[Macbook] Geluid werkt niet meer, enkel "digital out"

Pagina: 1
Acties:
  • 306 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hallo,

Sinds een korte tijd (direct, of vlak na de upgrade naar OS 10.4.10) werkt mijn geluid op de interne speaker van mijn Macbook niet meer. Zodra ik het volume probeer te wijzigen krijg ik het volgende icoon te zien:

Afbeeldingslocatie: http://virtual-life.net/meuk/denied.png

Ik las dat dit te maken heeft met het feit dat het volume Digital Output niet is te veranderen, wat blijkt, mijn output is inderdaad ineens veranderd naar "Digital Out"

Afbeeldingslocatie: http://virtual-life.net/meuk/digital.png

Zodra ik mijn koptelefoon inplug herkent hij dit als zijnde "Headphones" waardoor het geluid ineens uitstekend werkt. Ook tijdens het opstarten hoor ik via mijn interne speaker "Bong" waaruit blijkt dat hardwarematig het apparaat niet defect is. Heeft iemand enig idee hoe ik dit probleem kan oplossen?

Alvast bedankt :)

🌞🍃

Verwijderd

Als d'r heel de tijd een rood lampje brand in je headphone-jack, zou het kunnen dat 't veertje voor je optical-out vastzit. Eens in porren met een tandenstoker zou kunnen helpen..

• kamerplant
  • Niet online
Ah, dat rode lampje heb ik ook inderdaad :). Ik heb er op verschillende manieren met een houten tandenstoker ingeduwd, maar het lijkt geen effect te hebben. Heb je toevallig nog een tip op welke manier ik erin moet pushen?

Wat jij zegt komt blijkbaar wel vaker voor trouwens, ik vond dit topic via Google.

[ Voor 8% gewijzigd door kamerplant op 26-06-2007 18:03 ]

🌞🍃

• amahusu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-02 10:40

amahusu

taking over the world!

beetje off maar die 4.10 schijnt wel een hoop narigheid met zich mee te brengen..

Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet

• kamerplant
  • Niet online
Ik ben naar de Apple Center in Zwolle geweest, mijn moederbord moet worden vervangen. :P

🌞🍃

• VanWilder
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-04-2023

VanWilder

Dev @ Eurocontrol

amahusu schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 18:32:
beetje off maar die 4.10 schijnt wel een hoop narigheid met zich mee te brengen..
Dit is 100% een hardware issue, niets met 4.10 te maken dus.

@Datafeest: Ik heb hier ook eens last van gehad, je moet met de tandenstoker tegen de rand duwen en dan helemaal rond gaan. Na een paar keer komt het wel goed. In het AC is tegen mij trouwens ook verteld dat ik een nieuw logic board moet hebben. Maar ik heb sinds ik er met de tandestoker heb in geport geen last meer van gehad ..

edit: Dat had ik niet moeten zeggen. Vanmorgen trok ik m'n headphone uit. en voila had het weer zitten ! :X

[ Voor 8% gewijzigd door VanWilder op 28-06-2007 07:56 . Reden: een rot reden .. ]

Good morning, and in case I don't see ya, good afternoon, good evening, and good night!

Verwijderd

Maar dan laat je er toch even een nieuw logic board in zetten? Lijkt mij een stuk handiger dan telkens een tandenstoker mee te moeten nemen :)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Datafeest schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 18:05:
Ik ben naar de Apple Center in Zwolle geweest, mijn moederbord moet worden vervangen. :P
Hehe. Om precies te zijn moet de mini-jack worden vervangen, maar die zit nou eenmaal vast aan je mobo :+

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 10:34

Digistorm

ex-demo scener

In de tijd van lage lonen werd er dan gewoon een nieuwe jack op gesoldeerd :X :')

Hier stond achterhaalde informatie…

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:54

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ik heb dit ook gehad en niks tandenstoker logicboard blabla
Ik deed gewoon nog ff een paar keer me jackplug in en uit, maar niet degene die ik had gebruikt, maar een van een ander aparaat.
na de beide jackplugs vergeleken te hebben leek de ene ook iets stroever en breder te gaan dan de andere, dus ik denk dat als je een nieuw logic board heb je jackplug met die zelfde jack stekker na verloop van tijd weer blijft hangen.
Gewoon even een andere jackplug meer maal in en uit duwen tot je rode lampje weer uit gaat.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Kwaaltje wat een enkele keer bij MB's voorkomt, ik heb 't vaker gezien.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• kamerplant
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 09:50:
Maar dan laat je er toch even een nieuw logic board in zetten? Lijkt mij een stuk handiger dan telkens een tandenstoker mee te moeten nemen :)
Juh :D :+

Het probleem is dat ik dan gelijk een week mijn MB kwijt ben :{ Ik wacht dus dan maar totdat ik op vakantie ga. Een week zonder laptop, dat anno 2007, dat kan gewoon niet :X
Thanks voor de reply's.

[ Voor 7% gewijzigd door kamerplant op 28-06-2007 13:55 ]

🌞🍃

Verwijderd

CyBeR schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 09:54:
[...]

Hehe. Om precies te zijn moet de mini-jack worden vervangen, maar die zit nou eenmaal vast aan je mobo :+
Inderdaad, maar met die mobo's van tegenwoordig, die uit meerdere lagen bestaan, is dat amper meer mogelijk :)

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

RSP

Ik haal het topic naar boven om te kijken of er ook een andere mogelijkheid is. Ik heb een tijdje mijn headphones jack gebruikt, maar hij blijft nu ook altijd op optical hangen. Ik heb lopen klooien met tandenstokers om sensoren "los" te krijgen, maar dit lijkt niet te werken. Ook andere jacks in en uit pluggen heeft geen zin.

Is er een mogelijkheid om de headphones helemaal te negeren? Wanneer de audio standaard naar de speakers geforceerd zou worden, is mijn probleem in ieder geval opgelost. Omdat de speakers duidelijk niet stuk zijn, heb ik het idee dat het probleem ook software-matig te omzeilen is.

Ik heb echter on het interweb zelf niets gevonden, behalve dat mensen hun problemen oplossen door even met een tandenstoker te raggen ...
Pagina: 1