Multimedia PC +/- €900

Pagina: 1
Acties:

• Saev
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-12-2025
Ja ik weet dat er tig van dit soort topics zijn en daar heb ik ook veel aan gehad. Toch wil ik een aantal gerichte vragen stellen over mijn beoogde systeem.

Mijn huidige pc is een P4 2Ghz, 768 MB RAM, 9600PRO en dat loopt allemaal niet zo lekker meer. Vooral de nieuwste games en multitasken werkt niet zo fijn. Daarom ben ik mij gaan orienteren voor een nieuwe pc (voornamelijk hier op het forum, ook wel wat op sites zoals tomshardware en silentpcreview gekeken).

Het doel van de pc is office, internet, downloaden, films en games. Graag heb ik hierbij een zo'n stil mogelijk systeem. Ik hecht niet veel waarde aan mogelijkheid voor het upgraden van het systeem. Ik ga zo'n 3-4 jaar vooruit met dit systeem en dan koop ik weer een nieuwe.

Ik wil het systeem bestellen bij Salland automatisering, heb ook bij azerty gekeken maar die kwam totaal net wat duurder uit. Prijzen in de boodschappenlijst zijn dus ook van Salland.

Goed het boodschappenlijstje met onderbouwing dan maar:

Antec Behuizing Sonata III Zwart, 500 Watt, 1 X 120 Mm € 105,81
Lijkt mij een goede keuze wat betreft prijs/kwaliteit.

GigaByte Moederbord GA-965P-DS3P Rev. 2.0 € 120,00
Kwalitatief goed moederbord met firewire (must have) en goede raid controller voor een schappelijke prijs. Zoals ik vermeld heb vind ik upgraden niet interessant daarom is rev 2.0 voldoende (1066 FSB).

Intel Core 2 Duo E6600 2.40 GHz, 1066 MHz, 4 MB , Boxed € 200,96
Tja gewoon een goede processor voor weinig geld en makkelijk te overclocken.

Arctic Freezer 7 Pro Aluminium, Koper € 20,19
Veel aangeprezen budget koelertje, stiller dan een stock koeler. Ook nodig omdat ik wil overclocken naar 3Ghz.

Salland Installatie Processor En Koeler € 8,00
Better safe then sorry. Ik heb nog nooit een compleet systeem gebouwd, wel ervaring met onderdelen als harde schijf, videokaart, geheugen aansluiten daarom leek mij dit niet onverstandig om te laten doen. Weet iemand of er bij zo'n installatie ook koelpasta gebruikt wordt voor optimaal koelresultaat? Ja.

Kingston ValueRam Dual Channel 2048 MB, PC5300, 667 MHz, 5, Non-ECC, Kit Of 2 € 64,00
Kwalitatief goed geheugen en voldoende om tot 3Ghz te overclocken.

Club3D VGA GeForce 8800GTS 320 MB, PCI-e 16x € 261,00
De GTX is mij wat te duur, daarnaast hoef ik niet perse de allerhoogste instellingen te hebben. Mijn resolutie is 1280x1024 dus daar moet deze kaart voldoende voor zijn. Hoe zit het moet geluidsproductie van zo'n kaart? Maakt het merk kaart nog wat uit? Geluidsproductie valt mee, geen verschil tussen merken.

Samsung SpinPoint T166 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300 € 68,44
Goed schijfje, lekker stil en betaalbaar. Is RAID het geld van een extra schijf waard is? (daarbij opgemerkt dat bij Salland de T166 160GB niet heeft en ik dus 2x een 320GB schijf zou moeten kopen) Verschillende meningen hierover, maar ik denk dat ik het nu hou bij de T166 320 GB. In de toekomst kan ik er altijd nog een schijfje bijkopen en raid gaan draaien.

2x Seagate Maxtor DiamondMax 20 160 GB, 7200 Rpm, 8 MB, S-ATA II/300 € 45,89
Sneller dan de samsungs, maar ook stil? Goed voor een raid opstelling.
Niet stil

NEC DVD-RW AD-7170S Bulk, Zwart € 27,86
Lijkt me prima.

