Toon posts:

nieuw ventilatortype.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Volgens deze site is dit nieuwe ventilatortype 6dB stiller of 40% beter koelend dan een normale ventilator.
Ziet er serieus uit.
Iemand ervaringen?

Wat nu als je de rand rond je kast-ventilator wegzaagt, zodat je alleen de bodemplaat overhoudt?
Of wat als je gleuven in de ventilatorhuis freest?
Weg herrie?
Wie gaat dat proberen? Welke tweaker offert een ventilator op?

• SaURoN
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Waarom probeer je het zelf niet eerst :?
Kun je ons over je ervaringen vertelen >:)

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik heb hier een Compaq Silent Cool liggen en die heeft ook vabn die sleuven in de zijkant. Maar dat ding is al zeker een jaar of4-5 oud

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• dfr0st
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:48

dfr0st

Geel is mooier

hij is dus heruitgevonden >:)

-

• _Cyber_
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 22:22
Dit lijkt me een een voort vloeisel van onderzoeken naar vliegtuig propellers, tis ook een vliegtuig bedrijf..........
En ik denk dat die als geen ander weten hoe je de lucht stroom van een propeller (in dit geval een fan) optimaal kan benutten, om een zo hoog mogenlijk rendement eruit te halen.

Ik zou in iedergeval deze koeler best wel uit willen proberen, maar het gaat hier nog om een prototype..........Dus ben benieuwd wanneer ze hier verkrijgbaar zijn

-=System Specs=- | Shit does not happen, it's made by an asshole.....

• Woef
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik heb ze eens gemailt, voor een test :) !
Voor Rorupc.nl

Verwijderd

Ik heb laatst een recensie over dat pre productie geval gelezen. (mmhh hard-ocp of zo?? Austra;ian oc'ers??)

Veel belovend ontwerp, ziet er leuk uit, theoretisch goed onderbouwd...

(Je voelt hem al aankomen natuurlijk)
Alleen jammer dat het in de praktijk niet tot uiting komt, hij koelt helemaal niet zo goed.

Je kunt beter een Agilent Arctic cooler kopen.. of een Silverado of Alpha.. >:)

Verwijderd

Topicstarter
Helaas.

Ik zie net een type van Panasonic (FBL) die ook van die louvres aan de zijkant heeft. Dus is het niet 100% origineel.
Maar er is iets met de 'fin-tips' dat die anderen mogelijk niet hebben (dacht ik).

Maar als de test tegenviel: forget it.

{Ik zal een ventilator opofferen voor een testje.}

Verwijderd

Haal de kast niet weg!!! Alleen de bodemplaat overhouden vermindert misschien wel het geluid, maar is niet goed voor je comp. Je kast is van metaal omdat dat zorgt voor een kooi van farraday (of hoe die kerl ook heet). Zo kan magnetische straling je kwetsbare harde waren niet aantasten.

Gaten fresen zorgt denk ik voor een slechtere koeling. Je hebt niet echt een luchtstroom meer als je dat doet. Hoe het met de geluidsoverlast zal gaan kan ik niet voorspellen.

Waatze
a.k.a. BuzZz

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:57
Op donderdag 08 februari 2001 22:05 schreef BuzZz het volgende:
Haal de kast niet weg!!! Alleen de bodemplaat overhouden vermindert misschien wel het geluid, maar is niet goed voor je comp. Je kast is van metaal omdat dat zorgt voor een kooi van farraday (of hoe die kerl ook heet). Zo kan magnetische straling je kwetsbare harde waren niet aantasten.

:? zeker ff verkeerd gereply'ed >:)
Gaten fresen zorgt denk ik voor een slechtere koeling. Je hebt niet echt een luchtstroom meer als je dat doet. Hoe het met de geluidsoverlast zal gaan kan ik niet voorspellen.

Waatze
a.k.a. BuzZz

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, joh: ik bedoelde de plastic ombouw van de ventilator (de 'tunnel').
Wat gebeurt er als je alleen de ventilator en de bodemplaat (met de beugels die de ventilatormotor op z'n plaats houden) overhoudt? Of wat als er gleuven in die ombouw zitten?

Gaat er teveel lucht 'lekken'? [Zal wel!]

