Super8 beeld projecteren op CCD?

Pagina: 1
Acties:

• Berendsen
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-04-2022
Ik ben al een paar weken bezig met het volgende.
Ik wil een filmbeeldje (4x6mm) rechtstreeks projecteren op een 2/3 inch ccd. (filmscanning)

Maar nu wil het niet lukken om het filmbeeld goed te projecteren op de ccd.
Ik moet een lens gebruiken want het licht moet wel gebundeld op de ccd vallen.
De minimale afstand tussen de film en de ccd is 10cm, waardoor niet iedere lens gebruikt kan worden.

Ik heb 3 lenzen geprobeerd waarbij of het beeld veel te groot of veel te klein op de ccd valt.
Of gewoonweg niet scherp te krijgen is.
Ik heb de volgende lenzen geprobeerd:

15-30mm lens
20-32mm lens
15-25mm lens (perfecte grote/scherpte op 7 cm van de film, te dichtbij dus)

Voor de duidelijkheid ik weet echt niks van lenzen, waarschijnlijk is dit ook een hele simpele vraag.
De juiste grote cq scherpte verkreeg ik door de 15-30mm omgedraaid op de 20-32mm lens te zetten. Een groot nadeel, de hoeken van het beeld zijn sterk vervormd.
Heeft iemand enig idee welke lens dit probleem kan oplossen. Oja, de diameter van de projector is 32mm. Alvast bedankt.

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Ik vat je probleem niet helemaal, je geeft aan dat het beeld met de 15-25mm lens perfect op de CCD valt, wat is het probleem dan. Zodra het beeld scherp en beeldvullend op de CCD komt is het toch goed? :?

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:09

Garyu

WW

Je schrijft "De minimale afstand tussen de film en de ccd is 10cm". Waarom is dit 10cm? Als het beeld scherp is, dan is het scherp toch?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Berendsen
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-04-2022
Ik was inderdaad niet erg duidelijk.
Misschien dat ik het met een foto kan verduidelijken:

Afbeeldingslocatie: http://www.willemberendsen.nl/FilmScanning.jpg

Rode lijn: Film
Groene lijn: CCD
Blauw lijn: Hier zou de CCD moeten komen, de 7 cm waar ik het over had.

De 10 cm is dus de afstand tussen de film en ccd.
De ccd is niet uit deze camera te halen, dus die afstand van 10cm moet ik op een of andere manier overbruggen. Mocht iemand weten hoe dan hoor ik het graag. Want ik weet het niet meer.