Toon posts:

Koelkast ja of nee

Pagina: 1
Acties:
  • 1.253 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers

Ik ben van plan (voor het eerst zelf samengesteld) een nieuw pc aan te schaffen, en had het volgende in gedachten, met als budget plus minus 1300 euro.

E6750 (dit omdat ik ga proberen een engenering sample te krijgen :+ )
Antec Nine Hundred (dit omdat het gewoon een mooie kast is :) )
Cooler Master 550w extreme power (weet eigenlijk niet waarom, cooler master hè)
Gigabyte GA-P35-DS4 (dit omdat het een van de beste mobo's is op dit moment en ook beetje voor toekomst bruikbaar in verband met die p35 chip)
2gb kingston pc8500 (lijkt me duidelijk he)
windows vista (ligt voor de hand, waar wil je anders je pc op draaien?)
MSI 8800 gts 320 mb (dit omdat ik gewoon een beetje goede videokaart wil die ook wat kan als het op gamen aankomt)
samsung SHS183A (doet er eigenlijk niet zoveel aantoe maar ja, maakt het plaatje kompleet he)
seagate 320gb 7200.10 (dit omdat ik gewoon een normaal ding wil RAID kan me geen ene REET schelen :P )

En dan waarom ik dit topic eigenlijk begonnen ben, de koeling jawel.

Toen ik begon met me pc had ik mezelf in het hoofd gehaald om me ook te willen overclocken (duhuh...) en kwam er al snel achter dat dit niet zonder enige goede koeling haalbaar was. Dus ik ging opzoek naar koeling.
Luchtkoeling: nee, zou niet genoeg koelen voor de resultaten die ik me had voorgesteld (wat ik wil bereiken ligt rond de 4 GHz, maar ben al lang te vreden als het boven de 3 is maar met waterkoeling is gewoonweg meer te bereiken)
Waterkoeling: begint er meer op te lijken
Peltier: vond ik lange tijd wel grappig maar ben door zo veel negatieve topic's erover toch maar van dit idee afgestapt.
Water-chiller: gewoon weg helemaal geen zin in.
Phase-change: leuk maar duur...

Nu ben ik op waterkoeling gericht, maar wil er natuurlijk zoals zoveel hier niet teveel aan uit geven.
Dus heb een een simpel beginners setje in gedachten, namelijk de Bigwater 745 van Thermal Take.
Maar ik wil die temps nog net even wat lager krijgen dan dat ding zelf kan verkroppen.

Dit ben ik van plan te doen door de radiator en wellicht nog wel meer onderdelen van de waterkoelset in een mini-koelkastje te zetten. Maar omdat ik meteen al besefde dat het natuurlijk niet zou gaan werken, als het uberhaupt al werkt, als ik de slangen door het open deurtje van de koelkast leg.
Dus kwam ik op het idee om gaten te boren in de koelkast 8)7 en daardoor de slangen van de waterkoelset te doen.

Nu ik mijn vraag aan jullie of dit verstandig is, of het wel gaat werken met een koelkast, of mijn gaten boor idee wel gaat werken.
Dus kortom jullie mening hierover met graag wat commentaar :) .

Maar maak het niet al te gortig, ik ben ook maar een mens, en dit is de eerste keer dat ik hier wat post :) .

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2007 17:07 ]

• prozak
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-01 22:50
door welk gedeelte van de koelkast ben je van plan heen te boren? de deur hoop ik, want als ik me niet vergis zal een gat ergens anders je niet meer dan een 'lekke' koelkast opleveren.

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Breid de startpost eens uit...
Bijv: Hoeveel wil je eraan gaan spenderen??

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-01 19:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Luchtkoeling: nee, zou niet genoeg koelen voor de resultaten die ik me had voorgesteld
Misschien een beetje handig om dan te vermelden wat je je voorstelt? Nu weet alleen jij het :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
een koelkast is niet in staat de hoeveelheid warmte te verwerken die je pc produceerd, daar is een koelkast niet op gemaakt. Zijn wel wat meer topic te vinden over dit idee

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Verwijderd

Als je het al doet moet het inderdaad via de deur. En dat dan doen door een uitsparing aan de onderkant van de deur oid. Maar is het gewoon niet praktischer om voor een praktisch betere haalbare oplossing te gaan? Je PC ergens mee naartoe nemen wordt op deze manier wel een tikkeltje ingewikkeld lijkt me zo...

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Je zou eens moeten uitrekenen hoeveel vermogen de koelkast kan verplaatsen met z'n pomp. Ik vermoed dat een modern systeem van +/- 300 Watt inmiddels teveel stroom (dus warmte) oplevert voor een koelkast om dat fatsoenlijk af te voeren.
Halverwege je games valt je PC dan spontaan uit; het teken dat het eten in de koelkast eindelijk gaar is.

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor alle snel reacties!

