[PS?] layers uit losse files samenvoegen naar 1 file

Pagina: 1
Acties:

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:12

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Topicstarter
Ik heb een probleempje: ik moet in totaal 380 bitmaps samenstellen uit 6 layers per stuk. In 'lighten' mix mode. Probleem is alleen dat deze layers in losse files zitten (ook bitmaps, met exact dezelfde grootte). Nu doe ik al veel met actions en batching maar ik krijg het in PS (CS1) niet voor elkaar om samenstellingen van meerdere files te batchen. Resultaat: handwerk (ca. 2min per bitmap).

Voor de snelle rekenaars onder ons: dit is dus monnikenwerk. En aangezien ik vrij gesteld ben op het haar op mijn kruin vroeg ik mij af of dit niet sneller/handiger kan :).

In after effects zou het in principe vrij gemakkelijk moeten kunnen; punt is alleen dat de bitmaps 3780x1181 pixels zijn en ik zeker weet dat mijn laptop dit sowieso niet gaat trekken.

Is er misschien een plugin die in ieder geval het hele duplicate layer geneuzel kan vervangen zodat ik files met 6 layers overhoud? Die kan ik dan wel met een action allemaal op 'lighten' zetten en de boel saven.

Als er behoefte aan is qua duidelijkheid post ik morgen wel een voorbeeldje.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Kun je even proberen of File ->Automate -> Photo Merge of Contact Sheet ook werkt met bitmaps?

Vroeger (onder Apple MacOS9) heb ik wel eens een loopje geautomatiseerd in wat toen Quickeys heette (zoiets als file open, copy, close, select window, paste). Wellicht zijn er ook nog scripting mogelijkheden (VB of Applescript). Wat wellicht makkelijker is: één of ander Freeware programmaatje van het web plukken die de plaatjes samenvoegt :>

Edit
Mmm... ik reageer wat te snel :| zat dus te denken om er toch maar één groot bestand van te maken, maar verderop schrijf je dat dat waarschijnlijk te groot wordt.

Heb je Indesign? Die kan ook mixen in 'Lighten' modus, en heeft layers. Doordat de afbeeldingen als koppelingen in het document staan (op 380 pagina's), kun je veel makkelijker met XML export/import of met scripting de afbeeldingen koppelen.

Andere mogelijkheden zijn een ScriptFu script in TheGimp, of misschien iets met GD library of ImageMagick (maar van die libraries weet ik niet direct of er een goede 'lighten' functie in zit).

Zit er trouwens enige logica in de bestandsnamen van de 2280 plaatjes, of moet je ze allemaal met de hand uitselecteren?

Addit
Even met ImageMagick uitgeprobeerd op de Linux bak:

code:
1
2
3
4
5
~/Documents/Test$ ls
background.jpg  layer1.jpg  layer2.jpg  layer3.jpg  layer4.jpg  layer5.jpg
~/Documents/Test$ cp background.jpg export.jpg; for i in `ls layer*.jpg`; do composite $i export.jpg -compose Screen export.jpg; done
~/Documents/Test$ ls
background.jpg  export.jpg  layer1.jpg  layer2.jpg  layer3.jpg  layer4.jpg  layer5.jpg

Het bestand 'export.jpg' wordt opgebouwd uit de background en de 5 lagen, elk eroverheen gefilterd met het 'Screen' filter. Dat is technisch gezien misschien iets anders dan 'Lighten' (zie uitleg), daar ben ik nog niet helemaal uit. Maar 't werkt prima zo te zien. Als je bronbestanden een beetje logisch zijn ingedeeld kun je er een dubbele lus van maken zodat de hele order met één opdrachtregel wordt uitgevoerd 8)

[ Voor 72% gewijzigd door benoni op 26-06-2007 00:44 ]

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:12

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Topicstarter
Toch met after effects aan de slag gegaan op een snellere pc. Voorlopig lukt het in ieder geval in stapjes van 40 frames per keer. Langzaamaan met meer frames per keer proberen.

In ieder geval bedankt voor de moeite van het proberen. Moet er bij zeggen dat ik geen linux of imagemagick (laat staan enige ervaring ermee) heb. Hetzelfde geldt voor het illustrator XML scripting verhaal; ik heb eerlijk gezegd niet echt de tijd om dit te leren/uitzoeken voor zoiets basics. Zoiets zou toch supersimpel moeten kunnen (ín PS vind ik). Maar nogmaals, thnx voor het meedenken :).

Edit: met 140 frames per keer (x6 dus) ging ook nog. Drie hoeraatjes voor AE in dit geval :).

[ Voor 7% gewijzigd door handige_harrie op 26-06-2007 23:22 ]