[Linux]Proxy of VPN voor toegang netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

• mind_
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

mind_

evil smile

Topicstarter
Probleem:
Vriend van mij heeft toegang tot de universiteits bibliotheek, dit is erg makkelijk en dit wil ik graag ook.
Heb het geprobeerd met een X11 sessie over SSH, maar dit is erg traag (zelfs als ik dillo gebruik).

wat ik graag wil:
Via een proxy of VPN verbinding toegang krijgen via zijn server (Debian Linux). Heb hier root rechten op.Nu had ik zelf al gezocht en squid schijnt DE proxy software te zijn voor linux, helaas is het niet echt snel en simpel te installeren om alleen mij toegang te geven.

samengevat:
Heeft iemand dus een oplossing hiervoor? of word het toch squid configureren?

com·pu·ter (de ~ (m.), ~s) 1 elektronische informatieverwerkende machine die door een reeks gecodeerde instructies wordt bestuurd

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Er zijn legio andere proxy's, met minder features die triviaal te installeren zijn, en zelfs de squid-config is genoeg over te vinden voor zoiets simpels. Ook over de talloze vpn-oplossingen is genoeg te vinden, het lijkt me dat je als je wat langer bezig gaat dit echt wel op te lossen moet zijn :)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
benoni had hier nog het volgende aan toe te voegen, maar was net te laat toen ik hem dichtdeed:
mind_ schreef op maandag 25 juni 2007 @ 18:23:
Probleem:
Heb het geprobeerd met een X11 sessie over SSH, maar dit is erg traag (zelfs als ik dillo
gebruik).
Probeer voor een remote desktop ook 's het VNC protocol, die kun je wat makkelijker
aanpassen voor een kleine bandbreedte.
wat ik graag wil:
Via een proxy of VPN verbinding toegang krijgen via zijn server (Debian Linux). Heb hier
root rechten op.Nu had ik zelf al gezocht en squid schijnt DE proxy software te zijn voor
linux, helaas is het niet echt snel en simpel te installeren om alleen mij toegang te
geven.
Voor VNC moet je inloggen op TCP poort 5900 (voor het actieve beeldscherm) of 5901 (voor
een virtuele desktop). Het simpelst is met een SSH tunnel, maar als je bijvoorbeeld ook
bestanden van thuis naar werk wilt kopiëren kun je beter een VPN proberen.

VNC server starten op de server kun je bijvoorbeeld zo:
su
apt-get install x11vnc screen
screen -a
x11vnc
# toets nu ctrl-a en d om de screen sessie los te koppelen

Let wel op dat bij bovenstaande configuratie de VNC server op 5900 bereikbaar is
zonder wachtwoord. Op zich hoeft dat niet zo'n probleem te zijn omdat poort 5900 meestal
niet vanaf internet doorgeNAT is naar binnen toe, maar vanuit het netwerk kun je dus
zonder wachtwoord het scherm overnemen. Natuurlijk is dat ook aan te passen, doe 'man
x11vnc' voor info.

Vanaf thuis tunneltje aanleggen voor VNC client doe je zo:
ssh -L 5900:192.168.<x11vnc-server>:5900 -N gebruiker@<wan-ip-adres-van-server>
# Hierna VNC client starten, inloggen op 127.0.0.1 (begin van de tunnel), poort 5900.

Als de server waar je op moet werken ook meteen de server is waar je vanaf internet
bijkunt, is hert 'eind' van de tunnel de localhost van die server:
ssh -L 5900:127.0.0.1:5900 -N root@<wan-ip-adres-van-server>

Dit topic is gesloten.