@Lean ik ben niet van plan om mijn pc naar een lan-party te verschepen hoor. Hij heeft of krijgt gewoon een plekkie in het huis en blijft daar voor de rest van zijn leven staan.

@ecteinascidin die koelkast is alleen bedoelt om het water van de set NOG koeler te maken, anders zou het betekenen dat een normale set het ook niet aan zou kunnen en dat is hopelijk niet wat je bedoelt :P

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01 14:45

DataGhost

iPL dev

Ik denk dat het verstandiger is waterkoeling zonder koelkast te gebruiken. Een koelkast is gemaakt om dingen koel te houden en is niet berekend op een warmtebron. Als je de deur gesloten hebt en enkel de slangen naar buiten voert betekent dat dus dat je geen luchtcirculatie hebt anders dan de lucht die zich al in de koelkast bevindt. Nu heeft de radiator van je WC een veel groter oppervlak dan de binnenkant van je koelkast (over het algemeen bevindt de werkelijke radiator van je koelkast zich buiten het apparaat), waardoor de lucht binnen gewoon op gaat warmen. Uiteindelijk wordt het in je koelkast lekker warm, veel warmer dan je kamertemperatuur. Zelfs als je de koelkast lang van te voren aanzet (of zelfs aan laat staan als de pc uit staat) is het slechts een kwestie van tijd voordat het zaakje te warm wordt.
Als je besluit lucht van buitenaf door je koelkast te voeren ga je weer het probleem krijgen dat het koeloppervlak in je koelkast veel te klein is: de lucht zal nauwelijks gekoeld worden en je krijgt slechts een marginaal betere koelprestatie dan wanneer je je rad gewoon buiten de koelkast houdt. Het enige wat je dan als winst hebt is een hogere stroomrekening.
En dan is er buiten het kleine koeloppervlak natuurlijk ook nog het 'gewone' vermogen van de koelkast, wat hoogstwaarschijnlijk al flink ontoereikend is om zelfs in theorie de geproduceerde warmte af te kunnen voeren.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 17:07:
Alvast bedankt voor alle snel reacties!
Anders geef je nog even aan hoeveel je wilt gaan overclocken ;)

Verder zul je moeten beseffen dat een standaard koelkast gewoon weinig koelvermogen heeft. Dat is ook de reden dat je niemand met zo'n koeling ziet :P
In een koelkast (die van mij tenminste) duurt het al een uur voordat een fles cola een beetje afkoelt. Laat staan een fles cola waar continu 100+ watt aan warmte ingepompt wordt ;)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zoek maar eens op topics over koeling met een koelkast. Je zal zien dat het overal wordt afgeraden omdat het gewoon niet gaat werken. Een koelkast kan de warmte nooit aan.

Als je voor waterkoeling gaat zou ik of wat meer uit geven aan een goede set of anders het laten zitten en gewoon voor goede luchtkoeling gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, na enkele reacties te hebben gelezen ben ik er dus achter dat me rad in de koelkast zetten niet echt een slim idee is, aangezien de rad de warmte moet afvoeren aan de open lucht.
Dus nu ben ik op het idee gekomen om dan het resevoir in de koelkast te zetten. Nu wil ik graag weten of dit weer een dom idee is, ik denk eigenlijk van niet omdat het resevoir geen warmte afstaat aan de lucht zoals de rad maar simpelweg een door loop weggetje wat misschien ook gekoelt kan worden?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Eh, de totale warmteproductie (en dus benodigde afvoer) blijft toch hetzelfde? :P Verder geeft een bakje water net als een radiator de warmte af aan de lucht en de wand van de koelkast zelf (als hij daar contact mee heeft).

Wat je met dat weggetje bedoelt snap ik niet? En voor de derde keer: ben nog steeds benieuwd welke resultaten je wilt halen als een goede luchtkoeling of waterkoeling niet goed genoeg is. Het klinkt namelijk een beetje alsof je voor het eerst met zoiets bezig bent en niet goed weet wat er zonder koelkasten :P allemaal al kan.

Verwijderd

Topicstarter
@Gizz de resultaten die ik hoop te behalen staan in de topic, goed lezen. En er staat ook dat dit inderdaad mijn eerste keer is dat ik hier post.

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Het reservoir-in-koelkast idee is dus effectief een zeer simpele waterchiller, die een beetje kan helpen bij het koelen van je water waardoor je rad minder hoeft te doen. Je rad in de koelkast is idd een slecht idee, want dan zou de koelkast alle warmte die de rad afstaat weer naar buiten moeten werken.

Gezien de lage vermogens van de meeste koelkasten is het dus maar de vraag of je er een deuk me in een pakje boter kan slaan als je hem gebruikt als waterchiller. Bovendien geeft je in de TS aan geen waterchiller te willen.

