Toon posts:

HMonitor 4.3.1.2 en GA-M57SLI-S4 (IT8716F-S)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen ,

M'n eerste post en meteen "down to the nitty gritty".......

'k heb pas een nieuw systeem samen gesteld bestaande uit :

Mobo : GA-M57SLI-S4 Rev 2.0
CPU : AMD Athlon 64 3800+ X2 "EE" (65W)
CPU Cooler : Thermaltake TMG A2
Chipset cooler : Thermaltake Extreme Spirit
VGA : MSI NX7300GT- 256 MB

en nog wat storage in RAID0 , maar dat is niet van belang. Waar het me om gaat is OVERCLOCKING BABY , YEAH !!! >:)

Tot dusver heb ik alleen maar met mijn GPU zitten spelen en heb al een redelijke overclock mee gehaald : standaard 350/666, overclocked tot 500/800 met een 5000 RPM CPU fan op de passieve heatsink geschroefd :P . Door de extra fan loopt ie nu idle op 43°C en onder load op 54°C,(in tegenstelling tot zonder fan: idle 53°C, load +70°C) best aardig vond ik zelf. Maar nu komt het ..

Ik wil graag de rest van het systeem ook gaan overclocken, maar voor ik dat doe wil ik graag weten hoe het met de verschillende temperaturen in m'n systeem zit . 'k heb al wat progjes geprobeerd maar de meeste hebben nog geen ondersteuning voor de IT8716F-S chip. Nu is er een paar dagen geleden een update van Hmonitor gekomen die deze chip wel ondersteund, JOEPIE ! _/-\o_
Het enige waar ik nu nog mee zit is wat de uitgelezen temperaturen betekenen.

Bij de gewone stock snelheid van 2GHz krijg ik de volgende resultaten :

----------------------------- idle -------------------- load------------------
CPU 1 ----------------- 26°C ------------------- 26°C ---------------- (mainboard/Chassis ?)
Temp3 ----------------- 23°C ------------------- 33°C ---------------- (Chipset ?)
CPU0 Core ---------- 35°C -------------------- 44°C --------------- (CPU)

nu is de vraag : kloppen de suggesties ? Kan iemand dit bevestigen ?

Alvast bedankt en de Greetz

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Je CPU spuugt er ook 2 temps uit, omdat je 2 cores hebt die elk een sensor hebben. Daarnaast lijkt het me sterk dat onder load de temp hetzelfde is als bij idle....

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reply , dat er iets niet klopt was me ook al duidelijk , maar hoe zit het nou ?

Temp 3 ging wel mee omhoog under load dus het lijkt erop dat deze dan misschien een van de CPU sensors is. Echter klopt de temperatuur dan weer niet met CPU0 Core die naar verwachting ongeveer gelijk moeten liggen +- 5 graden of zo.( Is misschien een offset/coefficient probleem )

Verwijderd

Topicstarter
Iemand anders nog een idee ?

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 19:41
ik kan me niet voorstellen dat Gigabyte niet een of ander progje bij hun borden levert of ter download aanbied waarmee je ook je temperaturen kan checken. Heb je dat al gechecked?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, wat je zegt klopt, EasyTune 5 zou dienst moeten doen als OC en monitoring util. Het is alleen zo dat er maar een temperatuur leesbaar is namelijk CPU. Verder niks. Ik heb zelf nog wat zitten zoeken en "Core temp" gevonden. Deze geeft info over beide cpu temps, (hoe betrouwbaar het is weet ik niet, maar dit heb ik als richtlijn gebruikt) en aan de hand hiervan heb ik het zaakje als volgt stabiel kunnen instellen (een uur ORTHOS dual core versie):

CPU : 240x10 = 2.4 GHz
HT : 240x 4 = 960 MHz
Mem : 2400/6 = 800 MHz
Vcore : 1.32500 V
Tload : rond de 50°C

Tuurlijk is dat nog niet het uiterste, maar daar gaat het me ook niet om.
Dus ik heb mezelf al geholpen, desondanks , bedankt voor de replys

Greetz TriXstaH
Pagina: 1