Toon posts:

Mastervolume werkt niet bij gebruik multimediatoetsen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben een Ubuntu Feisty Fawn gebruiker (versie 7.04 dus) en ik heb sinds enige tijd zo'n mooi draadloos multimediatoetsenbord / muiscombinatie. Een Logitech Cordless Desktop. En nou had ik het zo mooi gevonden als alle 'extra' toetsen het ook in Linux zouden doen.
WWW, Back, Calc en E-Mail werken, maar ik krijg het niet voor elkaar om het geluid te besturen met die toetsen.

Dat wil zeggen, ik krijg wel een mute symbool in beeld als ik op mute druk, en de volume-indicator beweegt wel, alleen gebeurt er niks met het geluid.

Ik ben erachter gekomen dat de toetsen het mastervolume aansturen. Alleen doet mijn mastervolume het niet (dat heeft volgens mij nog nooit gewerkt, in oudere versies van ubuntu werkte dat ook volgens PCM of headphone, alleen had ik toen niet zo'n mooi ramplankje, dus boeide dat niet).

Ik laat mijn geluid aansturen door OSS en ik krijg het niet voor elkaar om te vinden waar ik master in PCM kan veranderen, zodat mijn toetsen werken. Ik heb ook al gezocht op ubuntu, maar de oplossingen die daar geboden werden (nieuw device maken om alles te overrulen) werkt niet bij mij. Er moet toch een plek zijn in een of ander conf bestand waarin staat dat de toetsen het mastervolume aansturen. Als ik ik daar ipv master PCM kan invullen ben ik klaar, denk ik. Maar waar vind ik dat?

Iemand een idee?

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-01 21:57

Bravo

Second Best

PCM is toch voor de digitale uitgang? Zelfs als ik de slider hiervan beweeg in de ALSA mixer (ook voor OSS) werkt dit niet (standaard).
Dus dan zul je toch een van de andere oplossingen moeten proberen.

Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 19:39

wzzrd

The guy with the Red Hat

PCM is wave out, geloof ik.

Je moet in kunnen stellen dat je toetsenbord een ander kanaal bestuurt dan Master. Als je rechts klikt op de Volume Applet in Gnome, kun je iig instellen welk kanaal dat ding bestuurt. In het Gnome control panel, onder Sound kun je ook instellen wat het default kanaal is dat bestuurt wordt. Mogelijk dat dat helpt.

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik allemaal al geprobeerd, dat werkt niet. Als ik op de volumetoetsen van mijn toetsenbord duw, sturen deze het mastervolume aan. Als ik dat kanaal probeer te besturen dmv de panel applet, bijvoorbeeld, werk dat ook niet.

Het enige kanaal dat werkt is PCM, dat kan ik ook wel op het panel applet instellen en dan dmv van de muis en de slider harder en zachter zetten, maar mijn toetsenbord blijft hoe dan ook het mastervolume aansturen (wat dus niet werkt).

En ik kan dus nergens vinden waar er een device ofzo is, die mijn multimediatoetsen verbindt met het mastervolume. Als ik dat kan vinden, en van master PCM kan maken is het probleem denk ik opgelost. Ik heb heel linux al ondersteboven gehad, maar ik kan het echt niet vinden.

Ik heb dit geprobeerd en dat werkt niet: http://alsa.opensrc.org/H...control_the_master_volume

Dus ik probeer het nu andersom: als ik het systeem niet zover kan krijgen om mijn PCM als 'pseudomaster' ingesteld te krijgen, dan wil ik proberen uit te vinden of ik mijn toetsenbord zover kan krijgen dat hij PCM aanstuurt en niet master. Ik geloof de opsteller van bovenstaande link meteen dat het aan mijn geluidskaart ligt (heb zo'n onboard VIA ding).

/me prutst ondertussen verder :)

/edit:

Ik heb het volgende al geprobeerd:
- Via System > Prefs > sound het kanaal geprobeerd aan te passen.
- Verschillende devices geprobeerd, maar overal hetzelfde probleem
- andere drivers voor audiokaart geprobeerd
- PCM via 'softvol' om proberen te leiden naar mastervolume (bovenstaande link)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2007 15:40 . Reden: wat ik allemaal al gedaan heb toegevoegd ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb inmiddels KeyTouch en Amixer geïnstalleerd. Het idee is dat ik met Amixer handmatig via de commandline het geluid kan besturen, en als ik heb uitgevonden heb hoe dat moet, dat KeyTouch automatisch laten uitvoeren.

Ik ben er bijna, denk ik.