[Vista] Cmedia 9739 S/Pdif probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 541 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• s.vanrossem
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-02 23:41
Sinds ik na 3 maanden ben overgestapt naar Vista Home Premium op me Media Center bak, ben ik al aan het klooien met het optische geluid via de s/pdif bracket van me pc. Ik heb nu de volgende hardware, en zal daarna kort uitleggen wat ik tot nu toe heb geprobeerd;
+ Hardware
- Origenae x15e behuizing
- Pentium 4 3.0ghz HT
- 2048 MB
- MSI NEO2-FS2R Mobo (met die onboard Cmedia 9739 chipset)
- Hauppauge PVR-500

+Software
- Windows Vista Home Premium

Ik heb dus altijd een goed werkende 2005 gehad, met de optische uitgang werkend, dts & dd5.1 werden keurig netjes naar mijn logitech z-5450 gestuurd. Maar nu ik Vista gebruik, met de drivers van Microsoft |:(, is het gezeik begonnen. Ik heb alle mogelijke xp-drivers al geinstalleerd van verschillende sites, tot nu toe met allemaal hetzelfde resultaat.
Bj het Cmedia control panel heb ik aangegeven dat ik de s/pdif, en normale 3 line uitgangen gebruik (5.1). Wanneer ik een dvd aanzet komt er door de 3line uitgang 5.1 geluid, en op het optische kanaal stereo.
Ik heb ook in de geluidsmanager van vista meerdere malen geprobeert te wisselen van device. Wanneer ik in die manager line uitzet, en optische uitvoer aan, resulteerd het in een error, helemaal geen geluid meer, en geeft windows aan dat er geen afspeelapparaat gevonden is...

Ik zit echt met me handen in me haar, ik heb me rot gezocht op forums, ik ben begonnen het het forum van Cmedia, maar daar is het een beetje aan het doodgaan...

Alvast bedankt _/-\o_

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:50

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ligt het niet (ook) aan de instellingen van je dvd afspeelsoftware? Zit er een (geavanceerde) optie bij dat lijkt op "S/PDIF pass trough"?

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 12:53
Je kan bij de eigenschappen van apparaatbeheer ook nog kiezen welke formaten ondersteund worden door de hardware. Omdat bijna alles standaard uitstaat kon ik eerst ook dts niet aan de praat krijgen. MIsschien ben je weer een stapje verder als je dit eerst even aanzet. Werkt het nog steeds niet, dan zit het probleem ergens anders (joh echt ? ;))

• s.vanrossem
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 19:46:
Ligt het niet (ook) aan de instellingen van je dvd afspeelsoftware? Zit er een (geavanceerde) optie bij dat lijkt op "S/PDIF pass trough"?
Ik gebruik de standaard mce decoder
mac1987 schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 21:56:
Je kan bij de eigenschappen van apparaatbeheer ook nog kiezen welke formaten ondersteund worden door de hardware. Omdat bijna alles standaard uitstaat kon ik eerst ook dts niet aan de praat krijgen. MIsschien ben je weer een stapje verder als je dit eerst even aanzet. Werkt het nog steeds niet, dan zit het probleem ergens anders (joh echt ? ;))
Waar kan ik dit ergens vinden?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:23
s.vanrossem schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 00:20:
[...]

Ik gebruik de standaard mce decoder
Ik denk dat deze dat niet ondersteunt. PowerDVD 7 zou wel de oplossing moeten bieden, deze kan ook door MCE aangestuurd worden, waarna je binnen MCE de outputsettings van PowerDVD kan instellen

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:41
Had hetzelfde probleem, ben er lang mee bezig geweest, maar krijg in windows de spdif ondersteuning voor DTS gewoon niet aan! (stereo werkt prima).

... heb nu weer XP ;)

• s.vanrossem
mad-dog schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 00:09:
[...]

Ik denk dat deze dat niet ondersteunt. PowerDVD 7 zou wel de oplossing moeten bieden, deze kan ook door MCE aangestuurd worden, waarna je binnen MCE de outputsettings van PowerDVD kan instellen
Dit is geen oplossing, werkte ook niet..

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 12:53
Om in Vista de ondersteunde formaten aan te zetten moet je naar je configuratiescherm (staat rechts bij je startknop (windows logo), dan "Hardware en geluiden", dan onder "Geluid" kiezen voor "Audioapparaten beheren" , dan klik je 1x op de digitale output en dan op "Eigenschappen".
Je krijgt dan een pop-up en dan moet je het tabblad "Ondersteunde indelingen" kiezen. Daar staan dan alle indelingen en formaten die ondersteund kunnen worden. Als je hier in ieder geval 44khz, 48khz, dolby digital en dts aanvinkt zou dit niet meer voor problemen moeten zorgen.
Ik hoop dat het werkt :)

• s.vanrossem
mac1987 schreef op maandag 02 juli 2007 @ 10:01:
Om in Vista de ondersteunde formaten aan te zetten moet je naar je configuratiescherm (staat rechts bij je startknop (windows logo), dan "Hardware en geluiden", dan onder "Geluid" kiezen voor "Audioapparaten beheren" , dan klik je 1x op de digitale output en dan op "Eigenschappen".
Je krijgt dan een pop-up en dan moet je het tabblad "Ondersteunde indelingen" kiezen. Daar staan dan alle indelingen en formaten die ondersteund kunnen worden. Als je hier in ieder geval 44khz, 48khz, dolby digital en dts aanvinkt zou dit niet meer voor problemen moeten zorgen.
Ik hoop dat het werkt :)
Dit zie ik niet eens...

Verwijderd

Ik ben hier ook een hele tijd mee bezig geweest met mijn Soundblaster Live! 24-bit. Hieronder staat de oplossing die voor mij werkte:

In plaats van voor "Digital Sound" in Vista te kiezen, heb ik "Analog Speakers" gekozen. Daaronder vind je een optie "Digital Output Only". Als ik die aanvink, werkt het perfect. Mijn geluid wordt nu digitaal doorgezonden naar mijn digitale speakers alwaar het wordt gedecodeerd.

Je verwacht gewoon niet dat je voor digitale ouput moet zoeken onder de Analoge Speakers... Microsoft logica, denk ik... :?
Pagina: 1