Toon posts:

Windows Vista Automatische updates

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Misschien dat dit topic beter past bij netwerken? maar het volgende:

Ik heb een laptop met Windows Vista. Deze werkte prima, totdat ik 'm op het werk aansloot op het domein. Schijnbaar is met een Group policy automatische updates (voor XP bedoeld) uitgezet. Echter wil ik nu mijn Vista machine handmatig updaten gaat dit niet meer, daar Vista ook voor z'n handmatige updates gebruik maakt van automatische updates (het Windows Update Console). Mijn computer wil nu dus niet meer updaten, de opties bij automatische update zijn "grayed-out".

De foutcode die ik zie is: 80244017 en bij meer info: some settings are managed by your system administrator.

Hoe kan ik nu toch mijn Vista laptop updaten? Zelfs als ik lokaal inlog met "<computernaam>\<lokale gebruikersnaam>" dan nog is alles grayed-out met dezelfde foutmelding.

Het werk ondersteunt officieel nog geen Vista en de netwerkbeheerder wil automatische updates niet aanzetten, daar dit voor de hele onderneming gevolgen heeft. Welke opties zijn er?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2007 10:37 ]

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:52

Gé Brander

MS SQL Server

Uit het domein halen en in een werkgroep zetten? Dan zou de policy toch weer verwijderd moeten zijn?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat klopt wel ja, alleen, dat is dan wel lastig. Moet dagelijks inloggen op het domein. Iedere keer dat ik 'm dan wil updaten zou ik 'm in een werkgroep moeten zetten, opnieuw opstarten, updaten, waarschijnlijk opnieuw opstarten, in het domein zetten, opnieuw opstarten. Zijn nogal wat omslachtige handelingen.

Waarom is 't niet gewoon zo, net als bij XP, dat als ik lokaal inlog, ik al niks meer met die policy van doen heb. immers, ik log dan toch niet in op de DC alwaar die policys staan? Hij moet die op de lokale machine dan dus toch ook ergens in de lokale policys opslaan lijkt me? Is dat geen mogelijkheid op de één of andere manier?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Die machine is dan nog steeds Domain Member en krijgt daardoor nog de normale Machine policies mee (en Windows Update is een Machine Policy).

Neem contact op met je beheerder en vraag of hij wel rekening heeft gehouden met Vista client PCs.
Is dat het geval en wil hij de updates centraal geregeld hebben, dan heeft hij juist daarvoor die bewuste policy ingezet.
Zo niet, dan mag ie ook een WMI fitler in elkaar klussen :)
c70070540 schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 10:33:
Uit het domein halen en in een werkgroep zetten? Dan zou de policy toch weer verwijderd moeten zijn?
Als je problemen wil veroorzaken zonder precies te weten hoe de vork in de steel zit qua gezagsverhoudingen moet je vooral dit soort "adviezen" geven.

Wees daar dus voorzichtig mee.
Dat jij er geen probleem mee hebt dat de TS vervolgens mag uitleggen waarom de PC uit het domain is gehaald en er vervolgens een support incident uit komt rollen is leuk, maar voor de TS is dat een stuk minder prettig...

[ Voor 48% gewijzigd door alt-92 op 26-06-2007 12:50 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
nou, ik heb 't even gevraagd. Er is geen rekening gehouden met Windows Vista betreffende die Domain Group Policy. in principe wordt Windows Vista in ons domein nog niet ondersteund.

Ik heb voorgesteld zo'n WMI-filter te implementeren, alleen was men daar niet zo bekend mee. Als ik wist hoe zo'n WMI-filter eruit zou moeten zien om XP machines van Vista machines te kunnen onderscheiden mocht ik het zeggen. Dus als iemand het weet????

Voorstel was nu om een aparte OU op te zetten waar de Vista machines in geplaatst konden worden waarin automatische updates dan wel expliciet vor die machines met een group policy zou worden aangezet. Is dat een optie?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat kan inderdaad ook, maar dat ie nog niet van WMI filters gehoord heeft vind ik wel een beetje erg ;)
In ieder geval: WMI kan je de OS versie ook mee uitlezen, via de Win32_OperatingSystem class.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-03 11:26
of je beheerder pakt WSUS 3.0 en rolt via een registersleutel (op basis van script met WMI "Win32_OperatingSystem " bijv.) de updates uit..

you had me at EHLO

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:52

Gé Brander

MS SQL Server

alt-92 schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 12:46:
[...]