Is het niet een idee om gewoon de waterkoeling setup te bouwen en dan later eens uit te proberen of een waterchiller uberhaupt nog nodig is, en in dat geval uit te proberen of het helpt?

[ Voor 3% gewijzigd door Vaudtje op 26-06-2007 17:38 ]

In deeze zin staan drie fauten

Verwijderd

Ik weet er niet veel vanaf maar ik gok dat dat opzich wel zou moeten werken maar omdat het water stroomt het nog niet veel effect zou hebben.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 17:35:
@Gizz de resultaten die ik hoop te behalen staan in de topic, goed lezen.
Ik wil best goed lezen, maar dat heb je er later ingezet. En ik ga niet elke keer alle posts doorlezen om te kijken of er iets veranderd is, ik lees alleen de nieuwe posts :)

Als je boven de 3 Ghz tevreden bent, zoals je zegt, zou ik niet langer naar extreme oplossingen kijken. Koop gewoon een Scythe Infinity luchtkoeler, of iets vergelijkbaars. Stil, goedkoper dan waterkoeling en je moet toch wel de 3.6 Ghz kant op kunnen daarmee.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Volgens mij heeft zo'n minikoelkast lang niet genoeg capaciteit om zo'n systeem een beetje netjes te koelen. Volgens mij maakt die koelkast het eerder warmer omdat ie de warmte niet af kan voeren en dus steeds verder opwarmt.

Volgens mij is het veel slimmer om gewoon een goed wc setje te kopen. Goed(e) blokje(s), goede pomp etc. (2ehands). Als dat nog niet genoeg koelt, kan je altijd nog naar waterchillers ofzo gaan kijken.

Verwijderd

Topicstarter
@Gizz daar heb je me
:P en nog even over die luchtkoeling... ik wil gewoon waterkoeling punt uit O-)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:25

M2M

medicijnman

volgens mij was het idee van die jongen om het water niet te koelen naar 3 graden, maar het koelkastje een klein beetje extra te geven.

je kunt die radiator best in de koelkast leggen, maar op een gegeven moment kan de koelkast het gewoon niet meer aan, en vreet het alleen nog maar meer stroom. kouder wordt het in ieder geval niet, zeker niet omdat je geen airflow door de koelkast hebt, waardoor het in de koelkast warm wordt, waardoor je pc warmer wordt, enz.

daarnaast als je een waterkoeling neemt, worden de temperaturen nooit zo hoog dat je een koelkast uberhaupt nodig hebt. een watertemperatuur van max 50 graden is in de meeste gevallen al moeilijk te halen, en als je wat extra graadjes kouder wilt, kun je beter een 2e radiator aanschaffen, en een sterkere pomp d'r inzetten.

Verder is het bigwater systeem een uitstekend koelsysteempje om mee te beginnen :D, lees maar 's wat reviews, sommige mensen zweren bij een zalman, anderen bij een ander merk. Conclusie is toch meestal dat een waterkoeling je processor koeler houdt dan een luchtkoeler.

het idee van Vaudtje is een goed idee, aangezien je reservoir niet bedoelt is als koelblok, maar als je deze in een koelkast legt het toch best kan dienen als verkoelende waterchiller.

eventueel de koelkast dichtkitten en van je koelkast je reservoir maken. wel leuk gezicht op lanpartys als mensen proberen bier uit je reservoir te pakken :D

anyway, succes, beetje logisch nadenken en wat reviews lezen

groet, Maarten.

-_-

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 17:45:
@Gizz daar heb je me
:P en nog even over die luchtkoeling... ik wil gewoon waterkoeling punt uit O-)
Ga dan naar het waterkoelings topic en ga dingen lezen en uitzoeken. Die Bigwater 745 kan nog wel eens slechter presteren dan luchtkoeling.

Verwijderd

En als je nou gewoon eens een goede waterkoelingsset nam als je dan toch perse waterkoeling wilt? :P Volgens mij kan je daar dan nog steeds dusdanig mee overclocken dat zo'n koelkastje helemaal vrij weinig/niets meer er toe doet... Als het niet al negatief werkt.. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2007 17:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
@PilatuS het kan slechter presteren ja, maar dan heb je wel een luchtkoeler die vergelijkbaar is met een straaljager.

@Lean heb je een voorstel? een set of losse onderdelen bij elkaar voor rond de 100 euro? Ik zag alleen in de paar rewiews die ik heb gelezen de BigWater steeds terug komen.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
M2M schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 17:48:
volgens mij was het idee van die jongen om het water niet te koelen naar 3 graden, maar het koelkastje een klein beetje extra te geven.

je kunt die radiator best in de koelkast leggen, maar op een gegeven moment kan de koelkast het gewoon niet meer aan, en vreet het alleen nog maar meer stroom. kouder wordt het in ieder geval niet, zeker niet omdat je geen airflow door de koelkast hebt, waardoor het in de koelkast warm wordt, waardoor je pc warmer wordt, enz.

daarnaast als je een waterkoeling neemt, worden de temperaturen nooit zo hoog dat je een koelkast uberhaupt nodig hebt. een watertemperatuur van max 50 graden is in de meeste gevallen al moeilijk te halen, en als je wat extra graadjes kouder wilt, kun je beter een 2e radiator aanschaffen, en een sterkere pomp d'r inzetten.

