Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

12 v uit laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik wil zoeen toffe laptopcooler gaan bouwen die je ook gewoon kunt kopen voor veels te veel geld. Vandaar.
Lijkt me niet te moeilijk, dat ontwerp kom ik wel uit, 2 fannetjes erin en klaar. Maar hoe zorg ik dan voor stroom? Usb valt af want dan is maar 5 volt en dus niet genoeg voor een fan (toch?), maar hoe kan ik dan voor stroom zorgen?

Overigens weet ik dat die laptopcoolers die je in de winkel koopt vaak wel hun stroom uit usb halen, hoe doen zij dat dan, want dan kan ik dat mooi kopiëren :+

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 18:29

BasilFX

BasilFX

Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2007 @ 14:13:
Beste mensen,

Ik wil zoeen toffe laptopcooler gaan bouwen die je ook gewoon kunt kopen voor veels te veel geld. Vandaar.
Lijkt me niet te moeilijk, dat ontwerp kom ik wel uit, 2 fannetjes erin en klaar. Maar hoe zorg ik dan voor stroom? Usb valt af want dan is maar 5 volt en dus niet genoeg voor een fan (toch?), maar hoe kan ik dan voor stroom zorgen?

Overigens weet ik dat die laptopcoolers die je in de winkel koopt vaak wel hun stroom uit usb halen, hoe doen zij dat dan, want dan kan ik dat mooi kopiëren :+
Een koeler hoeft niet persé op 12 volt te draaien, 5 volt wil ook wel, maar dan is ie minder krachtig. Enkele mogelijkheden zijn een step-up converter, alleen hierbij heb je het probleem dat je vaak niet al te veel vermogen daarna uit je 12 volt kunt halen.

Mocht je USB gaan gebruiken, je kunt maximaal 500mA uit je poortje halen.

(P.s. misschien linkje(s) naar bestaande laptop koelers?)

[ Voor 3% gewijzigd door BasilFX op 25-06-2007 14:19 ]

http://www.basilfx.net

Verwijderd

Gewoon een 5V ventilator pakken :?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2007 @ 14:26:
Gewoon een 5V ventilator pakken :?
Dat lijkt me de allerbeste en simpelste oplossing :P
Zal daar es naar zoeken. Maar zijn dat niet van die laffe dingen die nauwelijks blazen?

Heb al wat gevonden. 5v papst fan, 2,2watt, 28cfm. Lijkt me wel aardig. 0,44A trekt dat ding dan, dus dat moet net gaan als ik er 1 gebruik, wilde er eigenlijk 2... :P

En gevonden!: 2 17cfm fans gebruiken. Totaal zelfde amperage echter 4db minder geluid en 4 cfm meer.
Echter is 34cfm uit 2 fans nog niet iets om over naar huis te schrijven dunkt me...

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2007 15:04 ]

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:35
Ik dacht dat je usb poort alleen maar de 500 mA levert als je het commando daarvoor geeft, een "dom" apparaat als een ventilator kan maar 100 mA trekken.
Kan iemand dit bevestigen? Ondertussen zal ik zelf ook even zoeken, want ik weet het niet zeker....

• ken536
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 14:52
Xqlusive schreef op maandag 25 juni 2007 @ 16:19:
Ik dacht dat je usb poort alleen maar de 500 mA levert als je het commando daarvoor geeft, een "dom" apparaat als een ventilator kan maar 100 mA trekken.
Kan iemand dit bevestigen? Ondertussen zal ik zelf ook even zoeken, want ik weet het niet zeker....
Dit heeft niks met commandos te maken.
Je usb poort kan gewoon maximaal 500mA leveren.
Zet je er een ventilator op van 100mA, dan wordt ook alleen deze stroom afgenomen. In dat geval zou je er dan max 5 op kunnen zetten.

• Xqlusive
ken536 schreef op maandag 25 juni 2007 @ 16:24:
[...]

