Toon posts:

Configuratie Game PC €1000

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,
mijn huidige systeem begint problemen te geven en kan de nieuwste spellen niet aan, daarom heb ik besloten een nieuwe computer aan te schaffen.
De computer zou uiteraard voor schoolwerk worden gebruikt, maar toch voornamelijk voor games, de nieuwste spellen zoals bijvoorbeeld ET:QuakeWars wil ik zonder problemen kunnen draaien.

Zelf ben ik al een maand of twee, drie bezig met het assembleren van componenten, ik heb nu eindelijk een volledig systeem op papier staan. Toch ben ik er nog niet helemaal zeker van, vandaar dat ik een topic plaats op dit forum in de hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Mijn nieuwe systeem

Moederbord: Asus P5K Intel® P35, Socket 775 - €129
Het moederbord vond ik het lastigste om te kiezen, uiteindelijk heb ik voor dit moederbord gekozen omdat het niet te duur is en alle mogelijkheden heeft die ik wil. Zijn er andere moederborden die misschien beter functioneren dan deze zal doen?

Processor: Intel Core 2 Duo E6600 - €219
Lijkt me een duidelijke keuze, ik ga hem waarschijnlijk overclocken, daarom kies ik niet voor de E6750

Grafische Kaart: Asus 8800GTS 320MB - €299
Ook de videokaart was moeilijk voor mij, de GTX versie is mij op dit moment nog iets te duur en ik vraag me of het echt wel het geld waard is, of vergis ik me daarin?

Geheugen: Kingston ValueRAM 1GB DDR2-800 PC6400 (x2) - €110
Omdat het een goed merk is en erg goedkoop is op het moment.

Harde schijf: Samsung SpinPoint T166 320GB - €79
Deze harde schijf las ik in een ander topic, de harde schijf is snel en niet duur, ook is 320GB ruim voldoende voor mij.

DVD reWriter: LiteOn LH-20A1P - €37
Branden is iets wat ik niet vaak zal doen, daarom heb ik bij het uitzoeken van een brander niet geprobeerd de allerbeste eruit te zoeken. Ik ga er vanuit dat deze DVD speler goed genoeg is om af en toe een DVD te branden / af te spelen.

Behuizing: Centurion C5 - €59
Stevige kast die er ook nog eens leuk uitziet, de kast komt bij mij onder tafel te staan, dus ik zie hem niet als ik achter de computer zit. In een ander topic had ik gelezen dat deze kast redelijk stil is.

Voeding: Cooler Master iGreen Power 500W - €69
Bij de voeding wist ik niet waar ik op moest letten, is dit een goede keuze voor mijn systeem? Heeft hij uberhaupt genoeg Watt?

Dit is mijn huidige configuratie, toch heb ik nog een aantal vragen.

Is dit systeem compatible? Zijn er componenten die ik gekozen heb, waarvoor ik beter iets anders kan nemen? Andere op-/ en aanmerkingen zijn welkom. Mijn budget is flexibel, dit systeem is €1001 bij Alternate, maar als er ik voor €100 euro extra een flinke verbetering kan krijgen, zal ik dat zeker overwegen.

Alvast bedankt.

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-01 18:52
De GTS is zeker geen verkeerde keuze.
Wil je de nieuwste 3D games spelen op resoluties van 1600*1200 dan zou een GTX een beter keuze zijn.
Uit alle benchmarks die ik gezien heb blijkt toch dat de GTX er nog een aardig schepje bovenop doet tegenover de GTS. Een ultra heeft dan weer minder nut omdat het verschil niet zo groot is tegenover een gewone GTX

Klein voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: http://www.pcgameshardware.de/screenshots/medium/1182636965376.jpg
Bron: PC Games Hardware

Voor de rest ziet je config er goed uit. De voeding zal zeker voldoende zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door rvrbtcpt op 25-06-2007 10:47 ]

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-01 21:52
CPU

De er is ook een e6750 op de markt, is goedkoper en sneller. Het enige nadeel is dat deze niet zo goed kan overclocken

