[ASP] Timeout sessie

Pagina: 1
Acties:

• zakonski
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-12-2020
iemand een idee hoe je de timeout van een ASP sessie kan vergroten naar meer dan een half uur??

we hebben een ASP applicatie waarbij gegevens in een formulier worden ingevoerd en naar de server worden gestuurd. deze sessie klapt er standaard na meer dan een half uur uit, dwz:

(alles met barcodescanner)

- Medewerker voert zijn medewerkersnummer in
- Medewerker geeft aan dat hij met klus xyz aan de gang gaat
- Medewerker geeft na 3/4 uur aan dat hij klaar is, door een nieuwe klus in te voeren
- Webpagina klapt eruit, doordat hij niet meer weet welke medewerker actief is

Ik heb het volgende topic doorgelezen, maar niets zinvols gevonden:

[ASP] Session oneindig lang, of gebruiker waarschuwen?

Daarnaast is de oplossing om coockies te gebruiken helaas nog niet iets wat tot de mogelijkheden behoort (alleen als de sessie niet langer dan 30 min. te maken is)

je hebt 3 soorten mensen: mensen die kunnen tellen, en mensen die niet kunnen tellen.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Waarom gebruik je een session dan? Je kunt die waardes toch (o.a.) ook meenemen in hidden form fields, persisten in de database enz. enz.
En met session.timeout moet je volgens mij prima meer dan een half uur kunnen instellen (maar zeker weten doe'k het niet. En anders kun je de sessie "kunstmatig" in leven houden door (bijv.) een AJAX request te doen om de x-tijd of een I-frame te refreshen om de x-tijd. Zodoende wordt een sessie bij het sluiten van de browser ook nog mooi gesloten (na de timeout uiteraard) en opgeruimd; dat heb je bij 'oneindige' sessies niet.

[ Voor 42% gewijzigd door RobIII op 26-06-2007 16:34 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:10

TeeDee

CQB 241

Session.TimeOut=30 of is dat te simpel?

[ Voor 8% gewijzigd door TeeDee op 26-06-2007 16:33 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• davhor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-11 17:39

davhor

www.fon.com

TeeDee schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 16:32:
Session.TimeOut=30 of is dat te simpel?
Eventueel in te stellen in je global.asa

FON - WiFi for Everyone | Flickr

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:10

TeeDee

CQB 241

davhor schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 16:36:
[...]

Eventueel in te stellen in je global.asa
Zo ken ik er ook nog wel één: Eventueel in te stellen in je IIS Configuration.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Verwijderd

Een Sessie is ook van meer zaken afhankelijk dan je sessie timeout.

Als een server druk is en de application-pool van je websites beperkt staat ingesteld kan de application-pool vaak een recycle krijgen... Gevolg: Sessie kwijt.

Dus ik zou als de sessie timeout niet werkt kiezen voor:

- Een Cookie of een Hidden Form Field of de QueryString

• zakonski
Bedankt voor de reacties. Session timeout op 30 zetten is niet de oplossing, aangezien ik juist langer dan 30 minuten m'n sessie open wil houden.

Een stabiele oplossing wordt dus gerealiseerd met cookies. Ga dat dan maar doen! :9

je hebt 3 soorten mensen: mensen die kunnen tellen, en mensen die niet kunnen tellen.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:20

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

zakonski schreef op maandag 02 juli 2007 @ 10:47:
Bedankt voor de reacties. Session timeout op 30 zetten is niet de oplossing, aangezien ik juist langer dan 30 minuten m'n sessie open wil houden.
Tja, en dan kun je zelf niet bedenken om hem dan maar op 60 te zetten? Kom kom, zelf nadenken is niet verboden.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:29

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Hier vind je veel over het sessie object in ASP: http://www.w3schools.com/asp/asp_ref_session.asp

• zakonski
Janoz schreef op maandag 02 juli 2007 @ 10:51:
[...]

Tja, en dan kun je zelf niet bedenken om hem dan maar op 60 te zetten? Kom kom, zelf nadenken is niet verboden.
Jammer om op deze manier te reageren, dwz conclusies trekken voordat je iets vraagt!

De waarde boven de 30 zetten (wat ik voor het starten van dit topic heb geprobeerd) heeft proefondervindelijk geen resultaat gehad, aangezien hij er bij iedere willekeurige andere waarde boven de 30 nog steeds mee stopt.

@Sopsop: thnx, zal er naar kijken

[ Voor 15% gewijzigd door zakonski op 02-07-2007 13:02 ]

Verwijderd

Klinkt als zo'n typisch gevalletje compleet sessie-loos werken. Dus gewoon steeds de waarden mee posten. Je kunt er immers al op wachten dat de volgende requirement gaat worden dat een sessie langer dan een uur moet duren (lunch overbruggend oid).

