[PHP] Bezoekers website: amerikaanse ip's??

Pagina: 1
Acties:
  • 364 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224199

Topicstarter
Voor het tellen van de bezoekers van mijn site maak ik geen gebruik van een bepaald script of systeem. Ik ga meestal uit van het idee: wat je zelf doet, dat doe je beter.

De bezoekers tellen doe ik op volgende manier:
Ieder bezoek aan de site gaat via een index.pagina waarmee een variabele wordt weergegeven en die pagina wordt dan getoond in het gedeelte van de site (tabel).
Op die manier hou ik van iedere pagina die bekeken wordt volgende info bij: ip-adres, pagina, tijdstip, browser, link vanwaar bezoeker komt, ...
Per dag vraag ik dan het aantal verschillende ip-adressen op uit de database en zo weet ik het aantal bezoekers. Dacht toch dat dit een goede oplossing zou zijn.

Mijn site is een site van een voetbalclub uit België en zoals in de meeste landen is het nu ook voetbalstop. We gingen dan ook uit van de verwachting dat er minder bezoekers zouden zijn op de site.
Maar wat blijkt? De laatste dagen worden er blijkbaar iedere dag records verbroken.

Na controle van de database merk ik dat er blijkbaar veel Amerikaanse IP-adressen voorkomen.
Bij deze adressen staat meestal als browser Mozilla (dat volgens de statistieken het meest gebruikte is op de site). Per bezoek staat er ook perfect bij welke pagina bezocht werd, dus op dat vlak zie ik geen probleem.

Wat ik me nu afvraag: vanwaar komen al deze Amerikaanse ip-adressen?
- zijn het bezoekers uit België die een Amerikaans IP-adres weergeven (en hoe is dit mogelijk?)
- vroeger had de site een domeinnaam (.com) die gehost werd bij een Amerikaanse firma (Yahoo). Ondertussen werd er een 2de domeinnaam (.be) in gebruik genomen bij een Belgische firma en die 1ste werd ook overgedragen naar de Belgische firma. De .be-domeinnaam wordt altijd gebruikt, maar er zijn nog mensen die de .com gebruiken of waarnaar gelinkt wordt. Is dit een mogelijkheid waarom er zoveel Amerikaanse ip-s zijn en hoe is dat mogelijk?
- zijn er tegenwoordig programma's die sites zomaar afschuimen naar informatie en kunnen die Amerikaanse ip's met browser Mozilla hebben?
- ....

Vind het echt raar en heb er geen verklaring voor.
Natuurlijk is het mijn bedoeling om zo nauwkeurig mogelijk het aantal bezoekers te bepalen en ik dacht dat die een vrij goede manier was.

Iemand een verklaring?
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:29

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

zoekmachine botjes

Verder kan je ook de logbestanden analyseren a.d.h.v. een tools als http://www.weblogexpert.com/

[ Voor 73% gewijzigd door gorgi_19 op 25-06-2007 15:58 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-07 11:13

Barrycade

Through the...

Die calls zijn van de zoekmachine crawlers (robots). Als de site een tijdje bestaat en op meerdere andere sites staat krijg je vanzelf bezoek uit de hele wereld. Meerendeel van mijn "bezoekers" zijn ook robots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-07 15:41

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Waarschijnlijk een aantal bots van Google e.d. die zich als mozilla identificeren.
Wat is de naam van de club? Misschien komt hij bij bepaalde zoektermen hoogbovenaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Al bedankt voor de snelle reacties!
Zal eens proberen of ik met zo'n systemen de bots uit mijn statistieken kan halen.
Het gaat om www.ksvbornem.be en de site staat inderdaad bij vele zoekmachines zoals Google redelijk bovenaan in de resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07 01:20

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik ga meestal uit van het idee: wat je zelf doet, dat doe je beter.
Bak je ook je eigen brood, brei je je eigen kleren en klus je ook je eigen auto in elkaar? ;)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Janoz schreef op maandag 25 juni 2007 @ 16:06:
[...]

Bak je ook je eigen brood, brei je je eigen kleren en klus je ook je eigen auto in elkaar? ;)
Brood bakken wel ja :)
Nee, er zijn zoveel scripts en systemen voor websites.
Maar sommige zaken maak ik dan liever zelf om het niet een mengelmoes van verschillende externe scripts te maken.
En vooral: op deze manier leer je er nog iets mee en achteraf is het gevoel eens zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-07 14:25

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Anoniem: 224199 schreef op maandag 25 juni 2007 @ 16:12:
[...]
En vooral: op deze manier leer je er nog iets mee en achteraf is het gevoel eens zo groot.
Da's wat anders dan "wat je zelf doet, dat doe je beter" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stappel_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-04 17:39
Ik browse ook op mijn werk via een amerikaanse ip. Dit komt omdat ik voor een bedrijf in nederland werk die onderdeel is van een amerikaans bedrijf. Al het netwerkverkeer gaat via een WAN verdinding naar Dallas en dan pas daar het internet op. Die rare amerikanen willen alles in de gaten willen houden ivp met SOX.
Daarnaast zijn er best wel mensen die emigreren en via het internet aan hun info komen over hun oude clubje. Zij krijgen niet elke dag een krant met voetbal info.

Ubero: #2, Euler: #1, GOT: #1, Des: #1, Zeta: #1, Eon: #3, OGR-24: #3, OGR-25: #7,
LM: #7, AP: #5, DF: #19, D2OL: #37, SOB: #50, TSC: #63, RC5: #96

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-07 14:24

pietje63

RTFM

Heeft jouw hosting geen webalizer oid er op staan? Die identificeert bots vaak goed. Voorbeeld
14 14408 1.80% Mozilla/5.0 (compatible; Yahoo! Slurp; http://help.yahoo.com/
Verder zegt Mozilla niet zoveel, bij webalizer staat dat ook voor internet explorer e.d.
Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1; SV1; .NET
.

Dus misschien is je eigen script toch niet zo compleet/het beste als je dacht?

[ Voor 40% gewijzigd door pietje63 op 26-06-2007 12:36 ]

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Pagina: 1