Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[alg] Hoe maak je van bezoekers, reageerders/ deelnemers

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Erpenator2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:42
Beste tweakers,

Ik heb een algemene vraag welke mij het beste lijkt te passen bij webdesign. Op dit moment ben ik bezig met een project om de userinteractie te verhogen voor een bepaalde website. Deze website krijgt 1.000.000 unieke bezoekers per maand. Je zou zeggen dat deze site dus geen moeite zou moeten hebben met het uitlokken van discussies en het verkrijgen van reacties. Helaas is dit wel het geval.

Van de afgelopen 12 maanden waar ook een redesign heeft plaats gevonden precies halverwege de meting hebben we gekeken of een en ander is verbeterd. Dit was niet het geval. Iedere maand ligt er ongeveer een ratio van 0.1% dat reageerd wanneer je kijkt tussen het aantal bezoekers en aantal reacties. Buiten beschouwing is gelaten of het zelfde mensen zijn die reageren.

Ook hebben we het reactieformulier zo eenvoudig mogelijk gemaakt en vlak onder het nieuws item geplaatst.

Mijn vraag is dan ook, wat kunnen we doen om meer reacties uit te lokken op een site, wat voor verhoudingen tussen bezoekers en reageerders hebben jullie en welke stappen kunnen we maken om mensen meer te betrekken bij de onderwerpen?

De reden waarom we meer reacties willen is dat het kan zorgen voor meer mensen die terugkeren om de reacties te lezen, en op deze manier gemakkelijker populaire items er uit kunnen pakken om wat meer mee te doen.

Verwijderd

Usability verhogen is natuurlijk altijd goed. Wat ik van mezelf weet is dat ik meestal niet reageer op het artikel maar op de reacties van andere. Zijn er geen reacties om op de reageren dan reageer ik ook niet. Misschien moet je gewoon een aantal fake reacties bij elk bericht zetten onder verschillende gebruikers om zo een discussie op gang te brengen. Als mensen eenmaal de smaak te pakken hebben nemen ze het geintje zelf wel over.

Zijn de reacties zelf ook duidelijk leesbaar op de site (dus niet omgeven met advertenties, plaatjes of menu's)? Dat zou natuurlijk ook een bottle-neck kunnen zijn.

Vraag je ook af of het nodig is dat mensen reacties plaatsen. Kijk bijvoorbeeld naar Nu.nl daar kun je (naar mijn weten) ook niet reageren op nieuws berichten, maar ondanks dat wordt de site toch veel bezocht en zijn er veel terugkomende bezoekers.

• Erpenator2
Eigenlijk een zeer logisch geval. Dat is ook wat je ziet in de reactie aantallen van enkele newsposts. Wanneer er één iemand heeft gereageerd gaan andere ook reageren. Het zou inderdaad een leuke case zijn om eens te kijken hoeveel impact het heeft door bij ieder nieuwsbericht een fake reactie te plaatsen.

De reden waarom we meer reacties willen is omdat we naar meer user generated content toe willen, waar dat de plannen voor deze systemen al klaar liggen hebben we alleen nog het probleem dat bestaande systemen niet optimaal presteren.

De reacties zelf zijn redelijk duidelijk zichtbaar en er zitten geen storende advertenties tussen, hooguit een google ad.

Verwijderd

Probeer gewoon eens een halve discussie op te starten, dan maken andere het wel af. Je moet alleen wel zorgen dat de reacties direct in het oog springen (dus de reacties direct onder het nieuws bericht). Mensen die namelijk veel terugkomen die kijken puur naar wat zij belangrijk vinden (het nieuws bericht) en de reacties waren tot dan toe niet/nauwlijks aanwezig dus daar kijken ze ook niet naar en het zal ze daarom ook minder/niet opvallen als ze er opeens wel zijn.

Volgens mij is dit een veel voorkomend probleem (kijk naar de eerste nieuwsberichten van Tweakers). Het moet opeens aanslaan en dan blijft het ook wel lopen, maar die eerste stap is het moeilijkst.

