NAS via wireless traag via OS X

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• aem kei
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01 12:56
Hello,

Na lang zoeken en het antwoord niet gevonden te hebben vraag ik het maar even aan de pro's...

Ik heb een NAS van Lacie (500gb) aan een draadloze router hangen een Belkin pre-N wireless.
Deze werkt prima, connecteren is een fluitje, files op en afhalen loop goed, zelfs iTunes streamt lekker mijn muziek wireless!!

Maar er is een schoonheidsfoutje bij al dit moois...
Het gaat traag! :-(

Ik zit met een maximum snelheid van 2mbit/sec TX en RX (tesamen)

Als ik logisch kan nadenken is mijn macbook Pro 2,33 ghz uitgerust met een airport kaart welke ook 54mbps is, dus zou ik toch wel een pak meer snelheid moeten halen?

Nu heb ik nog een extra uitdaging aan al dit moois, ik heb blijkbaar een of andere instelling (heel lang geleden) veranderd aan mijn router en nu kan ik niet meer inloggen met de klassieke 192.168.2.x (NAT uitgeschakeld). Ik heb in de handleiding gezocht en hier op tweakers maar ik weet niet hoe ik in hemelsnaam moet inloggen in dat draadloos kreng :-)

So help me please :-s
zou graag wat snelheidsregels breken als ik mijn nieuwe Ipod 80GB moet syncen!

thnx!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:07

Q

Au Contraire Mon Capitan!

aem kei schreef op maandag 25 juni 2007 @ 20:50:
Hello,

Na lang zoeken en het antwoord niet gevonden te hebben vraag ik het maar even aan de pro's...

Ik heb een NAS van Lacie (500gb) aan een draadloze router hangen een Belkin pre-N wireless.
Deze werkt prima, connecteren is een fluitje, files op en afhalen loop goed, zelfs iTunes streamt lekker mijn muziek wireless!!

Maar er is een schoonheidsfoutje bij al dit moois...
Het gaat traag! :-(

Ik zit met een maximum snelheid van 2mbit/sec TX en RX (tesamen)

Als ik logisch kan nadenken is mijn macbook Pro 2,33 ghz uitgerust met een airport kaart welke ook 54mbps is, dus zou ik toch wel een pak meer snelheid moeten halen?
ja. Maar je geeft veel te weinig informatie. Wat heb je zelf allemaal gedaan om oorzaken uit te sluiten? Wat als je de macbook via een kabel aansluit, gaat het dan wel snel (hoe snel) etc.
Nu heb ik nog een extra uitdaging aan al dit moois, ik heb blijkbaar een of andere instelling (heel lang geleden) veranderd aan mijn router en nu kan ik niet meer inloggen met de klassieke 192.168.2.x (NAT uitgeschakeld). Ik heb in de handleiding gezocht en hier op tweakers maar ik weet niet hoe ik in hemelsnaam moet inloggen in dat draadloos kreng :-)
Is het zo moeilijk om de handleiding te lezen? Daar in staat precies wat je moet doen. Desnoods reset je 'm even en stel je 'm overnieuw in.

• aem kei
Q schreef op maandag 25 juni 2007 @ 21:01:
[...]

ja. Maar je geeft veel te weinig informatie. Wat heb je zelf allemaal gedaan om oorzaken uit te sluiten? Wat als je de macbook via een kabel aansluit, gaat het dan wel snel (hoe snel) etc.

[...]

Is het zo moeilijk om de handleiding te lezen? Daar in staat precies wat je moet doen. Desnoods reset je 'm even en stel je 'm overnieuw in.
Via een netwerkkabel haal ik gemakkelijk snelheden van 10mbps en meer...

en oorzaken uitsluiten? ik zou niet weten waar ik moet beginnen? ik kan toch enkel troubleshooten met een UTP kabel?

En jawel ik kan wel een handleiding lezen... net zoals ik in de vorige post heb geschreven (zoals je zelf kan zien? don't need to be cranky :| ) maar het IP adres wat in de handleiding staat werkt gewoon simpelweg niet!

[ Voor 7% gewijzigd door aem kei op 25-06-2007 21:21 ]

• Q

Q

aem kei schreef op maandag 25 juni 2007 @ 21:20:
[...]

en oorzaken uitsluiten? ik zou niet weten waar ik moet beginnen? ik kan toch enkel troubleshooten met een UTP kabel?