Moederbord

Is redelijk duur ten opzichte van de gigabyte 965p-ds3 of -ds3p ( 2e met goede raid )

voor 96€

Geheugen

Als je niet gaat overclocken heb je in pricipe genoeg aan 5300-ram. Je kan evt nog wel een stapje goedkoper gaan. 6400 ram van team is er al voor 60 euro :)

HDD+dvd is goed

• b00ster
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-10-2025
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2007 @ 10:33:
Stevige kast die er ook nog eens leuk uitziet, de kast komt bij mij onder tafel te staan, dus ik zie hem niet als ik achter de computer zit. In een ander topic had ik gelezen dat deze kast redelijk stil is.
Alhoewel de fans niet de meest stille zijn: _/-\o_ Centurion 5! goede keuze! :D

• Steve_0
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-01 10:48
Zoals jens17 al zegt, is PC5300 geheugen al voldoende. PC6400 is meer voor het overklokken, maar als je dat van plan bent, hou ik je niet tegen ;)

De voeding is ook meer dan voldoende, ik draai een vergelijkbaar systeem op een CoolerMaster eXtreme Power 430W!

En ik ben zelf ook voor een Asus 8800GTS 320MB gegaan omdat de GTX'en voor mij een beetje te duur zijn, deze kleine broertje kan er ook wat van hoor :) Draai tot nu toe elk spel (R6: Vegas, Battlefield 2, STALKER) soepel op hoogste kwaliteit met 1280x1024 (heb maar 17" TFT ;) )

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Zelfs met pc5300 kan je al redelijk overklokken. Tenminste: Je kan dan eenvoudig je 2,4 GHz opschroeven naar 3 GHz, omdat je dan 9x333 draait (wat dus gelijk is aan de snelheid van pc5300.) Wil je meer overklokken, zou ik natuurlijk ook voor de pc6400 versie gaan.

Het hangt van je resolutie af waarmee je gamed om te kijken of de GTS 320 MB voldoende is. Over een scherm zeg je niets, dus ga ik er maar even vanuit dat het een reso van 1280x1024 is en dan is de GTS zeker voldoende.

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-01 18:52
Als geheugen is dit misschien een tip: Corsair bij Komplett

• Neoptolemos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-12-2024
Waarom niet gewoon de NEC/Samsung branders van ~25 euro?

http://www.azerty.nl/producten/product_detail/?ID=13074

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.6GHz | GigaByte GA-P35-DQ6 | G.Skill F2-6400CL4D 4096MB | MSI N660 TF 2GD5/OC

Verwijderd

De iGreen is niet bekend als een stille voeding. Eerder het omgekeerde. Als je een stille PC wil, dan laat je die er het beste uit.Het is vrij omstreden, maar ik zou het risico niet nemen.

Verwijderd

Je hebt nu een Cooler Master iGreen Power 500 Watt voeding, deze wilde ik eerst ook kiezen voor mijn niewe systeem. Ik heb echter van een aantal mensen gelezen dat deze voeding 'relatief' niet echt stil is. Er zijn echt ontzettend veel voeding dus ik vond het ook nogal lastig, maar kwam bij azerty uit op de Be Quiet Straight Power 500 Watt. Hier heb ik ook al een aantal zeer positieve reviews over gelezen, en die is even duur als wat je nu op het oog hebt.

Verwijderd

Ik lees nergens welk OS je wilt draaien. Ga je voor XP dan is 1GB goed te doen, tenminst als je geen MMORPGs zoals WoW of LotRO gaat draaien, dan zou ik gaan voor 2GB. Wil je Vista gaan draaien neem dan zeker 2GB (als je al aangeeft dat je systeem voor een groot deel gebruikt gaat worden voor games zou ik sowieso nu nog geen Vista nemen, driver performance is verre van optimaal).

Misschien kan je eens kijken naar een Antec Truepower TRIO 650W (+/- 99 euro). Heel stille voedig, met goede reviews. Ook in verband met eventueel later uitbreiding met een 2e vga card in SLI.

Waarom 1 HD? Ik zou gaan voor 2 in RAID-0, je mobo ondersteunt dat. Zeker als je 1GB ram neemt zal er zo nu en dan wel wat van de HD geladen moeten worden. In RAID-0 haal je daar zeker winst. Als 320GB je genoeg is neem je 2x 160GB (2 x 40 euro).