Dit heeft niks met commandos te maken.
Je usb poort kan gewoon maximaal 500mA leveren.
Zet je er een ventilator op van 100mA, dan wordt ook alleen deze stroom afgenomen. In dat geval zou je er dan max 5 op kunnen zetten.
Op de wiki pagina van USB is anders te lezen dat een apparaat niet meer dan 100mA mag gebruiken, als hij meer wil gebruiken moet hij dat aanvragen.
Hoe dit in de praktijk werkt weet ik niet, maar het is dus niet dat ik complete onzin zit te verkondigen...

http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus#Power

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
wat hij bedoelt is.
dat de usb poort zolang hij niet word geactiveerd is. niet alles geeft.
pas het moment dat hij merkt dat er een apparaat in zit, gaat hij stroom leveren.

een ventilator word niet herkend als een apparaat.

offtopic:
shit... te laat

[ Voor 8% gewijzigd door Flapp op 25-06-2007 16:30 ]

"Stilte, een gat in het geluid...."

Verwijderd

Topicstarter
Xqlusive schreef op maandag 25 juni 2007 @ 16:28:
[...]

Op de wiki pagina van USB is anders te lezen dat een apparaat niet meer dan 100mA mag gebruiken, als hij meer wil gebruiken moet hij dat aanvragen.
Hoe dit in de praktijk werkt weet ik niet, maar het is dus niet dat ik complete onzin zit te verkondigen...

http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus#Power
Hmm, als dat zo is kan ik dat natuurlijk nooit "vragen". Meer dan zo'n stekkertje solderen kan ik niet toch :?

Reactie op laatste post: als ie een fan niet herkent, dan levert ie dus 100mA, veel te weinig dus. Hoe kan je dat laten herkennen? Of is dat niet mogelijk als ik alleen de stroom van de usb gebruik?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2007 16:31 ]

• Xqlusive
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2007 @ 16:30:
[...]

Hmm, als dat zo is kan ik dat natuurlijk nooit "vragen". Meer dan zo'n stekkertje solderen kan ik niet toch :?

Reactie op laatste post: als ie een fan niet herkent, dan levert ie dus 100mA, veel te weinig dus. Hoe kan je dat laten herkennen? Of is dat niet mogelijk als ik alleen de stroom van de usb gebruik?
Als enige oplossing hiervoor kan je misschien een kleine microcontroller oid. gebruiken om het "apparaat" te initialiseren. Dit is dan wel heel erg overkill voor deze toepassing, maar een andere oplossing zie ik zo snel niet...

Verwijderd

de 12v van een molex connector gebruiken :? kabeltjes doorknippen, kroosteentje erop kabeltje naar buiten en de molex ergens in een apparaat steken.
[edit] ik ben niet zo bekend met het binnenwerk van een laptop dus misschien zeg ik maar wat..

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2007 17:39 ]

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 18:29

BasilFX

BasilFX

Xqlusive schreef op maandag 25 juni 2007 @ 16:19:
Volgensmij is dat allemaal maar van toepassing als je ook daadwerkelijk een USB device maakt. Er zijn genoeg USB ventilatoren, USB cup-heaters etc die allemaal wel iets meer dan 100mA zullen gebruiken en niet als een USB device werken.

Ik kan er naast zitten, maar uit eigen ervaring weet ik dat mijn PC niet moeilijk doet als je meer dan 100mA vraagt.

http://www.basilfx.net

Verwijderd

Topicstarter
spotnie schreef op maandag 25 juni 2007 @ 17:50:
[...]

Volgensmij is dat allemaal maar van toepassing als je ook daadwerkelijk een USB device maakt. Er zijn genoeg USB ventilatoren, USB cup-heaters etc die allemaal wel iets meer dan 100mA zullen gebruiken en niet als een USB device werken.