Domme opmerkingen plaatsen helpt volgens mij ook wel, er zijn namelijk altijd mensen die willen laten zien hoe slim ze zijn :)

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De wijze waarop je het artikel schrijft kan ook bijdragen natuurlijk, sluit een artikel af met een relevante vraag, bijvoorbeeld. Iemand die het artikel leest voelt zich sneller geroepen om antwoord te geven op zo'n artikel met een vragend einde, dan op een artikel welke een hard einde heeft.

Ik zou deze post ook kunnen eindigen met: "Wat denk je van mijn suggestie?" en dus de bal bij jou neerleggen. Als het goed is voel jij je dan meer geroepen om te reageren dan als ik deze post gewoon had afgesloten met een conclusie.

Niet? <-- zie?

• Erpenator2
Inderdaad, maar zit er volgens jou dan geen verschil in het schrijven van een blog artikel, het reageren op een reactie en het reageren op een nieuwsitem? Tweakers heeft bij de nieuwsreacties geen vraag of oproep tot reageren meer nodig. Is er niet een bepaalde regel voor het reacties gedeelt door aantal bezoekers * 100 dat daar een vast getal uit komt, net als bij advertenties?

Ben nu de gehele dag op zoek geweest waarom mensen eigenlijk reageren, maar echt concrete antwoorden komen daar helaas niet uit.

Ik ga er gemakshalve ook van uit dat andere sites hier mee zitten en vraag me af hoe andere hier mee om gaan. (ja ja weer een open vraag)

Verwijderd

Denk dat er voor het reageren nog een stap zit die voor veel mensen een drempel is. Dat is dat je je moet registreren om te reageren. Ik doe dit zelden bij sites, behalve als ik er vaker kom.

Nadeel van niet geregistreerde gebruikers die reageren is dat je een boel onzin te verwerken krijgt in je reacties. Gelukkig heeft tweakers daar een mooie beoordelingssysteem voor, wat je zelf ook misschien zou kunnen ontwerpen.

offtopic:
En ProFox, op nu kun je indirect reageren via nujij.nl ;-)

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-10 08:33
ik zou tijdelijk reacties voor iedereen ook bezoekers openzetten.

Een duidelijk typ venster (met javascript kun je daar zelfs al de focus plaatsen)
en een post knop eronder (neem ook anti-spam maatregelen, bijvoorbeeld al max-post length, of zo plaatje)

http://www.softfocus.be/

• Boelie-Boelie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2020

Cogito ergo dubito

• Erpenator2
Erg leuke artikelen rickmans!
Ik zal hieronder ook enkele van mijn links plaatsen
http://www.useit.com/alertbox/participation_inequality.html
http://www.problogger.net...re-comments-on-your-blog/
Overige links zal ik later nog plaatsen.

Een aantal van deze zaken hebben we al geprobeerd maar ik zie dat sommige andere dingen ook eens uitgeprobeerd moeten worden, zoals mensen "bedanken" voor een reactie. Ook het uitlokken van reacties in een nieuwsitem is iets waar we hopelijk wat mee kunnen.

Ik las een artikel dat maar 0.1 % van alle bezoekers bijdraagt aan bijvoorbeeld Wikipedia. Bij bloggers was dit 1% en dan deed je het nog goed ook. De rest waren "lurkers".

Wat vinden jullie van reageren maar wel een captcha moeten invullen? Persoonlijk vind ik dat al te veel werk. Dus het zo simpel mogelijk zijn en liefst moet de site mijn gegevens nog onthouden ook nog. Zodat ik de volgende keer alleen mijn reactie maar hoef in te vullen. Nadeel is dan wel weer dat spammers gemakkelijk troep toe kunnen voegen.

Wat ik oo nog tegenkwam en wat leek te werken was een "last reaction box" dus een overzicht van de laatst geplaatste reacties op de homepage. Zo kon je snel deelnemen in een actuele discussie. Vaak zijn het eenvoudige oplossingen zo te zien. Nu eerst onderzoeken welke echt werken.