En jawel ik kan wel een handleiding lezen... net zoals ik in de vorige post heb geschreven (zoals je zelf kan zien? don't need to be cranky :| ) maar het IP adres wat in de handleiding staat werkt gewoon simpelweg niet!
aem kei schreef op maandag 25 juni 2007 @ 21:20:
[...]

Bytes of bits? 10mbps lijkt me nog erg traag namelijk. Bij een 100mbit netwerkje en als het om bytes gaat dan lijkt het me ok en is het wireless kastje het probleem. Zeker als je via wireless ook lage snelheden haalt naar andere computers naast het nas.
Wel als je snapt dat je computer in ieder geval een IP-adres in de zelfde reeks moet hebben. Probeer eerst dit eens:

http://www.belkin.com/sup...F5D8230-4&aid=2440&scid=0

• aem kei
Het is wel degelijk 2MB ps... mijn fout.

Ik vrees echter dat het aan mijn router ligt, deze is mijns inziens niet echt de beste kwaliteit. Ik verlies dan ook constant wireless verbinding bij Torrent gebruik (connecties).

maar dit mag geen excuus zijn voor een trage verbinding...

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

2 MB (megabyte) per seconde over een 54Mbit netwerk is netjes, in de praktijk wil dat niet veel sneller. Hangt van de afstand / ontvangst af. Dan zul je misschien toch naar een 802.11n basisstation moeten gaan kijken, al wil dat ook nog lang niet altijd goed werken.

Hier stond achterhaalde informatie…

• Q

Q

aem kei schreef op maandag 25 juni 2007 @ 22:50:
Het is wel degelijk 2MB ps... mijn fout.

Ik vrees echter dat het aan mijn router ligt, deze is mijns inziens niet echt de beste kwaliteit. Ik verlies dan ook constant wireless verbinding bij Torrent gebruik (connecties).

maar dit mag geen excuus zijn voor een trage verbinding...
2 MBps is niet goed, als dat over een draadje is en aangenomen dat de router gewoon 100 mbit is. Over een wireless G netwerk is dat 'redelijk' maar ook niet snel. Over een wireless-N netwerk zou dit super traag zijn, net als die 100 mbit.

MAAR: haal je deze snelheden ook naar een andere computer, want als je telkens met je NAS test, kan nogsteeds je NAS de boosdoener zijn. Koppel desnoods nas en notebook aan elkaar, rechtstreeks met een kabel. Stel de juiste ip-adressen in en test. Test dus ook even met een andere laptop (bedraad!) of computer.

Kijk ook of een nieuwe firmware van het wireless kastje wat oplost.

[ Voor 15% gewijzigd door Q op 25-06-2007 23:07 ]

• Arjan Scholl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-01 12:17
Zoals al eerder wordt aangegeven is 2MB/s over 54Mbit wireless erg netjes. Wil je hogere snelheden halen over wireless moet je de N standaard gaan gebruiken, zoals je al aangeeft heb je reeds een PRE-N router. Kan je de Macbook Pro niet upgraden naar N en deze dan gaan gebruiken?

Edit:

En even als toevoeging, helaas hebben veel consumenten routers het probleem dat deze 'vollopen' bij veel connecties die onder andere door Bittorrent en andere download programma's worden gemaakt. Probeer in je bittorrent client het aantal connecties te limiteren, een firmware update wil ook nog wel eens helpen.

[ Voor 36% gewijzigd door Arjan Scholl op 25-06-2007 23:16 ]

Verwijderd

Een NAS benaderen via een wireless verbinding :N Draadje trekken dunkt me, dit is niet the way to go als je grote bestanden over wilt zetten.

Verwijderd

draadloos is bij mij ook 2 MB/s (ca 16 Mbit/s). Met draad haal ik 8 MB/s (ca 64 Mbit/s). Dit zijn 'normale' waarden in de praktijk voor een draadloos 54 Mbit of 100 Mbit bekabeld netwerk.
Er zijn merken die hier iets beter op presteren. Je hebt toch te maken met een device wat opereert op tcp/ip niveau, dus relatief veel overhead. NAS is leuk, maar meer voor de nachtelijke incremental backup jobs.
Pagina: 1