Toon posts:

Externe soundcard voor iMac Core 2 Duo*

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een half jaar geleden heb ik mijn Imac core 2 duo gekocht en ben daar in de regel erg tevreden over. Met als uitzondering de ingebouwde geluids-chip. En dan niet zozeer om de output (een heel klein tikkeltje ruis) maar om de muzikale mogelijkheden.

Ik maak namelijk muziek (Renoise) en heb behoefte aan net wat meer power. Voor mijn vorige PC had ik een Creative X-FI Extreme Music gekocht, en dat was voor mij meer dan genoeg (ik hoef ook geen echt pro spul te hebben).

Helaas kan ik niet veel meer uitbreiden aan mijn Mac dan het geheugen, dus moet ik een externe geluidskaart hebben. Deze hoeft wat mij betreft niet alteveel aan toeters en bellen te hebben, maar moet wel lekker snel zijn (low latency) en asio 2.0 ondersteunen. Eigenlijk zijn de specs van de X-FI precies wat ik zoek, maar dan als externe geluidskaart. Van de X-FI vond ik het ook wel leuk dat de ingebouwde geluidsprocessor mijn PC CPU ontlastte.

Ik werk overigens nagenoeg alleen onder Windows XP (shame on me), dus die kaart hoeft niet perse Mac OS te ondersteunen.

Verder zit ik een beetje op low-budget dus heb ik het liefst een kaart die niet veel duurder is als die X-FI, die ik voor rond de 60 euro (OEM) op de kop had getikt.

Wie heeft er een goede suggestie?

• qbical
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-12-2025

qbical

bleh

Merk je echt dat je bijvoorbeeld minder effecten of sporen kan draaien in renoise?
Ik werk namelijk tijdens live shows met Ableton Live en gebruik ook gewoon mijn interne geluidskaart van mijn powerbookje, kristal helder en ik hoef geen externe geluidskaart mee te brengen ideaal!

Maar wellicht zijn de audio drivers van bootcamp nog niet helemaal lekker geoptimaliseerd, wellicht dat dan de latency in leopard wat beter wordt. Renoise kan ook onder osx draaien dus dan kan je ff checken of het niet daar aan ligt.
Maar als je toch op XP draait waarom sluit je dan niet gewoon je creative aan? Onder OSX werkt het niet maar windows daarintegen...

Als je dan toch een nieuwe kaart wilt kopen kan ik eigenlijk volmondig M-audio aanraden, heerlijk neutraal geluid, in tegenstelling tot al het creative spul imho, goede drivers en het hoeft niet al te duur te zijn. Bovendien kan je zo protools draaien mocht je dat ooit willen.

EDIT :
Last but not least, extra ram kopen is altijd prettig met audio werk, je kan zo gewoon meer dingen tegelijk draaien. Met opnemen heb je meer iets aan een lage latency maar als je toch alleen maar componeert met samples, VST's en dat soort virtuele dingen en geen 16 sporen multi-track opnamen maakt denk ik dat je meer hebt aan een grotere hoeveelheid RAM geheugen.

[ Voor 16% gewijzigd door qbical op 25-06-2007 23:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Merk je echt dat je bijvoorbeeld minder effecten of sporen kan draaien in renoise?
Nee, eigenlijk nog niet. Wat ik vooralsnog merk is dat er een redelijke delay is nadat ik een toets heb aangeslagen, en dat er geen support voor asio is. En dat m'n cpu gebruik een klein tikkeltje hoger is.

Maar je hebt wel een goed punt. Aangezien ik nog maar net bezig ben met Renoise sinds ik mijn Mac heb, en nog niet echt de maxima heb opgezocht, moet ik dat misschien eerst maar eens doen.. Ik maak inderdaad voornamelijk gebruik van samples en vst's, en heb ik nu besloten om er eerst maar eens wat extra ram bij prikken (heb nu maar 1 gig), zoals je suggereerde. Daarna zie ik wel weer verder...