Logitech Ultrax Premium Keyboard USB, Zwart / Zilver, Qwerty € 19,00
Lijkt me prima.

Logitech Mouse RX1000 USB, Zwart € 20,00
Ik heb gekozen voor een budget laser muis. Ik hecht wel enige waarde aan nauwkeurigheid en kwaliteit van de muis (geen springende cursor etc.), maar wil ook niet al te veel uitgeven voor een muis. Is deze muis dan een goede keuze?

Totaal € 916,70 (exclusief verzendkosten a € 7,55).

Als laatste nog 1 vraag: Weegt het wachten op de prijsverlaging van intel op tegen de prijsstijgingen van het geheugen? (m.a.w. nu bestellen of wachten op de prijsverlaging van intel)

[ Voor 4% gewijzigd door Saev op 26-06-2007 11:14 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Merk kaart maakt af en toe wel wat uit voor de geluidsproductie ja. Ze gebruiken niet allemaal dezelfde koeler. Kijk anders even in het Nvidia 8xxx topic. Raid levert zeker snelheidswinst op en als het in je budget past zou ik dat ook zeker doen. Verder kun je denk ik beter voor Seagate schijven gaan, die zijn wat sneller.
Overigens, als ze je koeler installeren gebruiken ze echt wel koelpasta. Dat niet doen is niet zo gezond namelijk :P

Oh en als je raid wilt doen, pak dan wel een moederbord die daar geschikt voor is.

Verwijderd

RoD schreef op maandag 25 juni 2007 @ 23:00:
Merk kaart maakt af en toe wel wat uit voor de geluidsproductie ja. Ze gebruiken niet allemaal dezelfde koeler. Kijk anders even in het Nvidia 8xxx topic. Raid levert zeker snelheidswinst op en als het in je budget past zou ik dat ook zeker doen. Verder kun je denk ik beter voor Seagate schijven gaan, die zijn wat sneller.
Overigens, als ze je koeler installeren gebruiken ze echt wel koelpasta. Dat niet doen is niet zo gezond namelijk :P

Oh en als je raid wilt doen, pak dan wel een moederbord die daar geschikt voor is.
De DS3P heeft de ICH8R, welke intel raid heeft. Dat is zeker wel goed.

• Saev
Het moederbord is inderdaad zeer geschikt voor raid dacht ik, dus dat zit wel goed.

Wat schijven betreft, denk ik dan aan de 160 GB versie zodat ik er 2 in mijn budget kan passen voor raid (en 320GB totaal is meer dan genoeg voor mij).

Seagate Maxtor DiamondMax 20 160 GB, 7200 Rpm, 8 MB, S-ATA II/300 € 45,89

Is dit zo'n snellere Seagate schijf? En is deze ook stil zoals de samsung?

Ik zal nog ff zoeken naar geluidsproductie van de videokaart bij de verschillende merken.

[ Voor 10% gewijzigd door Saev op 26-06-2007 08:21 ]

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
ik vraag mij af of je veel profijt hebt om die twee schijven in raid 0 te zetten. Scheelt misschien paar sec met opstarten en verder volgens mij niet echt boeiend. Hebben ook maar 8MB cache.
misschien:
27372 Seagate Barracuda 7200.10 250 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300 € 57,91??
of
29974 WD Caviar RAID Edition 160 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300 € 58,00 (speciaal voor raid?)

verder ziet het er goed uit. Weet alleen niet hoe stil de koeler op je videokaart is. Dit gaat denk ik het meeste geluid maken

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Maxtor en stilte kun je wel vergeten. De Samsung is stiller, misschien iets langzamer (?) maar dat verschil zul je zeker niet merken. De huis, tuin en keukengebruiker heeft trouwens geen RAID nodig.

Geen bijzondere vragen die na wat zoeken en lezen niet door jezelf beantwoord hadden kunnen worden.