Verwijderd

zakonski schreef op maandag 02 juli 2007 @ 12:59:
De waarde boven de 30 zetten (wat ik voor het starten van dit topic heb geprobeerd) heeft proefondervindelijk geen resultaat gehad, aangezien hij er bij iedere willekeurige andere waarde boven de 30 nog steeds mee stopt.
heb dit probleem ook gehad, bleek aan de virusscanner te liggen. De sessie-files werden benaderd, waardoor de virusscanner ze aansprak en ASP.NET hierdoor dacht dat ze gewijzigd waren -> sessie weg...

• zakonski
Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2007 @ 13:07:
[...]

heb dit probleem ook gehad, bleek aan de virusscanner te liggen. De sessie-files werden benaderd, waardoor de virusscanner ze aansprak en ASP.NET hierdoor dacht dat ze gewijzigd waren -> sessie weg...
klinkt interessant... ik ga naar cookies kijken, lijken me stabieler!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
zakonski schreef op maandag 02 juli 2007 @ 13:14:
[...]
klinkt interessant... ik ga naar cookies kijken, lijken me stabieler!
Je zegt dat de timeout >30 min. zetten niets uithaalt, maar komt dat (misschien, ik doe maar een gooi) niet omdat IIS die setting niet overruled?
En ik zou niet naar cookies kijken, maar naar session-less; dus zoals reeds gezegd, alle waardes steeds mee/door posten. Cookies is ook niet betrouwbaar (sommigen, hoewel weinigen) hebben cookies uit staan.

[ Voor 15% gewijzigd door RobIII op 02-07-2007 13:28 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• zakonski
RobIII schreef op maandag 02 juli 2007 @ 13:27:
[...]

Je zegt dat de timeout >30 min. zetten niets uithaalt, maar komt dat (misschien, ik doe maar een gooi) niet omdat IIS die setting niet overruled?
En ik zou niet naar cookies kijken, maar naar session-less; dus zoals reeds gezegd, alle waardes steeds mee/door posten. Cookies is ook niet betrouwbaar (sommigen, hoewel weinigen) hebben cookies uit staan.
Bedankt voor de tip.. IIS overruled in dit geval niets, want daar staan de waarden extreem hoog. (aanpassing van web.config van 20 naar 30 ging wel goed, hoger blijkt niet te gaan)
Dan wordt het de session-less oplossing! 8)

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
zakonski schreef op maandag 02 juli 2007 @ 13:32:
[...]

Bedankt voor de tip.. IIS overruled in dit geval niets, want daar staan de waarden extreem hoog. (aanpassing van web.config van 20 naar 30 ging wel goed, hoger blijkt niet te gaan)
Dan wordt het de session-less oplossing! 8)
Web.config? Ik dacht dat het hier over classic ASP ging :?

Over mij

• zakonski
RobIII schreef op maandag 02 juli 2007 @ 13:35:
[...]

Web.config? Ik dacht dat het hier over classic ASP ging :?
Klopt.. Is niet in .NET geprogrammeerd. Echter: wanneer ik zelf een web.config in de map zet, en vervolgens de applicatie laat lopen, stopt hij na 20 min. Pas ik web.config aan naar 30, dan stopt hij na 30 min. Pas ik web.config weer aan, maar dan naar 40 of 50, dan stopt hij nog steeds na 30 min.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Classic asp werk niet met een web.config :X
Probeer eens een gobal.asa ;)

Over mij

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Waardes kun in dit geval zonder problemen naar een cookie worden wegschreven volgens de originele topic post. We praten hier over een gecontroleerde omgeving (het gaat om een barcode scanner applicaties) en is de browser/applicatie bekend.

Verder kun je in IIS de standaard sessie timeout instellen. Dat is de timeout welke wordt aangehouden als je zelf niet met session.timeout aan het stoeien bent geweest.

Verder geef je aan dat alles via de barcode scanner werkt. Normaal verplaats een barcode scanner niet de cursor (actieve form field). Hoe voert de medewerker de gegevens in (navigatie / input structuur)? Waarom laat je een medewerker niet altijd eerst zijn nummer scannen en daarna de aktie?

Verder als je een sessie kunt gebruiken, dan kun je ook cookies gebruiken. Het enigste verschil tussen een sessie en een cookie is dat een cookie een vast gestelde verloopdatum heeft. Een sessie is geldig zolang de browser actief is en de webserver de sessie niet heeft verwijderd.

Gebeurt het scannen via een 'echte' browser of een windows applicatie die gewoon een post/get uitvoert op de webserver?

Tip. Heel eerst de web.config uit je directory. Die hoort daar niet thuis!

If it isn't broken, fix it until it is..

Pagina: 1