Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke voltages heeft een S-ATA schijf nodig?

Pagina: 1
Acties:

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:21

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Ik heb een S-ATA 300Gb schijf (Maxtor) en daar wil ik graag een schakelaar voor hangen.
Nu zat ik te denken om daar de tuimelschakelaar van de Zalman ZM-MFC1 fancontroller voor te gebruiken.
De schijf is echter aangesloten aan een molex naar s-ata power connector en is dus aangesloten op zowel 12V als 5V.
Mijn vragen zijn dus:
- gebruikt de schijf beide voltages? (volgens mij wel, ik vond met de search wat topic over het aanzwengelen van een hardeschijf motor in EL)
- zo nee, welke gebruikt hij dan?
- zo ja, is het dan mogelijk om bijvoorbeeld alleen de 12V lijn achter de schakelaar te hangen en zo de schijf te kunnen uitschakelen of gaat de electronica daar niet blij van worden?

Ofwel: is het mogelijk een schijf aan en uit te zetten met een enkele tuimelschakelaar of kan ik er dan beter twee gebruiken of een zoeken die een dubbele schakeling heeft? :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een schijf gebruikt ze allebei, dus je zult zowel de 5V als de 12V lijn moeten schakelen. Als ik me niet vergis zit de electronica op 5V en de motor op 12V, maar kan zijn dat het bij sommige diskjes net anders is.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Terw_Dan schreef op maandag 25 juni 2007 @ 15:07:
Een schijf gebruikt ze allebei, dus je zult zowel de 5V als de 12V lijn moeten schakelen. Als ik me niet vergis zit de electronica op 5V en de motor op 12V, maar kan zijn dat het bij sommige diskjes net anders is.
Hmm, als dat zo is dan zou het verstandiger zijn om de 5V te schakelen. De motor doet toch niets zonder electronica. Alleen moet je dan niet per ongeluk de schakelaar op 12V zetten. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:41

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik zou één tuimelschakelaar gebruiken die twee contacten door kan geven of verbreken. En ja, de schijf gebruikt zowel de +5 als +12V lijn.

Als je de schijf aan of uit wilt zetten wanneer de pc aan staat, moeten je moederbord en harde schijf wel de hot-swappable feature ondersteunen. (lijkt mij)

[ Voor 4% gewijzigd door PD2JK op 25-06-2007 15:12 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Prutz0r schreef op maandag 25 juni 2007 @ 15:12:
Ik zou één tuimelschakelaar gebruiken die twee contacten door kan geven of verbreken. En ja, de schijf gebruikt zowel de +5 als +12V lijn.

Als je de schijf aan of uit wilt zetten wanneer de pc aan staat, moeten je moederbord en harde schijf wel de hot-swappable feature ondersteunen. (lijkt mij)
Dat is nu toch wel standaard bij S-ATA? Op dit moment zet ik hem uit door de voeding gewoon los te trekken. En als ik hem inplug dan doet hij het gewoon weer. Alleen wil ik mijn zijpaneel wel weer eens laten zitten. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Cardo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-11 16:04
ja maar doe je dit ook als je pc gewoon aanstaat?

Een dag niet leechen is een dag niet leven ! :p

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Cardo schreef op maandag 25 juni 2007 @ 15:18:
Ja. Dat moet zelfs anders start windows niet op. ;)
Linux wel, dus dan kan ik hem aan laten. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11 00:58

Jimbolino

troep.com

Een echte SATA voeding heeft zelfs een 3.3 volt draad erbij, alleen wordt die volgens mij door geen een schijf echt gebruikt...

Zijn er trouwens geen softwarematige oplossingen om een drive te laten stoppen met spinnen?
Het beste is om hem vooraf te unmounten, zodat er geen data kwijt raakt (MFT tables willen nog wel eens niet synchroon lopen in zo'n geval).

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gonadan schreef op maandag 25 juni 2007 @ 15:11:
[...]

Hmm, als dat zo is dan zou het verstandiger zijn om de 5V te schakelen. De motor doet toch niets zonder electronica. Alleen moet je dan niet per ongeluk de schakelaar op 12V zetten. :+
Tja, ik zou het niet doen op deze manier, het spul is vrij gevoelig, daarom zou ik gewoon beide lijnen in 1 keer uitzetten.
Cardo schreef op maandag 25 juni 2007 @ 15:18:
Waarom zou je het niet doen?

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-11 14:44

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Een molex connector heeft een pin voor 12V, 5V en de nul. Schakel gewoon de gezamenlijke nul, dan dan ben je ook klaar.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Jimbolino schreef op maandag 25 juni 2007 @ 15:21:
Een echte SATA voeding heeft zelfs een 3.3 volt draad erbij, alleen wordt die volgens mij door geen een schijf echt gebruikt...

Zijn er trouwens geen softwarematige oplossingen om een drive te laten stoppen met spinnen?
Het beste is om hem vooraf te unmounten, zodat er geen data kwijt raakt (MFT tables willen nog wel eens niet synchroon lopen in zo'n geval).
Ja de S-ATA schijf staat ook net als een USB-stick gemount om het maar zo te noemen.
Eerst softwarematig afkoppelen(windows) of unmounten(linux) en dan los trekken uiteraard.
Maar ik moet de stroom er af kunnen halen zonder de kast open te maken.
Er móet dus een schakelaar tussen.
Het is dus niet mogelijk om de schijf door het onderbreken van één van de lijnen uit te schakelen?
Is dat slecht?
Terw_Dan schreef op maandag 25 juni 2007 @ 15:22:
Tja, ik zou het niet doen op deze manier, het spul is vrij gevoelig, daarom zou ik gewoon beide lijnen in 1 keer uitzetten.
Daarom check ik ook even, het lijkt me nogal riskant. ;)
antonboonstra schreef op maandag 25 juni 2007 @ 15:23:
Een molex connector heeft een pin voor 12V, 5V en de nul. Schakel gewoon de gezamenlijke nul, dan dan ben je ook klaar.
Dat is helaas niet voor elkaar te krijgen met de fancontroller. Dan moet ik een aparte schakelaar hebben, en dan kan ik er net zo goed meteen een nemen voor twee lijnen.

[ Voor 28% gewijzigd door Gonadan op 25-06-2007 15:25 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11 00:58

Jimbolino

troep.com

antonboonstra schreef op maandag 25 juni 2007 @ 15:23:
Dit kan heel slecht/gevaarlijk uitpakken.

Waarschijnlijk zit er ook een GND aansluiting op je SATA datakabel. Je wilt natuurlijk niet dat er veel stroom gaat lopen over zo'n dun draadje...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Pagina: 1