Kwaliteit headphone uitgang op Panasonic class-d receiver

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
Ik vraag me af wat de kwaliteit is van de headphone uitgang op een Panasonic SA_XR700 receiver.

Zo'n receiver gebruik ik in mijn home-cinema setup. Nu wil ik graag een hoofdtelefoon kopen, de AKG K-701.

Op het internet heb ik kunnen vinden dat er enkele mensen zijn die deze receiver (nouja, eigenlijk de sa-xr57) gebruiken als headphone amp. Ze zijn dan heel erg te spreken over de kwaliteit. Echter raden ze aan om de AKG K-1000 te kopen en deze via de front speaker uitgang aan te sluiten.

Nu weet ik dat deze speaker-uitgang van deze Panasonic receivers heel opmerkelijk goed presteert in dit budget. Ik heb er dan ook met grote tevredenheid een paar zuiltjes aanhangen.

Maar daarmee heb ik dus geen plaats meer om er ook nog een headphone aan te hangen. Ik moet dus de hoofdtelefoon uitgang gebruiken...

Ik heb een heel oude Philips hoofdtelefoon, de goedkoopste van destijds. Hiermee heb ik even naar de headphone uitgang geluisterd, maar ik weet hiermee niet te zeggen of de uitgang wel voldoende goed presteert. Het klonk in ieder geval niet heel erg lekker, maar dat hoop ik aan de gebruikte hoofdtelefoon te danken.

Ik heb in ieder geval opgemerkt dat de headphone uitgang dezelfde source als de frontspeakers speelt. Ook spelen de gewone speakers gewoon door wanneer ik de headphone inplug. Ik moet dus echt de speakers uitzetten met een knopje op de receiver, wanneer ik dit doe dan springt het signaal op de headphone automatisch op een stereo stand, wanneer deze op dolby surround stond.

Kan ik met bovenstaande gegevens wat over de technische aard van de headphone uitgang herleiden?

Ik ben namelijk bang dat er een cheap-ass DAC gebruikt is voor de headphone uitgang. Dit omdat de rest van de receiver volgens mij geen DAC's gebruikt. Het signaal blijft na binnenkomst digitaal (of wordt via een 192Khz/24bit ADC digitaal genaakt) en wordt omgezet naar een pwm signaal. Hier wordt het (voor)versterkt en uiteindelijk door een mosfet versterker naar de speakers gestuurd.

Ik hoop dat de headphone uitgang door hetzelfde signaal pad gaat, maar op het laatste moment naar de headphone uitgang in plaats van naar de mosfet gestuurd wordt. Het geluid van de headphone gaat in ieder geval harder en zachter met de stand van het volume mee. Ook de klankregeling werkt.

Echter lijkt de tripple amp funtie (die op stereo stand via de speakers beschikbaar is) te verdwijnen. Je hoort een klik (van een relais) in de receiver (de speakers gaan dan uit) maar ook gaat het lampje van de tripple/dual amp functie uit.

Ik vraag me echter af of het nu eindversterker schakelingen of voor-versterker schakelingen zijn die geactiveerd worden met de zogenaamde tripple-amp functie. De receiver heeft ook een een bi-amp functie, waarbij fysiek twee eindtrappen (speakers A en B) gebruikt worden. Maar deze functie staat los van de tripple amp functie, want voor die functie heb je ook geen bi-wire speakers nodig...

Wow... wat een verhaal maak ik ervan.... Goed, waar het op neer komt: Kan ik uit de cursief gedrukte stukjes zeggen dat de headphone uitgang vrijwel net zo goed zal presteren als de speaker uitgang?

mvg,
Jeroen

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Ejorne schreef op maandag 25 juni 2007 @ 23:26:
Ik heb in ieder geval opgemerkt dat de headphone uitgang dezelfde source als de frontspeakers speelt. Ook spelen de gewone speakers gewoon door wanneer ik de headphone inplug. Ik moet dus echt de speakers uitzetten met een knopje op de receiver, wanneer ik dit doe dan springt het signaal op de headphone automatisch op een stereo stand, wanneer deze op dolby surround stond.

