Voor een forum heb ik een aantal tabellen gemaakt in Access/ASP
Nu is er ook een tabel "rubrieken" Onder deze rubrieken kan je de posten invullen.
Nu wil ik in het admin gedeelte de volgorde van deze rubrieken kunnen beinvloeden.
Ik wil bijvoorbeeld eerst alle posten van Rubriek A zien en daarna alle posten van rubriek B.
De tabel van Rubrieken bestaat uit "Id" "Rang" en "Rubrieknaam"
In de admin pagina "Rubrieken" staan alle rubrieken met daarin de rang vermeld.
Nu kan ik kiezen voor de makkelijke oplossing:
Een pagina maken waar je het rangnummer met de hand invult en een check uitvoert of het nummer al bestaat. Op deze manier gaat het werken.
Echter de moeilijke (voor mij dan) manier is:
Bij elke rubrieknaam een pijltje naar beneden en een pijltje naar boven zetten.
Door dit pijltje aan te klikken verschijft de rubriek naar boven of naar beneden.
Nu is dit geen probleem:
Je haalt het Id op en verhoogt het rang nummer met 1 en slaat het record weer op in de database.
Op deze manier heb je dus 2 records met hetzelfde rangnummer. Hier ga ik de mist in.
Wat ik wil hebben is een manier om het vorige of volgende (afhankelijk op welk pijltje er wordt gedrukt) record op te vragen.
Je kan heel de database opvragen en met:
door de database wandelen maar dit doe ik liever niet omdat je dan heel de database opvraagt.
Hoe kan je dit op een nette manier realiseren?
Nu is er ook een tabel "rubrieken" Onder deze rubrieken kan je de posten invullen.
Nu wil ik in het admin gedeelte de volgorde van deze rubrieken kunnen beinvloeden.
Ik wil bijvoorbeeld eerst alle posten van Rubriek A zien en daarna alle posten van rubriek B.
De tabel van Rubrieken bestaat uit "Id" "Rang" en "Rubrieknaam"
In de admin pagina "Rubrieken" staan alle rubrieken met daarin de rang vermeld.
Nu kan ik kiezen voor de makkelijke oplossing:
Een pagina maken waar je het rangnummer met de hand invult en een check uitvoert of het nummer al bestaat. Op deze manier gaat het werken.
Echter de moeilijke (voor mij dan) manier is:
Bij elke rubrieknaam een pijltje naar beneden en een pijltje naar boven zetten.
Door dit pijltje aan te klikken verschijft de rubriek naar boven of naar beneden.
Nu is dit geen probleem:
Je haalt het Id op en verhoogt het rang nummer met 1 en slaat het record weer op in de database.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| RangQuery = "Select * FROM rubrieken WHERE Id="&Id
Set objRsRangQuery = Conn.Execute (RangQuery)
Rang = objRsRangQuery("Rang")
Rang = Rang - 1
InsertQuery = "INSERT INTO rubrieken (rang) VALUES ('"&Rang&"')"
Set objRs = Conn.Execute (InsertQuery) |
Op deze manier heb je dus 2 records met hetzelfde rangnummer. Hier ga ik de mist in.
Wat ik wil hebben is een manier om het vorige of volgende (afhankelijk op welk pijltje er wordt gedrukt) record op te vragen.
Je kan heel de database opvragen en met:
code:
1
2
| recordset.move(-1) ' ga 1 record terug in de recordset recordset.move(1) ' ga 1 record verder in de recordset |
door de database wandelen maar dit doe ik liever niet omdat je dan heel de database opvraagt.
Hoe kan je dit op een nette manier realiseren?
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2007 10:29 ]