Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hmm, als dat zo is dan zou het verstandiger zijn om de 5V te schakelen. De motor doet toch niets zonder electronica. Alleen moet je dan niet per ongeluk de schakelaar op 12V zetten.Terw_Dan schreef op maandag 25 juni 2007 @ 15:07:
Een schijf gebruikt ze allebei, dus je zult zowel de 5V als de 12V lijn moeten schakelen. Als ik me niet vergis zit de electronica op 5V en de motor op 12V, maar kan zijn dat het bij sommige diskjes net anders is.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als je de schijf aan of uit wilt zetten wanneer de pc aan staat, moeten je moederbord en harde schijf wel de hot-swappable feature ondersteunen. (lijkt mij)
[ Voor 4% gewijzigd door PD2JK op 25-06-2007 15:12 ]
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Dat is nu toch wel standaard bij S-ATA? Op dit moment zet ik hem uit door de voeding gewoon los te trekken. En als ik hem inplug dan doet hij het gewoon weer. Alleen wil ik mijn zijpaneel wel weer eens laten zitten.Prutz0r schreef op maandag 25 juni 2007 @ 15:12:
Ik zou één tuimelschakelaar gebruiken die twee contacten door kan geven of verbreken. En ja, de schijf gebruikt zowel de +5 als +12V lijn.
Als je de schijf aan of uit wilt zetten wanneer de pc aan staat, moeten je moederbord en harde schijf wel de hot-swappable feature ondersteunen. (lijkt mij)
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja. Dat moet zelfs anders start windows niet op.Cardo schreef op maandag 25 juni 2007 @ 15:18:
ja maar doe je dit ook als je pc gewoon aanstaat?
Linux wel, dus dan kan ik hem aan laten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zijn er trouwens geen softwarematige oplossingen om een drive te laten stoppen met spinnen?
Het beste is om hem vooraf te unmounten, zodat er geen data kwijt raakt (MFT tables willen nog wel eens niet synchroon lopen in zo'n geval).
The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall
Tja, ik zou het niet doen op deze manier, het spul is vrij gevoelig, daarom zou ik gewoon beide lijnen in 1 keer uitzetten.Gonadan schreef op maandag 25 juni 2007 @ 15:11:
[...]
Hmm, als dat zo is dan zou het verstandiger zijn om de 5V te schakelen. De motor doet toch niets zonder electronica. Alleen moet je dan niet per ongeluk de schakelaar op 12V zetten.
Waarom zou je het niet doen?Cardo schreef op maandag 25 juni 2007 @ 15:18:
ja maar doe je dit ook als je pc gewoon aanstaat?
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ja de S-ATA schijf staat ook net als een USB-stick gemount om het maar zo te noemen.Jimbolino schreef op maandag 25 juni 2007 @ 15:21:
Een echte SATA voeding heeft zelfs een 3.3 volt draad erbij, alleen wordt die volgens mij door geen een schijf echt gebruikt...
Zijn er trouwens geen softwarematige oplossingen om een drive te laten stoppen met spinnen?
Het beste is om hem vooraf te unmounten, zodat er geen data kwijt raakt (MFT tables willen nog wel eens niet synchroon lopen in zo'n geval).
Eerst softwarematig afkoppelen(windows) of unmounten(linux) en dan los trekken uiteraard.
Maar ik moet de stroom er af kunnen halen zonder de kast open te maken.
Er móet dus een schakelaar tussen.
Het is dus niet mogelijk om de schijf door het onderbreken van één van de lijnen uit te schakelen?
Is dat slecht?
Daarom check ik ook even, het lijkt me nogal riskant.Terw_Dan schreef op maandag 25 juni 2007 @ 15:22:
Tja, ik zou het niet doen op deze manier, het spul is vrij gevoelig, daarom zou ik gewoon beide lijnen in 1 keer uitzetten.
Dat is helaas niet voor elkaar te krijgen met de fancontroller. Dan moet ik een aparte schakelaar hebben, en dan kan ik er net zo goed meteen een nemen voor twee lijnen.antonboonstra schreef op maandag 25 juni 2007 @ 15:23:
Een molex connector heeft een pin voor 12V, 5V en de nul. Schakel gewoon de gezamenlijke nul, dan dan ben je ook klaar.
[ Voor 28% gewijzigd door Gonadan op 25-06-2007 15:25 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dit kan heel slecht/gevaarlijk uitpakken.antonboonstra schreef op maandag 25 juni 2007 @ 15:23:
Een molex connector heeft een pin voor 12V, 5V en de nul. Schakel gewoon de gezamenlijke nul, dan dan ben je ook klaar.
Waarschijnlijk zit er ook een GND aansluiting op je SATA datakabel. Je wilt natuurlijk niet dat er veel stroom gaat lopen over zo'n dun draadje...
The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall