[ATA] 120/160gb Aspire 2015Wlmi

Pagina: 1
Acties:

• The Barfly
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-02 22:22

The Barfly

I'm a believer

Topicstarter
Ik heb 3 jaar geleden een Acer Aspire 2025 Wlmi gekocht, 512mb en 60Gb HD.
Nu wil ik het geheugen & de HD upgraden. Het geheugen kan naar 2 gig. dus dat is geen probleem edoch de HD wel. Ik wil er n.l. een 120 of 160 Gb in stoppen. De 2025 heeft nog gewoon een ATA (IDE) aansluiting en volgens Acer info kan er max 80GB in. Hoger moet je zelf uitproberen dat wisten ze niet. De laatste biosversie (alweer 2 jaar oud) versie 1.30 zit er in. Acer bellen leverde dus niks op en via google vind ik hierover geen info. 7 computerzaken in de regio hebben geen 120/160 Gb liggen dus uittesten lukt niet. Kan iemand mij vertellen of ik in mijn laptop een 120 of 160Gb kan prikken ?.

If there is life out there in space, why don't we hear them laugh

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Ja.

Enigste waar je mee moet opletten is de hoogte van de hardeschijf. Als je huidige schijf 9,5mm is dan past een 12,5mm hoogstwaarschijnlijk niet (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk). Typisch zijn de schijven met hoge capacitieit ook diegene die 12,5mm hoog zijn, maar dat kun je makkelijk checken aan de hand van specsheets. En natuurlijk, zoals je zelf al opmerkt, dien je een IDE variant te kopen geen Sata.

Trouwens een goede indicator bij laptops of ze een grotere hardschijf ondersteunen, is of ze ooit uitgeleverd zijn met grotere hardschijven dan die wat je nu erin hebt.

[ Voor 33% gewijzigd door Dukey op 26-06-2007 12:46 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• The Barfly
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-02 22:22

The Barfly

I'm a believer

Topicstarter
Dukey schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 12:42:
Ja.

Enigste waar je mee moet opletten is de hoogte van de hardeschijf. Als je huidige schijf 9,5mm is dan past een 12,5mm hoogstwaarschijnlijk niet (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk). Typisch zijn de schijven met hoge capacitieit ook diegene die 12,5mm hoog zijn, maar dat kun je makkelijk checken aan de hand van specsheets. En natuurlijk, zoals je zelf al opmerkt, dien je een IDE variant te kopen geen Sata.

Trouwens een goede indicator bij laptops of ze een grotere hardschijf ondersteunen, is of ze ooit uitgeleverd zijn met grotere hardschijven dan die wat je nu erin hebt.
80 Gb is dus het maximale waarmee ze uitgeleverd zijn. Maar als Acer aangeeft dat bij hun weten (het zijn maar studenten in een callcenter achter een database) dat 80 het max is, hoe weet je dan zeker dat (even de hoogte daargelaten) het systeem die grotere hd zal herkennen. Op google vond ik echt niks. Ik wil niet met een dure onbruikbare hd blijven zitten n.l. Maar jou info geeft wel moed. _/-\o_

If there is life out there in space, why don't we hear them laugh

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:27
The Barfly schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 13:02:
[...]

80 Gb is dus het maximale waarmee ze uitgeleverd zijn. Maar als Acer aangeeft dat bij hun weten (het zijn maar studenten in een callcenter achter een database) dat 80 het max is, hoe weet je dan zeker dat (even de hoogte daargelaten) het systeem die grotere hd zal herkennen. Op google vond ik echt niks. Ik wil niet met een dure onbruikbare hd blijven zitten n.l. Maar jou info geeft wel moed. _/-\o_
Mja sowieso is dat 28-bit LBA probleem wel opgelost (al sinds 2002 ofzo? :? ). Het enige wat problemen kan opleveren (en dat lijkt mij sowieso sterk) is dat je bij hdd's > 120 GB een bottleneck krijgt op 128 GB. Maar ik denk zelf dat jij dit probleem niet zal hebben en gewoon grotere hdd's in kan proppen.

XBO Gamertag: BeerkeeperNL