Noodherstelproces 2000 server

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• marc181982
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-01 12:56
Na een kleine stroomstoringen waarop de server ook uitviel (UPS is in bestelling) kan ik niet meer in winows 2000 server komen . Tijdens het opstarten verschijnt de volgende melding :

INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE

Daarna even de herstelconsole uitgevoerd met de volgende commando's:

chkdsk /r/p

fixboot c:

Dit hielp dus ook niet , daarna even deze knowledgebase van microsoft uitgeprobeert :

Foutbericht 'Stop 0x0000007B INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE' wanneer u de computer opstart

Werkt dus jammergenoeg ook niet.

Een 3e optie is er om windows 2000 server eroverheen te draaien , deze optie is beschikbaar.

Maar nu zie ik een ook de noodherstelproces optie. De vraag is wat houd dit in? Als dit word uitgevoerd , worden er dan bestanden overschreven? Zoniet , wat voert/probeert/controleerd dit programma ?

Het gaat om windows 2000 server met service pack 3 NL

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-03 21:54

Jiffy

God, you're ugly!

Voor de noodherstelprocedure van Win 2000 server heb je de 'rescuedisk' nodig die je vooraf gemaakt zou moeten hebben. Hier staan een x aantal (backup)bestanden op waarmee een gecrashte server, in combinatie met de Windows-cd weer hersteld zou kunnen worden. Maar je, dan moet je wél die rescuedisk hebben... :)

Er worden dus idd bestanden overschreven. Welke dat zijn varieert, eea is afhankelijk van welke bestanden Windows beoordeelt als zijnde beschadigd. Zonder rescuedisk begin je met de noodherstelprocedure in 9 van de 10 gevallen niks.

* Jiffy heeft eea dus een week of drie geleden even mogen proberen. Leve de (tape)backup! ;)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• dmstork
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-12-2025
Is het een Domain Controller?

ps.: SP3? SP4 is al jááááááren uit.

https://dirteam.com/dave

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-03 20:18
Het lijkt me goed om voor je op zoek gaat naar oplossing eerst uit te zoeken wat het probleem is.

Als je niets hebt veranderd aan je hardware (en je ook niet een last known good hebt gepakt) dan lijkt het mij niet denkbeeldig dat je met een hardwareprobleem zit.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-03 16:25
hmm, als het een DC zou zijn zal hij vast ook wel een SDC (geen BDC meer nu huh :P)

volgens Microsoft (jouw link) is het probleem:
Dit probleem treedt op als u het Iomega-programma IomegaWare versie 3.1 hebt geïnstalleerd.

dat is niet gebeurd.. het lijkt er meer op dat je schijf het opgegeven heeft.. :) een aangezien dat het een 2000 machine is ga ik er vanuit dat de hardware ook al oud is..

probeer de schijf eens in een andere machine te 'mounten' en haal de belangrijke bestanden er af..

[flame]
je hebt een win2k server zonder sp4??, je hebt geen rescuedisks? je hebt geen backups?
[/noflame]

you had me at EHLO

• marc181982
Er zijn wel backups gemaakt op tapes , maar alleen belangrijke bestanden zoals de database van een boekhoudprogramma en documenten. Ben nu wel bezig met het experimenteren met acronis true image enterprise en symantec backup system recovery.

En inderdaad SP4 is al jaren uit . Aan het updaten van de server ben ik nog niet aan toe gekomen.

En ja , de server staat ingesteld als een domeincontroller. De schijven heb ik ondertussen gecontrolleerd met powermax 4.23 deze waren alle 2 in orde (ze staan ingesteld als mirror)

Het probleem is dat de stroom eraf vloog , waardoor er blijkbaar een aantal bestand zijn beschadigd.

De diskettes heb ik hier liggen. Het ging me er alleen om nadat ik het noodherstelproces niet opeens alles opnieuw hoef in te stellen.

Maar wat voor bestanden overschrijft het noodherstelproces? Blijven bijv de gebruikes in de AD bestaan inc rechten/instellingen enz? Printers , Dns instellingen enz .?

Er is ondertussen al een kloon gemaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door marc181982 op 25-06-2007 13:34 ]

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Negen kansen van de 10 dat je HDD kaduk is!

Ik heb het al een aantal keer gezien, en iedere keer deed de HDD gek, probeer eens de SMART uit te lezen.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• StevenK
marc181982 schreef op maandag 25 juni 2007 @ 13:29:
En ja , de server staat ingesteld als een domeincontroller. De schijven heb ik ondertussen gecontrolleerd met powermax 4.23 deze waren alle 2 in orde (ze staan ingesteld als mirror)
Heb je al geprobeerd om één van beide schijven direct op het mainboard te hangen?

Het zou mij namelijk niet verbazen als hier sprake is van
- server waar later een IDE-raid in geprikt is
- iemand die na eerdere problemen een 'last known good' heeft gekozen, waardoor de raid-controller niet langer geinstalleerd is.