ARME AOW’er

• Saev
Wat betreft de videokaart, ik heb gezocht naar informatie over geluidsproductie en verschillen tussen merken. Het lijkt erop dat er geen verschil zit tussen de verschillende merken en dus ook niet in geluidsproductie (alhoewel enkelen denk dat er wil verschil zit in de koeler...). Op silentpcreview gelezen dat de 8800 GTS het wel gunstig deed kwa geluidsproductie dus die laat ik mooi staan.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:10

_Apache_

For life.

Dit systeem is vrijwel identiek aan het systeem dat ik ga bouwen. Alleen zit ik iets hoger in het budget door een prijzig beeldscherm.

@ Seav.

Seagate is het oude Maxtor he? Mijn ervaring met Maxtor is dat het goede schijven zijn, echter maken ze wat geluid.. Ik heb nu 2 DiamondMax' in men kast met daarbij een Seagate Barracuda 7200.10, hierbij hoor ik de barracuda niet meer..

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Saev
Zelf nog wat gezocht naar info over de muis. Niet echt veel informatie over gevonden, maar over laser muisen in het algemeen zegt men dat dit een verrbetering is t.o.v. de optical muis. Dus deze zal wel voldoen denk ik.

Blijft er nog 1 vraag over: Weegt het wachten op de prijsverlaging van intel op tegen de prijsstijgingen van het geheugen? (m.a.w. nu bestellen of wachten op de prijsverlaging van intel)

Ik heb nog ff wat gezocht naar de prijsverlaging van intel, zoals ik het begrijp worden deze 22 juli verwacht (dit is niet officieel bekend gemaakt toch?). Er wordt niet gerept over de E6600, maar de prijsverlagingen lijken toch fors. De Q6600 wordt zo'n 68% goedkoper, zou een dergelijke prijsverlaging ook gelden voor de E6600 dan bespaar ik met wachten zo'n € 60. Natuurlijk worden andere processors dan ook ineens heel interessant, dus ik wil dan mijzelf niet van te voren beperken door nu al geheugen te kopen als ik zou wachten op de prijsverlaging.
Dus de prijsstijging van het geheugen zou dan dus onder de € 60 moeten blijven om voordeel te halen uit de prijsverlaging van intel. Ik vermoed dat de geheugenprijs niet met meer dan € 60 stijgt, maar dat is alleen maar gebaseerd om het feit dat de stijging dan bijna 200% zou zijn en dat lijkt mij wel heeeel veel. Kan iemand hier wat over zeggen?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2007 @ 23:09:
[...]

De DS3P heeft de ICH8R, welke intel raid heeft. Dat is zeker wel goed.
Ohja, ik las uit pure gewoonte dat daar DS3 stond, aangezien iedereen die neemt 8)7 :X

Verwijderd

Saev schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 13:35:
Ik heb nog ff wat gezocht naar de prijsverlaging van intel, zoals ik het begrijp worden deze 22 juli verwacht (dit is niet officieel bekend gemaakt toch?). Er wordt niet gerept over de E6600, maar de prijsverlagingen lijken toch fors. De Q6600 wordt zo'n 68% goedkoper, zou een dergelijke prijsverlaging ook gelden voor de E6600 dan bespaar ik met wachten zo'n € 60. Natuurlijk worden andere processors dan ook ineens heel interessant, dus ik wil dan mijzelf niet van te voren beperken door nu al geheugen te kopen als ik zou wachten op de prijsverlaging.
Dus de prijsstijging van het geheugen zou dan dus onder de € 60 moeten blijven om voordeel te halen uit de prijsverlaging van intel. Ik vermoed dat de geheugenprijs niet met meer dan € 60 stijgt, maar dat is alleen maar gebaseerd om het feit dat de stijging dan bijna 200% zou zijn en dat lijkt mij wel heeeel veel. Kan iemand hier wat over zeggen?
1 De E6600 gaat er uit :(
2 Waarom koop je het geheugen dan niet nu al voor dat de prijstijgingen kopen ? }:O

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-01 15:04
voor muis zou ik toch voor de mx518 gaan, is wel wat duurder, maar is fijner en qua oppervlakte (het is geen laser) gaat tie toch ook super. Voordeel is dat dat je extra knopjes hebt

/me gebruikt de muis op een bedovertrek

edit:

heb je ook ruimte overgehouden voor OS? blijft het XP, heb je drivers?

