Ik ben bezig met een projectje waar nieuws items opgeslagen worden.
Ik heb een aantal hoofdcategorieën en een hoofdcategorie kan eventueel een subcategorie hebben.
Opbouw van category tabel is als volgt:
cat_id
cat_title
cat_childOf
Opbouw van nieuws tabel is als volgt:
nws_id
nws_category
nws_title
Nou heb ik een overzichtspagina (overview.php) die aan de hand van een meegegeven cat_id items uit een bepaalde categorie haalt.
Nou wil ik als de cat_id een subcategorie heeft die items ook laten zien, hiervoor ben ik nu bezig met een join maar ik kom er niet uit.
Ik dacht dat ik met de volgende query een eind op weg was:
Het resultaat van deze query is gewoon de items uit de aangegeven categorie, niet de subcategorieën.
Ik heb het gevoel dat mijn structuur niet helemaal handig is, maar ik zou ook niet weten hoe het anders moet.
Heb inmiddels al heel wat geprutst met joins aan de hand van voorbeeldjes maar volgens mij is het toch wat te hoog gegrepen voor mij...
Ik heb een aantal hoofdcategorieën en een hoofdcategorie kan eventueel een subcategorie hebben.
Opbouw van category tabel is als volgt:
cat_id
cat_title
cat_childOf
Opbouw van nieuws tabel is als volgt:
nws_id
nws_category
nws_title
Nou heb ik een overzichtspagina (overview.php) die aan de hand van een meegegeven cat_id items uit een bepaalde categorie haalt.
Nou wil ik als de cat_id een subcategorie heeft die items ook laten zien, hiervoor ben ik nu bezig met een join maar ik kom er niet uit.
Ik dacht dat ik met de volgende query een eind op weg was:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| SELECT DISTINCT n.nws_id, n.nws_title, n.nws_category, c.cat_childOf FROM nieuws AS n LEFT JOIN category AS c ON (n.nws_category = c.cat_childOf) WHERE n.nws_category = '".$cat_id."' ORDER BY n.nws_timestamp DESC |
Het resultaat van deze query is gewoon de items uit de aangegeven categorie, niet de subcategorieën.
Ik heb het gevoel dat mijn structuur niet helemaal handig is, maar ik zou ook niet weten hoe het anders moet.
Heb inmiddels al heel wat geprutst met joins aan de hand van voorbeeldjes maar volgens mij is het toch wat te hoog gegrepen voor mij...