volgorde geheugen gebruik eerst al het ram en dan pas swap?

Pagina: 1
Acties:

• blacknoise
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-10-2024
Hey, ik heb b dure dell m90 laptop gekocht met 2gig aan ram. Maar windows en programma's gebruiken hier echt geen drol van! In taakbeheer zie k dat vrijwel nooit meer dan 600mb aan fysiek geheugen gebruikt wordt.. En dan gaat ie al swapfile vergroten! Mijn windows, (zat erop toen ik m kocht) gebruikt zelf al 500mb aan swap. Als ik n prog opstart, flash, photoshop, 3dmax of n vj programma, schiet de swapfile omhoog naar soms wel 1,5gig (meer heb ik niet vrij op mn hd) terwijl er dan nog steeds maar rond de 600mb fysiek geheugen gebruikt wordt!!! alsof ik een racefiets heb met pedalen van n plastic kinder driewieler!! 8)7
Ik heb nu de hele tijd errors dat er te weinig virtueel geheugen is... waar zeikt dat ding over.. ik heb zaaaat fysiek geheugen waar ie niet eens naar om kijkt. (ff frustratie eruit werken hoor)

Ik wil dus dat eerst mijn duur betaalde en snelle fysieke geheugen gebruikt wordt en pas als dat echt vol is de swapfile.

-Ik heb al verschillende dingen geprobeerd:
-metest gedraaid: gaff geen fouten
-del diagnostic programma gedraaid: gaf geen fouten
-kaspersky virusscanner uitgezet.
-in het register in memory management disablepagingexecutive, largesysemcache en physical adress extension allemaal op 1 gezet
mn swapfile stond al vast(hoewel dit niks hielp want windows ging er TOCH vaak overheen)
-en nu heb ik m eerst helemaal uit geprobeerd en toen dat geen verschil maakte (er was TOCH nog een swapfile!)
-Ik heb de swap op op 2mb gezet, Toen kreeg ik een warning dat er te weinig swap was en windows "het zelf wel even ging vergroten" arg! daar heb ik dus ook niks aan.

Al met al heb ik nu alles geprobeerd wat ik weet en heb gevonden op tweakers, en ik ben letterlijk geen steek verder gekomen. en mn fysieke geheugen wordt nog steeds niet goed gebruikt.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-05 17:24
het heet windows en je kan er niks aan doen...
je kan je swapfile wel uit zetten, dan gebruikt ie alleen je 2 gb, verder is er volgens mij niks aan te doen...

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
Advies mijnerzijds. Stel je pagefile op een vaste grootte in van 2 tot 4 GB en laat Windows de rest zelf maar uit zoeken. Het is overigens een pagefile en niet een swapfile. Kortom, hij gebruikt het niet 'slechts' als er geen vrij geheugen is.

Windows doet dit omdat hij dan niet eerst 1GB weg hoeft te schrijven als hij plots toch nog 1GB extra nodig heeft. Kortom, hij bereid zich voor op inlezen van meer gegevens. De betreffende gegevens staan op dat moment uiteraard OOK nog in het systeemgeheugen, maar kunnen daar dan 'veilig' naar hartelust overschreven worden.

[ Voor 20% gewijzigd door kalizec op 25-06-2007 23:37 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• blacknoise
Nou helaas heb ik geen 2gb vrij laat staan 4gb op mn 80gb hd..
K heb echt maximaal als ik alleen de noodzakelijke dingen heb, 1,5gb vrij maarja dat wordt snel kleiner door temp internet files en photoshop scratchdisk enz.

@moning2 zoals ik al gezegd heb heb ik dat al geprobeerd maar wou dat niet lukken, omdat windows m alsnog zelf ging beheren.

Vroeger toen ik win2000 had was de pagingfile nooit zon problematisch iets, als ik ging 3dmaxen prompte die t RAM vol en niet de paging file! net zolang totdat mn ram echt tjokvol was en DANN ging ie pas pagen, en dat merk je dan ook. Dan kocht ik er ram bij en was alles weer goed.

Nu gaat ie echt DIRECT pagen, en laat ie t hele ram ongemoeid bijna!! er moet toch wel IETS tegen te doen zijn??

Verwijderd

blacknoise schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 12:10:
@moning2 zoals ik al gezegd heb heb ik dat al geprobeerd maar wou dat niet lukken, omdat windows m alsnog zelf ging beheren.
Zeker dat je het juist hebt gedaan (oa eerst restarten voor het werkt) want normaal moet dit toch echt gaan?

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:43

Jimbolino

troep.com

welke versie van windows heb je?
in windows XP kun je je pagefile uitzetten via "system properties"

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Uitzetten is ook niet slim.