Verwijderd

Topicstarter
Papst heeft ook nog zoiets:
Mixed-flow fans are a new technology and use new impeller and venturi designs to achieve high pressure and high air flow. Air enters the fans axially then vents diagonally in a circular cone through a venturi formed by the rotor geometry.
Afbeeldingslocatie: http://www.papstplc.com/standard/imgs43.gif

Alleen vind ik 'm niet terug in de catalogus.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de ombouw van een 8cm ventilator weggezaagd zodat alleen de bodemplaat met de motorbeugels, én de ventilator zelf, overbleven. Bloterik!
Ik zou zeggen dat de lucht dan naar opzij wordt weggeblazen.

Hoe test je nu de effecten?
Ik heb het 'op het gevoel' gedaan.

Ik liet de ventilator in mijn gezicht blazen
-1) met de ombouw: hoog gefluit; hoorbare motor; hoorbaar geraas (net als bij een stofzuiger als je je hand op de slangopening houdt); luchtstroom
-2)zonder ombouw: geen gefluit; minder motorgeluid; geen geraas; en meer luchtstroom!

Het is niet makkelijk objectief te bepalen, maar ik denk 20% minder geluid en 50% meer luchtstroom. Had ik niet gedacht.

Alleen als je de opening enigzins gaat blokkeren gaat er lucht opzij ontsnappen.

Ik heb er smeulend rubber bij gehouden en dan zie je heel mooi hoe de rook van 15 cm afstand naar de ventilator gezogen wordt. Ook van opzij! De ventilator bundelt dus uit zichzelf de luchtstroom. De behuizing is niet nodig.

Mijn conclusie: een opengezaagde ventilator op een gat 'met vrij zicht' in de kastwand verplaatst meer lucht dan eenzelfde ventilator in zijn behuizing.

Kan iemand van jullie deze conclusie bevestigen?

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Mijn conclusie: een opengezaagde ventilator op een gat 'met vrij zicht' in de kastwand verplaatst meer lucht dan eenzelfde ventilator in zijn behuizing.
Echt gek is het niet. Als een tunnel er omheen zou helpen dan deden ze dat bij vliegtuigen met propellor aandrijving ook wel

Daar kan je prima gebruik van maken door bv de fan uit je voeding te halen en hem buiten op je kast te plaatsen ipv binnen in. Als er dan al lucht naar de zijkant ontsnapt, maakt het niet uit, het was toch al buiten.

Het grote nadeel is natuurlijk wel de draaiende fan buiten je kast. Leuk voor huisdieren en vingers. Daar zou je dan een RUIME kooi omheen moeten plaatsen

Verwijderd

Op zaterdag 10 februari 2001 11:15 schreef Ortep het volgende:

[..]

Echt gek is het niet. Als een tunnel er omheen zou helpen dan deden ze dat bij vliegtuigen met propellor aandrijving ook wel
Uhh..Ja.., daarom hebben ze ook helemaal de Propjet niet uitgevonden..??

Verwijderd

Ik heb nog wel 2 "oude" 80x80 fans liggen, die ik nu niet gebruik omdat ik CoolerMaster fans heb =) Misschien ga ik het eens proberen, ff kijken hoeveel ze normaal blazen en dan de zeikant eraf en dan nog eens kijken. Als het echt veeel uitmaakt en de prestatie gaat er nie op achteruit ofzo, dan doe ik het misschien ook nog wel bij mijn andere fans =-)

Verwijderd

Dat wordt dus uitkijken met je draden >:)

Verwijderd

Topicstarter
Je kunt ook een rooster op grotere afstand monteren.
Misschien een soort kooitje van parkietengaas eroverheen zetten: geen tunnel, geen gevaar voor afgehakte vingers.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op zaterdag 10 februari 2001 18:38 schreef Hooi het volgende:

[..]

Uhh..Ja.., daarom hebben ze ook helemaal de Propjet niet uitgevonden..??
Ik heb het over propellor motoren. Niet over straal(jet)motoren met een propellor. Die doen heel iets anders. Die dingen verhogen de druk in de motor. Daar moet je natuurlijk wel de zaak 'opsluiten' anders krijg je geen druk. Ze zorgen niet voor de voortstuwing zelf. Die komt daarna pas, in het echte 'jet' gedeelte.

Verwijderd

Topicstarter
Ik blijf het vreemd vinden dat zo'n open ventilator de lucht niet naar opzij wegblaast, maar juist van opzij ook krachtig aanzuigt. Zal het afhangen van de vin-vorm van de ventilator?
Met rokend rubber zie je echt de rook van opzij en schuinonder naar de ventilator gezogen worden.
Pagina: 1