[ Voor 15% gewijzigd door sjongenelen op 26-06-2007 14:50 ]

you had me at EHLO

• Saev
Dat de E6600 eruit gaat is nieuws voor mij... dat betekent dat ik misschien mijn configuratie moet wijzigen (als ik besluit te wachten).

Ik koop nu nog geen geheugen omdat als ik wacht ik misschien ook een andere processor keuze maak (als ik wacht dus zeker een andere processor keuze blijkt nu). Dit betekent misschien ook een andere moederbord keuze?? Deze wijzigingen kunnen toch ook invloed hebben op het geheugen wat er bij past, of heb ik het daar mis?

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:10

_Apache_

For life.

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 14:45:
[...]

1 De E6600 gaat er uit :(
2 Waarom koop je het geheugen dan niet nu al voor dat de prijstijgingen kopen ? }:O
1 bron?
2 * heeft hier al besteld..

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Saev
TheNymf schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 14:49:
voor muis zou ik toch voor de mx518 gaan, is wel wat duurder, maar is fijner en qua oppervlakte (het is geen laser) gaat tie toch ook super. Voordeel is dat dat je extra knopjes hebt

/me gebruikt de muis op een bedovertrek

edit:

heb je ook ruimte overgehouden voor OS? blijft het XP, heb je drivers?
Mjah die muis is toch wat te duur naar mijn smaak en extra knopjes hecht ik niet zoveel waarde aan.

Ik denk dat ik het bij XP hou aangezien ik toch geregeld lees op deze fora dat Vista driver problemen kent etc. Aan de ene kant is dit een mooi moment om over te gaan (compleet nieuw systeem), maar ik ben bang toch bang voor probleembjes met Vista. Opzich wil ik wel over op Vista dus, maar dan moet ik wel overtuigd zijn dat ik geen problemen krijg met apparatuur, programma's, games etc.

Verwijderd

Western Digital HD , voor goede prijs heb je ook 500 gig!

Edit:
Misschien , als je games speelt, denk dan aan een toetsenbord van Logitech, G15 of een andere van Logitech. :)

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2007 15:04 . Reden: Extra info ]

• Saev
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 15:02:
Western Digital HD , voor goede prijs heb je ook 500 gig!

Edit:
Misschien , als je games speelt, denk dan aan een toetsenbord van Logitech, G15 of een andere van Logitech. :)
Ik blijf bij de samsung, deze is stil en snel en 320GB is meer dan genoeg voorlopig (atm heb ik 80GB).

Het toetsenbord in de lijst is een logitech, maar dan wel een redelijk simpele uitvoering en dat is mij prima. Ik heb hem verder uitgekozen omdat ik de zwart/zilver looks wel leuk vind en de layout ok is.

Verwijderd

Saev schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 15:01:
[...]

Mjah die muis is toch wat te duur naar mijn smaak en extra knopjes hecht ik niet zoveel waarde aan.

Ik denk dat ik het bij XP hou aangezien ik toch geregeld lees op deze fora dat Vista driver problemen kent etc. Aan de ene kant is dit een mooi moment om over te gaan (compleet nieuw systeem), maar ik ben bang toch bang voor probleembjes met Vista. Opzich wil ik wel over op Vista dus, maar dan moet ik wel overtuigd zijn dat ik geen problemen krijg met apparatuur, programma's, games etc.
Ik zou ook niet al te veel meer uitgeven aan een muis. Onlangs heb ik een G5 gekocht maar eigenlijk vind ik mijn oude optische muis die destijds 10 gulden was nog beter in het gebruik dan die speciale gamers edition. Het heeft zo te merken iets te maken met het configuren (125% lettergrootte misschien ook). Die oude muizen werken in ieder geval direct probleemloos en de G5 blijft iedere keer weer knoeien. Voordeel is dat het nooit aan de ondergrond ligt als het problemen geeft.
Pagina: 1