• bigben04
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-11 11:34
Erpenator2 schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 14:52:
Wat vinden jullie van reageren maar wel een captcha moeten invullen? Persoonlijk vind ik dat al te veel werk. Dus het zo simpel mogelijk zijn en liefst moet de site mijn gegevens nog onthouden ook nog. Zodat ik de volgende keer alleen mijn reactie maar hoef in te vullen. Nadeel is dan wel weer dat spammers gemakkelijk troep toe kunnen voegen.
Wat je zou kunnen doen is het 'cachen' van een captcha. Dus als er van een IP-adres een correcte captcha gekomen is, de eerstvolgende paar reakties/dagen geen captcha vereisen daarvoor.

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-11 11:38

Eijkb

Zo.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de website waar het om draait. Dan kunnen we wellicht wat duidelijkere adviezen geven.

Een optie bij een -niet- opiniestuk is dat de auteur als eerste reactie meteen zijn mening -wel-geeft. Of je zet iemand in om op iedere reactie onder eender welke gebruikersnaam een "uitdagend" statement te zetten.

Een "laatste reactie" box werkt in ieder geval (merk ik bij mezelf).

Ik denk dat wel of niet reageren ook wel ligt aan de inhoud van het stukje. Als het gaat over de zoveelste nippleslip van P. Hilton, verwacht weinig reacties. Gaat het over het gebruik van line-height en je bezoekers zijn webdesigners, ziedaar: discussie. Vandaar dat het wel handig is als we weten over wat voor site het gaat.

.

Verwijderd

Als mensen moeten reageren, hebben ze neem ik aan ook een account nodig? Gaat het registreren erg gemakkelijk en snel, of niet? En worden er ook veel 'persoonlijke gegevens' oid gevraagd? Dan willen veel mensen niet zo graag meer registreren.

• Erpenator2
Eventjes rustig geweest met reageren, maar heb nu wel weer meer getallen en andere informatie boven water kunnen halen en enkele interessante links. Zolang het mogelijk is wil ik de site niet vermelden, dit omdat de opdrachtgever dat liever niet wil en omdat we ook opzoek zijn naar algemene oplossingen die op iedere site toepasbaar zijn. Daarnaast verwacht ik een aantal reacties m.b.t. het design die ik op dit punt nog even wil uitsluiten. (het is een druk design)

Omdat voorheen de reacties ver weg gestopt waren hebben we deze week een design change gemaakt door ze meer in het zicht te zetten en overbodige teksten voor uitleg weggehaald. Deze twee dingen hebben de reacties hopelijk een stuk meer in beeld gebracht. Het is nu nog te vroeg om te zeggen of het gewerkt heeft.

Ik ben erg benieuwd wat een last reaction box gaat doen op de website ik zal hier dan ook mijn bevindingen plaatsen zodra deze opgezet is.

Ook kwam ik dit nog tegen:
Afbeeldingslocatie: http://static.flickr.com/49/135959002_044797a68c_o.png

Hierin is te zien welke activiteiten gebruikers het snelst doen op een website. Ook staat reageren en aanmelden daar hoog op de lijst!! Dat had ik niet verwacht.

Voor het plaatsen van een reactie op de desbetreffende site is niet persé nodig om te registreren. Als je niet geregistreerd bent moet je wel een captcha, je naam en emailadres invullen. De naam en email adres worden na de eerste reactie een tijd opgeslagen in een cookie.

Punten waarom mensen reageren of sowieso meehelpen aan een website zijn :
  • Andere helpen om wanneer nodig zelf ook geholpen te worden.
  • Eigen belang, waarbij toevallig ook anderen voordeel aan kunnen hebben.
  • Bijdragen om wat “goeds” te doen voor de community.
  • Status, laten zien hoeveel jij weet van een bepaald onderwerp.
Ik ben weer benieuwd naar jullie reactie hierop en of jullie het er mee eens zijn. Ook ben ik benieuwd naar jullie bezoekers / reactie ratio. Dus aantal bezoekers en het aantal reacties.

Ook zijn we tegelijkertijd bezig met het introduceren van tagging voor iedere bezoeker heeft iemand hier ook ervaringen mee?

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:58

sanzut

It's always christmas time

de TS heeft geen direct messaging aanstaan, dus nu maar op deze manier. Vroeg me af of de maatregelen hebben geholpen...
Pagina: 1