Probleem met Dell XPS Gen 5

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• gabn88
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-01 07:35
Hallo allemaal,

Ik heb iets meer dan een jaar geleden een Dell XPS gen 5 gekocht, met de volgende specs:

DIM XPS G-5, P4, 640 (3.2GHZ), HEIGHT, 2MB, EM6
1024MB DUAL CHANNEL DDR2 533MHZ (2X512)
3.5" FLOPPY DRIVE
320GB SATA RAID 0 STRIPE (1ST (2X) 160GB
2ND 160GB (7200RPM) SATA HARD DRIVE RAID
16X MAX. DVD+/-RW AND 16X DVD
256MB PCI EXPRESS X16 ATI RADEON X850XT
SOUNDBLASTER AUDIGY 2 ZS 7.1 SOUNDCARD

Nu is deze computer na 1 jaar en 3 maanden kapot gegaan, nadat deze tussentijds ook al steeds kuren had. Mijn andere Dell computer (dimension 4700) die ik een jaar eerder gekocht had, en minder gekost had liep namelijk nog sneller(op de spellen na, die werden iets sneller geload op de XPS).

Dit terwijl de XPS geheel zonder zooi was(werd vaak geformateerd) en de 4700 vol met zooi zat, maar dat terzijde.

De garantie is (dus) verlopen, en binnen 3 maanden nadat de garantie verlopen was, kwam de computer niet eens meer in windows.

Dus heb ik Dell opgebeld, en hebben ze me telefonische geholpen het probleem te vinden.
Bleek dat het moederbord kapot was.

3 weken later ontving ik eindelijk de reparatieofferte... wat bleek: 550 euro voor de reparatie :(

Ik wordt hier een beetje moedeloos van, want ik ben afgelopen jaar gaan studeren en kreeg de computer mee als cadeautje van mijn ouders. Ik heb dus echt geen 550 euro ergens liggen voor de reparatie, en ik vraag mij ook af of de computer dat nog wel waard is... graag jullie reacties :|

Bij voorbaat dank.

(bdw: lijkt me ook echt iets voor Dell om je een computer te sturen die naar 1.5 jaar automatisch kapot gaat als je maar een jaar garantie neemt :S)

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Het is een offerte, dus je moet niets betalen, gewoon even naar de winkel, ander moederbordje kopen ;)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

-edit: is het nou een offerte, of bon die je gekregen hebt :?

in het laatste geval:
Waarom informeer je dan niet van te voren > op het moment dat je contact op neemt met DELL
wie er voor de kosten gaat op draaien?

(Ik denk dat je geen poot hebt om op te staan, wellicht dat je ze kun vragen de machine te vernietigen, en de bon willen laten vervallen .. dit gebeurt nog welles)..

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2007 21:27 ]

• gabn88
Ik heb nog niks gedaan, en die offerte is inderdaad vrijblijvend, maar daarom vraag ik ook om jullie hulp. ;)

quote: (Ik denk dat je geen poot hebt om op te staan, wellicht dat je ze kun vragen de machine te vernietigen, en de bon willen laten vervallen .. dit gebeurt nog welles)..

Alle opties zijn welkom, maar moet ik me hier bij voorstellen dat ik tegen 1 van die tech. lui zeg dat ze mijn systeem moeten vernietigen zodat ik een nieuwe krijg? *-)

En hoe duur is een moederbord in de winkel, en past dat zomaar in de kast/werkt dat verder wel met alle andere hardware?

Verwijderd

Lol.. tuurlijk krijg je geen nieuwe..

wat een nieuw pentium 4 mobo kost moet je zelf maar uitzoeken.

'en past dat zomaar in de kast/werkt dat verder wel met alle andere hardware?'

Die DELL mobo's zijn custom made dingen, maar ik denk wel dat het conform de ATX standaard is
zou op zich wel moeten lukken, anders ff de hobbybob uithangen en zelf gaatjes boren.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2007 21:34 ]

• gabn88
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2007 @ 21:32:
Lol.. tuurlijk krijg je geen nieuwe..

wat een nieuw pentium 4 mobo kost moet je zelf maar uitzoeken.
1. Ging ik ook niet van uit, maar vroeg me af wat ik me bij die optie voor moest stellen ;)

2. Dus die reparatie is iig geen 550 euro waard?

3. De PC is het dus nog wel waard om geld aan te spenderen? (omdat die in het begin ook al soms zo vaag en traag deed, misschien is er meer aan kapot)

Verwijderd

Voor die 550euro kan je een nieuwe Core2Duo machine kopen _O-

3, ja .. nieuw mobo erin (mischien 2e hands, kijk is in V&A) voor max 5 tientjes
en je bent klaar.

• gabn88
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2007 @ 21:37:
Voor die 550euro kan je een nieuwe Core2Duo machine kopen _O-

3, ja .. nieuw mobo erin (mischien 2e hands, kijk is in V&A) voor max 5 tientjes
en je bent klaar.
ok, thanks!

In welke topic vind ik goede info over welke mobo ik moet hebben?

