Toon posts:

Bios flashen = Piepppppppppppp. :(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als k m'n bios wil flashen van m'n Abit KT7 dan gaat ie hangen en piepen. :(

K werk met een lege bootflop, waar allen m'n bios dingen op staan.
Alles gaat goed totdat ie een sec. of 10 bezig is. Dan zit ie helemaal vast en piept ie.
Als k 'm dan reset, is alles weer goed, alleen is m'n bios niet geupdate.

M'n oude bios backuppen lukt wel. Maar flashen niet.

Wat doe k fout? :?

K gebruik AWDFLASH. Dit zit standaard op de cd. en k wil bios versie WW er op zetten.

K snap er nix van.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand:?

Verwijderd

Ik zou het eingelijk niet weten maar lijkt mij een stuurprogramma foutje want zo te horen wordt je bios niet goed geflasht.

Je hebt nog geluk dat ie als je hem reste weer helemaal goed werkt want als het er eenmaal in staat en het werkt niet goed ben je de :*

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Vat dit niet verkeerd op, maar heb je in de bios aangezet dat i flash enabled is?

I, for one, like Roman numerals

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 08 februari 2001 21:24 schreef Def_P het volgende:
Vat dit niet verkeerd op, maar heb je in de bios aangezet dat i flash enabled is?
Ja, dat is het 'm nou juist. K heb alles al na gelopen. (denk k)
K heb zelfs de readme van Abit gelezen. Het boekje 30 keer door gespit. K weet het niet meer.
En nee k vat het niet verkeerd op. :) Maar toch bedankt voor de tip. Het had n.l. goed gekunt.

En een stuur prog. fout kan niet, want op de flop staat alleen maar:
command.com
io.sys
msdos.sys
awdflash.exe
bios.bin
runme.bat
en nog wat zooi uit het zipje van abit.

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
HEt kan altijd zijn dat 1 van die proggies een paar beschadigde bits heeft of zo, of misschien ligt het wel aan de floppy. Pak eens een andere flop en zet het daar opnieuw op. Dan nog eens proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Heb k ook al geprobeerd.
K heb het zelfs al toe laten sturen via mail. Om er zeker van te zijn dat er geen fout in zat. :?
Tweaky vind het een beetje wazig worden.

Verwijderd

Compu uitzetten na een tijdje aanzetten en op del rammen...even goedzetten dat ding, staat nu op 12,5 x 100 en dat trekt ie niet

Verwijderd

Check dat de floppy goed werkt en zet hem even standaard, niet overgeklokt...

:Y)

Verwijderd

Ik bedoel dus met de flop, misschien is het exe of bin bestand beschadigd.

Formatteer een nieuwe bootflop (geen Quick/Snel format maar volledig)

Kopieer de flash prog's en bios bestand er nieuw op en probeer opnieuw.
En zoals ik in je sig zie staat de FSB op 110 of zo?? zet die eerst es terug... of beter nog, haal eerst de safe defaults op.

Verwijderd

Zou veen goed kunnen dat die AWDFLASH .EXE ni meer up to date is
Zie of ge er geen ander ekunt d/l op de site.
Ben er zeker van dat ge daar eentje kunt d/l.
wat ge ook kunt doen is (als win98 is)
die AWDFLASH + rom op c: zettten en dan gewoon in dos mode starten.
ALS ER PROBLEMEN ZIJN EN PC START COMPLEET NIET OP: Maak eerste diskette met awdfalsh + rom. Als uw bios gewist is stek die flop in en start pc BIOS heeft fail safe en gaat disk lezen en bios is terug.

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Er zit ook een optie in sommige BIOS'en:

BIOS Flash Programming

Misschien dat die op disabled staat, dan lukt 't schrijven niet maar het lezen wel. Of anders 'n jumper op je mainboard met hetzelfde effect als die BIOS-optie? (komt ook voor).

Suc6 iig :).

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

Verwijderd

Topicstarter
M'n flop is goed. Heb 'm nu 2 verschillende floppys gebruikt, bij alletwee hetzelfde resultaat.

Die AWDFLASH.EXE (versie 7.72) heb k ook al gedownload van www.abit.nl , dus die is ook up to date.

Volgens mij zit er op de Abit KT7 niet iets om je bios flash te disabelen of zo. K kan nix vinden in de bios, en ook nix van een jumper op het bord zelf.
In het boekje hebben ze het er ook niet over, en flashen ze 'm gewoon zoals k al een paar keer heb gedaan.

M'n cpu loopt gewoon op standaard 700 mHz. (onder titel klopt ff niet i.v.m. m'n bios flash)

K ga het nu ff proberen om het van af de HDD te doen. K post nog wel ff of dat gelukt is of niet, maar dat word wel aan het eind van de middag.

Verwijderd

Ik hoop dat het nu lukt, anders is het echt een kapot/of een fout van / moederbord.

