Toon posts:

17" Laptop voor opa. Onduidelijkheid.

Pagina: 1
Acties:
  • 626 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
M'n opa wil na jaren van zijn W98-desktop af en is nu op zoek naar een laptop met min. 17" scherm.
Telebankieren, internetten en mailen zijn de hoofdactiviteiten.

Budget: niet meer dan €900,-

Na twee weken geleden achter de Gamma-medion te hebben gevist een nieuwe poging om opa aan een laptop te helpen.
Hieronder de twee opties die ik in gedachten heb:

Toshiba Satelite P200-18y (Mediamarkt folder deze week, €899,-/ gistron €850,-):

- Intel Core 2 Duo T1866 1,73 GHz
- Windows Vista Home Premium
- 17 " scherm
- 1024 MB Geheugen (ws. 2x 512MB)
- Intel GMA 900 Graphics tot 256 MB shared.
- 120 GB HD
- S-ata
- CD/DVD-Speler/Brander SuperMulti+-DL
- Intel Wireless WiFi Link 4965AGN

Toshiba Satelite P200-13F (FrieslandComputers, €809,-):

- Intel Pentium Dual Core T2080 1.73 GHz
- Windows Vista Home Premium
- 17 " scherm
- 1024 MB Geheugen (2x512MB)
- Intel GMA 900 Graphics tot 256 MB shared.
- 120 GB HD
- S-ata
- CD/DVD-Speler/Brander SuperMulti+-DL
- Draadloos LAN ondersteund

http://www.frieslandcomputers.nl/shop_detail.php?id=1773

Zelf ben ik niet zo'n fan van 2x512MB, omdat ik 1GB voor Vista wat aan de krappe kant vind. Maar daarnaast heeft opa alle tijd om op zijn pc te wachten! ;)

De p200-18y kon ik niet vinden bij Toshiba op de site.
Ook kon ik niets vinden over de T1866 proc (GoT search, google, etc.), dus vind ik het lastig de verschillen te lokaliseren. Kunnen jullie mij helpen?

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2007 11:50 . Reden: Toevoeging "-Draadloos lan ondersteund" ]

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik zou voor de goedkoopste gaan, beide zijn allebei prima voor dat soort simpel gebruik.
1GB voor Vista HP en wat internetvensters is genoeg :)

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-01 12:05

DaOverclocker

Overclocker for life...

Die laptops zijn beide prima. 1GB is zat voor vista & opa.
Mijn opa werkte met 96mb ram op zijn windowsXP prof. Denk maar niet dat hij merkte dat het sneller ging toen ik er 256mb inzette. 1GB is echt genoeg voor de werkzaamheden die hij doet.
Misschien handig om wel degenen met wireless te nemen, kan ie dat ding nog es verplaatsen.
Over processor zou ik niet moeilijk doen, kijk anders op de balusc website voor verschillen tussen de procs.

systeem specs

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:28

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Die 'T1866' kan ik zelfs niet op de Intel website vinden, dus dat moet onzin zijn, bovendien is er geen 1,73 GHz Core 2 Duo gemaakt. De T2080 is een (oude ;) ) Pentium met 533MHz FSB, een Core 2 Duo heeft minstens 667 MHz FSB en zal vermoed ik wat zuiniger zijn.
Voor mailen, internetten en typen is elke laptop genoeg, ook 1GB zal genoeg zijn voor Vista als je alleen dat doet met je laptopje.

Rail Away!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:21

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als je denkt dat Vista niet met 1GB werkt, dan gooi je er toch XP overheen? Of zijn de licenties tegenwoordig niet meer op oudere Windows versies geldig?
En ik denk ook dat Vista best goed loopt op 1GB als je de onnodige eye-candy uit zet.

Signatures zijn voor boomers.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:03

BCC

Wat dacht je van een Apple MacBook?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:42
Volgens mij zit er weinig eye-candy in home premium..

• Mad Marty
  • Laatst online: 01:28

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Rail Away!

• Steephh
  • Laatst online: 03:04
BCC schreef op maandag 25 juni 2007 @ 11:52:
Wat dacht je van een Apple MacBook?
Blegh, wat wordt ik hier toch moe van.. Van fanaten die zomaar wat roepen. Mac dit, Mac dat.. Tuurlijk zijn dat goede laptops maar dat betekend niet dat ze per definitie voor iedereen perfect zijn. Ik heb niets tegen Apple producten, maar wel tegen een beetje té actieve gebruikers..

De TS geeft aan dat hij een 17" scherm wil, de MacBook heeft maar een 13" scherm. :w

_@/'

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-01 15:04
sowieso is het belangrijk om te weten of opa's ogen nog goed zijn (met leesbril) als je nl. een laptop koopt (17") dan zit er waarschijnlijk ook een native resolution op, en dat worden toch echt heel erg kleine lettertjes dan :)

you had me at EHLO

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-01 14:20

Haan

dotnetter

TheNymf schreef op maandag 25 juni 2007 @ 12:05:
sowieso is het belangrijk om te weten of opa's ogen nog goed zijn (met leesbril) als je nl. een laptop koopt (17") dan zit er waarschijnlijk ook een native resolution op, en dat worden toch echt heel erg kleine lettertjes dan :)
Ieder TFT scherm heeft een native resolutie.. Bij een 17" in de regel 1440 x 900, maar als dat te kleine lettertjes geeft, gooi je gewoon de DPI omhoog zodat opa alles goed kan lezen B)

Overigens heeft Acer ook prima 17" laptops, voor rond de 700 euro (9301, 9302 bijvoorbeeld), want zoals gezegd kan je op iedere willekeurige computer waar Vista op kan draaien óók prima internetten natuurlijk ;) daar heb je geen 2GB geheugen of Core 2 Duo voor nodig, maar kan ook uitstekend met een Sempron en 512MB geheugen..

[ Voor 7% gewijzigd door Haan op 25-06-2007 12:10 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:03

BCC

Steephh schreef op maandag 25 juni 2007 @ 12:02:
[...]
Blegh, wat wordt ik hier toch moe van.. Van fanaten die zomaar wat roepen. Mac dit, Mac dat.. Tuurlijk zijn dat goede laptops maar dat betekend niet dat ze per definitie voor iedereen perfect zijn. Ik heb niets tegen Apple producten, maar wel tegen een beetje té actieve gebruikers..
De TS geeft aan dat hij een 17" scherm wil, de MacBook heeft maar een 13" scherm. :w
Oeh, ben ik nu ineens een fanaat? Ik heb zelf niet eens een Mac. Ik stelde het voor omdat ik merk vooral mensen aan de andere kant van de generatie kloof een mac erg fijn vinden werken. Vooral als er alleen maar getelebankiert of gemailed moet worden. Dat het ding altijd werkt en geen virussen of spyware kan krijgen is daarbij ook erg handig. Het 17" punt is inderdaad een goede.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Topicstarter
Mac is geen optie, omdat opa ook nog wat windows software draait (boekhouding) waar hij niet vanaf wil/kan. En ik weet niet zeker of hij wel wil switchen en alles 'opnieuw moet leren'.
Daarnaast ben ik van mening dat vista niet heel anders is als W98 mbt de basisfuncties. Voor internet/telebankieren en mailen is vista toch oude wijn in nieuwe zakken. Het gaat erom dat opa weer bij de tijd is.

Klachten over een trage pc heb ik van opa nog nooit gehoord (hij heeft nu een Pentium 600Mhz oid), dus snelheid is voor hem niet direct prio 1.

Voor Acer heb ik ook al even gekeken en moet zeggen dat deze zeer compleet zijn, maar de gebruikerservaringen van de Acer-laptops nogal uiteen lopen. Toshiba lijkt me een veel solidere fabrikant.
Maar ik ga zeker nog even naar de 9301 en 9302 van Acer kijken.

Wat betreft de 17 inch: Een kennis heeft opa eens laten meekijken op zijn nieuwe Fujitsu Siemens Amilo 'nogwat' met 17 inch en was compleet verkocht.
Mocht het na aankoop toch geen succes zijn, leer ik opa de vergrootglas-functie wel, of zetten we de resolutie lager (ook al is het dan niet meer zo mooi). :)

Dank voor alle reacties, ik kijk nog eens naar de Acers .
Pagina: 1