Ik kan er naast zitten, maar uit eigen ervaring weet ik dat mijn PC niet moeilijk doet als je meer dan 100mA vraagt.
Daar had ik ook al aan gedacht ja, die andere toepassingen. Ik kan het allicht proberen, ik denk wel dast het gaat werken :)

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-10 15:31
Een echt coolpad heeft al weinig tot geen effect (5 graden), als je de fans via USB aansluit, word er aan 19V->5V conversie gedaan. Deze conversie is daarmate slecht dat waarschijnlijk je laptop temperatuur alleen maar omhoog gaat, als je fans aansluit :Y ...
Running the test without the laptop desk, the CPU got as hot as 80.8 degrees. After a cool-down period, we ran the test again, this time with the laptop sitting on the APC stand. The highest temperature recorded during the second test was 76.2 degrees, a reasonably solid decrease, although 1.2 degrees higher than the similar Belkin device.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Over het stroomverbruik via USB: als je exact de USB specificatie's volgt, mag er idd maar 100mA getrokken worden, wat na aanvraag door het aangesloten apparaat omhoog mag tot 500mA. Ook moet er een overstroomdetectie voorzien worden die de voeding uitschakelt als er meer dan 500mA wordt getrokken, en een melding geeft aan het OS.
Tot zover de theorie.

In de praktijk kost zo'n stroomcontrole en -begrenzing misschien 1€, maal zoveel moederborden ==> te duur. Bij 99,99% van de moederborden mag je gewoon 500mA uit de USB poort trekken zonder enig probleem, hoger lukt in 95% van de gevallen ook (als in: zolang de printbaantjes niet smelten, is het allemaal in orde), boven 1A zou ik niet gaan.

@djexplo: een standaard DC-DC convertortje haalt toch gemakkelijk een rendement van 80 à 90% (gezien de te verwachten stroomvraag, zullen ze wel sleutelen tot ze boven die 90% uit komen), dus als je er 2,5W uit trekt (500mA op 5V) gaat er 0,25W aan warmte verloren, zoveel is dat niet hoor.

[ Voor 17% gewijzigd door naftebakje op 25-06-2007 21:16 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• bassierocks
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-11 16:36
Zoals djexplo al opmerkte, een coolpad heeft weinig nut. Ik heb zelf ook een koeling gemaakt, en het helpt niks. Mn laptop warmt langzaam op naar de 68 graden (CPU) waarna de extra koeling in de laptop aanslaat, en hem weer afkoelt naar 45 graden. Ik had verwacht dat mn laptop de 68 graden niet meer zou halen met extra koeling, maar dat is helaas onmogelijk. Zelfs met 2 fans van 120 mm vol vermogen op de achterkant helpt het niet. Evengoed is een goede hoge steun wel erg prettig, vanwege nekklachten.

Verwijderd

Topicstarter
bassierocks schreef op maandag 25 juni 2007 @ 23:18:
Zoals djexplo al opmerkte, een coolpad heeft weinig nut. Ik heb zelf ook een koeling gemaakt, en het helpt niks. Mn laptop warmt langzaam op naar de 68 graden (CPU) waarna de extra koeling in de laptop aanslaat, en hem weer afkoelt naar 45 graden. Ik had verwacht dat mn laptop de 68 graden niet meer zou halen met extra koeling, maar dat is helaas onmogelijk. Zelfs met 2 fans van 120 mm vol vermogen op de achterkant helpt het niet. Evengoed is een goede hoge steun wel erg prettig, vanwege nekklachten.
Hmm ok dat bespaart me dan een hoop moeite. Dan laat ik de fans wel uit mn ontwerp weg. Ga ik alleen voor de hogere steun die me idd erg handig lijkt.

Verwijderd

Moederbordjes hebben oftewel geen overstroombeveiliging of anders eentje dat er mee kapt ergens tussen 0.7 en 1.5 ampere. Hangt af van het gebruikte componentje.

Als je 12V wil kan je altijd Firewire daarvoor aanspreken, hoewel het toegestane gebruik daar wat minder klaar is. Als ik me niet vergis zijn er verschillende 'klassen'. Ik mag aannemen dat als die inderdaad geimplementeerd zijn laptops waarschijnlijk in de laagste klasse zitten.
Pagina: 1