Verwijderd

V&A aangeboden: Asus P5P800SE, 865PE (Sound, LAN, SATA)

deze bijvoorbeeld (je hebt een socket 775 mobo), in de comments staat een comment van iemand die zegt er voor 30euro nog 1 te hebben...

ben je voor 30euro klaar, scheelt nogal met 550euro dacht ik zo

Verwijderd

Ziet dat ding er zo uit van binnen > http://www.bit-tech.net/content_images/dell_xps_600/8.jpg ?

dan moet je wel goed uitkijken met die 'fan-duct'... dat groene 'kanaal' zeg maar..
waars. dat je dat dan niet meer kunt gebruiken :/

• Thierryziezo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Heb je geen twee jaar garantie?

Asus Mainboard - Intel Pentium III 1 GHz - 512 MB SD-RAM - 2*80 GB Maxtor HDD - Toshiba DVD 16/48 - Plextor Plexwriter 48/24/48A - Acer AL511 TFT-monitor - Standaard keyboard - Logitech MX-300 mouse

Verwijderd

Eeh volgens mij heb je in nederland een verwachte levens duur op pc's en die is meer dan een jaar.
Ik weet alleen niet precies hoe het zit maar als het wel zo is moet zo'n ding het 2 jaar doen als je er niets raars mee doet en is dell verplicht hem kosteloos te repareren.

Maar zoals ik al zei ik weet dus niet precies hoe het in elkaar steekt.
en ik denk dat je beter voor weinig een mobo kunt kopen dan ben je sneller klaar

• gabn88
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2007 @ 22:22:
Ziet dat ding er zo uit van binnen > http://www.bit-tech.net/content_images/dell_xps_600/8.jpg ?

dan moet je wel goed uitkijken met die 'fan-duct'... dat groene 'kanaal' zeg maar..
waars. dat je dat dan niet meer kunt gebruiken :/
Ja, zo ziet die eruit. (oftewel, nieuwe fan nodig?)

Ondersteund dat mobo dat jij noemde wel DDR2 geheugen?

Quote @ elduderino292: Eeh volgens mij heb je in nederland een verwachte levens duur op pc's en die is meer dan een jaar.
Ik weet alleen niet precies hoe het zit maar als het wel zo is moet zo'n ding het 2 jaar doen als je er niets raars mee doet en is dell verplicht hem kosteloos te repareren.

Maar zoals ik al zei ik weet dus niet precies hoe het in elkaar steekt.
en ik denk dat je beter voor weinig een mobo kunt kopen dan ben je sneller klaar

Er is niks raars mee gebeurd, sinds de aankoop nooit verplaatst, staat op een plek met weinig stof en constante (lage) temperatuur. Probleem als ik een mobo koop is dat ik geen ervaring heb met het erin zetten(wel iets met het werken met elektronica in het algemeen), en Dell heeft ook nog eens "custom made"-mobo's (zoals rvanleeuw zei). Maar het scheelt natuurlijk dat de vakantie eraan komt, dus indien Dell niet reageert op de mail die ik nu gestuurd heb(waarin ik aangeef dat die prijs belachelijk hoog is, dat je er zelfs een nieuwe systeem voor kunt kopen), ga ik zeker met het mobo prutsen!

Ik houd jullie wel op de hoogte, de mail is gisteravond verstuurd.

• falconxp
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-01 17:16
Dell XPS is custom. Er past alleen een xps gen 5 moederbord in. Heb zelf een gen 4 gehad. De aansluitingen zijn anders mbt de xps voeding. 550 euro is vrij prijzig. Kunnen ze niet alleen het moederbord opsturen?

Bij de 550 zit waarschijnlijk ook een monteur -> voorrij kosten en montage kosten

Verwijderd

'De aansluitingen zijn anders mbt de xps voeding.'

Wou je beweren dat dat geen ATX voeding is die er in zit?

• falconxp
dell xps aansluitingen zijn anders. Voeding is geen standaard atx

[ Voor 31% gewijzigd door falconxp op 26-06-2007 19:07 ]

Verwijderd

In mijn DELL zit gewoon een ATX 2.0 voeding, maar mischien (Gezien de fan's enzo/ ruimte)

kan TS beter contact opnemen met de verkoper hier
http://cgi.ebay.nl/Dell-D...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

58euro valt ook wel mee, weet niet wat de shipping costs zijn verder..

Verwijderd

De (power) hoofdaansluiting is gewoon ATX2, kijk maar (onder 'DC Power Connector P1')
http://support.dell.com/s.../sm/techov0.htm#wp1052405

(P2= 12V 8polige aansluiting)

Dus (mits het mobo in de kast past.........fysiek gezien enzo :o ) kan je er gewoon een ander mobo in hangen

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2007 19:20 ]

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
verwacht daar maar een dikke €100 incl verzend kwijt te zijn. isset op zich niet waard, ware het niet dat de TS anders kast+voeding+mobo zou moeten vervangen.