Pagen hoort bij het geheugen beheer. Pageruimte reserveren betekend niet daadwerkelijk gebruiken.

Zet toch je pagefile vast op 1-2gb min en 4 gb max. Dan maak je maar ruimte :)

En kijk niet naar de taskmanager die geeft vaak een vertekend beeld.

Start de performance monitor op en ga daar ook eens naar waardes kijken. Page Faults is belangrijk bijv.

Zet largesystemcache maar wel lekker op 0 trouwens.

En trouwens, je hebt dus maar 2 gieg of zo vrij op je HD? Lijkt me niet zo slim, ik zou zeker 20 procent vrij proberen te houden.

[ Voor 18% gewijzigd door maratropa op 26-06-2007 12:35 ]

specs

• blacknoise
helaas maar zoveel vrij gaat echt niet, ik heb al moeite met 1gig vrijhouden die ik nu heb, anders moet ik dingen wissen die ik nodig heb voor werk en dat zou betekenen dat ik de godganse tijd een extra hd moet meezeulen en de boel heen en weer kopieren moet.
En zowieso stel ik zou die hoeveelheid vrij hebben dan heb ik alsnog 1,5gb aan ongebruikt geheugen en gigabytes aan hd pagingfile dat gewoon vet sloom is.

@ disco stu, ja ik weet zeker dat ik het goed heb gedaan. deze comp -> eigenschappen->geavanceerd->instellingen voor prestaties -> tablbad geavanceerd, virtueel geheugen, wijzingen-> C seleceren, geen wisselbestand aanvinken, instellen klikken en rebooten.
En windows gaf vervolgens bij t rebooten niet eens een warning!! maar gebruikte direct weer iets van 500mb pagingile. Ik zie net trouwens bij de instellingen voor virtueel geheugen dat ikzelf dus nu 2mb heb teogewezen, als aangepaste grootte, maar onderaan staat doodleuk, momenteel toegewezen 2046mb! zoveel ruimte heb ik niet eens vrij laat staan dat ik wil dat windows dat zelf doet als ik keihard zeg dat ik maar 2mb wil.
Is er niet iets mogelijk dat de hele swapfile in het ram komt ofzo? en dat ik m echt VAST kan zetten op bijv 1,5gb en dat ie niet groter wordt wat er ook gebeurt? dan heb ik alsnog 500mb geheugen over.

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-05 23:10
Ik denk dat je in de markt bent voor zoiets, want het pagen is niet je probleem maar je veel te volle HD.

Daar wordt ie inderdaad heel traag van.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Misschien is het dan eens tijd om een externe HD te kopen of wat dingen op een dvd weg te branden. Niet alleen photoshop en windows hebben tijdelijke bestanden. Daarnaast vermoed ik dat je pagefile ondertussen ook zo gefragmenteerd is dat het (zeker op een laptopschijf) al helemaal niet meer vooruit te branden is.

Wat is er van de 80 gieg nu werkelijk zo belangrijk dat je het ten alle tijden beschikbaar moet hebben?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-05 12:41
Zet je pagefile op anderhalf keer je ram grootte. Maak daar ruimte voor, Windows werkt slechter zonder.

Als je op een 80GB schijf geen 2GB meer vrij hebt, heb je ook geen ruimte voor tijdelijke werkbestanden die je aanmaakt als je met de overige 78GB aan de slag gaat. En je hebt te weinig ruimte over om je schijf te defragmenteren dus de performance zal ook inmiddels niet al te best meer zijn.

Schoon eerst alle echt overbodige rommel op met bijvoorbeeld CCleaner.
Denk ook aan uninstallbestanden en system restore points die je misschien niet meer zult gebruiken (risico!).

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:43

Jimbolino

troep.com

Hallo, vindt iedereen het tegenwoordig normaal dat als je 2gb ram hebt, dat dat nog te weinig is?

Ik heb 2gb ram in mijn pc en heb pagefile uitgezet. Dat heb ik al meer dan een jaar zo, en nog nooit problemen mee gehad. Niet bij spellen, niet met multitasken, niet met video/foto bewerken.
Heb wel eens gehad dat een of ander programma een memory leak had, maar dat kon je snel genoeg via de taskmanager terugvinden. (1.5gb memory verbruik bijvoorbeeld)

Ik heb mijn C:\ schijf ook altijd tot de rand toe vol staan, hij is ook maar 10gb vandaar...
Nooit problemen mee.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18:29
Met Jimbolino hierboven: Ik zet ook al jaren het pagefile gewoon uit.
Met een klein pagefile gaat windows zeiken. Zet je het pagefile uit, dan is alles goed.
Pagina: 1