Kan ik met bovenstaande gegevens wat over de technische aard van de headphone uitgang herleiden?
Vermoedelijk zit daar gewoon een los versterkertrapje voor in de receiver, meestal gewoon opamp gebaseerd of discreet. Maak het ding open, dan kun je het snel genoeg zien :)
Ik ben namelijk bang dat er een cheap-ass DAC gebruikt is voor de headphone uitgang. Dit omdat de rest van de receiver volgens mij geen DAC's gebruikt. Het signaal blijft na binnenkomst digitaal (of wordt via een 192Khz/24bit ADC digitaal genaakt) en wordt omgezet naar een pwm signaal. Hier wordt het (voor)versterkt en uiteindelijk door een mosfet versterker naar de speakers gestuurd.
Ga er maar vanuit dat het gewoon via een DAC weer analoog wordt, waarna het gewoon analoog naar een PWM signaal omgezet wordt. Zo werken namelijk 99% van de classe D ontwerpen, en dat met goede reden.

Het wegvallen van de tri-amp functie kan vanalles betekenen. De mogelijkheid dat de classe D amp gebruikt zou worden voor de headphone is zeker wel aanwezig. 'T is helaas allemaal speculatie.

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 26-06-2007 00:20 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Over de kwaliteit van die Panasonic kan ik helaas niets zeggen, maar wat ik wel weet is dat de AKG K701 een behoorlijk krachtige hoofdtelefoonversterker nodig heeft om volledig tot zijn recht te komen. Op internationale fora wordt (binnen het betaalbare segment) de Heed Canamp vaak naar voren geschoven als de ideale match met de K701. Hij kost geloof ik zowat €350.

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
@voodooless:
Als ik me niet vergis dan zet mijn receiver enkel de analoge signalen om in digitaal. Digitale signalen laat hij (op dat moment nog) voor wat het is. Ik heb ook wel gelezen dat ze het een power-DAC noemen. Dat zal dan ook wel de reden zijn dat een analoog signaal eerst wordt omgezet naar digitaal, want een analoog signaal door een (power-)dac sturen gaat niet werken lijkt me...

@Cosmic Fool:
Ik heb inderdaad gelezen dat de beste combi via een aparte headphone amp is. Zo heb ik ook bereichten van mensen gelezen die deze Panasonic als headphone amp gebruiken, maar dat zijn mensen die een headphone gebruiken waar je hi-input op kunt aansluiten. Ze adviseren daar ook om een AKG K-1000 te nemen en deze via de speaker-uitgang aan te sluiten.

Kan ik op een headphone amp ook de headphone-uitgang van mijn receiver aansluiten? Of komt dat de geluidskwaliteit niet ten goede? (helaas zit er geen analoge line-out op mijn receiver en beschik ik ook niet over een cd/dvd-speler met een goede DAC...)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ejorne schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 11:25:
@voodooless:
Als ik me niet vergis dan zet mijn receiver enkel de analoge signalen om in digitaal. Digitale signalen laat hij (op dat moment nog) voor wat het is. Ik heb ook wel gelezen dat ze het een power-DAC noemen. Dat zal dan ook wel de reden zijn dat een analoog signaal eerst wordt omgezet naar digitaal, want een analoog signaal door een (power-)dac sturen gaat niet werken lijkt me...
Ja, er wordt veel geschreven... Wat er werkelijk intern allemaal gebeurt is vaak gissen. Maretingtechnisch doet zo'n Power DAC het natuurlijk goed. Dat wil echter niet zeggen dat dat in de werkelijkheid ook de beste oplossing is, laat staan dat het letterlijk zo geïmplementeerd hoeft te zijn :+
Kan ik op een headphone amp ook de headphone-uitgang van mijn receiver aansluiten? Of komt dat de geluidskwaliteit niet ten goede? (helaas zit er geen analoge line-out op mijn receiver en beschik ik ook niet over een cd/dvd-speler met een goede DAC...)
Als je zeker wil zijn dat je de classe D amps gebruikt, maak gewoon een convertor van de amp outputs naar (mini)jack. Dat gaat gewoon prima zolang je je amp niet te hard zet (voor zowel je headphone als je oren :+ ).