aan de andere kant, neem een mooie antec kast+voeding rond de €100, C2D ready mobo (sub-€100 al ;) ) en plak de CPU daar zolang nog op, heb je gelijk een heerlijke upgradepath om het ding dadelijk nog een heel lang levende boost te geven! bovendien kan zo'n XPS kast nog wel wat opleveren (ik zou er bijvoorbeeld wel weer een PC in kunnen knutselen) en er zijn genoeg geïnteresseerden hier.

meer details? mail me en ik zoek de prijzen+stepbystep guide helemaal voor je uit :)

• falconxp
Dell XPS Gen is apart. Is een aparte platte voeding, geen standaard atx 2.0. De ebay aanbieding is voor deze TS zeker aan te raden ivm de hoge kosten van Dell. Standaard moederborden passen niet in een Dell XPS Gen 5

[ Voor 15% gewijzigd door falconxp op 26-06-2007 19:24 ]

Verwijderd

'Dell XPS Gen is apart. Is een aparte platte voeding, geen standaard atx 2.0'

Wbt het formaat heb je gelijk, tis een raar formaat voeding (heb ik ook in m'n DELL)

Maar de complete pinout van de stekker komt overeen met de ATX2.0 standaard,

alleen die 8pins 12v, zou (lijkt mij) gesplit moeten worden met een converter?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2007 19:28 ]

• falconxp
Heb van het dell forum indertijd opgevangen dat de fysieke stekkers anders waren. De standaard moederborden hebben afwijkende afmetingen om goed te passen in de xps gen kasten. Heb mijn Gen 4 verkocht kan het niet meer fysiek controleren.

[ Voor 15% gewijzigd door falconxp op 26-06-2007 19:34 ]

• gabn88
Hallo allemaal!

Na dat mailtje dat ik ongeveer een maand geleden verstuurd heb, hadden ze mij terug gebeld met het fijne nieuws dat ze een monteur langs zouden sturen die mijn moederbord ging vervangen.

Die monteur kwam 3 weken geleden langs, heeft het moederbord vervangen... en wat blijkt; de computer deed het maar heel even, en toen kapte die er weer mee.

Dus die monteur besteld een nieuwe grafische kaart en een (2e) nieuwe mobo en plaatst die erin.... de pc doet het weer niet.

Als laatste poging besteld de monteur nieuwe RAM geheugens... pc doet het weer niet.
Dell zegt nog nooit eerder zo'n probleem gehad te hebben met een computer van hen.

Gelukkig ben ik er niet zelf mee begonnen...

Dus stellen ze en "swap-system" voor, waarbij mijn "oude" XPS gen 5 vervangen wordt door een XPS 710 (wel gedowngrade, met 1 Gb RAM, wel de 8800GTX videokaart, en 1.86Ghz core 2 duo)

Die XPS 710 staat inmiddels bij mij thuis.

Van dit alles heb ik van Dell nog steeds geen order o.i.d. gekregen, en ze hebben mij verzekerd dat het bij de service van hun hoort, die ik bij deze zeer waardeer!

De XPS gen 5 staat ook nog hier, maar die komen ze binnenkort ophalen. Ik vraag me trouwens af of het mogelijk is om die gegevens van die harde schijf nog over te zetten op de XPS 710 zonder iets te beschadigen? (staat geen cruciale gegevens op, maar toch ;))

Ook wil ik iedereen bij deze bedanken die nog heeft gereageerd!

Verwijderd

Die E6300 (of is het de 6320?) kan je dan eventjes overclocken naar 2.4 ofzo en doe er 1gb ram bij voor 50 euro en je bent klaar :P

Hebben ze je die nieuwe gratis gegeven in ruil voor je oude, of moet je nog wat bijbetalen (en hoeveel)?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2007 10:26 ]

Verwijderd

gabn88 schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 08:47:

Dus stellen ze en "swap-system" voor, waarbij mijn "oude" XPS gen 5 vervangen wordt door een XPS 710 (wel gedowngrade, met 1 Gb RAM, wel de 8800GTX videokaart, en 1.86Ghz core 2 duo)
Als dat zo is , dan heb je wel erg geluk !
Een veel zwaarder systeem, alleen wel ff 1 GB ram er bij prikken voor 50 euro en klaar !

• gabn88
tis de E6320, en zoals ik al zei hebben ze me beloofd dat het een swap werd (dus normaal kreeg ik een gen 5 terug, maar die was niet meer in productie), wat dus betekend dat ik niet hoef bij te betalen :) (swap gaat volgens de regel: je krijgt wat je had, of beter(als het niet meer in productie is) )

En wat betreft dat overclocken: d'r zit nu weer 1 jaar garantie op, en die vervalt bij overclocken, dus dat laat ik maar achterwege O-)

Maar is het belangrijk dat ik 1 Gb RAM bij in stop? scheelt het veel qua prestaties?

Verwijderd

Raad ik je wel aan, en het kost bijna niets meer en prijzen gaan toch weer stijgen. Bovendien is het zwaar jammer om met een systeem met een 8800gtx maar 1gb te gebruiken (zelfde geldt voor e6320 maar die is iig wel redelijk goed).
Ik zou even checken wat voor ram het is (533/667 of 800) en als het kan ook de merk, zelfde is wel beter.
Pagina: 1