Verder is het bigwater systeem een uitstekend koelsysteempje om mee te beginnen :D, lees maar 's wat reviews, sommige mensen zweren bij een zalman, anderen bij een ander merk. Conclusie is toch meestal dat een waterkoeling je processor koeler houdt dan een luchtkoeler.

het idee van Vaudtje is een goed idee, aangezien je reservoir niet bedoelt is als koelblok, maar als je deze in een koelkast legt het toch best kan dienen als verkoelende waterchiller.

eventueel de koelkast dichtkitten en van je koelkast je reservoir maken. wel leuk gezicht op lanpartys als mensen proberen bier uit je reservoir te pakken :D

anyway, succes, beetje logisch nadenken en wat reviews lezen

groet, Maarten.
Vergeet niet dat het veel meer energie kost om water koel te houden als om lucht koel te houden. Dus een complete koelkast vol water gaat sowieso niet lukken. En ik denk dat je met een standaard reservoi in de koelkast slechts een kleine afname van de temperatuur tot gevolg heeft. Je hardware wordt er dus niet veel kouder van, en echt hoger kan je er dus niet mee klokken.

• PilatuS
  • Niet online
@PilatuS het kan slechter presteren ja, maar dan heb je wel een luchtkoeler die vergelijkbaar is met een straaljager
Een stille Zalman 9700 oid kan al beter presteren en toch zeer stil zijn. Bij waterkoeling kan beter gelijk iets goeds halen of het anders laten zitten. Zijn zoveel mensen die later spijt hebben van een Bigwater setje en dan iets goeds kopen.

Goede waterkoeling heb je nieuw niet voor 100 euro.

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 18:00:
[...]

Een stille Zalman 9700 oid kan al beter presteren en toch zeer stil zijn. Bij waterkoeling kan beter gelijk iets goeds halen of het anders laten zitten. Zijn zoveel mensen die later spijt hebben van een Bigwater setje en dan iets goeds kopen.

Goede waterkoeling heb je nieuw niet voor 100 euro.
Ik heb net gekeken en die Zalman als die op full loopt (en dat zal hij nodig hebben wil hij waterkoeling bij houden) produceerd hij 35 dB dat is gelijk aan een gesprek tussen bijv 2 mensen die luid spreken. En de BigWater produceerd alleen maar 16dB dat is nog lager dan fluister niveau. En daarbij komt dat waterkoeling het over het algemeen beter koelt dan luchtkoeling. En zoals M2M al zij sommige mensen hebben liever een Zalman, daar bij zit jij dan, maar ik heb liever waterkoeling.

• PilatuS
  • Niet online
De Zalman hoeft helemaal niet op de max snelheid te lopen om beter te koelen dan het Bigwater setje. 16dB maakt dat setje in de praktijk ook niet om lekker te koelen.

Maar goed ik kan je blijkbaar toch niet overtuigen dus ik laat het maar verder.

• puddinkie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-07-2024
EN HIJ GAAT DOOR VOOR DE DIEPVRIES :P

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2025
En hoe wou je het condensprobleem aanpakken?

edit: lamaar.. beter lezen 8)7

[ Voor 28% gewijzigd door Hyp Hyper op 27-06-2007 12:07 ]

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hyp Hyper schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 12:06:
En hoe wou je het condensprobleem aanpakken?
Dat is er niet, want het hele idee werkt gewoon niet ;)

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-01 14:07
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 17:07:
@ecteinascidin die koelkast is alleen bedoelt om het water van de set NOG koeler te maken, anders zou het betekenen dat een normale set het ook niet aan zou kunnen en dat is hopelijk niet wat je bedoelt :P
Een setje krijgt warmte wel weg, maar die koelkast moet die warmte ook van binnen naar buiten krijgen, als de koelkast dat dus niet lukt werkt de koelkast bijna isolerend :P
Wat je trouwens maakt is een soort ineficiente waterchiller met een stap extra.

• SilentWings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-12-2025
Het maakt niks uit als je het reservoir in je koelkast zet. Als je water warm wordt, is je rad te klein. Een gewone koelkast kan de hoeveelheid warmte die je pc produceert (300-500W??) niet afvoeren, zeker niet als een rad dat niet lukt.

En als je alleen eventjes extreem wil overklokken en met erg koud water wil starten, kijk dan naar stikstof, dat kun je ook onder het vriespunt koelen.
Pagina: 1