Sinds kort heb ik problemen met mijn computer. Het systeem wil niet altijd meer opstarten dwz als ik de powerknop in druk gaan de fans draaien en de harde schijven spinnen op, maar daar blijft het ook bij. Het komt ook voor dat wanneer het systeem idle staat dat het beeld dan ineens op zwart springt en dan reageert er niks meer en daarna gaat de computer ook niet meer aan wanneer ik hem reset terwijl de fans wel weer gaan draaien.
Het moederbord dat ik heb geeft via een led systeem aan welke fout er op treedt. De lampjes geven het volgende aan van links naar rechts:
Videokaart test – geheugen test – cpu test – startup system
Wanneer het systeem niet wil werken brandt het geheugen test lampje. Het geheugen is TCCD geheugen en zit in geheugen bank 2 en 4. Als ik dan eenmaal een geheugenbank leeg maak en het geheugen in een ander slot zet dan geeft het moederbord aan dat de cpu test niet goed gaat.
Dit zelfde gebeurt ook wanneer ik er ander geheugen in stop. Als ik het andere geheugen in hetzelfde slots stop waar het originele geheugen in zat (slot 2 of 4) dan geeft het bord ook aan dat de cpu test niet goed gaat. Als het test geheugen in de sloten (1 of 3) krijg ik ook de fout dat de cpu test niet goed gaat. Wanneer ik het originele geheugen weer terugstop in de slots waar ze in horen (slot 2 en 4) krijg ik weer de fout dat de geheugen test niet goed gaat.
Het rare is dat wanneer ik alles geprobeerd heb en het dus nog steeds niet werkt dat ik dan alles in elkaar zet om later verder te gaan en dat het systeem dan ineens wel werkt.
Omdat ik het systeem helemaal gestript heb, kunnen het nog maar 2 dingen zijn nml. het moederbord en de processor. Omdat ik 1 van de 2 onderdelen dan wil vervangen voor een nieuwe wil ik wel zeker weten welke van de 2 het probleem is.
Mijn vraag is dus:
Kunnen jullie me vertellen wat het probleem is of hoe ik dit verder kan uitzoeken, want ik weet het even niet meer.
Wat ik allemaal al heb geprobeerd:
- systeem strippen (HDD’s, DVDspelers e.d. eruit)
- ander geheugen testen
- processor eruit gehaald en op nieuw erin
- Videokaart eruit gehaald
- insteek kaarten eruit halen (pci-e en pci kaarten)
- andere voeding
- 8 uur memtest gedraaid 0 fouten/errors
De voltages zien er als volgt uit:
Cpu: 1.36 volt
LDT bus: 1.16 volt
DRAM 2.7 volt
+12 11.77 volt
NB 1.5 volt
Het systeem bevat de volgende component:
Coolermaster realpower 550
DFI lanparty Nforce 4 ultra-d
2x 512 MB G-skill F1-4400 1GB LE
X800 XL
Audigy
Tv kaartje
Het moederbord dat ik heb geeft via een led systeem aan welke fout er op treedt. De lampjes geven het volgende aan van links naar rechts:
Videokaart test – geheugen test – cpu test – startup system
Wanneer het systeem niet wil werken brandt het geheugen test lampje. Het geheugen is TCCD geheugen en zit in geheugen bank 2 en 4. Als ik dan eenmaal een geheugenbank leeg maak en het geheugen in een ander slot zet dan geeft het moederbord aan dat de cpu test niet goed gaat.
Dit zelfde gebeurt ook wanneer ik er ander geheugen in stop. Als ik het andere geheugen in hetzelfde slots stop waar het originele geheugen in zat (slot 2 of 4) dan geeft het bord ook aan dat de cpu test niet goed gaat. Als het test geheugen in de sloten (1 of 3) krijg ik ook de fout dat de cpu test niet goed gaat. Wanneer ik het originele geheugen weer terugstop in de slots waar ze in horen (slot 2 en 4) krijg ik weer de fout dat de geheugen test niet goed gaat.
Het rare is dat wanneer ik alles geprobeerd heb en het dus nog steeds niet werkt dat ik dan alles in elkaar zet om later verder te gaan en dat het systeem dan ineens wel werkt.
Omdat ik het systeem helemaal gestript heb, kunnen het nog maar 2 dingen zijn nml. het moederbord en de processor. Omdat ik 1 van de 2 onderdelen dan wil vervangen voor een nieuwe wil ik wel zeker weten welke van de 2 het probleem is.
Mijn vraag is dus:
Kunnen jullie me vertellen wat het probleem is of hoe ik dit verder kan uitzoeken, want ik weet het even niet meer.
Wat ik allemaal al heb geprobeerd:
- systeem strippen (HDD’s, DVDspelers e.d. eruit)
- ander geheugen testen
- processor eruit gehaald en op nieuw erin
- Videokaart eruit gehaald
- insteek kaarten eruit halen (pci-e en pci kaarten)
- andere voeding
- 8 uur memtest gedraaid 0 fouten/errors
De voltages zien er als volgt uit:
Cpu: 1.36 volt
LDT bus: 1.16 volt
DRAM 2.7 volt
+12 11.77 volt
NB 1.5 volt
Het systeem bevat de volgende component:
Coolermaster realpower 550
DFI lanparty Nforce 4 ultra-d
2x 512 MB G-skill F1-4400 1GB LE