Tot slot...als je wat wil uitbreiden in de toekomst (dus bijv. een 2e vga card in SLI) zou je ook nog kunnen kijken naar bijvoorbeeld een P5N32-E van Asus, met 2 full 16x pci-e slots.

Verwijderd

Ik zou niet de P5K nemen als je raid wil. Dit gaat op een andere chip, een JMicron chipset. De prestaties daar van zijn niet erg hoog. Je kan beter een Gigabyte P35-DS3R nemen. Die heeft zoizo betere qualiteit aan componenten gebruikt dan ASUS en heeft Intel matrix raid wat veel beter is dan die van de JMicron.

Ik zou ook niet voor SLI gaan. Tegen de tijd dat je een 2e er bij zou gaan prikken, kan je een nieuwe kopen die veel beter is en nieuwe technieken aan boord heeft. Dat en de nvidia chipsets verbruiken 30 watt meer.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2007 13:27 . Reden: wat vergeten ]

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst bedankt voor de snelle replies allemaal. Ik was inderdaad een tweetal dingen vergeten te vermelden in mijn starttopic. Als OS ga ik Windows XP Professional gebruiken en ik heb al een monitor, namelijk een 22" Widescreen van LG. Toch ben ik niet van plan om de spellen op de hoogste resolutie te spelen, gewoonweg omdat ik 1024*768 en 1280*1024 fijner vind.

Ik heb jullie suggesties eens goed bekeken en heb mijn configuratie erop aangepast, mijn aangepaste configuratie:

Moederbord: gigabyte 965p-ds3 - €93

Processor: Intel Core 2 Duo E6600 - €185

Geheugen: Kingston ValueRAM 1 GB DDR2-667 (2x) - €78

Videokaart: 8800GTS 320MB - €268

Harde schijf: Samsung SpinPoint T166 (160GB) 2x (raid 0) - €96

DVD Brander: Samsung SH-S183A - €25

Voeding: BeQuiet Straight Power 500W - €70

Totaal €874

Hoogstwaarschijnlijk wordt dit 'em 8)
Nogmaals bedankt voor jullie hulp

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-01 22:13
Ik zou echt meer ram nemen voor gamen.

Verwijderd

met 2 gig kan je wel ff vooruit hoor, game ik hier ook mee:)

Verwijderd

Nee, als je raid wil hebben moet je niet de P965-DS3 hebben. Die draait ook raid op een JMicron chipset. Dus of de P965-DS3P of de P35-DS3R.

• ExPlanE
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

jens17 schreef op maandag 25 juni 2007 @ 11:22:
CPU

De er is ook een e6750 op de markt, is goedkoper en sneller. Het enige nadeel is dat deze niet zo goed kan overclocken
Ohnee? nieuws: Preview van Intels E6750: overklokken tot bijna 4GHz

Verwijderd

Ach, ik zou 't niet meer doen... toch ff een korte reply:

Shop: Zie Shopreview. Niet echt lovende recenties en 2.5 % boven de gemm. prijs. Wat dacht je van 4Launch, Azerty, Cool Prices, Salland Autom., etc. Nog ff de pricewatch goed doornemen. Scheelt je een paar tientjes en de service is vaak beter.

Mobo: Zie comments Reinman. Evt. een P35 chipset als budget dit toelaat?

Graka: Niets op aan te merken als je met gamen op lagere res. tevreden bent.

Geheugen: Ook prima (bij CP een tientje goedkoper, dat wel). Snel kopen, dat wel: de prijzen beginnen weer te stijgen.

Harde schijf: Ook bij CP - 2 x 250GB = € 110,50. M.a.w. voor + € 14,50,- heb je 180GB extra. Momenteel niet op voorraad, maar aangezien je de E6600 op € 185,- hebt staan wacht je tot 22 juli, neem ik aan. In de gaten houden, dus. Ook de pricewatch. [Anders evt. de Samsung 500GB voor € 96,40 in de bonus bij Cool Prices. Zelfde prijs als jouw 2 x 160GB, lovende recensies en deze is wel op voorraad.]

