Toon posts:

[Linux] SataController + Marvell schijft geen partitietabel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een AOC-SAT2-MV8 van Supermicro met een Marvell Hercules-2 Rev Chipset in een machine gedaan met 6x 500GB.

Wanneer ik in Linux probeer te partitioneren wil dit niet. Ik doe dit namelijk meestal met fdisk vanaf de commandline en ga dan terug diskdruid in, waarom ? CentOS plaatst zijn partities zoals hij zelf denkt dat het lekker is, vind ik met Software raid niet echt handig en overzichtelijk.

De schijven worden prima gezien in Linux, het wegschrijven van de partitie-tabel werkt alleen niet helemaal jofel.

fdisk geeft fijn aan dat hij de disken aan het syncen is en daarna is er niets meer van de partitie tabel te zien als ik met " w" heb geschreven en eruit ben gegaan en weer terug fdisk in.

De installer van Debian deed ook al moeilijk, aangezien ik op voorhand CentOS wilde gebruiken.

Bij starten van de installer wordt netjes "sata_mv" geladen en zie ik de schijven.

Wat ik wel zie is dat er een slechte partitie-block (of zoiets) is op iedere schijf als ik gepartitioneerd heb en terug fdisk in ga voor een bepaalde schijf. Wanneer ik dan een "P" doe zie ik geen partities meer :(

Ik moet er even bij vermelden dat ik nog niet de driver van SuperMicro geprobeerd heb aangezien ik die CD's altijd weg gooi ivm Linux ;) Ik kan die disk nog even maken een "linux dd" doen, maar dit zal weinig uitmaken vrees ik.

Heb ik een onbruikbare controller ? Ik wil eigenlijk alleen 6 HD's op 1 controller hebben omdat het mij beter lijkt voor Linux Softraid. Een raidfunctie boeit me eigenlijk niet, als de kaart maar stabiel is en snel onder Linux.

Verwijderd

Topicstarter
NIet echt een optimale controller voor Linux aangezien de driver zwaar in development is :(

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb begrepen dat deze kaart toch moet werken.

Het zou eigenlijk zo moeten zijn dat als je de HD's kan zien je er ook een partitietabel naar toe moet kunnen schrijven.

Iemand nog positieve ervaringen met deze kaart onder Linux ?

Verwijderd

Topicstarter
Van Supermicro kirjg ik weinig response.

Ik ga de volgende driver disk maar gebruiken:

ftp://ftp.supermicro.com/...aar81xx.rhel4qu4.i686.img

Op een CentOS 4.4 en een 4.5 installatie om te kijken of dat werkt.

Volgens dit bericht:

ftp://ftp.supermicro.com/...aptec_Marvell_H2/Note.txt
FOr Driver Diskette Image files for Windows and Linux:
Please refer to ftp://ftp.supermicro.com/driver/Diskimag/
Zou ik dus de images uit de DiskImag folder moeten halen. Als ik de files vergelijk met wat er in de folder:

ftp://ftp.supermicro.com/...ll_H2/Linux/Redhat/32Bit/

staat, lijken dit dezelfde files, alleen zijn ze hier na 2006 nog geupdate.

Ik zouc toch echter betere support verwachten van een kaart welke eigenlijk bij Adaptec vandaan komt.

Verwijderd

Is dit een software raid kaart (faik raid) of een hardware raid kaart?

edit: zo te zien wel: onboard ;)

Zo ja (softraid), dan moet je die array ff de-activaten, en daarna weer activaten, dan cached linux die partitietabel weer. Ik had het ook met een onboard intel controller ;) Ik gebruike btw dmraid.

ohja, wat je ook kunt doen natuurlijk, partitietabel aanpassen en daarna ff rebooten, dat zal ook wel de trick doen ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2007 19:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee, het is een addon kaart, gewoon op een Intel bord.

Rebooten werkte niet, (ik heb trouwens ook Debian geprobeerd).

Wat ik dus doe, of wil, is alleen de controller functie gebruilken, raid bouw ik op met mdadm, werkt namelijk prima :)

Ik weet dus niet of CentOS de laatste driver in de package heeft zitten.

Tevens vraag ik me af of die 4.4 driver ook met CentOS 5.0 zal werken.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2007 19:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik stap over op een andere controller, dit is echt rampzalig.

Partities wegschrijven gaat wel, alleen als je met fdisk weer naar de schijf toe gaat ziet hij een error bij de 4e partitie, al staat deze er niet eens op.

Ik kan wel een grote partitie aanmaken, er wordt dan automatisch een 2e partitie aangemaakt als sdX2 met als start en eind-sector 1, empty. Dit wordt prima weggeschreven naar de disk.

Als ik hierna MD's wil aanmaken als ik deze grote 500GB partities naar Linux raid heb gezet gaat alles goed totdat ik de Raid Array finish en terug kom in de partitioner... geen MD te vinden, nog een keer... zelfde euvel.

/me blames the damn controller !
Pagina: 1