Het kan ook zijn dat de raid-driver beschadigd is; door direct, zonder de raid controller, de schijf aan te sluiten, sluit je dat uit.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:30

Jimbolino

troep.com

9 van de 10 kans dat je hdd NIET kapot is, maar dat windows een paar bestanden heeft beschadigd waardoor ie nu niet meer op kan starten.
Als "last know good configuration" niet werkt, en je hebt geen backup van de \winnt map, dan zit er niet veel anders op dan een re-install.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• dmstork
  • Laatst online: 18-12-2025
marc181982 schreef op maandag 25 juni 2007 @ 13:29:
Er zijn wel backups gemaakt op tapes , maar alleen belangrijke bestanden zoals de database van een boekhoudprogramma en documenten.
En de system state? Want als dit jouw enige DC is....

Zie dan hier: How To Use the Backup Program to Back Up and Restore the System State in Windows 2000 voor als je NT-backup hebt gebruikt.
En inderdaad SP4 is al jaren uit . Aan het updaten van de server ben ik nog niet aan toe gekomen.
:X

[ Voor 9% gewijzigd door dmstork op 25-06-2007 14:37 ]

https://dirteam.com/dave

• marc181982
StevenK schreef op maandag 25 juni 2007 @ 13:51:
[...]

Heb je al geprobeerd om één van beide schijven direct op het mainboard te hangen?

Het zou mij namelijk niet verbazen als hier sprake is van
- server waar later een IDE-raid in geprikt is
- iemand die na eerdere problemen een 'last known good' heeft gekozen, waardoor de raid-controller niet langer geinstalleerd is.

Het kan ook zijn dat de raid-driver beschadigd is; door direct, zonder de raid controller, de schijf aan te sluiten, sluit je dat uit.
Nee heb ik nog niet geprobeert , maar om even tussendoor te vragen . Als je bijv een schijf afkoppelt en bijv op een gewone sata/ide poort prikt , en de raid optie uitschakeld en daarna de pc getest te hebben de schijf weer aankoppelt op de raid poort en de raid optie weer inschakeld pikt de raid controller automatisch de oude configuratie weer op of begint deze opnieuw de mirror-configuratie te bouwen?

de server heeft vanaf het begin in raid configuratie gedraait , zo heeft de server nu ong 1,5 jaar gedraait.

• marc181982
dmstork schreef op maandag 25 juni 2007 @ 14:33:
[...]

En de system state? Want als dit jouw enige DC is....

Zie dan hier: How To Use the Backup Program to Back Up and Restore the System State in Windows 2000 voor als je NT-backup hebt gebruikt.

[...]

:X
System state backups zijn niet gemaakt , deze wil ik later meenemen in het backupprogramma van symantec dit dmv van een klein scriptje.

[ Voor 3% gewijzigd door marc181982 op 25-06-2007 14:50 ]

• StevenK
marc181982 schreef op maandag 25 juni 2007 @ 14:49:
[...]

System state backups zijn niet gemaakt , deze wil ik later meenemen in het backupprogramma van symantec dit dmv van een klein scriptje.
Met een beetje mazzel is dat niet meer nodig ;)

Als je de installatie van win2k opstart, ziet hij dan de oude installatie en heb je de mogelijkheid een upgrade te doen?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

marc181982 schreef op maandag 25 juni 2007 @ 14:46:
Nee heb ik nog niet geprobeert , maar om even tussendoor te vragen . Als je bijv een schijf afkoppelt en bijv op een gewone sata/ide poort prikt , en de raid optie uitschakeld en daarna de pc getest te hebben de schijf weer aankoppelt op de raid poort en de raid optie weer inschakeld pikt de raid controller automatisch de oude configuratie weer op of begint deze opnieuw de mirror-configuratie te bouwen?
Ligt aan je raid controller.....

Maar als je een schijf op een andere pc (server) koppel, en hij kan hem al lezen (Raid veranderd wellicht de disklayout, ik heb nooit de gelegenheid gehad om een raid disk in een niet raid configuratie te teste), dan moet ik even opmerken dat NTFS standaard niet in read-only aangekoppeld kan worden, (tenzij je een Linux live-cd gebruikt. )

Mij lijkt gewoon het best windows proberen te installers in een nieuwe windows directory. Dan kun je (dacht ik) later nog die oude proberen te redden.

Maar heeft niet gewoon de raid controllor op de rem getrapt met een melding dat de raid corrupt is geworden ofzo? wat zegt de raid controller (wat voor merk?over de status van de array?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• StevenK
leuk_he schreef op maandag 25 juni 2007 @ 14:57:
[...]

Ligt aan je raid controller.....

Maar als je een schijf op een andere pc (server) koppel, en hij kan hem al lezen (Raid veranderd wellicht de disklayout, ik heb nooit de gelegenheid gehad om een raid disk in een niet raid configuratie te teste), dan moet ik even opmerken dat NTFS standaard niet in read-only aangekoppeld kan worden, (tenzij je een Linux live-cd gebruikt. )
't Is een mirror, lijkt me dat daar weinig te veranderen valt aan de disk-layout?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

StevenK schreef op maandag 25 juni 2007 @ 14:59:
[...]