DVD brander: Prima verbetering

Voeding: Voor +/- twee tientjes meer heb je een Corsair 520 Watter., die volgens velen momenteel op eenzame hoogte qua prestaties en geluidsniveau staat. Build by Seasonic en modulair. Kijk ff op SPCR voor een review.

Behuizing: Te persoonlijk om comment op te geven. Wel een kwalitatief goede budget kast. [Zie comment bOOster: Evt. intake fan vervangen door een kwalitatief betere/stillere fan. Bron: SPCR CM Centurion 5 Review. Voor goede vervangende 80mm fans zijn vele reviews te vinden. Nexus fans zijn heel populair. 'Dacht zelf aan een Papst 8412, bijvoorbeeld...]

Je kiest overigens voor Samsung schijven en de 8800GTS (en niet de 2900XT). Ik neem aan dat je systeem niet al te veel herrie mag gaan maken. Ondanks dat velen tevreden zijn over de boxed cooler en dat ik niet heb kunnen lezen dat je gaat OCen, is het misschien aardig om voor € 17,- de Arctic Freezer Pro CPU koeler erbij te nemen. Net ietsjes stiller...

S6!

[Edit: comment HD toevoeging]

[Edit2: Misschien nogal bemoeierig, maar goed bedoeld, hoor :) ! Probeer nog eens (ook al ben je enkele maanden bezig) om nog eens onbevangen opnieuw naar je samenstelling te kijken. Ik bedoel, kijk naar je budget en kijk dan naar dingen waar je nog niet zo 1-2-3 naar gekeken hebt. Ik noem maar een "Sonata III" behuizing met een meegeleverde Earthwatts 500W (80+) voeding voor € 106,-, die echt niet verkeerd is. Kijk eventueel naar de Mystique 631 van CM, ofzo. M.a.w.: vergelijk 1: Doel, 2: Budget en 3: Kwaliteit nogmaals eens met elkaar, maar dan met alternatieven waar je niet meteen aan gedacht hebt. Hulpmiddelen als de reviews onder de frontpage, de searchfunctie op GoT, de sticky's/stucky's en Google moeten je toch echt vooruit helpen, ook als mijn, of andere bovenstaande tips niet in jouw straatje liggen. Het komt echt wel goed! Het boodschappenlijstje van je laatste posting staat hier dagelijks onder een nieuwe TS vrijwel exact hetzelfde, dus... Alleen, één ding: mocht je eruit gekomen zijn en tot aanschaf zijn overgegaan... post dan een reply met het resultaat. Maak evt. een review over de wel- of niet bevalligheden van de door jouw gekozen componenten op T.net (daar zijn er nog te weinig van). Plaats desnoods comments over de tips waar je niets aan gehad hebt (ook de mijne!) en als dat niet meer gaat: een gallery met je nieuw aangekochte trots hier :) ! Don't be a stranger!]

[Edit3: Toevoeging comment behuizing + link review SPCR Corsair PSU]

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2007 16:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn lijstje ingeleverd bij de computerzaak waar ik ook stage gelopen heb, alles kan worden besteld, op het moederbord na. Dat zou erg lastig gaan worden, zou een Asus P5K alsnog volstaan? Ik ga dus wél raid 0 draaien, maakt het tussen de chipsets van de P5K en de P35-DS3R erg veel uit voor raid?

ps. bedankt Alunno voor je uitgebreide reply! _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2007 13:02 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 13:00:
Ik heb mijn lijstje ingeleverd bij de computerzaak waar ik ook stage gelopen heb, alles kan worden besteld, op het moederbord na. Dat zou erg lastig gaan worden, zou een Asus P5K alsnog volstaan? Ik ga dus wél raid 0 draaien, maakt het tussen de chipsets van de P5K en de P35-DS3R erg veel uit voor raid?

ps. bedankt Alunno voor je uitgebreide reply! _/-\o_
JA! De p5k moet het doen met een erg slechte JMicron chipset. Terwijl de DS3R het doet met een Intel ICH9R chipset. Intel raid is vele malen beter dan wat de JMicron chipset bied. Vaak leverd de JMicron niet eens extra prestaties tegen over een single disk.
Pagina: 1