Om nog even op je punten terug te komen:

Verder denk ik dat Creative ten onrechte vaak negatief beschuldigd wordt als het gaat om neutraal geluid. De kaart kan inderdaad geluid "verbeteren", maar dingen als de 24bit crystalizer en cmss-3D zijn uit te schakelen. En als je er monitor speakers bij hebt (die van mij zijn van toevallig van m-audio ), dan heb je voor zover ik weet geen vervorming. Met de creative kaart kon ik mijn volume maximaal zetten (zonder wat af te spelen) en niks horen, terwijl ik met de onboard chip van apple dus een lichte ruis hoor. Daarnaast zijn de specs van de x-fi gewoon goed. De enige negatieve commentaren die ik lees gaan voornamelijk over drivers, iets waar ikzelf nog geen problemene mee heb ondervonden, en verder wordt er als het om creative gaat gelijk "geschreeuwd" dat het slecht is... Zal vroeger wel terecht zijn geweest, maar ik denk dat dat vandaag de dag een beetje achterhaald is. Belangrijkste punt blijft natuurlijk dat de prijs van creative spul gewoon een stukje aantrekkelijker is dan m-audio hardware.

Ik heb overigens wel even gekeken op de M-audio website, maar die hebben sowieso geen externe geluidskaart... En ik moet dus een juist een externe hebben, omdat ik geen kaart in mijn Mac kan prikken...

Zoals ik al aangaf ben ik voornamelijk bezig voor de hobby. Ben vroeger begonnen met Impulse Tracker. Maar toen dat een beetje achterhaald begon te worden, en er verder niks meer leek te gebeuren op het gebied van tracker software, ben ik een tijdje wezen experimenteren met dingen als Reason, Fruityloops, etc. Als laatste probeerde ik Ableton, en ik moet zeggen dat ik daar nog het meest enthousiast over was. Maar tracken blijft voor mij toch de manier van werken, en toen ik Renoise ontdekte was dat voor mij een verademing :) Renoise is eigenlijk de enige tracker die overleefd heeft, nog steeds ontwikkeld wordt en met de tijd mee gaat...

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
M-Audio heeft er juist best een aantal, kijk maar even onder Mobile recording :). Anders kun je ook even kijken naar de site van E-MU (lang verhaal kort: E-MU was pro merk, creative nam t over, creative besluit van E-MU produkten een consument lijn uit te brengen: voila jou X-FI). EMU heeft ook een aantal fijne externe kaartjes.

Zelf heb ik een E-MU 1820, die gaat nu de verkoop in, en er komt een M-Audio FW410 voor in de plaats. Dit omdat MBP geen ruimte heeft voor PCI:)

Rob

Verwijderd

Topicstarter
Oops, inderdaad ja.. Helemaal over mobile recording heen gekeken. Maar als ik het goed zie, dan is dit product eigelijk wat ik zoek, toch?

http://www.m-audio.com/products/en_us/Transit-main.html

Maar vooralsnog wacht ik dus nog even af ...

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Met USB weet ik het nooit zo, maar ik heb zelf een Firewire geluidskaart van M-Audio, de Firewire Solo, en die gebruik ik ook in live situaties op het podium, en dat werkt prima. Zonder hoorbare delays.

Hier stond achterhaalde informatie…

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-02 09:00
Ik heb een M-Audio Firewire Audiophile gekocht een maand of 4 geleden.
Ik ben er bijzonder tevreden over, ik hoor echt verschil met de standaard output van m'n Macbook Pro.
En je kan er zo ongeveer alles in prikken en uit sturen. Top ding.
Alleen gamen vind 'ie meestal maar niks.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, die Audiophile en Firewire Solo zijn erg mooi spul. Maar alles wat ik wil is een externe geluidskaart die mijn Mac net wat meer power geeft en support heeft voor Asio. Ik ben niet geinteresseerd in extra aansluitmogelijkheden.

Dan is die Transit toch wat ik zoek (zie link hierboven ergens)? Dat is toch een externe geluidskaart, of is het slechts een interface voor externe aansluitingen als Minidisc en DAT?

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-02 09:00
Ja. Het is inderdaad een externe geluidskaart. :)
Het is alleen de vraag of het ding je Mac die extra boost gaat geven.

Maar dat leert natuurlijk alleen de ervaring.

Verwijderd

Topicstarter
Mkaj. Dan ga ik het er binnenkort zeer waarschijnlijk op wagen...
Bedankt zover!
Pagina: 1