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
voodooless schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 11:35:
Als je zeker wil zijn dat je de classe D amps gebruikt, maak gewoon een convertor van de amp outputs naar (mini)jack. Dat gaat gewoon prima zolang je je amp niet te hard zet (voor zowel je headphone als je oren :+ ).
Dat zou een goede oplossing zijn. Echter gebruik ik al zuiltjes als front/speakers. Kan ik de speakeruitgang (zonder nadelige geluidskwaliteit) splitten of moet ik dan telkens de speakers loskoppelen en de headphone aansluiten? In dat laatste geval is het een heel wat minder goede oplossing... :P

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je een scoop hebt kun je het ook op een andere manier uitvissen: hang de scoop op de hoofdtelefoonuitgang. Als je signalen van een paar 100 Khz opvangt dan weet je zeker dan daar de classe D amp achter hangt ;)

Je kunt op zich prima headphone en speakers parallel aansluiten, echter doen ze het dan natuurlijk tegelijk ;)

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
voodooless schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 12:06:
Je kunt op zich prima headphone en speakers parallel aansluiten, echter doen ze het dan natuurlijk tegelijk ;)
Oja, ik had al bedacht dat ik met een female jack heel makkelijk de hoofdtelefoon zou kunnen loskoppelen. Maar wanneer ik wel naar de hoofdtelefoon wil gaan luisteren dan speelt in dit geval de hoofdspekers ook mee... Da's natuurlijk niet de bedoeling.

Ik kan wel nog het volgende doen. Ik heb momenteel mijn speakers bi-wired aangesloten. De b-uitgang op mijn receiver zit op het hoog van de speaker. Als ik nu die bi-wire functie disable en dan op de b-uitgang mijn hoofdtelefoon aansluit dan ben ik er ook... Alleen moet ik dan goed in de gaten houden of de headphone nog aangesloten zit wanneer ik de volume eens goed wil opendraaien... Ik riskeer daarmee natuurlijk wel dat ik mijn headphone opblaas.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Sommige AKG's hebben ingebouwde schakelaar die ervoor zorgt dat de headphones het alleen doen als ze op je oren zitten. Ideaal :)

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
voodooless schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 13:16:
Sommige AKG's hebben ingebouwde schakelaar die ervoor zorgt dat de headphones het alleen doen als ze op je oren zitten. Ideaal :)
Mmm, eens ff checken of de 701 dat ook heeft... Zal in mijn geval erg fijn zijn inderdaad... (ik heb echter nog een "mooi" glazen hoofd om de headphone op te bewaren, die kan ik dan niet gebruiken. Maar dat vind mijn vriendin helemaal niet erg, ze walgt van dat ding... :+
voodooless schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 11:35:
Ja, er wordt veel geschreven... Wat er werkelijk intern allemaal gebeurt is vaak gissen. Maretingtechnisch doet zo'n Power DAC het natuurlijk goed. Dat wil echter niet zeggen dat dat in de werkelijkheid ook de beste oplossing is, laat staan dat het letterlijk zo geïmplementeerd hoeft te zijn :+
Even over dit stukje... Ik ben nu toch wel erg benieuwd hoe het allemaal zit. Ik kan me voorstellen dat
men wegens marketing strategie de standaard class-d amps "digitaal" noemen. Maar wat Panasonic doet gaat me voor marketing-strategie toch wel erg ver. Ze leggen op de website expliciet uit dat een digitaal signaal digitaal blijft en dat een analoog signaal wordt omgezet naar digitaal.... Dat ze daar bij Panasonic echt zo glashard de boel gaan voorliegen lijkt me wel erg bruut. (want het is dan mijns inziens geen louter marketing term meer, maar gewoon glashard een heel verhaal houden dat bewust gelogen zou zijn...)

Ik lees ook wel van andere mensen dat deze Panasonic toch wel een stapje verder digitaal blijft dan de gangbare andere class-d. Maar ook lees ik veelvuldig, zoals ook van jou, dat dit toch echt alleen maar marketing strategie is...

Pagina: 1