't Is een mirror, lijkt me dat daar weinig te veranderen valt aan de disk-layout?
En waar is opgeslagen dat het een mirror is? En als je een nieuwe disk aan de mirror hangt moet hij toch ergens detecteren welke opnieuw opgebouwd moet worden? (zodat niet de goede image door de lege disk overschreven wordt. :X je zou niet de eerste zijn. )

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05-2025

RRX

@life-

Controlleer anders eerst even je opstartconfiguratie oftewel boot.ini

Opstarten met 2000 cd-rom in de recovery-console:

op de console:
fixmbr doen en;
bootcfg /rebuild

dit wil nog wel eens helpen.

mijn T.net systeemspecspagina

• marc181982
@StevenK :, het is meestal niet nodig nee . Maar toch ging het een keer verkeerd met een testserver. Symantec raad het sowiezo aan om een systemstate backup te maken.

@RRX : dit heb ik ook geprobeert (vergeten te vermelden. Hielp jammer genoeg niet.

@leuk_he : zelf heb ik jammergenoeg het ook nog niet kunnen testen . Ga het morgen even proberen

Ondertussen is het probleem opgelost door een upgrade uit te voeren. Alleen miste al mijn snelkoppeling van de administrative tools. Deze even gekopieerd van mn testserver en alles werkte weer.

Nu rest nog een vraag ; als de noodherstelprocedure is uitgevoerd , blijven de instellingen van DNS/active directory/printers enz. enz. hetzelfde als de oude staat?

Zelf heb ik jammergenoeg niet al teveel verstand van servers (1,5 maand bezig) , maar zal hard veranderen

In ieder geval iedereen bedankt voor de tips. _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door marc181982 op 25-06-2007 16:35 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Oh, nog één ding: Last Known Good zet je server terug naar een standaard install zonder AD.

Die ben je dan ook echt kwijt, om nog maar even te benadrukken hoe belangrijk die SystemState wel niet is.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• StevenK
marc181982 schreef op maandag 25 juni 2007 @ 16:34:
@StevenK :, het is meestal niet nodig nee . Maar toch ging het een keer verkeerd met een testserver. Symantec raad het sowiezo aan om een systemstate backup te maken.
Dit lijkt me het punt om je dringend te adviseren iemand met kennis erbij te halen.

• marc181982
@ alt-92 : Dat is altijd makkelijk om te weten , had het gisteren bijna uitgevoerd.Bedankt

@StevenK : Probeer mezelf zoveel mogelijk te leren , ondertussen wat 'best practices' aangevraagt bij symantec

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-03 16:25
marc181982 schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 08:38:
@ alt-92 : Dat is altijd makkelijk om te weten , had het gisteren bijna uitgevoerd.Bedankt

@StevenK : Probeer mezelf zoveel mogelijk te leren , ondertussen wat 'best practices' aangevraagt bij symantec
probeer anders een avondstudie mbo 4 ict beheerder, helpt ook nog wel :)

you had me at EHLO

• StevenK
marc181982 schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 08:38:
Dat heeft altijd mijn voorkeur, maar om dat nu te doen in een live omgeving tijdens een calamiteit lijkt me niet verstandig.

• marc181982
@thenymf : Zit ondertussen na te denken over MSCA/MSCE diploma's te behalen. Niveau 4 MBO is wel leuk voor de papieren , maar ben bang dat je de standaard dingen leert en dus niet echt problemen op te lossen.

@StevenK : Alles word eerst getest via Vmware , en het symantec pakket bevalt me goed. Draait ondertussen ook op de ''echte'' server.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

marc181982 schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 21:24:
Zit ondertussen na te denken over MSCA/MSCE diploma's te behalen. Niveau 4 MBO is wel leuk voor de papieren , maar ben bang dat je de standaard dingen leert en dus niet echt problemen op te lossen.
Erhm.. problemen oplossen leer je het beste door zelf de boel onderuit te schoppen en trekken in een testomgeving eventueel met hulp van een collega (zodat je zelf niet weet wat er gedaan is) :P
MCSE is leuk, maar geen vervanging voor hands-on experience met troubleshooting.
Je weet dan wel waaróm bepaalde dingen op een bepaalde manier gefixed moeten worden, dat dan weer wel.
(oh, en ook waarom backups zo handig zijn, dat leer je er ook van :+ )

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• marc181982
alt-92 schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 22:35:
[...]

Erhm.. problemen oplossen leer je het beste door zelf de boel onderuit te schoppen en trekken in een testomgeving eventueel met hulp van een collega (zodat je zelf niet weet wat er gedaan is) :P
MCSE is leuk, maar geen vervanging voor hands-on experience met troubleshooting.
Je weet dan wel waaróm bepaalde dingen op een bepaalde manier gefixed moeten worden, dat dan weer wel.
(oh, en ook waarom backups zo handig zijn, dat leer je er ook van :+ )
Idd , wil eerst even de basis weten voordat ik mn vernielzuchtige zusje erop los laat :P
Pagina: 1