zo'n probleem op een Ixus 500. Ik weet nog van mijn S45 dat zelfs op f/2.8 bijna alles scherp is, tenzij je heel dichtbij focussed. Ik denk eerder dat het de sluitertijd is.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://i67.photobucket.com/albums/h287/emmyveer/IMG_4891.jpg
dit is wat ik krijg, iso waarde heb ik nog niet ergoogd, dat ga ik nu proberen.
alvast bedankt voor jullie antwoord en het meedenken.
mvg marian
o ja, mijn vis rookt zeewier, zou dat het zijn??

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2007 22:33 ]

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
das inderdaad een bewogen foto.

hogere isowaarde of meer licht zou dat moeten kunnen oplossen.
mocht je last hebben van het glas wil manual focus wel werken, maar is wel wat meer gedoe (wat oefening vereist)

[ Voor 5% gewijzigd door BasieP op 27-06-2007 22:30 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:15

Barrycade

Through the...

Zo te zien is de vis te dichtbij. Aangezien je platen op de achtergrond wel "scherp" zijn. Maar 1/8 is niet echt geschikt voor de "snelle" vissen, zie de visjes op de achtergrond.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Vissen heb je gewoon 1/40-1/60 nodig, minimaal. Minder dan dat en je vis beweegt te veel. Nou valt Betta Splendis nog mee, die zwemmen graag vrij lui door het aquarium.

Ik gooi m'n lens in macro stand en zet de zonnekap tegen 't glas.

Afbeeldingslocatie: http://i45.photobucket.com/albums/f81/wijnands/garnaal_komkommer.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Wijnands op 28-06-2007 09:22 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:09

Garyu

WW

Ja, met 1/8ste seconde sluitertijd is die vis wel bewogen. Zorg voor meer licht, veel meer licht, en je kan vanzelf scherpere foto's maken. Flinke TL-bak of bouwlamp boven je aquarium hangen en klaar.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-01 12:13

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Garyu schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 10:10:
Zorg voor meer licht, veel meer licht, en je kan vanzelf scherpere foto's maken. Flinke TL-bak of bouwlamp boven je aquarium hangen en klaar.
Idd, gewoon koken die beesten, blijven ze vanzelf stil zitten :P

blabla

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:26

breinonline

Are you afraid to be known?

BasieP schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 22:30:
das inderdaad een bewogen foto.

hogere isowaarde of meer licht zou dat moeten kunnen oplossen.
mocht je last hebben van het glas wil manual focus wel werken, maar is wel wat meer gedoe (wat oefening vereist)
Manual focus met een Ixus? :P

@marian: kies de handmatige modus van je camera, zet de ISO waarde omhoog en de flits uit. Kom je nog licht tekort om een sluitertijd van rond de 1/60e seconde te halen, zorg dan voor meer licht boven het aquarium.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://i67.photobucket.com/albums/h287/emmyveer/IMG_5018.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.photobucket.com/albums/h287/emmyveer/IMG_5020.jpg

het wordt beter..bedankt voor de hulp
mvg marian

• Peentje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:10

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

mvg hoeft niet elke keer hoor, dit is een forum en geen email correspondentie :)

Wel een mooie vis trouwens.
Pagina: 1