D'r zit inderdaad geen BIOS protection of zoiets op een KT7....

Pipo's denkhoofd komt er nog effe niet uit..... :'(

(Ik denk dat als het met booten van HD/safemode/dos prompt only (Engelstalig systeem hier) niet werkt, het hard tijd wordt contact op te nemen met de leverancier of anders Abit Nederland...)

Verwijderd

Topicstarter
Kom k er net achter dat ME geen dos modus meer heeft. :( |:(
Maar ok, het is weer mislukt :(.

K weet nu wel dat ie gaat piepen zodra ie de .bin file inleest.
K heb nl. awdflash.exe gestart en dan in het progie zelf de .bin file opgegeven. En zodra k dan op enter drukt gaat ie weer piepen.. :(

Verwijderd

Je hebt hier niet veel aan waarschijnlijk, maar het probleem dat je beschrijft heeft alle kenmerken van een tegen schrijven beschermde chip.

- Je kan wel lezen (backup maken) maar niet schrijven.
- Tijdens het updaten loopt de boel vast, maar na rebooten is je comp niet kapot

Als het een fout in de bios/prog/flop is dan zou je bios na de mislukte update verneukt moeten zijn, want het eerste dat het programma doet is de chip leeggooien.. Om de een of andere reden kun je de schrijfbeveiliging niet verwijderen..

Probeer eens je bios te resetten door de batterij los te gooien.. Misschien dat daardoor de settings goed naar default gaan.

Verwijderd

Weet je zeker dat je vanaf de diskette compleet kaal boot?

Probeer de boot diskette eens met F8 te stoppen op tot het bootmenu. Dan shift-F8 voor confirm all steps (ofzo ;)) en overal nee op antwoorden...

Verwijderd

Topicstarter
Ja, de flop is compleet kaal.

K heb een oude dos 6.2 flop gemaakt. Met behulp van een oude 286. SYS c: a:
Er zijn dus geen autoexec.bat of config.sys aanwezig.

Daarbij zijn alleen de files die uit het zipje van Abit en awdflash.exe ook nog aanwezig op de flop.

Verwijderd

Het flashen raden ze aan te doen met het ABITFAE.BAT bestand, met de naam erachter van het BIOS file.

Ook zou ik effe checken dat DBLSPACE.BIN of DRVSPACE.BIN niet op de flop staan.

Als je een bootflop maakt worden die er vaak automatisch op gezet, en ze vreten te veel geheugen.

Als laatste redmiddel kun je nog proberen de BIOS opnieuw te downloaden van ABIT, want het klinkt toch alsof er een probleem is met het BIOS bestand zelf, omdat Awdflash het niet eens kan inlezen.

Wat is trouwens de naam van het bestand dat je probeert in te lezen ??

Ik hoop dat je de oplossing vindt ..... 8-)

Verwijderd

Topicstarter
Bios file is: KT7_WW.bin

/me hoopt ook dat ie de oplossing vind.

Verwijderd

Dat mot toch goed zijn. (Als je tenminste een fan op FANHEADER 1 hebt zitten..)

mhh heb je hem al opnieuw gedownload..?

Verwijderd

Topicstarter
Downloaden lukt niet meer! :(
K moet nu een Username en Password invullen.... :(

K snap er nix meer van... |:( |:(

/me zal vanavond nog wel een screen dump van dat venster plaatsen....

• James_Watt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-08 15:56
Heb je niet gewoon onvoldoende Conventioneel?
AWDflash moet laden en dan ga je er een BIN bij zetten en dan loopt ie vast op je MEM...
Probeer anders een windhoos 98SE footblop>:)
Heb je die ouwe 286 fiets wel eens op vier-russen gecontroleerd?>:)

Iwill KK266 R | Amd 1333 266 | Global win wbk38 | 512 Mb M-Tec | 2 x Seagate U 5 40 Gb raid 0 + 2 x Barracuda IV 80 GB raid 0 | Liteon 48x12x48 | Cyberdrive 52 | Radeon 8500 | 3com509 |

Verwijderd

ik ken je moederbord niet maar op sommige moederborden zit een jumper om je bios
te write protecten.
Kijk anders even bij de Fao op de onderstaande site.

http://www.ping.be/bios/

suc6

• violator_
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-01 01:18
Je BIOS chip is gewoon gelockt tegen flashen op t moment. Daarom gaat ie ook piepen!
Gewoon effe die optie in je bios opzoeken (het kan ook een jumper op je mobo zijn) en disabelen. Kan je weer naar hartelust flashen.

Die optie is bedoeld tegen lelijke virusjes die proberen je bios te flashen met random 01011010101111011010011 zoals het CIH virus.

Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber beim Universum bin ich mir nicht ganz sicher. -Albert Einstein

Verwijderd

JS en Violator, lees maar, was al behandeld, KT7 heeft dat niet.... :z
Pagina: 1