Als je problemen wil veroorzaken zonder precies te weten hoe de vork in de steel zit qua gezagsverhoudingen moet je vooral dit soort "adviezen" geven.
Je kan ook wat minder hoog van de toren blazen cq wat minder denigrerend doen...
Wees daar dus voorzichtig mee.
Dat jij er geen probleem mee hebt dat de TS vervolgens mag uitleggen waarom de PC uit het domain is gehaald en er vervolgens een support incident uit komt rollen is leuk, maar voor de TS is dat een stuk minder prettig...
Er staat duidelijk in de TS dat Vista nog niet ondersteund wordt in het netwerk van de organisatie. Dat hij hem dus toch in het domein gehangen heeft zonder eerst te overleggen met de beheerder, is van de topic starter al niet slim.

Dus iets minder op de man spelen komt een stuk prettiger over nietwaar?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Topicstarter
nou, ze hadden wel gehoord van WMI, maar er verder (al jaren) nooit wat mee gedaan. Men wist dus niet hoe men zoiets opbouwd/ implementeerd. Hoe zou zoiets nou dan precies uit komen te zien.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

c70070540 schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 15:35:
Er staat duidelijk in de TS dat Vista nog niet ondersteund wordt in het netwerk van de organisatie. Dat hij hem dus toch in het domein gehangen heeft zonder eerst te overleggen met de beheerder, is van de topic starter al niet slim.
Dat is jouw conclusie :)
Dus iets minder op de man spelen komt een stuk prettiger over nietwaar?
Ik ben van mening dat een eindgebruiker nooit zijn laptop/werkstation uit een domain moet halen omdat dat ergens op een forum gezegd wordt, zonder overleg met zijn beheerder.

Dat je dat ziet als op de man spelen, helaas, maar dat soort adviezen leveren vaak alleen maar problemen op voor de persoon aan wie ze gegeven worden.

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2025
alt-92 schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 15:51:
Ik ben van mening dat een eindgebruiker nooit zijn laptop/werkstation uit een domain moet halen omdat dat ergens op een forum gezegd wordt, zonder overleg met zijn beheerder.
Ik begrijp uit het verhaal van TS dat het hier gaat om een eigen laptop waar hij Vista op heeft gezet en die hij blijkbaar op het werk in het domein kan hangen. (blijkbaar daar wel rechten voor?)

Als het gaat om een company PC heb je natuurlijk wel enigszins gelijk, maar dan zou je er meteen aan kunnen toevoegen dat TS voor ál zijn problemen bij de beheerders/supporters ter plekke moet zijn ipv advies in te winnen op een forum aangezien hij dan in feite al van plan is zelf te gaan knutselen...

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

We weten ook niet wat de reden is dat de laptop in het domain is gezet, en zonder te weten wat de effecten zijn (geen toegang meer tot resources als printers, fileshares, mail, dat soort essentïele zaken) kan je niet zeggen "haal 'm eens uit het domain".

De enige die daar een goed antwoord op kan geven is de eigenaar van die laptop, en z'n beheerder, omdat die kunnen inschatten wat er vervolgens niet meer gaat werken.

Zonder overleg is dat géén goed idee :)

Verwijderd

Topicstarter
Ehhh, Ok. Volgens mij verzand de topic een beetje. Feit is, dat ik op het werk gevraagd heb om Vista via het domein te kunnen updaten en niet echt van plan ben zelf al te veel te gaan knutselen. Het antwoord was dat ze feitelijk Vista nòg niet ondersteunen en er nog niet bij stil hadden gestaan hoe dit op te lossen zonder voor het hele bedrijf de automatische updates te activeren. Men was het namelijk tot nu toe nog niet tegengekomen.

Als ik suggesties had, kon ik die aanleveren. Mijn eigen idee was om voor de Vista machines een eigen OU aan te maken zoals gezegd. Echter ik zou nu nog graag eens willen weten hoe zoiets met het WMI-filter precies kan worden geconfigureerd. Dan moeten de systeembeheerders zelf maar kijken wat hij het makkelijkst/ beste vind.

Verwijderd

Wat bij mij op het domein wel werkt is om als lokale administrator in te loggen of als domein administrator. De domeinpolicies worden dan niet uitgevoerd en ik kan dan wel naar Windows Update. Hopelijk gaat dat bij jou net zo.
Pagina: 1